Kan man använda Bahnhof villafibers router endast som en mediaomvandlare/brygga
Hej jag har varit kund hos Bahnhof sen vi köpte huset för 2,5 år sen och är nöjd. Dock har bahnhof kört genom telia och erbjuder nu att man kör helt genom deras bahnhof villafiber. Har valt att byta då vi kan få 10 Gbit för klart mindre än vad 1 Gbit kostar oss idag.
När jag pratade med säljare så sa de att jag antagligen måste få en ny mediaomvandlare pga. att den gamla nog inte klarar 10Gbit vilket jag inte hade något problem med. Han sa även att jag skulle få en ny router, vilket jag heller inte hade något problem med men inte tänkte använda då jag egna grejer(mer om det nedan) jag föredrar att använda.
Problemet:
Nä jag sedan får e-post från bahnhof så ser jag att det är den nya routern (Zyxel Ax7501) även kommer att vara mediaomvandlaren. Jag har redan idag en router jag är väldigt nöjd med https://teklager.se/en/products/routers/tlsense-N100L4 (jo jag inser att den bara klarar 2,5Gbit) som jag har installerat PFsense på och lite inställningar etc.. Jag har även tänker mig även att i längden uppgradera med andra typer av lösningar (ubiquity eller liknande) i huset och har redan idag några grejer som behöver publikt ip etc..
Fråga: Jag har läst att andra har haft problem med att kunna använda sig av ovan nämnda bahnhof router som mediaomvandlare och brygga men dessa verkar mest haft problem med det för flera år sen så jag undrar om andra som använder sig av denna har lyckats få allt att funka fint eller om ni köpt nån annan switch etc. och flyttat SFP modulen till denna?