Migrera Microsoft till en ny snabbare m.2 ssd

Permalänk

Migrera Microsoft till en ny snabbare m.2 ssd

Hej!

Funderar på att köpa en m.2 ssd med gen4 och sen migrera Microsoft till den, istället för min nuvarande klassiska sata 2.5 ssd. Så basically köpa en ny drive och göra den till min C: drive. Nån som har några tips och förklaringar hur det skulle gått till? Är det en komplicerad process?

Permalänk
Rekordmedlem

Det följer ofta med kloningsmjukvara med ssdn om du tvunget vill klona men en ren nyinstallation är ofta bättre för då slipper man dra med sig mycket gammalt skräp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Må hända att de är nice med ren installation men vill helst slippa behöva skaffa en ny Microsoft key och sådant. Osäker heller på vad som är skräp och vad som är saker jag vill behålla på den nuvarande driven jag använder. Tänkte köpa en samsung 990 pro. Har deras "magician" software en sån funktion kanske?

Permalänk
Medlem

Sedan windows 10 så behöver du inte längre skriva in en licensnyckel när du ominstallerar windows, även om du kör en clean install på ny hårddisk/ssd. Så det behöver du inte oroa dig för.

Permalänk

ah de är ju ändå lite nice. Men hur blir det med alla mina gamla filer på min nuvarande disk? Om jag inte formatar den (Vilket jag helst vill undvika) får jag inte typ 2 windows installationer samtidigt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr_Mattson:

ah de är ju ändå lite nice. Men hur blir det med alla mina gamla filer på min nuvarande disk? Om jag inte formatar den (Vilket jag helst vill undvika) får jag inte typ 2 windows installationer samtidigt?

jo och du kan ha många fler om du vill. Det blir inga direkta problem med multipla installationer mer än att de tar plats, vilken fysisk enhet datorn startas från väljer man i bios och bootloadern på den enheten väljer i sin tur vilket os som startas.
Om man gör rätt när man installerar och konfigurerar går det alltså bra att ha flera olika os installerade i samma dator, många kör tex Linux på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Så bäst course of action som jag tolkar det som nu då är att göra en fresh clean reinstall på nya driven och sen kan jag bara ta bort windows från den gamla driven för att spara på plats?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Så bäst course of action som jag tolkar det som nu då är att göra en fresh clean reinstall på nya driven och sen kan jag bara ta bort windows från den gamla driven för att spara på plats?

Ja det går att göra så och vill du tömma den äldre ssdn helt så partitionera om den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går att göra så och vill du tömma den äldre ssdn helt så partitionera om den.

nja vill inte tömma den helt. endast ta bort windows från den isåfall. Vill behålla majoriteten av min data.

Andra alternativet är att jag följer denna videon vilket va min originella plan:

https://www.youtube.com/watch?v=bHXDWFgDSF0&list=PL2NMV9hZpXm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

nja vill inte tömma den helt. endast ta bort windows från den isåfall. Vill behålla majoriteten av min data.

Andra alternativet är att jag följer denna videon vilket va min originella plan:

https://www.youtube.com/watch?v=bHXDWFgDSF0&list=PL2NMV9hZpXm...

Efter att du installerat Windows på din nya enhet, flytta över all data till den nya enheten och formatera din gamla och lägg sedan tillbaka all data på den gamla. Så skulle jag gjort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

1. koppla bort nuvarande SSD
2. installera win på nya M.2
3. Koppla in gamla SSD
4. kopiera alla filer du behöver behålla från gamla SSD
5. formatera gamla SSD

Alternativt kan du skippa steg 5 och låta den vara i några månader, så du är helt 100% säker att du inte glömt kopiera något.

Done

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

1. koppla bort nuvarande SSD

Det skapar inga problem att dra bort den från datorn? Blir det inte samma problem som när man tar ut en usb utan att "ejecta" den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Det skapar inga problem att dra bort den från datorn? Blir det inte samma problem som när man tar ut en usb utan att "ejecta" den?

När du tar bort SSD:n är inte datorn på. Jag tar alltid ut mina USB-minnen utan att "ejecta" dom. Så länge man inte skriver till USB-minnet så behöver man inte ejecta.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Datorn är såklart avstängd när du tar ur sladdarna. Det är bara att tillfälligt koppla ur stöm och data-sladdarna. När allt är klart så sätter du bara i dem igen.

Så nej, inga problem

EDIT: Du kan behöva ändra boot-ordningen i BIOS efter att du installerat på nya M.2 och kopplat in gamla SSDn igen, så den inte råkar boota från gamla disken av misstag.

Visa signatur

Permalänk

Gått ett par dagar nu och har ssdn redo. En sista fråga innan jag går vidare. Har en Hdd i datorn också. Är det en bra ide kanske att dra ut den också under windows installation så att jag inte av misstag väljer den? Eller är det kanske överflödigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Gått ett par dagar nu och har ssdn redo. En sista fråga innan jag går vidare. Har en Hdd i datorn också. Är det en bra ide kanske att dra ut den också under windows installation så att jag inte av misstag väljer den? Eller är det kanske överflödigt?

Det är rekommenderat.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Ja man ska bara ha en enhet ansluten vid installation eftersom win inte ger någon möjlighet att välja var bootloadern placeras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

På din gamla disk finns inte bara Windows, där finns också en boot-sektor och en boot-partition med en aktiverad boot-flagga som riskerar att återanvändas för den nya installationen om du inte kopplar bort den under installationen av din nya disk. Därav alla råd om att även flytta dina data och formatera din gamla disk när du har startat på nya SSD.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

På din gamla disk finns inte bara Windows, där finns också en boot-sektor och en boot-partition med en aktiverad boot-flagga som riskerar att återanvändas för den nya installationen om du inte kopplar bort den under installationen av din nya disk. Därav alla råd om att även flytta dina data och formatera din gamla disk när du har startat på nya SSD.

Jo det förstår jag. Pratar om en annan separat hdd som inte är C: disken. Om jag borde ta bort den också temporärt medan jag installerar Windows så jag inte råkar göra nått fel med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Jo det förstår jag. Pratar om en annan separat hdd som inte är C: disken. Om jag borde ta bort den också temporärt medan jag installerar Windows så jag inte råkar göra nått fel med den

Om du inte har full koll på vilka diskar som har bootpartitioner från gamla Windows-installationer så är det bäst att bara koppla ur allt. Det kommer fungera oavsett, men det är inte så roligt om man senare vill plocka ur en gammal disk och Windows slutar boota bara för att bootpartitionen råkade ligga på den disken.