Vad använder ni era gamla telefoner till?

Permalänk
Medlem

Inbytesmobil till en Benify-Samsung deal med extra inbytesvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Nokia Lumia 930 (skratta ni bara) används som övervakningskamera.

Det var en bra telefon tills inte Bank ID funkade mer pga uppdateringarna :/
Kul att den lever vidare!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Vi har en del barn hemma så alla mobiler går i arv, när de går sönder helt samlas de i en låda och hamnar till slut på återvinningen.

Permalänk
Medlem

Hade velat ha min gamla som övervakningskamera på landet nu när vi fått dit fiber men för lat för att roota så man kan styra batteriladdning och hitta en bra app som är lätt hantera på distans... Så den samlat damm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Nokia Lumia 930 (skratta ni bara) används som övervakningskamera.

Det finns väl inget att skratta för? Fanns ingen mobil som var så bra som min lumia 920. UI:t var fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vi har en del barn hemma så alla mobiler går i arv, när de går sönder helt samlas de i en låda och hamnar till slut på återvinningen.

samma här, dock har det blivit en hög som ska återvinnas

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Jag har nyligen bytt telefon, och har flera gamla telefoner som fortfarande är brukbara. De finns ju där som eventuella backup telefoner men kanske finns andra spännande användningsområden.
Engelska beskriver ibland såna mobiler som paper weight, men jag skulle vilja att ni dela med er av hur ni använder gamla mobiler till annat än att hålla pappersbuntar på plats!

Obs! Inga förslag om sätt att göra sig av med dem i form av trade-in, sälja, skänka, gå i arv.

Jag börjar: Webbkamera.
Under pandemin använde jag en mobil som webbkamera med appen droidcam. Ett halvår senare ramlade baksidan av då batteriet svällde till trippla sin tjocklek, varpå den skrotades helt.

Jag bytte in 2 mobiler och fick 2000kr i rabatt på comviq när jag köpte ny mobil där. Mobilerna var fullt brukbara, men batterierna var riktigt dåliga så dom dög inte till verklig användning.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Det finns väl inget att skratta för? Fanns ingen mobil som var så bra som min lumia 920. UI:t var fantastiskt.

Tänk om de hade kunnat få till att köra android-appar på de telefonerna… det var verkligen ett najs os!

Permalänk
Medlem

Använder min gamla One Plus Nord CE 5G som en hotspot.
Har Telia och då får man en tredje tjänst man kan utnyttja extra om man redan har två tjänster.
JAg valde ett mobilt (data)abonnemang då jag redan hade 3 GB mobilt (tele o data) och bredband (fiber).
Och då behövs ngt att stoppa i simkortet för abonemanget med som kan ta emot data, dvs en hotspot.
Batteritiden är bra på Norden så den duger som hotspot!
Dessutom som backuptelefon eftersom av ngn anledning det ändå går att ringa med den!

Permalänk
Medlem

Jag använder en av dom till sömnanalyser. De andra 2 Android-telefonerna (främst en av dom) agerar som testtelefoner för olika syften. De andra telefonerna (knapptelefoner) ligger bara där och dammar tills de blir reservtelefoner. Ska kanske ge bort eller sälja en av de där Android-telefonerna.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

> Vad använder ni era gamla telefoner till?

Jag ger dem till familj och släkt. Motkravet är att jag får deras gamla (som många gånger jag har givit till dem) för att ge vidare längre ut, till mina eller deras vänner.

Detta gör jag inte bara med mina egna lurar utan även med andras, kollegors t ex, när de själva byter. Köper loss billigt och uppgraderar enligt leden ovan.

Säljer en del på Blocket också. Billigt, för att jag gillar att göra folk glada. Men jag är picky med vilka jag säljer till. Trams som t ex prut när jag redan är billigast eller har dokumenterat bästa skicket i kategorin leder till block.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem

Använder min gamla Samsung (8+) som backup, bra när min Pixel 7 kroknade och behövde repareras) och ibland för att köra en del gamla appar, tex för att styra värmepannan. Har inte klurat ut hur denna app fås att fungera. Ren lathet förstås, men...
Och som fjärrkontroll till stereon förstås.

Och sedan var det bra att kunna filma Pixelns display som flimrade och hade sig, vilket fel Telias verkstad inte lyckades återskapa utan jag fick tillbaka en trasig telefon

/ B

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Samsung galaxy tab 3 wi-fi 8gb (SM-T210) liggande och har i några år tänkt att följa den här guiden. Men jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska ha den till.
Sist jag startade upp den så var det ren tortyr att försöka surfa på nätet så jag gav helt enkelt upp..

Wikihow är för övrigt en sida jag nog aldrig har sett folk tipsa om. Och som jag tydligen lyckas glömma bort hela tiden, vilket känns lite synd för det finns massor med grundliga, bra beskrivna och obloatade guider där.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·