LG C3 startar inte efter "uppdatering"

Permalänk
Medlem

LG C3 startar inte efter "uppdatering"

Startade TVn igår och fick upp "dra inte ut sladden"-ikonen. Strax efter det dök LG loggan som kommer vid nedstängning upp. Skönt tänkte jag, snabb uppdatering. Men sedan startade inte TVn igen. Jag lät den stå över natten för att köra klart eventuella rester men lika död på morgonen. Har testat att dra ut sladden en minut och sen försöka starta. Både med fjärrkontroll och knappen på TVn hör jag samma "klick" som brukar höras när den går på i vanliga fall men ingen bild.

Några tips på saker jag kan göra? Har uppdateringen brickat den?

Permalänk
Bildexpert 📺

Låter som en typiskt fall för LG:s support när du testat vaktmästaråterställning. C3 är en aktuell modell så definitivt inom garanti/reklamationsperioden. Av responsen i andra trådar att döma lär de skicka ut en servicetekniker om det inte är något som kan lösas över telefon/mail.

Permalänk
Medlem

Läskigt, för att inte säga bökigt. Särskilt om det krävs att någon fysiskt måste komma och reparera. Själv använder jag inte någonting av en TVs appar eller webgränsnitt. Den är bara en bildskärm för min apple-tv. Så jag behöver inga uppdateringar ur den synvinkeln. Så jag funderar på att stänga av automatiska uppdateringar för att slippa problem. Finns det några negativa konsekvenser av att göra det om man inte har något intressea av TV's "smarta" saker?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Någorlunda smart byggda enheter har en bootloader med möjlighet att ladda på ny huvud-programvara.

Finns det ingen möjlighet att starta TV:n med USB-sticka med mjukvara på eller annat liknande sätt att återstarta uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Startade TVn igår och fick upp "dra inte ut sladden"-ikonen. Strax efter det dök LG loggan som kommer vid nedstängning upp. Skönt tänkte jag, snabb uppdatering. Men sedan startade inte TVn igen. Jag lät den stå över natten för att köra klart eventuella rester men lika död på morgonen. Har testat att dra ut sladden en minut och sen försöka starta. Både med fjärrkontroll och knappen på TVn hör jag samma "klick" som brukar höras när den går på i vanliga fall men ingen bild.

Ring LG support.

Permalänk
Medlem

Har ringt LG support. De ska skicka ut en tekniker. Hade gärna meckat med en USB sticka själv om jag inte haft garanti kvar men nu ger jag dem en chans att lösa det. Det verkar kunna ta några dagar dock. Skulle gått sönder på en måndag istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Om du hör klicket och den direkt stänger av sig är det kanske ett fel på hårdvaran. Lagat ett sånt fel på en plasma tv för länge sedan så låter lite bekant.

Permalänk

lyser den röda standby lampan??

min LG CX dog nån vecka sen bytte nätdel och nu funkar den igen dock va de inget med uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

lyser den röda standby lampan??

min LG CX dog nån vecka sen bytte nätdel och nu funkar den igen dock va de inget med uppdatering

Japp den lyser. Ska komma en tekniker nästa vecka förhoppningsvis så får se om den kan identifiera felet. Kan ju vara en försvagad nätdel också i teorin.

Permalänk

ja led lampana tändes aldrig igen testa massa saker och dra ur sladd länge även kabel från nätdel till moderkort läste ja så kunde de tända sig iaf då moderkort som kanske paj.. ja min garanti hade ju gått ut med så bara chansa själv inköpt 2020-12

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering en månad senare.

LG skickade en tekniker efter drygt 2 veckor som var väldigt säker på att han kunde lösa det med att byta "PSU". Funkade inte, då bytte han panelen också. Funkade inte. Pillade lite mer med en testdongel han hade och fick fram bild. Visade sig att "moderkortet" var trasigt och det fick han inte byta så skulle bli RMA. Han tog med sig TVn och sa att jag skulle få ny eller pengarna tillbaka.

Hörde av mig till LG igen ungefär en vecka senare, då sa de att det var "på gång" med mitt ärende. Teknikern hörde av sig igen förra veckan och sa att de skulle laga min TV nu och hade fått nya delar. Sen hörde han av sig igen och sa att det var förhastat och nu är jag tillbaka på att vänta...

Vid det här laget hade jag nog föredragit att bara få pengarna tillbaka och köpa en ny TV men jag får väl se hur det slutar. Att ha en fungerande TV över huvudtaget efter en månad hade ju varit trevligt.

edit: TVn köptes på Black Friday 2023 så den är inte gammal.

Permalänk
Medlem

hehe jag hamnade ju i en situation med min panasonic HZ2000 att den skickades fram och tillbaks till reperationscenret i nästan 6månader, innan skiten äntligen fixades. ;).

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

hehe jag hamnade ju i en situation med min panasonic HZ2000 att den skickades fram och tillbaks till reperationscenret i nästan 6månader, innan skiten äntligen fixades. ;).

Urk! Det där låter riktigt drygt! Nu tittar jag inte jättemycket på TV, men den provisoriska lösningen med en gammal 24" Benq TN skärm på soffbordet för att dottern ska få sin netflix-dos på morgonen hade varit skönt att bli av med

Permalänk
Medlem

Uppdatering några månader senare:
Efter flera veckors väntan på en reparerad TV där jag vid flera påstötningar fick som feedback "den är klar, de kommer höra av sig till dig för leverans när som helst" utan att något mer hände så begärde jag återbetalning. I december godkändes detta, först informellt och sedan mer formellt av en bekräftelse från LGs system med ett ärendenummer.

Nu i slutet på januari har jag fortfarande inte fått några pengar. Jag vet inte om jag når 6 månader som föregående talare men det är ett dåligt skämt hur uselt det funkar och hur lite feedback jag får av LG under processen. Om jag inte hade hört av mig varje vecka hade TVn förmodligen "snart levererats" i all oändlighet. I värsta fall får jag väl vända mig till kronofogden för att få tillbaka mina pengar men det är jag verkligen inte sugen på. Särskilt inte som jag var dum nog att köpa en ny LG tv när jag fått skriftligt på att jag skulle få pengarna tillbaka. Men förhoppningsvis går inte den sönder på ett bra tag