Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Jag blir bara mer och mer övertygad om att det (förhoppningsvis) kommer bli en riktigt bra uppgradering.
Visst är den dyr, men vad är inte dyrt idag? Dessutom så många timmar jag lägger på spel så får det vara värt det tillsammans med att det går nöjeskontot. 😀

Men som sagt så är vi alla olika och har olika prioriteringar. Vi ska vara glada att vi själva har möjligheten att välja. 👍

Jag fick 4000 kr för min gamla PS5 så jag ser det som en uppgradering för 6500 kr. Det kommer bli SÅ värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Jag fick 4000 kr för min gamla PS5 så jag ser det som en uppgradering för 6500 kr. Det kommer bli SÅ värt det.

Bra andrahandsvärde på Ps5 tydligen, man får ju en helt ny för under 6000kr med garanti.

Permalänk
Medlem

Saken är den, har man bra lön och tjänar bra så är 10k inte farligt.. Menar jag kommer köpa ett 5090 så fort det kommer haha..

Hur som, att kunna spela i 60 FPS och att det inte ser ut som skit, betyder allt för mig! Värt vartenda krona.

Men sanningen är det hade PS5 inte haft exklusiva spel, hade jag aldrig köpt den.

Final Fantasy är anledningen till att jag äger en konsol. Hade det släppts samtidigt till PC, hade jag spelat det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Bra andrahandsvärde på Ps5 tydligen, man får ju en helt ny för under 6000kr med garanti.

Ja och stort sug efter PS5. Efter 2 minuter då annonsen hade publicerats hade jag 5 st erbjudanden. Konsolen var såld inom en timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

I nästan alla butiker kostar PS5 med skivläsare 7000Kr.
Men visst, om man har lite tålamod och intresse så går den nog att få för 6000Kr.
Billigaste just nu är ca 6500Kr enligt prisjakt förutom en mindre seriös(om man kollar betyg) återförsäljare på Amazon.

Men att ge 4000Kr för något begagnat som i vanliga fall kostar minst 6000Kr bör väl anses normalt?
Konsoler brukar ju också hålla länge och jag har inte hört om så mycket kvalitets problem den här generationen, som påverkar livslängden alltså. Handkontrollerna är väl det som slits mest, skulle jag tro.
Har konsolen fungerat bra under en längre tid så bör den inte heller gå sönder under garanti perioden som man skulle ha fått om den var ny, då det förmodligen handlar om måndagsexemplar i så fall.

Eller menade du digital versionen? Då kan jag i och för sig tycka att kanske typ 3500Kr är rimligare, men då är det ändå ett ganska bra pris om allt fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Men visst, om man har lite tålamod och intresse så går den nog att få för 6000Kr.
Billigaste just nu är ca 6500Kr enligt prisjakt förutom en mindre seriös(om man kollar betyg) återförsäljare på Amazon.

Men att ge 4000Kr för något begagnat som i vanliga fall kostar minst 6000Kr bör väl anses normalt?
Konsoler brukar ju också hålla länge och jag har inte hört om så mycket kvalitets problem den här generationen, som påverkar livslängden alltså. Handkontrollerna är väl det som slits mest, skulle jag tro.
Har konsolen fungerat bra under en längre tid så bör den inte heller gå sönder under garanti perioden som man skulle ha fått om den var ny, då det förmodligen handlar om måndagsexemplar i så fall.

Eller menade du digital versionen? Då kan jag i och för sig tycka att kanske typ 3500Kr är rimligare, men då är det ändå ett ganska bra pris om allt fungerar som det ska.

Ja, fast det är väl den skivlösa man måste jämföra med då PS5 Pro inte kommer med en skivläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Saken är den, har man bra lön och tjänar bra så är 10k inte farligt.. Menar jag kommer köpa ett 5090 så fort det kommer haha..

Hur som, att kunna spela i 60 FPS och att det inte ser ut som skit, betyder allt för mig! Värt vartenda krona.

Men sanningen är det hade PS5 inte haft exklusiva spel, hade jag aldrig köpt den.

Final Fantasy är anledningen till att jag äger en konsol. Hade det släppts samtidigt till PC, hade jag spelat det där.

Jag håller inte med om att exklusiva spel är enda anledningen till PS5. Spelen funkar i regel mkt bättre day one. Nu senast Silent Hill 2 och tidigare i år DD2. Med de spelen har PS5 varit en bättre upplevelse än 4090. Och det finns många fler exempel.

Permalänk
Medlem

3300 kr i inbytesvärde hos Amazon för en PS5 825 GB med diskläsare i bra skick, så 4000 kr på begagnatmarknaden låter väldigt rimligt, kanske till och med lite lågt.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Costco tog under 6.000 när jag var där igår, tror det var 5.699 för slim disc-versionen.

Edit: Amazon.se 5.680 för slim disc-versionen nu.

Men det är ju i regel nedsatt pris. Ska man sälja sin PS5 är det ju bara att vänta in ordinarie pris.

Hur som helst. Det är grymt andrahandsvärde på PS5. I dessa tider vill många spara pengar. Kan man spara säg 1500 sek så gör många det. Det är förklaringen till varför man kan få åtminstone 4500 för sitt gamla PS5. Jag kommer nog lägga ut mitt på blocket för 4400 sek. Tror definitivt att jag kommer att få den såld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Hur som helst. Det är grymt andrahandsvärde på PS5. I dessa tider vill många spara pengar. Kan man spara säg 1500 sek så gör många det.

Ja, kollar man tradera så får folk runt 4.000 utan problem:
https://www.tradera.com/category/1000006?itemStatus=Ended&sor...

Timingen att sälja är bra när det lackar mot jul, föräldrar som vill köpa julklappar. Fick bra betalt för min ps4 pro när ps5:an släptes.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, kollar man tradera så får folk runt 4.000 utan problem:
https://www.tradera.com/category/1000006?itemStatus=Ended&sor...

Timingen att sälja är bra när det lackar mot jul, föräldrar som vill köpa julklappar. Fick bra betalt för min ps4 pro när ps5:an släptes.

Problemet är bara att black friday är i slutet på november, sedan så har du mellandags och Januari/februari REAN.
Just nu förutom rean som var för några dagar sedan är nog största buffert tillfället emellan dessa REOr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tror att det var slim disc edition jag såg på webhallen för just under 6000 men det kanske var en tillfällig sänkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Problemet är bara att black friday är i slutet på november, sedan så har du mellandags och Januari/februari REAN.
Just nu förutom rean som var för några dagar sedan är nog största buffert tillfället emellan dessa REOr.

Bra tillfälle att sälja nu kanske då, men köpare på tradera/blocket verkar vara folk som inte känner till prisjakt/pricerunner. Blir ofta "chockad" över betalningsviljan för begagnade prylar vs köpa nytt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Bra tillfälle att sälja nu kanske då, men köpare på tradera/blocket verkar vara folk som inte känner till prisjakt/pricerunner. Blir ofta "chockad" över betalningsviljan för begagnade prylar vs köpa nytt.

Jag är inte chockad. En begagnade PS5 funkar ju i regel exakt lika bra som en ny. Kan man spara någon tusenlapp gör många det. Det beteendet är grunden i en bra/sund privatekonomi. Det är bättre att lägga mellanskillnaden i ett ISK.

Tar man sig över obehaget med begagnade prylar kan man tjäna mycket pengar om beteendet generaliseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Ja, helt ofattbart. Min generella tumregel är att jag inte vill betala mer än 50% av nu gällande nypris på en vara (inom rimliga kostnader då), just eftersom man både får en begagnad produkt och oftast inte har någon garanti kvar.

Skrivet av V5er:

Ja och stort sug efter PS5. Efter 2 minuter då annonsen hade publicerats hade jag 5 st erbjudanden. Konsolen var såld inom en timme.

Var sålde du den, blocket? Folk har fått fin betalning på tradera, men det handlar ju mer om att köparna hamnar i nån sorts psykologisk trans där dom efter att ha väntat ut sista timmen på annonsen i en vecka verkar vara beredda att buda hur högt som helst.

Skrivet av EdvinR:

Jag är inte chockad. En begagnade PS5 funkar ju i regel exakt lika bra som en ny. Kan man spara någon tusenlapp gör många det. Det beteendet är grunden i en bra/sund privatekonomi. Det är bättre att lägga mellanskillnaden i ett ISK.

Problemet är att man tar en risk. Man har oftast ingen garanti kvar, och har ingen aning om hur föregående person har brukat produkten.
Sen är t ex min orginalkontroll "helt slut", knapparna är sladdriga och X-knappen registrerar inte alltid tryck. Jag som är en ärlig person kommer klargöra detta i annonsen, men så är nog inte alltid fallet. Mao ser jag en stor risk i att köpa vissa produkter begagnat. Jag skulle aldrig köpa en begagnad PS5:a för att spara 1000:-.

------------
Spännande från blocket, ligger 15st Playstation 5 ute på annonser som lades upp igår. Total 102 annonser på "Playstation 5" med 3000:- som lägsta pris. Verkar vara många som är sugna på att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, helt ofattbart. Min generella tumregel är att jag inte vill betala mer än 50% av nu gällande nypris på en vara (inom rimliga kostnader då), just eftersom man både får en begagnad produkt och oftast inte har någon garanti kvar.

Var sålde du den, blocket? Folk har fått fin betalning på tradera, men det handlar ju mer om att köparna hamnar i nån sorts psykologisk trans där dom efter att ha väntat ut sista timmen på annonsen i en vecka verkar vara beredda att buda hur högt som helst.

Problemet är att man tar en risk. Man har oftast ingen garanti kvar, och har ingen aning om hur föregående person har brukat produkten.
Sen är t ex min orginalkontroll "helt slut", knapparna är sladdriga och X-knappen registrerar inte alltid tryck. Jag som är en ärlig person kommer klargöra detta i annonsen, men så är nog inte alltid fallet. Mao ser jag en stor risk i att köpa vissa produkter begagnat. Jag skulle aldrig köpa en begagnad PS5:a för att spara 1000:-.

Risk och risk. PS5 är ju väldigt driftsäker. Jag skulle vilja hävda att det är helt oproblematiskt att köpa en PS5 begagnad. Är man osäker kan man ju be om att få provspela.

Tror det här bottnat i en slags fobi för begagnade saker. Den har jag gjort mig av med. Det man köper begagnat funkar oftast exakt lika bra som nya produkter. Jag köper mycket begagnat, möbler, kläder, spel, ölglas, teknikprodukter etc etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

------------
Spännande från blocket, ligger 15st Playstation 5 ute på annonser som lades upp igår. Total 102 annonser på "Playstation 5" med 3000:- som lägsta pris. Verkar vara många som är sugna på att uppgradera.

Japp, sålde den på blocket. Det är ju gratis att annonsera där så. Jag vart förvånad över det stora intresset faktiskt. Min PS5 var i väldigt fint skick och likaså kontrollen. Köparen var mycket nöjd. Jag är nöjd med de 4000 jag fick för den då den var 3 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Japp, sålde den på blocket. Det är ju gratis att annonsera där så. Jag vart förvånad över det stora intresset faktiskt. Min PS5 var i väldigt fint skick och likaså kontrollen. Köparen var mycket nöjd. Jag är nöjd med de 4000 jag fick för den då den var 3 år gammal.

Jag sålde mitt för 5000kr efter att Tradera hade dragit sina avgifter. 3 år gammal med skivläsare och en extra handkontroll samt dBrands första sidopaneler.

Det var dessutom under veckan när ett nytt Slim med skivläsare kostade 5900kr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag sålde mitt för 5000kr efter att Tradera hade dragit sina avgifter. 3 år gammal med skivläsare och en extra handkontroll samt dBrands första sidopaneler.

Det var dessutom under veckan när ett nytt Slim med skivläsare kostade 5900kr.

Det var inte illa. Jag kanske nappade för tidigt på 4000 kr men gjort är gjort. Inget att gråta över nu. Min PS5 Pro kostar mig 6500 kr att byta upp till. Jag kan leva med det.

Permalänk
Medlem

Skivläsaren anlände idag från Webhallen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Vänner,

Förstår jag det rätt om att man får stå ut med en vit hölje till skivläsaren om man ska ha en till slim anniversary? 🫤

Permalänk
Medlem
Skrivet av sOnicen:

Vänner,

Förstår jag det rätt om att man får stå ut med en vit hölje till skivläsaren om man ska ha en till slim anniversary? 🫤

Du får ett extra grått hölje med i anniversary, så du kan byta 👍

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sOnicen:

Vänner,

Den grå ska ingå.

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av sOnicen:

Vänner,

Är rätt säker på att den kommer med en grå plate för skivläsaren.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Prisad varde gud i himmelen! Tack för svar!

Permalänk
Medlem

https://blog.playstation.com/2024/10/15/announcing-playstatio...

Permalänk
Medlem

PS5 Pro Vs PS5 Face Off

Permalänk
Medlem

Två bilder från DF-videon av R&C.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Jag ser verkligen inte hur det är värt att uppgradera till Pro. Majoriteten av kommentarer på videon verkar hålla med, den här jämförelsen ger inte Pro någon stor fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Jag ser verkligen inte hur det är värt att uppgradera till Pro. Majoriteten av kommentarer på videon verkar hålla med, den här jämförelsen ger inte Pro någon stor fördel.

För att grafiken är i nivå med fidelity-läget fast med 60 fps istället för 30 fps. Det är därför du inte "ser" skillnad. Sen får man ta YT-bildkvalitet i åtanke. R&C är redan väldigt cleant och snyggt på PS5.