Rösta fram din favoritbakgrundsbild!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Vi har haft timpris nu i snart 2 år och jag tycker det varit väl värt det. Nu hade vi ett högre fast pris innan (90 öre om jag minns rätt) och när det skulle förlängas så var det mitt i värsta krisen med höga priser så då skulle det kosta runt 4 Kr/kWh men överlag tycker jag det varit värt det med timpris då det i snitt ändå hamnat under 90 öre med skatter etc inräknat. Många månader långt under. Snitt för oktober har t ex hittills varit 38 öre inkl skatter och avgifter. Förra december låg snittet på 1.15 kr vilket väl var det dyraste på hela året. Kollade Vattenfall och förutom rörligt/timpris så ligger vårt snitt mkt bra till mot de olika fasta alternativen.

Vi har Easee och tibber och det har varit lätt att ställa in så den bara laddar när det är billigt. Man kopplar in sladden och sen när den ser ett lågt pris så laddar den. Men visst så kan det vara värt att hålla lite koll på timpriset (vilket jag tycker tibber gör väldigt lätt). För oss har det oftast främst handlat om att se att "i morgon ser elen dyr ut, vi väntar med att tvätta eller vi tvättar idag" istället för att jaga enskilda timmar. Och vi har nog främst valt att sätta på diskmaskinen och tvättmaskinen utifrån timpriset, inget annat. Det skulle säkert gå att få ner användandet ännu mer, t ex genom att koppla bergvärmepumpen till Tibber men det får bli en annan gång.

Men just för bilen har det varit smidigt att ha timpris och ladda främst under nätterna.

Då måste jag fråga hur du kommer ner i 38 öre slipper du energiskatten på 53,5 öre?
jag själv har rörlig pris/snitt pris och fick ge i oktober 33,94 öre innan alla skatter och överföringsavgifter

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vinylens:

Då måste jag fråga hur du kommer ner i 38 öre slipper du energiskatten på 53,5 öre?
jag själv har rörlig pris/snitt pris och fick ge i oktober 33,94 öre innan alla skatter och överföringsavgifter

Vi pratar nog om olika saker. Det som jag betalar till vattenfall är för mig separat eftersom det, oavsett leverantör tillkommer. D v s nätöverföringsavgift och energiskatt. Jag hade t ex 43,80 öre/ kWh i energiskatt och 16 öre /kWh i elöverföring under september. Där är det inga timpriser utan vattenfall tar vad vattenfall vill. Och jag tror inte jag kan göra så mkt åt det? Jag var under illusionen att vilket elbolag jag än väljer så kommer jag behöva betala nätöverföring och energiskatt till Vattenfall, jag har inte kunnat välja något annat. Och det är ett snittpris över hela månaden. Så det spelar ingen roll om jag har en fast avgift eller rörlig.

Men jag erkänner gärna om jag har fel :). För jag tycker det generellt är klurigt att hänga med alla avgifter etc.

Men Tibber visar priset med vad de kallar "skatter och avgifter" men exakt vad det är vet jag inte. Det jag ser är att det som de skriver är det jag betalar (ex moms förresten så det tillkommer 25% insåg jag). Och det är dagar och timmar när priset ex skatt är under 0 öre/kWh så att det med det som Tibber kallar skatt/avgifter ligger på några öre/ kWH.

Så fortfarande kan jag se att det kan vara värt med timpris om man t ex laddar bilen under natten och har möjlighet att styra sin konsumption lite.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Vi pratar nog om olika saker. Det som jag betalar till vattenfall är för mig separat eftersom det, oavsett leverantör tillkommer. D v s nätöverföringsavgift och energiskatt. Jag hade t ex 43,80 öre/ kWh i energiskatt och 16 öre /kWh i elöverföring under september. Där är det inga timpriser utan vattenfall tar vad vattenfall vill. Och jag tror inte jag kan göra så mkt åt det? Jag var under illusionen att vilket elbolag jag än väljer så kommer jag behöva betala nätöverföring och energiskatt till Vattenfall, jag har inte kunnat välja något annat. Och det är ett snittpris över hela månaden. Så det spelar ingen roll om jag har en fast avgift eller rörlig.

Men jag erkänner gärna om jag har fel :). För jag tycker det generellt är klurigt att hänga med alla avgifter etc.

Men Tibber visar priset med vad de kallar "skatter och avgifter" men exakt vad det är vet jag inte. Det jag ser är att det som de skriver är det jag betalar (ex moms förresten så det tillkommer 25% insåg jag). Och det är dagar och timmar när priset ex skatt är under 0 öre/kWh så att det med det som Tibber kallar skatt/avgifter ligger på några öre/ kWH.

Så fortfarande kan jag se att det kan vara värt med timpris om man t ex laddar bilen under natten och har möjlighet att styra sin konsumption lite.

Men det är som du säger kan man styra om sin elförbrukning till dom billiga timmarna då skulle jag med köra timpris.
Själv vågar jag inte riktigt göra det då jag värmer mitt hur med frånluftsvärmepump och när det blir kallt då drar den ström.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vinylens:

Men det är som du säger kan man styra om sin elförbrukning till dom billiga timmarna då skulle jag med köra timpris.
Själv vågar jag inte riktigt göra det då jag värmer mitt hur med frånluftsvärmepump och när det blir kallt då drar den ström.

Nu blir det lite OT men jag förstår vad du menar. Jag har ju bergvärmepump också och kollar jag på min förbrukning så under vintermånaderna så är det uppvärmning som utan tvekan är det som drar mest . Jan 2023 hade vi typ en förbrukning på 1900 kWh medan uppvärmning stod för 1339 kWh. Så det får man räkna lite på. Det jag gillar är ändå möjligheten till lite "smart" funktionalitet. Tibber t ex har stöd för att ansluta en bunt med bergvärmepumpar, värmepumpar, element, termostater, golvärme etc och kan därigenom helt själv jonglera lite med dessa för att t ex om det är en timme som priset är väldigt högt låta värmenpumpen inte gå för fullt och även hantera temperatur i huset så att när ingen är hemma så kan man ha det lite lägre etc.

Men självklart är det något att räkna på. Fast pris är ju trevligt utifrån att du inte behöver bry dig alls om variationerna över året. Men då blir det lite dyrare sommarmånaderna mot vinter. Ett tips där är annars att lägga undan det du "sparar" på sommaren för vintern. Vi har även solceller och under flera månader nu så har vi sålt tillräckligt med el tillbaka att vi haft 0 Kr räkning från Tibber (men självklart fortfarande från Vattenfall).

Jag kollade lite på hur mkt vi laddar generellt per månad och det har legat runt 200 - 300 kWh varje månad så för oss så är det väl värt att kunna styra det mot tidpunkter när priset är väldigt lågt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Nu blir det lite OT men jag förstår vad du menar. Jag har ju bergvärmepump också och kollar jag på min förbrukning så under vintermånaderna så är det uppvärmning som utan tvekan är det som drar mest . Jan 2023 hade vi typ en förbrukning på 1900 kWh medan uppvärmning stod för 1339 kWh. Så det får man räkna lite på. Det jag gillar är ändå möjligheten till lite "smart" funktionalitet. Tibber t ex har stöd för att ansluta en bunt med bergvärmepumpar, värmepumpar, element, termostater, golvärme etc och kan därigenom helt själv jonglera lite med dessa för att t ex om det är en timme som priset är väldigt högt låta värmenpumpen inte gå för fullt och även hantera temperatur i huset så att när ingen är hemma så kan man ha det lite lägre etc.

Men självklart är det något att räkna på. Fast pris är ju trevligt utifrån att du inte behöver bry dig alls om variationerna över året. Men då blir det lite dyrare sommarmånaderna mot vinter. Ett tips där är annars att lägga undan det du "sparar" på sommaren för vintern. Vi har även solceller och under flera månader nu så har vi sålt tillräckligt med el tillbaka att vi haft 0 Kr räkning från Tibber (men självklart fortfarande från Vattenfall).

Jag kollade lite på hur mkt vi laddar generellt per månad och det har legat runt 200 - 300 kWh varje månad så för oss så är det väl värt att kunna styra det mot tidpunkter när priset är väldigt lågt.

Jag styr med min laddning på natten samt att jag har ställt ner så den bara kör 4KW laddning istället för 11Kw då dom införde effekt avgifter för 1 september samt att bilen hinner ladda tills jag ska ha den morgonen efter så behöver inte ladda snabbare.
Gör av med ca 400Kw per månad på att ladda bilen

Men nu blir det att gå från Peugeot e208 till en Smart #1 Pro+ så får se om man gör av med samma mäng eller om det blir någon förändring.
Leverans på bilen 15 november så inte långt kvar.
Liten bil men lite större än den vi har samt att vi bara är 2 som åker i den så inget behov av en stor bil.

Sedan en Fråga till er som lämna tillbaka era bilar.
Besikta ni era bilar innan ni lämnade tillbaka dom?
Ska lämna tillbaka min senast sista november och sista besiktningsdagen är sista november ska jag besikta den eller ej?
Kommer lämna tillbaka den så fort den andra bilen kommit så mitten av november.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk

Tänkte köpa en Volvo XC60 plug-in hybrid för tre och ett halvt år sedan, den gick fint och hade väldigt mjuk övergång mellan el och motor, men den var dyr och skulle jag lägga till stora stereo paketet så blev den lika dyr som en Tesla M3 dessutom störde jag mig på det laggiga android infotainment systemet samt att den hade lite väl kort räckvidd på el. Många saker har säkert förbättrats idag. Men det blev en Tesla M3 long range istället.

Har kört över 6000 mil och bara haft ett problem med länkarmar som dom fixade supersnabbt dagen efter jag rapporterade problemet.

Jag har haft flera nya bilar av olika märken och alla har haft sina problem med återkallelse och bogsering till verkstad under dom första åren.

Min M3 ligger på första plats med minst problem och snabbat lösning av problem, sedan Volvo XC60. Sista plats Peugeot.

Fördelen med elbil för mig är att jag laddar gratis på jobbet, och jag har hus så jag kan ladda billigt hemma på semestern. Och jag har barn som skall skjutsas till i från träningar och kompisar varje dag någonstans hit och dit, sedan åkta till fram o tillbaka till jobbet och handla mm. Blir många korta körningar och när jag hade fossil bil så tankade jag 3-4 tusen i månaden en utgift jag slipper idag.

Visst är det roligare att köra tex en bil med v8, men det ska jag göra när ungarna vuxit upp och jag bara behöver köra till o från jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Med timpris (istället för månadspris) så får du alltså lägre elkostnad på nätterna. Beakta dock att priset för el dagtid ofta är högre än vad du skulle haft med månadspris (vilket är ett slags snitt). Alltså, om stora delar av din övriga elförbrukning sker dagtid veckodagar så kommer kostnaden för den elen att gå upp.

Skrivet av Björn Endre:

Vi har haft timpris nu i snart 2 år och jag tycker det varit väl värt det. Nu hade vi ett högre fast pris innan (90 öre om jag minns rätt) och när det skulle förlängas så var det mitt i värsta krisen med höga priser så då skulle det kosta runt 4 Kr/kWh men överlag tycker jag det varit värt det med timpris då det i snitt ändå hamnat under 90 öre med skatter etc inräknat. Många månader långt under. Snitt för oktober har t ex hittills varit 38 öre inkl skatter och avgifter. Förra december låg snittet på 1.15 kr vilket väl var det dyraste på hela året. Kollade Vattenfall och förutom rörligt/timpris så ligger vårt snitt mkt bra till mot de olika fasta alternativen.

Vi har Easee och tibber och det har varit lätt att ställa in så den bara laddar när det är billigt. Man kopplar in sladden och sen när den ser ett lågt pris så laddar den. Men visst så kan det vara värt att hålla lite koll på timpriset (vilket jag tycker tibber gör väldigt lätt). För oss har det oftast främst handlat om att se att "i morgon ser elen dyr ut, vi väntar med att tvätta eller vi tvättar idag" istället för att jaga enskilda timmar. Och vi har nog främst valt att sätta på diskmaskinen och tvättmaskinen utifrån timpriset, inget annat. Det skulle säkert gå att få ner användandet ännu mer, t ex genom att koppla bergvärmepumpen till Tibber men det får bli en annan gång.

Men just för bilen har det varit smidigt att ha timpris och ladda främst under nätterna.

Jag pratade med min elleverantör och han rekommenderade att testa timpris denna månaden och jämföra med det rörliga elpriset i slutet på månaden för att se om vi går back eller tjänar på det. Skälet till just denna månaden var att elpriserna ser hyfsat stabila ut samt att Dec/Jan/Feb är månader då de dyra timmarna kan vara väldigt dyra och då kan man gå back på att inte använda elen när det är som billigast.

Vi har också frånvärmepump så man kan inte direkt säga till den att bara värma på natten så dyrt kommer det att bli. Allt det där med att tvätta/diska osv på natten, jag vette fan om vi orkar det. Känns bara stressigt om jag ska vara ärlig, speciellt då vi har småbarn. Hade vi bara varit två så absolut, då hade jag kunnat tänka mig att göra den uppoffringen.

Slutligen har vi Ellevio och jag ser i deras app priserna för idag. En av oss är föräldraledig så allt man gör hemma just nu kostar tex 2,23kr per kWh :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag pratade med min elleverantör och han rekommenderade att testa timpris denna månaden och jämföra med det rörliga elpriset i slutet på månaden för att se om vi går back eller tjänar på det. Skälet till just denna månaden var att elpriserna ser hyfsat stabila ut samt att Dec/Jan/Feb är månader då de dyra timmarna kan vara väldigt dyra och då kan man gå back på att inte använda elen när det är som billigast.

Vi har också frånvärmepump så man kan inte direkt säga till den att bara värma på natten så dyrt kommer det att bli. Allt det där med att tvätta/diska osv på natten, jag vette fan om vi orkar det. Känns bara stressigt om jag ska vara ärlig, speciellt då vi har småbarn. Hade vi bara varit två så absolut, då hade jag kunnat tänka mig att göra den uppoffringen.

Slutligen har vi Ellevio och jag ser i deras app priserna för idag. En av oss är föräldraledig så allt man gör hemma just nu kostar tex 2,23kr per kWh :/

Kan man inte styra uppvärmningen till elpriset är det inte lönt skulle jag säga. Laddar man elbil kanske det kan bli en liten förtjänst eller plus minus noll.

Jag har en Nibe FVP som jag kör deras SPA på, och laddar elbilen när det är billigt. Jag skulle säga att det är ytterst lite jag tjänar på att ha timpris utslaget på ett år. Tvättmaskin, diskmaskin osv drar så lite i jämförelse med uppvärmning att det är försumbart för de flesta. Undantag kanske kan vara om man har riktigt gamla vitvaror.

Jag kommer snart byta jobb vilket gör att jag inte kommer skaffa en ny pendlarbil när leasingen går ut på min Zoe. I o m det kommer jag troligtvis att byta tillbaka till vanligt rörligt, för att styra FVP efter elpriset gör att komforten i huset sänks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Kan man inte styra uppvärmningen till elpriset är det inte lönt skulle jag säga. Laddar man elbil kanske det kan bli en liten förtjänst eller plus minus noll.

Jag har en Nibe FVP som jag kör deras SPA på, och laddar elbilen när det är billigt. Jag skulle säga att det är ytterst lite jag tjänar på att ha timpris utslaget på ett år. Tvättmaskin, diskmaskin osv drar så lite i jämförelse med uppvärmning att det är försumbart för de flesta. Undantag kanske kan vara om man har riktigt gamla vitvaror.

Jag kommer snart byta jobb vilket gör att jag inte kommer skaffa en ny pendlarbil när leasingen går ut på min Zoe. I o m det kommer jag troligtvis att byta tillbaka till vanligt rörligt, för att styra FVP efter elpriset gör att komforten i huset sänks.

Stort tack för svaret, ska nog köra på som det är och kanske göra ett litet försök i Mars eller April för skojs skull.

Edit: Vi har också Nibe (F730 om jag inte minns fel) och den har ett nätverksinterface men det är en äldre modell och tror bara det blir jobbigt att ställa in, plus att reglaget på panelen är lite halvsönder så det är svårt att ställa in saker

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Blev dyrt för oss i SE4 första dagen med nya elsystemet. Skulle ju bli billigare för oss. Blir såklart på sommaren...

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag pratade med min elleverantör och han rekommenderade att testa timpris denna månaden och jämföra med det rörliga elpriset i slutet på månaden för att se om vi går back eller tjänar på det. Skälet till just denna månaden var att elpriserna ser hyfsat stabila ut samt att Dec/Jan/Feb är månader då de dyra timmarna kan vara väldigt dyra och då kan man gå back på att inte använda elen när det är som billigast.

Vi har också frånvärmepump så man kan inte direkt säga till den att bara värma på natten så dyrt kommer det att bli. Allt det där med att tvätta/diska osv på natten, jag vette fan om vi orkar det. Känns bara stressigt om jag ska vara ärlig, speciellt då vi har småbarn. Hade vi bara varit två så absolut, då hade jag kunnat tänka mig att göra den uppoffringen.

Slutligen har vi Ellevio och jag ser i deras app priserna för idag. En av oss är föräldraledig så allt man gör hemma just nu kostar tex 2,23kr per kWh :/

Du ska absolut inte ha timpris. Det lär blir dyrt i stressigt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Nu är detta inte en tråd om elpriser utan om elbilar. Att ha timpris när man har elbil är helt klart värt det, om man har någon slags smart styrning på det.

Har man vanligt rörligt elpris så betalar man ju timpris fast utslaget över hela deras kundbas, dvs om de flesta slarvar och har massa förbrukare när priset är högt så dras snittpriset upp. Har man ett genomsnittligt förbrukningsmönster och timpris så betalar man exakt lika mycket som mer rörligt pris. Kan man flytta några förbrukare till billigare timmar så sparar man på det. Skillnaden blir kanske marginell om man inte har stora förbrukare, men man förlorar inte på det i alla fall.

Har man elbil så har man en stor förbrukare som man i allra högsta grad kan styra. Kan bli mycket lönsamt.

Det är dock lite psykologiskt, att se att priset ligger på 3kr/kWh under någon enstaka timme kan göra att man får lite panik över att ens ha en glödlampa på men sett över en månad så jämnar det ut sig. Antingen är man aktiv och styr allt i detalj, eller så blundar man och kollar på snittet i slutet av månaden och nöjer sig med att bilen styrs smart. Enkelt val för mig i alla fall att köra timpris.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående. Timpris är absolut värt om man enkelt kan styra det (med t.ex. tibber). Har deras pulse i elmätaren, och en Zaptec box. Klockrent. Dessutom har de gridrewards där den laddar på vid vissa tillfällen trots att det är dyrt, och då får man några kronor för det och har tjänat på det. Har absolut sänkt mina kostnader gällande laddning av bilen iaf.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nu är detta inte en tråd om elpriser utan om elbilar. Att ha timpris när man har elbil är helt klart värt det, om man har någon slags smart styrning på det.

Har man vanligt rörligt elpris så betalar man ju timpris fast utslaget över hela deras kundbas, dvs om de flesta slarvar och har massa förbrukare när priset är högt så dras snittpriset upp. Har man ett genomsnittligt förbrukningsmönster och timpris så betalar man exakt lika mycket som mer rörligt pris. Kan man flytta några förbrukare till billigare timmar så sparar man på det. Skillnaden blir kanske marginell om man inte har stora förbrukare, men man förlorar inte på det i alla fall.

Har man elbil så har man en stor förbrukare som man i allra högsta grad kan styra. Kan bli mycket lönsamt.

Det är dock lite psykologiskt, att se att priset ligger på 3kr/kWh under någon enstaka timme kan göra att man får lite panik över att ens ha en glödlampa på men sett över en månad så jämnar det ut sig. Antingen är man aktiv och styr allt i detalj, eller så blundar man och kollar på snittet i slutet av månaden och nöjer sig med att bilen styrs smart. Enkelt val för mig i alla fall att köra timpris.

Ursäkta mig, mitt fel. Jag tänkte dock att just elpriser är en del av elbilen varför jag passade på, men kan lämna ämnet för att hålla tråden ren. Får skapa en annan tråd eller kolla på annat håll.

Om vi återgår till elbil, det snackas mycket om förkonditionering av batteriet när det är kallt men frågan är kul kallt? Idag och igår var det runt 10C när jag åkte till jobbet och satte på timern igår men inte idag. Tycker att förbrukningen bara var något högre (typ 1kWh/100km mer) idag när bilen var kall än igår.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ursäkta mig, mitt fel. Jag tänkte dock att just elpriser är en del av elbilen varför jag passade på, men kan lämna ämnet för att hålla tråden ren. Får skapa en annan tråd eller kolla på annat håll.

Om vi återgår till elbil, det snackas mycket om förkonditionering av batteriet när det är kallt men frågan är kul kallt? Idag och igår var det runt 10C när jag åkte till jobbet och satte på timern igår men inte idag. Tycker att förbrukningen bara var något högre (typ 1kWh/100km mer) idag när bilen var kall än igår.

Jo jag tänker att det har viss relevans med just timpris och styrning av elbilsladdning, men sen kom man mycket in på värmepumpar och snittpris på rörligt och då blir det väldigt OT

En sån förbrukningskillnad beror nog mer på luftmotstånd och kupévärme än förvärmning av batteriet. Beror ju lite på vilken temperatur bilen vill hålla batteriet på. VAG hade t.ex 12 (tror jag) grader på mjukvara 2.x men sänkte till 3.x måltemperaturen till runt nollan, och då spelar det ju ingen roll om det är 10C eller 15C så jobbar ändå inte batterivärmaren.

De flesta lite smartare bilar håller väl en rätt låg temperatur tills det behöver laddas (enligt navigering eller manuellt val i infotainment) och börjar då värma, och då drar så klart förbrukningen iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo jag tänker att det har viss relevans med just timpris och styrning av elbilsladdning, men sen kom man mycket in på värmepumpar och snittpris på rörligt och då blir det väldigt OT

En sån förbrukningskillnad beror nog mer på luftmotstånd och kupévärme än förvärmning av batteriet. Beror ju lite på vilken temperatur bilen vill hålla batteriet på. VAG hade t.ex 12 (tror jag) grader på mjukvara 2.x men sänkte till 3.x måltemperaturen till runt nollan, och då spelar det ju ingen roll om det är 10C eller 15C så jobbar ändå inte batterivärmaren.

De flesta lite smartare bilar håller väl en rätt låg temperatur tills det behöver laddas (enligt navigering eller manuellt val i infotainment) och börjar då värma, och då drar så klart förbrukningen iväg.

Känns lite konstigt att säljaren inte tar upp sådana saker Man vill ju veta. Men då känns det hursomhelst inte viktigt att köra förkonditionering just nu, åtminstone inte tills man börjar nosa på nollgradigt (antagligen).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hade bilen du körde DCC?

Vad är DCC?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Jag har DCC i min Born och jag hade det i min Golf R men i ärlighetens namn så vete fanken om de påverkar något nämnvärt. Hur ofta byter man körstil i inställningarna för att den ska bli hårdare eller mjukare?

DCC är mer att den minskar stötarna från ojämnheter skulle jag säga.
Sen har den olika lägen absolut.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Cooling23:

Vad är DCC?

Dynamic Chassi Control

Så det styr dämpningen dynamiskt och aktivt beroende på inställningarna inne från infotainmentsystemet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Dynamic Chassi Control

Så det styr dämpningen dynamiskt och aktivt beroende på inställningarna inne från infotainmentsystemet.

Aha! Då när jag provkörde bilen kollade jag inte upp det. Sorry.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

DCC är mer att den minskar stötarna från ojämnheter skulle jag säga.
Sen har den olika lägen absolut.

Hade en lånebil (VW Taigo utan DCC) härom dagen då min Born var på service, och denna upplevde jag som väldigt stötig.
Så jag får nog revidera min uppfattning att DCC inte spelar så stor roll. för när jag kom tillbaka i min Born var det just hur jämn och fin vägen kändes som slog mig.

Permalänk
Medlem

Spelar det någon större roll vad man köper för sladd till sin AC laddare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Spelar det någon större roll vad man köper för sladd till sin AC laddare?

Undrar också det. Det ingår ju en med bilen men fick även en på köpet när jag installerade laddboxen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Spelar det någon större roll vad man köper för sladd till sin AC laddare?

Ja, i den mån att det finns de som bara har stöd för laddning på 1 fas á 16A (alltså 3,7 kW), ända upp till 3 fas á 32 A (alltså 22 kW). Så det beror ju på vad för laddhastighet din bil kan ta emot, samt vad din laddare/huvudsäkring kan leverera (och om du vill framtidssäkra eller inte).

Permalänk
Medlem

Någon som har eller har haft Peugeot e-2008? Jag hade en e-208 som jag var helt ok nöjd med, men leasingen gick ut tidigare i år och nu har jag haft en slit och släng bil för jag renoverar en del. Men står verkligen inte ut med fossil, samtidigt är jag för snål att köpa något dyrt just nu när huset behöver sin begära del av min ekonomi.

Anledningen till att jag tittar på en 2008 är att bagaget är lite större vad jag kan se på bilderna, den var lite minimal i 208an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Någon som har eller har haft Peugeot e-2008? Jag hade en e-208 som jag var helt ok nöjd med, men leasingen gick ut tidigare i år och nu har jag haft en slit och släng bil för jag renoverar en del. Men står verkligen inte ut med fossil, samtidigt är jag för snål att köpa något dyrt just nu när huset behöver sin begära del av min ekonomi.

Anledningen till att jag tittar på en 2008 är att bagaget är lite större vad jag kan se på bilderna, den var lite minimal i 208an.

Det är lite större bagage i 2008 men inte jätte mycket större det är samma bil bara att dom satt en suvkaross på den.
Har själv en e-208 och frugans bror har en e-2008.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Spelar det någon större roll vad man köper för sladd till sin AC laddare?

Skrivet av Blomman90:

Ja, i den mån att det finns de som bara har stöd för laddning på 1 fas á 16A (alltså 3,7 kW), ända upp till 3 fas á 32 A (alltså 22 kW). Så det beror ju på vad för laddhastighet din bil kan ta emot, samt vad din laddare/huvudsäkring kan leverera (och om du vill framtidssäkra eller inte).

Nackdelen med att köpa kablar som klarar 3x32A är att de blir rätt tjocka och tunga, speciellt när de är långa. Jag har en 7m och den är bra jädra skrymmande.

Jag rekomenderar varmt att dimensionera både för bil och längd, ska byta till en 3x16A 5m nu när jag byter till Tesla som har uttag på andra sidan mot ID4an och ändå bara klarar 11 kW så jag slipper bautakabeln.. (ID4 klarar också bara 11 kW för övrigt så den är overkill, köpte denna som svinbillig Deltaco fyndvara på Webhallen då jag behövde längden)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Nackdelen med att köpa kablar som klarar 3x32A är att de blir rätt tjocka och tunga, speciellt när de är långa. Jag har en 7m och den är bra jädra skrymmande.

Jag rekomenderar varmt att dimensionera både för bil och längd, ska byta till en 3x16A 5m nu när jag byter till Tesla som har uttag på andra sidan mot ID4an och ändå bara klarar 11 kW så jag slipper bautakabeln.. (ID4 klarar också bara 11 kW för övrigt så den är overkill, köpte denna som svinbillig Deltaco fyndvara på Webhallen då jag behövde längden)

Kabeln jag fick från Volvo stödde inte 32A. Det gjorde att en laddpunkt vid gymmet inte kunde leverera specad 7,4kW. Så var inte fallet med kabeln från Kia, den stödde 32A. Det kanske är ovanligt att det begränsar, men en 32A-kabel skulle jag rekommendera alla att man köper ist för 25A(?). Sett till dimensionerna var det ingen större skillnad på kablarna, om någon öht. Inget som stack ut. Således är nog inte alla kablar skapta lika.

Permalänk
Medlem

Han tror inte riktigt på elbilen!?

Bakåtsträvare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Kabeln jag fick från Volvo stödde inte 32A. Det gjorde att en laddpunkt vid gymmet inte kunde leverera specad 7,4kW. Så var inte fallet med kabeln från Kia, den stödde 32A. Det kanske är ovanligt att det begränsar, men en 32A-kabel skulle jag rekommendera alla att man köper ist för 25A(?). Sett till dimensionerna var det ingen större skillnad på kablarna, om någon öht. Inget som stack ut. Således är nog inte alla kablar skapta lika.

När det är 7.4kw så är det på en fas och då behövs en 32A kabel för att kunna få ful effekt
Använder själv en 32A kabel som ligger i bilen men är inte så ofta jag har tagit fram den, dom få gånger jag behöver den så känns inte kabeln så tung.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9