Windows update mördade hela mitt system

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDonker:

Alltså jag förstår helt enkelt inte vad som sker.

Ibland går det att spela, ibland kraschar hela datorn, ibland kraschar spelet, ibland får jag black screen av att starta chrome, ibland funkar det. Ibland kommer jag in i windows, ibland blir det blue screen direkt. Ibland laddar det inte ens in till "pin" menyn, utan startar om.

Hur kan det vara blue screens när jag ominstallerar (under installationen) hela windows med USB-stickan. Hur kan jag har spelat 350 timmar DT, där det har kraschat konsekvent, för att sedan efter sista uppdateringen inte kraschat en enda gång på flera dagar.

AAHHhhhhh ; D

Hur såg det ut med Whocrashed? Fanns det några kraschdumpar sparade?

Fungerar 23H2 normalt på datorn? Om vi antar att det är vad du körde tidigare?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Hur såg det ut med Whocrashed? Fanns det några kraschdumpar sparade?

Fungerar 23H2 normalt på datorn? Om vi antar att det är vad du körde tidigare?

Ingen aning hur jag byter till 23H2, la in Whocrashed lite tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDonker:

Ingen aning hur jag byter till 23H2, la in Whocrashed lite tidigare i tråden.

Antar att Microsoft tagit bort den publika nedladdningen av 23H2 när det släppts en ny Windowsversion... Men det känns som något som eventuellt kan vara värt att testa för att se om det är skon klämmer.

Vad gäller Whocrashed så hittar jag inga resultat när jag bläddrar tillbaka. I svaret på inlägget om Whocrashed så är det bara en bild på Windows event viewer(?).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Antar att Microsoft tagit bort den publika nedladdningen av 23H2 när det släppts en ny Windowsversion... Men det känns som något som eventuellt kan vara värt att testa för att se om det är skon klämmer.

Vad gäller Whocrashed så hittar jag inga resultat när jag bläddrar tillbaka. I svaret på inlägget om Whocrashed så är det bara en bild på Windows event viewer(?).

Fattar helt inte ärligt vad jag skall göra, har tagit analyze då skickas jag hit där den säger det finns nada.

Permalänk

som sagt installera och kör whocrashed me och visa oss en skärmdump av resultatet då det ofta kan skvallra om vilken fil som orsakade felet och då kunna ta reda på vilken hårdvara/drivrutin den tillhör.

Skrivet av BigDonker:

Fattar helt inte ärligt vad jag skall göra, har tagit analyze då skickas jag hit där den säger det finns nada.

<Uppladdad bildlänk>

har du stängt av automagiska crashdumpar?

normalt sett är de alltid igång

eller så skapas ihelt enkelt ingen för datorn plötsligt dör innan den hinner skapas och då är troligen felet att ditt nätagg slår ifrån pga x anledning och bryter strömmen. överlast/övertemp på nätagget

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDonker:

<Uppladdad bildlänk>

Okej, ja isf finns det väl inga dumpfiler sparade, av en eller annan anledning... Synd, det hade kunnat ge en ledtråd annars.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

som sagt installera och kör whocrashed me och visa oss en skärmdump av resultatet då det ofta kan skvallra om vilken fil som orsakade felet och då kunna ta reda på vilken hårdvara/drivrutin den tillhör.

har du stängt av crashdumpar?

eller så skapas ihelt enkelt ingen för datorn plötsligt dör innan den hinner skapas och då är troligen felet att ditt nätagg slår ifrån pga x anledning och bryter strömmen. överlast/övertemp på nätagget

Har inte stängt av något alls, sitter och försöker göra något i Windows error reporting just nu, och skapa nån nyckel. Håller på att få krupp

Jag trodde det var PSUn som var problem förut, för några månader sedan dog bara datorn och sedan tog det cirka 10 min innan den gick att starta. Dock så ändrade jag lite manuellt i adrenline och satte på fläktarna då jag också tänkte att det kunde vara GPUn som blev för varm. Har inte kraschat då sedan dess.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Okej, ja isf finns det väl inga dumpfiler sparade, av en eller annan anledning... Synd, det hade kunnat ge en ledtråd annars.

Nu har jag iaf ändrat så det blir en stor dump, får se om det funkar vid en krasch.

Permalänk
Medlem

Ställer samma fråga som redan ställts men då svar inte verkar ha givits.

Var denna uppdatering en uppdatering från Windows 23H2 till 24H2?

Om inköpslistan som jag tittade på var den du beställde så bör du ha en "WD Blue SN580 2TB" som lagringsmedia. Av en slump snubblade jag in på en sida på WD som talar för att det kan finnas en bugg i lagringsmediats firmware som skapar problem med några WD-modeller och 24H2.
https://community.wd.com/t/windows-24h2-wd-blue-screens/29786...

För endel verkar det fungera att sätta "HMBAllocationPolicy" till 0 eller 2, läs tråden, andra har fått gå tillbaka till 23H2.

Sedan är det väl bara vänta till WD släpper en ny firmware och beroende på hur installationen av denna sker så finns det risk att du blir tvungen att installera om allt igen allternativt skaffa en NVMe av ett annat fabrikat.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Om inköpslistan som jag tittade på var den du beställde så bör du ha en "WD Blue SN580 2TB" som lagringsmedia. Av en slump snubblade jag in på en sida på WD som talar för att det kan finnas en bugg i lagringsmediats firmware som skapar problem med några WD-modeller och 24H2.

För endel verkar det fungera att sätta "HMBAllocationPolicy" till 0 eller 2, läs tråden, andra har fått gå tillbaka till 23H2.

Sedan är det väl bara vänta till WD släpper en ny firmware och beroende på hur installationen av denna sker så finns det risk att du blir tvungen att installera om allt igen allternativt skaffa en NVMe av ett annat fabrikat.

Ah, sorry, hur "rollar" jag tillbaka? Har kollat på windows update tabben, men hittar inga alternativ för det. Måste det ske manuellt, eller finns det nån återställning?

Permalänk
Skrivet av BigDonker:

Ah, sorry, hur "rollar" jag tillbaka? Har kollat på windows update tabben, men hittar inga alternativ för det. Måste det ske manuellt, eller finns det nån återställning?

tror du måste ha uppdaterat från den versionen du vill backa till annars finns inget att backa till installerat.

installerade du med 24h2 direkt så finns inga filer från 23h2 att backa till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Mycket intressant spår. Låter sannolikt.

Man får ju anta att WD lär släppa någon firmwareuppdatering (om de inte redan gjort det)? Låter ju allmänt knas, om det som står i tråden stämmer.

(Och TS kör ju 24H2 nu iaf, så om de inte redan uppgraderat tidigare så lär det ju ha varit nu det skedde)

Visa signatur

Permalänk

Jaha, nu spelade jag cirka 20 minuter på högsta grafikinställningar. Jag ville få spelet att krascha, samma sekund som jag säger till tjejen tänk om det funkar nu så dör spelet och tar Steam med sig. Men ingen Bluescreen (här dog chrome, och en minut senare är skärmen bara svart och inget händer).

AHHHHHHHHHHHHHHHHHH

Permalänk
Skrivet av Viita:

Har jag gjort rätt? Startade om och allt verkar funka.

Permalänk
Medlem

Jag hade en "trevlig" windows update idag.. Den avinstallerade en massa program..

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr säga att jag inte riktigt vet hur man får ner 23H2 utan att använda 3:e-parts sida vilket jag inte kan rekommendera.

Rekommenderar därför att prova sätta "HMBAllocationPolicy" till 0 eller 2.

Ser rätt ut.

Permalänk

Får fortfarande inget från "analyze" från WhoCrashed, trots att jag har ändrat till fullständig dump...

Permalänk
Skrivet av BigDonker:

Får fortfarande inget från "analyze" från WhoCrashed, trots att jag har ändrat till fullständig dump...

du måste få en blåskärm annars skapar den ingen dump.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du får en blåskärm som är relaterad till lagringsmediat så är det stor risk att ingen dump sparas.

Permalänk

du måste få en blåskärm annars skapar den ingen dump.

Så efter jag installerade WhoCrashed så får jag blackscreen och inte bluescreen...

Permalänk
Skrivet av Viita:

Om du får en blåskärm som är relaterad till lagringsmediat så är det stor risk att ingen dump sparas.

Försöker få den att krascha igen, efter jag skapade D-word vad nu det är. Får se om det sker.

Permalänk
Medlem

Kan du installera en äldre BIOS-version och prova? Ändra firmwire om det går på ssd, prova med ny eller annan ssd? Kan du prova med annan windowsinstallation från en annan USB-sticka om det mot förmodan skulle vara något knas med den. Prova windows 10 bara för att se.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Om jag förstod det rätt så är "HMB" kort för "Host Memory Buffer".
Tråden talar för att denna har ändrats från 64MB i 23H2 till 200MB i 24h2 och det är här problemet uppstår då firmwaren på WD-disken inte verkar vara anpassad för detta.

När du skapade detta "Dword" i registret så ändrade du helt enkelt en inställning i Windows från att ha HMB satt till 200MB till att inaktivera denna funktion, som jag förstod det, och någon annan i den tråden talade om att om man satte detta värde till "2" så skulle HMB sättas till 64MB.
Det kan därav vara värt att prova värdet 2 också om det verkar fungera med värde 0. I värsta fall är det bara ändra tillbaka till 0 om det inte fungerar med 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Tråden talar för att denna har ändrats från 64MB i 23H2 till 200MB i 24h2 och det är här problemet uppstår då firmwaren på WD-disken inte verkar vara anpassad för detta.

Njae, riktigt så enkelt lät det inte i tråden.

Slutresultatet blir väl samma, men vad jag förstod utifrån diskussionen där så är det SSDn som anger önskad HMB, och dessa enheter anger 200 MB.
Äldre Windowsversioner använde dock aldrig mer än 64 MB oavsett vad SSDn begärde, så nu får SSDn för första gången vad den begär (i kombination med Windows iaf) och det klarar den inte att hantera.

Någon firmwarebugg alltså.

(Om nu TS har haft samma problem som de diskuterar i den tråden, men det låter ju mycket möjligt)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Viita:

När du skapade detta "Dword" i registret så ändrade du helt enkelt en inställning i Windows från att ha HMB satt till 200MB till att inaktivera denna funktion, som jag förstod det, och någon annan i den tråden talade om att om man satte detta värde till "2" så skulle HMB sättas till 64MB.
Det kan därav vara värt att prova värdet 2 också om det verkar fungera med värde 0. I värsta fall är det bara ändra tillbaka till 0 om det inte fungerar med 2.

Har spelat ett helt mission i DT ca 30 min med inlogg, har inte kraschat ännu. Högsta grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Njae, riktigt så enkelt lät det inte i tråden.

Slutresultatet blir väl samma, men vad jag förstod utifrån diskussionen där så är det SSDn som anger önskad HMB, och dessa enheter anger 200 MB.
Äldre Windowsversioner använde dock aldrig mer än 64 MB oavsett vad SSDn begärde, så nu får SSDn för första gången vad den begär (i kombination med Windows iaf) och det klarar den inte att hantera.

Någon firmwarebugg alltså.

(Om nu TS har haft samma problem som de diskuterar i den tråden, men det låter ju mycket möjligt)

Var tvungen att tänka till lite, men ja, du har rätt.
Då jag blev nyfiken på om det fanns någon maxstrolek på HMB gav Wiki svaret, från version Win11 24H2 kan HMB vara upp till 1/64-del av RAM, under förutsättning att hårdvaran har stöd för det.
I detta fall skulle det vara 0,5GB då TS har 32GB RAM under förutsättning att disken skulle klara det.

Permalänk

2 timmar av stabilitet nu, streamar en sak så har inte testat att spela. Men håller tummarna iaf!

Permalänk
Medlem

Jobbigt och trist för dig, nu tror jaf det inte beror windows uppdatering datorn sluta fungera. helst nu när du har tömt rensat laddat ner allt på nytt. och har samma problem.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ja, är denna "uppdatering" i själva verket uppgraderingen till version 24H2 eller hade TS redan denna Windowsversion?

Misstänker ju lite att någon drivrutin är inkompatibel med den nya Windowsversionen.

Skrivet av kamisama76:

Du skriver "clean install"
Men osäker om du syftar på via Windows inbyggda då du använder deras återställning ett par gånger eller om du kört via USB (antar det senare här)

Rekommenderar att följa BIOS reset som han ovanför mig skrev.

Hur fungerar det i dagsläget? Du har en "Loggbok" som du kan dra upp i samband med blåskärm där du kan urläsa fel.
Installera bara det nödvändigaste efter formateringen dvs drivrutiner för chipset/gpu/ljud/wifi.

Så följfråga:
Vad har du installerat i dagsläget?

Skrivet av Viita:

@BigDonker vad är det för moderkort du har?
Enklaste sätt att få fram den informationen borde vara med CPU-Z eller HWiNFO om du inte vet vad du har.

https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
https://www.hwinfo.com/

har du stängt av automagiska crashdumpar?

Ok, då är vi på timma 4a. Det verkar som att det var min SSD som krånglade med windows update.

Tack så mycket, och hoppas det funkar nu!

Permalänk
Medlem

Intressant tråd! Du fick alltså troligen 24h2 som uppdatering innan allt började krasha. Detta med SSDn lär fler råka ut för. Ska försöka komma ihåg detta inför framtida trådar

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz