Moddare ersätter fastlödda SSD:er på Apples Macar

Permalänk
Melding Plague

Moddare ersätter fastlödda SSD:er på Apples Macar

Youtube-kanalen Iboff RCC har ersatt de fastlödda NAND-kretsarna med en M.2-liknande kontakt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag satte en M.2 i din M2!

Permalänk
Medlem

Ja, det där är väl ett fint proof-of-concept att det hade fått plats med en modulär lösning om Apple hade varit intresserade av uppgraderingsmöjligheter

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att både mac studio och mac pro må ha utbytbara ssd:er. men eftersom de är specialbyggda så är det inte precis att bara byta mot något annat än vad då apple erbjuder.

Och vad apple erbjuder är 2Tb för $1 000, 4Tb för $1 600, och 8Tb för $2 800.

Det är iallafall inte fastklistrade. Det är väl ett plus.

Permalänk
Medlem

Apple har skrivit under Right to repair. Vi får komma ihåg att de släppte iPhone 16 förra månaden men sannolikt håller de redan på med utvecklingen av iPhone 18. Alltså tar ändringar tid.

Månne blir det lättare i framtiden. Speciellt med deras årliga snicksnack om att bli klimatneutrala. Då behöver de även göra saker som gynnar kunden på bekostnad av deras vinster.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

När RAM, SSD:er, WIFI, portar, etc är fastlödda på moderkortet utan uppenbar anledning så finns det bara en baktanke. Blåsa kunden på pengar, och maximera vinst till aktieägare. Samma med proprietära format och batterier som ska limmas fast, när det inte behövs.

Permalänk

Appleanvändare är mer tekniska, denna uppgradering fixar varenda Appleanvändare i sömnen.

Nå jag tycker framtiden är intressant. Hade det varit för 10år sedan så hade ej uppgraderingsbara datorer inte varit så bra. Men vi går emot tider att allt mindre behöver bry sig om vad det är för hårdvara. Flaskhalsen det vi gör ligger ej på våran klientdatorer. Vilket leder till att allt mindre bryr sig om deras laptop går att uppgradera eller ej.

Jag själv är småsugen på en m4 mini. Och jag vill främst ha den billig. Den ska inte göra mer än köra webbläsaren crhome.

Angående att precis allt ska gå att byta. Så är jag tveksam till att de nödvändigtvis blir mer hållbara. Jag själv vet inte hur många wifimoduler jag har haft sedan 90talet, inte en enda har gått sönder på någon enhet inklusive min eltandborste.
Jag ser då inte att denna modul måste vara löstagbar utan jag ser risker med glapp i den för att den är löstagbar.

SSD är däremot en slitageprodukt, precis som batteriet på en dator. Enda skillnaden mellan dessa 2st är att batteriet mer föråldras av sig själv, ssd är det antal skrivningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Apple har skrivit under Right to repair. Vi får komma ihåg att de släppte iPhone 16 förra månaden men sannolikt håller de redan på med utvecklingen av iPhone 18. Alltså tar ändringar tid.

Vadå skrivit under? Right to repair är en sorts rörelse som utan riktig ledning, och det finns olika idéer om vad det skall innehålla. Apple har accepterat något av del statliga förslagen som är en sorts halvmesyr för att inte tvingas acceptera något av de mer förvirrade förslagen. Jag tror iofs att de är på väg mot ett bättre stöd för reparationer (eftersom Jony Ive och hans kompisar har lämnat) men det är högst oklart hur långt de vill gå.

Skrivet av Mack4285:

När RAM, SSD:er, WIFI, portar, etc är fastlödda på moderkortet utan uppenbar anledning så finns det bara en baktanke. Blåsa kunden på pengar, och maximera vinst till aktieägare. Samma med proprietära format och batterier som ska limmas fast, när det inte behövs.

Jag håller med om den sista biten med limmet, men vad gäller resten finns det skäl för att löda fast saker - allt skall vara så förbenat tunt. Apple har visat att deras grejer säljer bättre när de blir tunnare. Specifikt RAM så har det också tills alldeles nyligen inte varit möjligt att köra LPDDR på DIMMar (numer går det, med LPCAMM2).

(När Apple gick över till att löda fast minnet pratade de också om att de haft problem med krascher när minnet inte satt fast ordentligt i en DIMM. Oavsett hur stort det problemet var, så bör LPCAMM2 lösa det också.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vadå skrivit under? Right to repair är en sorts rörelse som utan riktig ledning, och det finns olika idéer om vad det skall innehålla. Apple har accepterat något av del statliga förslagen som är en sorts halvmesyr för att inte tvingas acceptera något av de mer förvirrade förslagen. Jag tror iofs att de är på väg mot ett bättre stöd för reparationer (eftersom Jony Ive och hans kompisar har lämnat) men det är högst oklart hur långt de vill gå.

Jag håller med om den sista biten med limmet, men vad gäller resten finns det skäl för att löda fast saker - allt skall vara så förbenat tunt. Apple har visat att deras grejer säljer bättre när de blir tunnare. Specifikt RAM så har det också tills alldeles nyligen inte varit möjligt att köra LPDDR på DIMMar (numer går det, med LPCAMM2).

(När Apple gick över till att löda fast minnet pratade de också om att de haft problem med krascher när minnet inte satt fast ordentligt i en DIMM. Oavsett hur stort det problemet var, så bör LPCAMM2 lösa det också.)

Deras nyaste Mac Pro, den första med arm-cpu, har en ordentligt stor låda, massor med plats, och fastlött minne...

Permalänk
Datavetare

Priset Apple tar för uppgradering av diskutrymme är ett riktigt asshole-move.

Att man kan använda M.2 även ultratunna har ju Windows-laptoptillverkarna visat då de flesta (alla?) AMD Strix Point, Intel Lunar Lake och Qualcomm Snapdragon X modeller har utbytbar disk.

Enda som hade varit interessant att se här är om det fortfarande inte fanns någon nackdel i diskprestanda om man går till större diskar. Just 256 GB nivån har noterbart lägre prestanda jämfört med de större diskarna, detta är vad man får med en 2 TB disk

Skrivet av Mack4285:

Att löda fast RAM har i den här klassen en väldigt teknisk relevant anledning, framförallt hos Apples Pro/Max modeller med 192-bit/256-bit/384-bit/512-bit gränssnitt mot RAM.

Och orsaken är inte prestanda, den påverkar inte på något annat sätt än att det går lite lättare att få systemet stabilt med väldigt höga hastigheter.

Huvudanledningen är att när en CPU kan göra saker som att köra moderna spel i riktiga hög upplösning/inställning och ändå ha en package-power på <50 W blir effekten RAM drar högst signifikant. Att ha RAM väldigt nära CPU gör det möjligt att hålla systemet stabilt med betydligt lägre spänning på RAM-kontroller, spänning skalar kvadratiskt mot effekt -> rätt stort påverkan på effekt när man kommer ner under 50 W package power.

Exempel på hur det kan se ut på en M3 Max Mac körandes BG3 max:ed out i 1920x1080 och uppskalat till 4k.

Låst till 60 FPS (fläkten kör inte )

CPU Power: 4929 mW GPU Power: 9371 mW

Vid ca 90 FPS

CPU Power: 5102 mW GPU Power: 33742 mW

Här står RAM för en rätt signifikant del av effekten!

Sen att saker som Wifi och liknande är integrerat har även det både kostnadsfördelar och fördelar i effekt.

Är främst att löda fast SSD som känns helt omotiverat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Priset Apple tar för uppgradering av diskutrymme är ett riktigt asshole-move.

Att man kan använda M.2 även ultratunna har ju Windows-laptoptillverkarna visat då de flesta (alla?) AMD Strix Point, Intel Lunar Lake och Qualcomm Snapdragon X modeller har utbytbar disk.

Enda som hade varit interessant att se här är om det fortfarande inte fanns någon nackdel i diskprestanda om man går till större diskar. Just 256 GB nivån har noterbart lägre prestanda jämfört med de större diskarna, detta är vad man får med en 2 TB disk

<Uppladdad bildlänk>

Att löda fast RAM har i den här klassen en väldigt teknisk relevant anledning, framförallt hos Apples Pro/Max modeller med 192-bit/256-bit/384-bit/512-bit gränssnitt mot RAM.

Och orsaken är inte prestanda, den påverkar inte på något annat sätt än att det går lite lättare att få systemet stabilt med väldigt höga hastigheter.

Huvudanledningen är att när en CPU kan göra saker som att köra moderna spel i riktiga hög upplösning/inställning och ändå ha en package-power på <50 W blir effekten RAM drar högst signifikant. Att ha RAM väldigt nära CPU gör det möjligt att hålla systemet stabilt med betydligt lägre spänning på RAM-kontroller, spänning skalar kvadratiskt mot effekt -> rätt stort påverkan på effekt när man kommer ner under 50 W package power.

Exempel på hur det kan se ut på en M3 Max Mac körandes BG3 max:ed out i 1920x1080 och uppskalat till 4k.

Låst till 60 FPS (fläkten kör inte )

CPU Power: 4929 mW GPU Power: 9371 mW

Vid ca 90 FPS

CPU Power: 5102 mW GPU Power: 33742 mW

Här står RAM för en rätt signifikant del av effekten!

Sen att saker som Wifi och liknande är integrerat har även det både kostnadsfördelar och fördelar i effekt.

Är främst att löda fast SSD som känns helt omotiverat.

På en vanlig PC desktop, vart hamnar värmen från den högre spänningen? RAM, CPU eller 50-50 mellan dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Deras nyaste Mac Pro, den första med arm-cpu, har en ordentligt stor låda, massor med plats, och fastlött minne...

Jodå, men den står för under 1% av Apples Mac-försäljning, och vi är nog nere på PPM-nivå om vi skall tala om hur stor andelen av alla A- och M-chip som går i den modellen. Apple använder bara ett chip som de gjort för andra modeller.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Genuint hatar att Apple-datorer inte har utbytbar disk.
Man vågar ju knappt skriva till sin ssd i Macbook pro:n för att den kan slitas ut.
Apple, stoppa för helvete in åtminstone en extra optional M2 nvme-plats som också är bootbar så att man, om man vill, kan uppgradera sin dator med mer lagring. Om dom nu känner att som måste löda fast sina diskar (det måste dom inte) så hade iallafall en extra plats varit bra. Skulle main-disken krascha så kan man stoppa i en annan disk i den extra platsen och boota från den. Eller om man bara vill utöka med mer lagring.

Till råga på att det är fastlött så tar Apple SVINIGT mycket betalt för uppgradering av lagringen när man köper datorn. Det är fan det jag hatar mest med Apple-prylar.

Jag kör både Mac Studio, Macbook Pro 14”, Apple Tv och iPhone, men man får ju vara försiktig med skrivningarna och hatar att man ska behöva tänka på det.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kinkyboo:

På en vanlig PC desktop, vart hamnar värmen från den högre spänningen? RAM, CPU eller 50-50 mellan dem?

På en vanlig CPU är det helt irrelevant om RAM drar 10-15 W istället för kanske 5W när CPUn själv drar långt mer.

Tar vi just BG3 så har Gamers Nexus ett test där de mäter CPU-effekten i det spelet (genomsnittlig FPS ligger på 100-110 FPS). Mest effektiva desktop-CPU är föga oväntat 7800X3D, den drar 55 W. Det är bra för desktop, men fortfarande mer än tio gånger mer än vad M3 Max drar i liknande test. 70-80 W verkar annars vara rätt vanlig nivå.

Så för en desktop hamnar en förkrossande majoritet av värmen hos CPU, därför är det inte vettigt att köra med RAM on-package där.

Och angående RAM "on-package". Under 2024 har alla CPUer riktade mot ultratunna börjat använda det, så Intel, AMD och Qualcomm använder också numera detta.

Att löda fast RAM har verkligen en poäng för väldigt strömsnåla CPUer. Väldigt svårt att se värdet i att löda fast flash-minne...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

https://www.apple.com/newsroom/2021/11/apple-announces-self-s...

Jag är övertygad om att det blir enklare med åren. Apple har svängt i frågan totalt.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

https://www.apple.com/newsroom/2021/11/apple-announces-self-s...

Jag är övertygad om att det blir enklare med åren. Apple har svängt i frågan totalt.

https://www.theverge.com/2021/11/17/22787336/apple-right-to-r...

Citat:

Wednesday morning, Apple announced that the company will soon make parts and repair manuals available to the general public, reversing years of restrictive repair policies. The new policy represents a seismic shift for a company that has fought independent repair for years by restricting access to parts, manuals, and diagnostic tools, designing products that are difficult to fix, and lobbying against laws that would enshrine the right to repair.

But Apple didn’t change its policy out of the goodness of its heart. The announcement follows months of growing pressure from repair activists and regulators — and its timing seems deliberate, considering a shareholder resolution environmental advocates filed with the company in September asking Apple to re-evaluate its stance on independent repair. Wednesday is a key deadline in the fight over the resolution, with advocates poised to bring the issue to the Securities and Exchange Commission to resolve.

Permalänk
Medlem

uppgraderingspriser som avskräcker

Skrivet av SanTeoX:

Genuint hatar att Apple-datorer inte har utbytbar disk.
Man vågar ju knappt skriva till sin ssd i Macbook pro:n för att den kan slitas ut.
Apple, stoppa för helvete in åtminstone en extra optional M2 nvme-plats som också är bootbar så att man, om man vill, kan uppgradera sin dator med mer lagring. Om dom nu känner att som måste löda fast sina diskar (det måste dom inte) så hade iallafall en extra plats varit bra. Skulle main-disken krascha så kan man stoppa i en annan disk i den extra platsen och boota från den. Eller om man bara vill utöka med mer lagring.

Till råga på att det är fastlött så tar Apple SVINIGT mycket betalt för uppgradering av lagringen när man köper datorn. Det är fan det jag hatar mest med Apple-prylar.

Jag kör både Mac Studio, Macbook Pro 14”, Apple Tv och iPhone, men man får ju vara försiktig med skrivningarna och hatar att man ska behöva tänka på det.

Jag har varit sugen på att testa en mac studio i flera år men blir avskräckt på uppgraderingspriserna som är helt sjuka. Vill ha 2tb och 64gb minne och det skenar iväg alldeles för mycket tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ad72:

Jag har varit sugen på att testa en mac studio i flera år men blir avskräckt på uppgraderingspriserna som är helt sjuka. Vill ha 2tb och 64gb minne och det skenar iväg alldeles för mycket tyvärr.

Jag har 32GB ram och 1TB lagring. Klarar mig mer än väl på 32GB. Lagring behöver man ju alltid mer av, men det blir ju så svinigt dyrt.
Jag löste det med ett nvme case med Thunderbolt på 40Gbps överföringshastighet. Funkar bra. Utökade med en disk på 2TB.

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se när dom sätter dit kretskortet? Det låter väldigt bra men har svårt att se hur dom får detta att fungera?
Antar dom löder fast kretskortet i de befintliga kontaktpunkterna för minnesmodulerna. Men det hade inte räckt för att får det tillräckligt starkt för att hantera en sådan kontakt.

Någon som har en länk till när jobbet faktiskt utförs?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag har 32GB ram och 1TB lagring. Klarar mig mer än väl på 32GB. Lagring behöver man ju alltid mer av, men det blir ju så svinigt dyrt.
Jag löste det med ett nvme case med Thunderbolt på 40Gbps överföringshastighet. Funkar bra. Utökade med en disk på 2TB.

Kan man inte säga så att måste man koppla in externa saker i sin dator så är den inte tillräckligt för ens behov i sig själv?

Jag behöver ungefär 50-55 GB RAM. 32 går rent praktiskt, men mitt arbetsflöde blir frustrerande då.

Och 6TB+ SSD

De flesta klarar sig nog på väldigt mycket mindre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Appleanvändare är mer tekniska, denna uppgradering fixar varenda Appleanvändare i sömnen.

Glömde du ett /s? Eller är du uppriktig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tror snarare att han skrev det där medans han sov inget annat än en dröm

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tycker EU borde gå in mer och kräva att olika komponenter går att byta ut lätt av användaren.

Det handlar inte bara om att uppgradera (även om det kan förlänga livslängden på en dator och minska e-waste), utan även om reparationer. Både batterier och SSD är i princip förbrukningsvaror, med en begränsad livslängd.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kan man inte säga så att måste man koppla in externa saker i sin dator så är den inte tillräckligt för ens behov i sig själv?

Jag behöver ungefär 50-55 GB RAM. 32 går rent praktiskt, men mitt arbetsflöde blir frustrerande då.

Och 6TB+ SSD

Jovisst är det så. Men lägger inte x antal tusen mer än nödvändigt på mer lagring i mac:en, då får det bli en kompromiss.

Dessutom har jag över 30TB tillgängligt på mina nas:ar som går över mitt 10Gbps-nätverk. Har flera datorer så behöver inte allt för mycket lokalt på respektive burk. Behöver bara snabb lagring för vissa saker. Vill dessutom kunna ha tillgång till den mesta av datan från flera ställen så centraliserad data kör jag mycket på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Och 6TB+ SSD

Om du skulle köra nätverkslagring,
Hur snabbt nätverk skulle du behöva då?
10Gbit ? 25Gbit ? 100Gbit ?

Har sett vissa köra 25Gbit och/eller 100Gbit i sina homelabs.
100Gbit är ju snabbare än PCIE 4.0 SSD. Åtminstone sådana M.2 NVME SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ankan har ett speciellt sätt att skriva.
Verkar som han ofta beskriver alternativa verkligheter.
Som att han lever i ett annat multiverse ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om du skulle köra nätverkslagring,
Hur snabbt nätverk skulle du behöva då?
10Gbit ? 25Gbit ? 100Gbit ?

Har sett vissa köra 25Gbit och/eller 100Gbit i sina homelabs.
100Gbit är ju snabbare än PCIE 4.0 SSD. Åtminstone sådana M.2 NVME SSD.

För vanligt användande räcker 10gbit då överföringshastigheten är ca 1 GB/s, men problemet är att latensen blir väldigt mycket högre än med interna diskar.

Permalänk
Medlem

Bra SSD prestanda i min MacBook Pro 16" med M1 Max men varför Apple har valt att löda fast lagringen kan man fråga sig när det uppenbarligen utan större bekymmer hade gått att ha slot för det.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Kan man löda loss en ssd från ett applemoderkort och sätta den i en vanlig dator med m.2 plats i princip? För att läsa ut den?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Dessutom har jag över 30TB tillgängligt på mina nas:ar som går över mitt 10Gbps-nätverk. Har flera datorer så behöver inte allt för mycket lokalt på respektive burk. Behöver bara snabb lagring för vissa saker. Vill dessutom kunna ha tillgång till den mesta av datan från flera ställen så centraliserad data kör jag mycket på.

Jo, har 28 TiB sekundärlagring, men det står sig inte mot 9TB SSD på arbetsdatorn. Kör virtuella maskiner för alla olika kundprojekt, mycket för att kunna vara portabel och för att kunna hålla host:en ren. Inte ovanligt att jag håller på med 3-4 olika projekt på samma dag och allokerar jag 12-16GB RAM per VM så är det ett krav med 64GB.

Visa signatur