Permalänk
Medlem

Laptop vs stationär

Hej!
Går i tankarna att sälja datorn och köra på laptop istället. I och med ett nytt barn och begränsad plats känns det lättare just nu.

Jag kikar på en Lenovo LOQ med rtx 4070 just nu.
laptop

Min stationära har ett gtx 1080 och i7 9700.
Jag upplever att min dator börjar bli svag i nyare spel och undrar om denna laptop kommer bli en bra uppgradering eller om det blir marginell med skillnad.

Vad tycker ni?

Fel länk
Permalänk
Medlem

Bra så du vet. Det är ett rtx4050 i datorn du länkade

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Hej!
Går i tankarna att sälja datorn och köra på laptop istället. I och med ett nytt barn och begränsad plats känns det lättare just nu.

Jag kikar på en Lenovo LOQ med rtx 4070 just nu.
Laptop

Min stationära har ett gtx 1080 och i7 9700.
Jag upplever att min dator börjar bli svag i nyare spel och undrar om denna laptop kommer bli en bra uppgradering eller om det blir marginell med skillnad.

Vad tycker ni?

Ett lyft kommer det bli jämfört med det du har, men hade gett rådet att satsa på en stationär p.g.a. ljudnivån ifrån en laptop under spelsessioner är bedrövligt samt att man låser sig, inga uppgraderingsmöjligheter alls i framtiden.
Kanske en stationär i mITX format, om platsen nu är en begränsad faktor

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Ett lyft kommer det bli jämfört med det du har, men hade gett rådet att satsa på en stationär p.g.a. ljudnivån ifrån en laptop under spelsessioner är bedrövligt samt att man låser sig, inga uppgraderingsmöjligheter alls i framtiden.
Kanske en stationär i mITX format, om platsen nu är en begränsad faktor

Ja, det hade kunnat vara en idé! Ska undersöka detta.

Permalänk
Medlem

eller ett m-ATX då ITX moderkort oftast är rätt mycket dyrare. Ett tips är att kolla runt på Inet/webbhallen etc på mATX chassin om du hittar något i en storlek som passar dig sen utgå från det chassit när du väljer komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Ja, det hade kunnat vara en idé! Ska undersöka detta.

Som ovanstående person nämner också, kolla mATX.
Ett bra chassi där är Lian Li A3, inte jätte mycket större än vad ett Cooler Master NR200P är.

Skrivet av Znille:

eller ett m-ATX då ITX moderkort oftast är rätt mycket dyrare. Ett tips är att kolla runt på Inet/webbhallen etc på mATX chassin om du hittar något i en storlek som passar dig sen utgå från det chassit när du väljer komponenter.

Ja, mATX är en grym storlek också!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux