Kan man använda Bahnhof villafibers router endast som en mediaomvandlare/brygga

Permalänk
Medlem

Kan man använda Bahnhof villafibers router endast som en mediaomvandlare/brygga

Hej jag har varit kund hos Bahnhof sen vi köpte huset för 2,5 år sen och är nöjd. Dock har bahnhof kört genom telia och erbjuder nu att man kör helt genom deras bahnhof villafiber. Har valt att byta då vi kan få 10 Gbit för klart mindre än vad 1 Gbit kostar oss idag.

När jag pratade med säljare så sa de att jag antagligen måste få en ny mediaomvandlare pga. att den gamla nog inte klarar 10Gbit vilket jag inte hade något problem med. Han sa även att jag skulle få en ny router, vilket jag heller inte hade något problem med men inte tänkte använda då jag egna grejer(mer om det nedan) jag föredrar att använda.

Problemet:
Nä jag sedan får e-post från bahnhof så ser jag att det är den nya routern (Zyxel Ax7501) även kommer att vara mediaomvandlaren. Jag har redan idag en router jag är väldigt nöjd med https://teklager.se/en/products/routers/tlsense-N100L4 (jo jag inser att den bara klarar 2,5Gbit) som jag har installerat PFsense på och lite inställningar etc.. Jag har även tänker mig även att i längden uppgradera med andra typer av lösningar (ubiquity eller liknande) i huset och har redan idag några grejer som behöver publikt ip etc..

Fråga: Jag har läst att andra har haft problem med att kunna använda sig av ovan nämnda bahnhof router som mediaomvandlare och brygga men dessa verkar mest haft problem med det för flera år sen så jag undrar om andra som använder sig av denna har lyckats få allt att funka fint eller om ni köpt nån annan switch etc. och flyttat SFP modulen till denna?

Permalänk
Medlem

Du ska kunna köra egen SFP utrustning om det är det som heter Bahnhof villafiber och är utanför något stadsnät (Enligt Bahnhofs malmökontor)

Tänk på att du måste nog be dom spärra ner till 1gig från 10 om du kör SFP icke-+ i din ända

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du ska kunna köra egen SFP utrustning om det är det som heter Bahnhof villafiber och är utanför något stadsnät (Enligt Bahnhofs malmökontor)

Tänk på att du måste nog be dom spärra ner till 1gig från 10 om du kör SFP icke-+ i din ända

Stod endast att Bahnhof routern hade en sfp inte en sfp+ har inte läst på men gissar efter det du säger att sfp+ behövs för 10Gbit. Så då skaffar jag väl mig något som klarar en sfp+ i det fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolkman:

Stod endast att Bahnhof routern hade en sfp inte en sfp+ har inte läst på men gissar efter det du säger att sfp+ behövs för 10Gbit. Så då skaffar jag väl mig något som klarar en sfp+ i det fallet.

Rj45 går att blanda 1gig och 10gig. Den löser det själv. SFP+ kan inte prata med SFP.

Så om du tecknar villafiber i 10gbit antar jag du får SFP+ signal skickat i snöret. Därför tror jag dom kan spärra ner till SFP på önskemål.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Rj45 går att blanda 1gig och 10gig. Den löser det själv. SFP+ kan inte prata med SFP.

Så om du tecknar villafiber i 10gbit antar jag du får SFP+ signal skickat i snöret. Därför tror jag dom kan spärra ner till SFP på önskemål.

Om jag istället skaffar något i stil med den länkad nedan borde den inte kunna hantera sfp+ 10Gbit till 2,5 Gbit router problemen eller tänker jag fel?

https://www.proshop.se/Switch/MikroTik-CRS310-8G2SIN-10-Port-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolkman:

Det är förmodligen en felskrivning bara. Det vore idiotiskt om det inte är SFP+ eftersom du annars mycket riktigt vore begränsad till 1 Gbit/s.

Skrivet av AkUs:

Nja, SFP+ är bakåtkompatibel med SFP. Ofta kan man behöva sätta hastigheten fast istället för att förlita sig på auto-negotiation. Det beror också på vad den transceiver man använder på båda ändar stödjer för hastigheter.

Man skickar inte "SFP+ signal" över fibern. Kommunikationen som sker över fibern är helt upp till de transceivers som används. Sedan är det seriell kommunikation från transceiver till switch/router som är helt oberoende av fibern. Den enda gången man inte växlar protokoll så är när man kör med passiva DAC-kablar över väldigt korta avstånd (max 7 meter).

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är förmodligen en felskrivning bara. Det vore idiotiskt om det inte är SFP+ eftersom du annars mycket riktigt vore begränsad till 1 Gbit/s.

Nja, SFP+ är bakåtkompatibel med SFP. Ofta kan man behöva sätta hastigheten fast istället för att förlita sig på auto-negotiation. Det beror också på vad den transceiver man använder på båda ändar stödjer för hastigheter.

Man skickar inte "SFP+ signal" över fibern. Kommunikationen som sker över fibern är helt upp till de transceivers som används. Sedan är det seriell kommunikation från transceiver till switch/router som är helt oberoende av fibern. Den enda gången man inte växlar protokoll så är när man kör med passiva DAC-kablar över väldigt korta avstånd (max 7 meter).

Jojo, kanske samma pluggar. Men sätta hastigheten. Jag har ännu inte lyckats koppla en SFP i en ände och SFP+ i de andra och dom automatiskt länkat upp hej vips. Sen bytar dom säkert inte SFP+ i deras ände kanske, utan dom bara spärrar ner till 1,25gb.

Annars kan man göra som någon skrev. Köp en Mikrotik med SFP+. Flytta trancievern (räknar iskallt med att deras Zyxel SFP+ transreciver kommer hittas av Mikrotik) och kör VLAN på porten in. Sen VLANa ut WAN på port 1 av 2,5gbit portarna och VLAN LAN på port 2-8 + sekundära SPF+. Då har man både kakan och kan äta den.
Snabbt hemma LAN. Tillgång till 2,5gbit för hans PFsense samt en SFP+ port till en annan switch i gäststugan kanske eller snabb server/NAS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jojo, kanske samma pluggar. Men sätta hastigheten. Jag har ännu inte lyckats koppla en SFP i en ände och SFP+ i de andra och dom automatiskt länkat upp hej vips. Sen bytar dom säkert inte SFP+ i deras ände kanske, utan dom bara spärrar ner till 1,25gb.

Annars kan man göra som någon skrev. Köp en Mikrotik med SFP+. Flytta trancievern (räknar iskallt med att deras Zyxel SFP+ transreciver kommer hittas av Mikrotik) och kör VLAN på porten in. Sen VLANa ut WAN på port 1 av 2,5gbit portarna och VLAN LAN på port 2-8 + sekundära SPF+. Då har man både kakan och kan äta den.
Snabbt hemma LAN. Tillgång till 2,5gbit för hans PFsense samt en SFP+ port till en annan switch i gäststugan kanske eller snabb server/NAS.

Ja, det är absolut så att man kan behöva tvinga ner hastigheten i andra änden (hos ISP:n). Auto-negotiation på SFP+ (och SFP* generellt) är inte lika robust. Det är oftare stabilare att bara hårt sätta hastigheten.

Nej, helst vill man ha samma transceivers i båda ändar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q