USB-modem väcker liv i nostalgiskt internet

Permalänk
Melding Plague

USB-modem väcker liv i nostalgiskt internet

56K-modemet kopplar din dator till telefonlinjer för en sann retrouppkoppling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om man vill lida lite, och uppleva någon sorts digital BDSM?

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag mitt gamla SupraModem 2400! Tog omkring en timme att få hem en megabyte till Amigan

Permalänk

Och vem har det analoga telenätet kvar? Nej jag fortsätter med mitt nollmodem ansluta internet, där jag har en repeater var 50m till min isp.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Årets pris för mest onödiga tekniska produkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och vem har det analoga telenätet kvar? Nej jag fortsätter med mitt nollmodemansluta internet, där jag har en repeater var 50m till min isp.

Många apotek kör fortfarade fax så vissa lever kvar i forntiden.
Jobbade med returer av apoteksvaror för ca 4 år sedan och skulle upskatta att ca 90% faxade in sina retur blanketter.

Finns mycket gammalt kvar på många ställen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Många apotek kör fortfarade fax så vissa lever kvar i forntiden.
Jobbade med returer av apoteksvaror för ca 4 år sedan och skulle upskatta att ca 90% faxade in sina retur blanketter.

Finns mycket gammalt kvar på många ställen.

Verkligen! Sjukvården faxar också en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tacka vet jag mitt gamla SupraModem 2400! Tog omkring en timme att få hem en megabyte till Amigan

Började med ett s.k. splitspeed modem 1200/75 till min C64. Tog emot med 1200bps och sände med 75 bps, mycket intressant när man väl hade lärt sig skriva lite snabbare och skrev snabbare än modemet hann sända.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Helt ärligt är det ju smidigare än att maila om man tex vill ha ett papper påskrivet... Så tekniken gör inte bara framsteg.

Modem / Adsl, upplevde jag även stabilare för privatpersoner än vad fiber är (tänker på stadsnät) där det krånglar ofta på många ställen och underhåll sker titt som tätt även på dagar på ett helt annat sätt än det gjorde med ADSL, bodde ute i skogen och hade i mindre felet totalt över 10 år än vad jag hade 2 första åren med fiber, upplever även samma för kunder även om de flesta har dedikerad fiber där det kanske är begränsat till nåt avbrott per år.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Började med ett s.k. splitspeed modem 1200/75 till min C64. Tog emot med 1200bps och sände med 75 bps, mycket intressant när man väl hade lärt sig skriva lite snabbare och skrev snabbare än modemet hann sända.

Vad använde du den till?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Jobbar just nu på sjukhus och mycket där är antikt men if it aint broken...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Fanns ingen volymkontroll eller hörlursuttag på vårat första 28.8-modem. Kommer ihåg hur man virade täcken runt modemet för att dämpa ljudet och kunna smygsurfa på natten 😃

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Går inte att surfa på nätet med 56K.
om det går det så är mobiloperatörerna bedragare.
Dom påstår att när man förbrukat sin surfmängd så sänks hatigheten, men den sänks ju inte till 56k precis. Men internet fungerar så gott som inte alls.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Fanns ingen volymkontroll eller hörlursuttag på vårat första 28.8-modem. Kommer ihåg hur man virade täcken runt modemet för att dämpa ljudet och kunna smygsurfa på natten 😃

Många visste inte om det men det gick i bla windows att sänka ljudet så det inte hördes alls, man hörde typ bara att det klicka när det började "slå numret"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Se där modemkapningarnas tid kanske inte är över än 😀
Att ställa ner ljudet till noll var inte alltid en bra ide. Har ryckt kabeln ett par gånger när jag hört att modemet kopplat ner och börjat slå ett nytt nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Årets pris för mest onödiga tekniska produkten?

Den hade inte funnits om det inte fanns en riktig efterfrågan, så nej är nog svaret på den frågan

Permalänk
Medlem

För mindre betalstationer kanske det skulle fungera. Men frågan är då ifall inte mobilens uppkoppling för de tillfällena är bättre lösning som redan stöds.

Visa signatur

Ryzen 5900X, HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16, ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1, WD Black SSD SN770 2TB

Permalänk
Medlem

ATM för att stänga av dialup ljudet.

Permalänk
Medlem

Ahh the slow old days :)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Skrivet av Molotov:

Många visste inte om det men det gick i bla windows att sänka ljudet så det inte hördes alls, man hörde typ bara att det klicka när det började "slå numret"

Var enkelt fixat med AT-kommandon
Fungerar för det mesta endast på interna modem
L0 - lägsta volymen (tyst)
L1 - Låg volym
L2 - Medel volym "Standard"
L3 - Hög volym
Fungerar på alla modem
M0 - Högtalare alltid av
M1 - Högtalare till, tills ansluten "brukade vara standard"
M2 - Högtalare alltid på
M3 - Högtalare till efter uppringning, tills ansluten

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vad använde du den till?

Hänga på BBS:er, så essentially som att hänga här och läsa/skriva i forumet så här 30+ år senare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem

Vad bra, frågan är bara var jag hittar en telefonlinje idag..

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Vi använder fortfarande analoga modem här på jobbet. Har väl 16 fasta linor in på kontoret å sedan GSM modem ute på siterna. Dock har det lovats att vi ska avveckla det helt till detta årskiftet.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara bra som en "backup" i nödläge för att kunna komma åt vissa saker.

Kul ändå att alternativet finns i dessa tider.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

500 spänn är ju rätt saftigt. Jag köpte ett WiFi-modem som man kopplar in i serieporten på min gamla svartvita Mac och Amiga 500 för 300kr på eBay. Snackar med min vanliga router och hanteras som ett vanligt modem (inklusive AT-kommandon) av de gamla maskinerna.

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz - 16GB Ram - GTX 970 4GB - TrackIR 5 - Virpil Mongoost-50 HOTAS - MFG Crosswind Pedals

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Kan ju vara bra som en "backup" i nödläge för att kunna komma åt vissa saker.

Kul ändå att alternativet finns i dessa tider.

Problemet är väl att kopparnätet knappt fungerar längre, det är ju nedstängt på många ställen i Sverige och ska vara helt borta 2026.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hänga på BBS:er, så essentially som att hänga här och läsa/skriva i forumet så här 30+ år senare.

NComm (Amiga) och Terminate (MS-DOS) väcker fina minnen.

Hängde också på BBS:er, men var först runt -91 som jag ringde runt. Alltid intressant när sysopen öppnade upp en chat Hade lyckats få Elite-status trots min sopiga hastighet.

Kallade mig Firebrand på den tiden och ringde mest lokalt omkring 046-området.

Senare blev det 14.4 -> 33.6 -> 56k

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Om man vill lida lite, och uppleva någon sorts digital BDSM?

Haha digital BDSM, underbar kommentar

Skrivet av walkir:

OH yeah kommer åsså ihåg mitt gamla 2400 modem till min Atari 520STE

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag hade exakt samma. Kommer fortfarande ihåg min första gång jag kopplade upp och började skriva och sen fick ett svar tillbaka av en annan människa. Helt mind blowing!