Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar Fitbit klockor?

Hej,

Jag har en Casio G-Shock utan Bluetooth som jag är mycket nöjd med, men jag skulle gärna vilja samla in mer hälsodata om mig själv, framför allt gällande fysisk aktivitet och sömnkvalitet.

Har undersökt marknaden lite och sett att Apple verkar erbjuda de mest noggranna mätningarna, men Fitbit ligger inte långt efter. I det här fallet tror jag att en Fitbit Inspire 3 skulle vara fullt tillräcklig.

Vad är era erfarenheter? Är den värd en tusenlapp?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag var nöjd med mina Fitbits sen tidigt 2013 men sen Google köpte upp dem så har det kommit in mer "Köp Premium så får du veta mer"-funktioner som gör att jag letar efter andra alternativ.
Garmin har några enkla armband men deras noggrannhet har varit lite sisådär som jag förstår det.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hur ofta får du byta klocka? Vilka har du testat? Är det några viktiga funktioner man förlorar genom att skippa premium. Jag lär aldrig betala för ett abb knutet till armbandsur, så viktigt är det inte.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har haft Fitbit i många år, dock enbart charge-familjen. Första kunde inte ens mäta pulsen. Min erfarenhet är att de inte verkar hålla så länge. Är alltid något som ger upp till slut. Oftast armbandet. Frugans 5 la av helt bara så där i förra veckan. Någon av mina tidigare gjorde samma sak.

Har själv precis gått över till garmin istället, och då specifikt forerunner 255 då jag mest springer.

Precis som Mr_Lazy är inne på så har mjukvaran gått ner sig rejält efter att Google köpte upp dem.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Garmin verkar generellt hålla högre kvalitet, men vad jag förstår så är deras sömnspårning inte lika exakt som exempelvis Fitbit eller Apple Watch. Efter att ha gått igenom några recensioner och användarkommentarer får man intrycket att sådana här armband överlag har svårt att leverera pålitlig data. Det verkar vara vanligt att klockorna har svårt att skilja på aktivitet, som när man är på gymmet jämfört med att sitta i en kontorsstol. Dessutom verkar sömnmätningen ofta brista, där banden blandannat felaktigt registrerar sömn bara för att man lägger sig ner.

Så ni som använder dem, hur använder ni era smartklockor, och hur tillförlitliga tycker ni att de är?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Garmin verkar generellt hålla högre kvalitet, men vad jag förstår så är deras sömnspårning inte lika exakt som exempelvis Fitbit eller Apple Watch. Efter att ha gått igenom några recensioner och användarkommentarer får man intrycket att sådana här armband överlag har svårt att leverera pålitlig data. Det verkar vara vanligt att klockorna har svårt att skilja på aktivitet, som när man är på gymmet jämfört med att sitta i en kontorsstol. Dessutom verkar sömnmätningen ofta brista, där banden blandannat felaktigt registrerar sömn bara för att man lägger sig ner.

Så ni som använder dem, hur använder ni era smartklockor, och hur tillförlitliga tycker ni att de är?

Har en Garmin och inte märkt av problemen du nämner, men sover väldigt sällan med klockan på. I stort sett bara gjort det när jag behöver använda klockan som alarm för att inte väcka sambon.

Startar dock ofta träning manuellt, eftersom det bara är t.ex tre klick på klockan för att starta förra träningen. Tar två sekunder att göra. Så förlitar mig inte på algoritmer för att göra det.

Hur exakt mätningen är är svårt för mig att säga eftersom jag inte kontrollerat mot t.ex utrustning på sjukhus. Men alla klockor har problem beroende på aktivitet och vill man ha bra mätning av puls kör man nog hellre ett band över bröstet.

Speciellt när man gymmar, cyklar eller gör annat där man spänner handleden mycket brukar skapa problem med pulsmätningen i klockor.

Att batteriet håller flera veckor är ju också ett enormt plus

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ska du spåra träning med GPS så skippa Fitbit och kör på t.ex. Garmin istället. Jag reklamerade min Fitbit för att GPS-precisionen var usel, gick inte att lita på alls. Skaffade en Garmin istället som är mycket pålitligare.

Kan inte svara på sömnmätning då jag sällan sover med klocka.

Permalänk
Medlem

Det låter som att smartklockor fortfarande inte passar mig. De skulle inte vara särskilt hjälpsamma för den typ av träning jag utför, och sömnanalysen verkar generellt tveksam.

Tack för att ni delade med er av er erfarenhet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det låter som att smartklockor fortfarande inte passar mig. De skulle inte vara särskilt hjälpsamma för den typ av träning jag utför, och sömnanalysen verkar generellt tveksam.

Tack för att ni delade med er av er erfarenhet!

Det fungerar ju men inte lika bra som vissa vill ha det.

Jag använder min främst när jag gymmar och cyklar, har inte orkat köpa ett band över bröstet. Men man ser ibland att pulsen hoppar runt lite när man spänner handen för mycket.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Nu var det väldigt längesen jag hade Fitbit, men både min och min frus Fitbit dog inom 6 månader. Har de blivit ännu sämre sen Google tog över skulle jag inte köpa Fitbit iallafall.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |