Ny Mac Mini med M4 och M4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Stör mig lite på måtten, den borde ju varit 5,1 centimeter hög. Dvs 5x5x2 tum.

https://www.apple.com/mac-mini/specs/

Height: 2.0 inches (5.0 cm)
Width: 5.0 inches (12.7 cm)
Depth: 5.0 inches (12.7 cm)

Känns mest som knepig avrundning om den samtidigt är 2.0" och 5.0 cm

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Totalsumman är förstås galen, men det är den i båda fallen. Prisbilden är ju inte mer galen för Pro, de erbjuder bara större lagring?

Skrivet av evil penguin:

Om man ställer båda på samma storlek så blir det enklare att se mönstret:

M4:
<Uppladdad bildlänk>

M4 Pro:
<Uppladdad bildlänk>

Aha, det stämmer ju. Men det blir mer uppenbart med M4 Pro och det stora hoppet till 8 TB.

Skrivet av Toss3:

Hade gärna sett en M4 Max variant av minin 😔

Kan ändå förstå att de låter den få sitta i en Mac Studio istället.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

I stället för att köpa Apple:s dyra lagring kan man köra en extern Thunderbolt 5 SSD med samma prestanda.

Jo helt klart billigare. Men det finns ju knappt externa TB5-ssd att köpa. De kostar ju en skaplig peng… Vilket TB4 fortfarande gör också.

Men, inget snack om saken. Svenska priserna för 2TB på Apples sida är helt jävla sjuka. Men det är inte Apples fel. Det är vårt lands fel. Skatter och den där förbannade jävla piratkopieringskatten ställer till det.

Samma uppgradering i € kostar €699…

I USA har jag inte kollat vad det kostar. Men inte en cent mer än $699 iaf.

Nä, man har ju dragit en jävla nitlott som teknikintresserad boendes i Sverige 😅

Permalänk
Inaktiv

Jag har uteslutande använt Apples datorer för produktivitet sedan 1998. Avskyr nämligen allt som har med Windows att göra då operativsystemet suger balle. Använder bara min PC till att spela på. Hoppas det kan komma att ändras inom en snar framtid så man kan dumpa skiten Windows helt. Nu köper jag som sagt inte Mac i dagsläget för att spela på, men det är alltid trevligt att se hur spelprestandan förbättras generation efter generation.

Har lagt en beställning på en Mac Mini M4 16/256, Magic Keyboard utan numerisk del men med Touch ID, Magic Trackpad samt AppleCare+. Kalaset landade på 8430 kr, efter att jag dragit av 4750 kr som jag fick genom att sälja av min Mac Mini M1.

Med samma yttre design som Mac Studio så blev jag först lite orolig att den även skulle ha samma inre design (vilket skulle göra rengöring av fläkten lika komplicerad då man måste nedmontera den helt) men då det visar sig att den har en helt ny kyllösning samt att fläkten åter verkar vara placerad på undersidan av moderkortet (precis som på tidigare Mac Mini Unibody) så blir det nog inget problem.

Enligt Apples miljörapport så består kyllösningen (heatpipe?) av olika material beroende på vilken modell man köper. M4 får aluminium medans M4 Pro får koppar.

Strömknappen hade kunnat få plats på framsidan, speciellt eftersom det numera finns ingångar där. Förstår inte riktigt hur Apple tänkte som valde att placera den på undersidan.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

M3 Pro fick ju en del kritik för att det var en betydligt mindre uppgradering över bas-versionen jämfört med M1/M2 Pro.
Här verkar ju det omvända vara fallet.

CPU-kärnor
M3: 4+4 -> 6+6
M4: 4+6 -> 10+4

GPU-kärnor
M3: 10 -> 18 (+80 %)
M4: 10 -> 20 (+100 %)

RAM-bandbredd
M3: 100 GB/s -> 150 GB/s (+50 %)
M4: 120 GB/s -> 273 GB/s (+128 %)

~35k SEK för en MacMini med M4 Pro, 64 GB RAM, 10 Gbit/s Ethernet och 1 TB SSD är en del pengar. Men vad på PC-sidan kan matcha prestanda och prestanda/SEK som jobbdator?

Om man bygger själv så kan man nog matcha det. Men inte när det kommer till energi-åtgång eller format (går möjligtivs att bygga ljudlöst dock, med fler USB och dedikerad DP port).
Men jag gillar inte att apple säljer datorer med instegsvarianter som är för snålt specade. Hade varit mer ärligt om det satt 1TB i från början, även om priset var detsamma, synd om dom som råkar köpa för snålt med lagring eller RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon357742:

Strömknappen hade kunnat få plats på framsidan, speciellt eftersom det numera finns ingångar där. Förstår inte riktigt hur Apple tänkte som valde att placera den på undersidan.

Take a hint säger apple, inte meningen att den ska användas särskilt många gånger under datorns livslängd.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Om M är så förträfflig, varför råder det sådan aversion för spel support mot dem? Det känns som att Linux t o m är bättre på att ta spel support andelar från Win senaste 3-4 åren än Mac.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man endast ska surfa och liknande så funkar den enklaste för 9000kr. Jag tycker det inte alls var dyrt, problemet är att priset skenar iväg sedan.

Kanske köper en åt farsan. Avvaktar själv då jag knappt använder min iPad.
En tanke privat är en slags terminalserver och så pdf editeringsverktyg och annat smått och gott på den. Man ska undvika att arbeta som folk gjorde förra årtusendet att varenda dator ska bloatas ner med all skit som man skulle kunna ha behov av.

Om du enbart ska surfa kan du köpa en pc för halva priset. Eller till och med en rpi 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon357742:

Med samma yttre design som Mac Studio så blev jag först lite orolig att den även skulle ha samma inre design (vilket skulle göra rengöring av fläkten lika komplicerad då man måste nedmontera den helt) men då det visar sig att den har en helt ny kyllösning samt att fläkten åter verkar vara placerad på undersidan av moderkortet (precis som på tidigare Mac Mini Unibody) så blir det nog inget problem.

Ja, förhoppningsvis blir det smidigt att rengöra den. Blir intressant att se ifixit video när det kommer.

Skrivet av GuessWho:

Ja galna priser.
Redan 512GB för 2800kr, men....
Då basversionen redan har 256GB...
Mellanskillnaden mellan 512 vs 256 är bara 256.
Så i praktiken med 512 för 2800 så är det ju bara 256GB (mellanskillnaden) som man betalar 2800kr för.

Jämfört med vad PCIE 4.0 M.2 SSD kostar för PC.

Jag gjorde en liten tabell för att illustrera skillnaden

Lagring Skillnad Pris pris/GB 256 - - - 512 256 2800 10,94 1024 768 5600 7,29 2048 1792 11200 6,25

Man kan se att pris/GB faktiskt blir lite bättre desto mer lagring man väljer.
Men största skillnaden är att gå från 512GB till 1TB.

Det fick mig att leka med tanken...
Hade varit intressant om man kunde köpa grundmodellen utan lagring, för att pressa priset ännu mera. Skulle inte en vardaglig användare kunna klara sig enbart med en extern hd (eftersom man ändå behöver ha en inkopplad för att får ett humant pris/GB)?

Betala 7095 kr och köp en extern hd för billigare kr/GB.

Mini M4 utan lagring = 8 495 - 1400 = 7095 kr

Samsung T9 2TB
2048 GB = 2989 kr = 1,46 kr/GB
Läshastighet (upp till) 2 000 MB/sek
Skrivhastighet (upp till) 1 950 MB/sek

Hyperdrive USB4 SSD Enclosure 1090 kr
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB 1729 kr
Totalt = 2819 kr = 1,38 kr/GB

Apple priser

256 GB = 1400 kr = 5,47 kr/GB
512 GB = 2800 kr = 5,47 kr/GB
1024 GB = 5600 kr = 5,47 kr/GB
2048 GB = 11200 kr = 5,47 kr/GB

stavfel/extern hd
Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Om M är så förträfflig, varför råder det sådan aversion för spel support mot dem? Det känns som att Linux t o m är bättre på att ta spel support andelar från Win senaste 3-4 åren än Mac.

Till att börja med beror det på vad man menar med spel support, mobilspel omsätter mer pengar är pc/konsoller gör idag, men om vi fokuserar på vad jag gissar att du tänker på med AAA-titlar till PC så beror det säkert på flera faktorer, om jag skulle killgissa så är det att spelarna sitter på x86 idag (och bolag vill utveckla för plattformar där de kan sälja volym) och gpu-prestanda. (cpu-prestanda är krasst inte det viktigaste)

Det är trots det en del bolag som börjar testa vattnet på Mac, tänker på spel som Baldurs Gate 3, Resident Evil 4, World of warcraft o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

Samsung T9 2TB
2048 GB = 2989 kr = 1,46 kr/GB
Läshastighet (upp till) 2 000 MB/sek
Skrivhastighet (upp till) 1 950 MB/sek

Du får nog halvera hastigheterna då jag inte tror att USB 3.2 Gen 2x2 stöds, utan endast en kanal stöds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du får nog halvera hastigheterna då jag inte tror att USB 3.2 Gen 2x2 stöds, utan endast en kanal stöds.

M4 har stöd för Usb 4 (upp till 40 Gbit/s). Så då borde det väl inte vara några problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon357742:

Kanske deras designers har småbarn som gillar att pilla på alla knappar de hittar. Min dotter lyckades så sent som igår komma åt reset CMOS knappen då jag var på toa. 😅

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

M4 har stöd för Usb 4 (upp till 40 Gbit/s). Så då borde det väl inte vara några problem?

Om det hade varit en USB4-enhet så hade det inte det... men jag tror det kan spöka vad gäller USB 3.2 i den här 2x2-konfigurationen.

Vet inte om det är implementationsspecifikt i någon mån men vad jag vet så är faller USB4 i Intel-land tillbaka till 10 Gbit/s tillsammans med USB3.2-enheter

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

USB4 innebär dessvärre inte att USB 3.2 Gen 2x2 måste stödjas. Jag osäker på om apples implementation av USB4 stödjer USB 3.2 Gen 2x2.

Permalänk
Medlem

Intressant. Trodde att USB 4 innebar stöd för USB 3.2 Gen 2x2 som standard. Då har man lärt sig något nytt. 👍

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonHolstein:

Om man bygger själv så kan man nog matcha det. Men inte när det kommer till energi-åtgång eller format (går möjligtivs att bygga ljudlöst dock, med fler USB och dedikerad DP port).
Men jag gillar inte att apple säljer datorer med instegsvarianter som är för snålt specade. Hade varit mer ärligt om det satt 1TB i från början, även om priset var detsamma, synd om dom som råkar köpa för snålt med lagring eller RAM.

Svårt att se hur, för finns helt enkelt inget som är lika snabbt på flertalet aktuella områden. Och misstänker att de som inte har möjligheten att köra en M-serie dator sida-vid-sida med en modern PC från Intel/AMD inte kan föreställa sig just hur stor prestandaskillnaden kan vara.

AI
AI är ju lite på ropet. Även om de gigantiska modellerna av nödvändighet måste köras på GPU alt. dedikerad "AI-accelerator" så är det inte alls ovanligt att små modeller har större inslag av latensbundenhet och mycket väl kan mer effektivt hanteras på CPU (vore rätt märkligt av Intel/AMD/Arm att annars jobbar så hårt för att få in AI-specifika instruktioner i deras ISA).

M3 Pro är rätt mycket dubbelt så snabb att köra "små" LLMs på CPU jämfört med t.ex. 7800X3D och 14700k (var de CPU-modellerna som testas här). Svårt att veta exakt vad flaskhalsen är, men M4 Pro lär vara rätt mycket snabbare här då man dels går från ARMv8.x till ARMv9.x och därmed får flera AI-specifika instruktioner. Ovanpå det ökar ju RAM-bandbredd (som är en flaskhals med LLMs) med 80 %.

Programutveckling
Av någon anledning älskar kompilatorer ARM64, Apples, Arms och Qualcomms CPUer är alla otroligt snabba med Clang i GB6 och GCC i SPECint. M4 är även här rejält mycket snabbare än de senaste från Intel/AMD

Även om 285K inte var någon succé och inte rår på M4 (eller ens M3) i kompilering är det ändå en "stark" punkt för Arrow Lake, M4 är. bara 34 % snabbare...

...medan M4 klår 9950X med 40 %

Spel
Sedan SweC:s favorit. BG3 verkar rätt CPU-tungt och hittade ett område där grabbens 7800X3D dator rätt mycket matchar TPU uppmätta resultat (notera att TPU får samma FPS i 1080p som i 720p, så det är helt CPU-begränsat)

Klicka för mer information
Visa mer

Givet att M4 har ~20 % bättre ST jämfört med M3 lär de vara snabbare i spel. Min M3 Max kör samma fall i över 170 FPS om man drar ned GPU-inställningarna rejält.

Så även fast M4 inte är någon gaming-CPU ser den ändå till att förpassa 7800X3D bort från pallen, M4 Max, M4 Pro och M3 Max är garanterat snabbare, möjligen är även M4 basversionen också snabbare i spel.

Sen vet jag inte vad värdet är att köra BG3 över 60 FPS + är fortfarande lite "begränsat" spelutbud på MacOS (men Crossover finns så man kan köra Windows versionen likt hur Proton fungerar för Linux).

Det potentiellt praktiska värdet för denna löjligt höga spelprestanda hos M-serien är nog främst att dessa CPUer rätt mycket kan svälja overhead att köra binäröversatt x86_64 kod och ändå hålla ungefär samma CPU-prestanda i spel. Men även det är nog en parantes givet att trenden just nu är att spel blir allt mer GPU-bundna.

Får se om AMD tar efter Intel när de presenterar 9800X3D, d.v.s. är väldigt noga med "glömma bort" Apple när man jämför sin produkt med konkurrenter (Intel var väldigt noga med det när de presenterade Lunar Lake).

Det gnälls på att folk förtjänar höga GPU-priser då de accepterar Nvidias priser. Well, Nvidia pushar i alla fall tekniken framåt, det borde vara mer gnäll på CPU-sidan där Intel/AMD både ökar priser och ovanpå det är rejäla ankare sett till prestandautvecklingen just nu. Bara hålla tummarna att det kommer vettiga utmanare till Apple, finns hopp under 2025!!!

TL;DR det finns inget på PC-sidan som riktigt matchar detta för flera use-cases, oavsett prisnivå. 35k för en arbetsdator är inte superdyrt, 35k för den prestandan man får är direkt prisvärt (förutsatt att man faktiskt har nytta av kapaciteten).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

USB4 innebär dessvärre inte att USB 3.2 Gen 2x2 måste stödjas. Jag osäker på om apples implementation av USB4 stödjer USB 3.2 Gen 2x2.

De har inte haft stöd för det i tidigare M cpu:er så jag tror inte det finns i M4:an heller.

Permalänk
Medlem

Detta får jag med en M1 Max, Hyperdrive USB4 enclosure samt Kingston Fury Renegade 2 TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon357742:

Jag har uteslutande använt Apples datorer för produktivitet sedan 1998. Avskyr nämligen allt som har med Windows att göra då operativsystemet suger balle. Använder bara min PC till att spela på. Hoppas det kan komma att ändras inom en snar framtid så man kan dumpa skiten Windows helt. Nu köper jag som sagt inte Mac i dagsläget för att spela på, men det är alltid trevligt att se hur spelprestandan förbättras generation efter generation.

https://i.imgur.com/LoNRBE0.jpeg

Har lagt en beställning på en Mac Mini M4 16/256, Magic Keyboard utan numerisk del men med Touch ID, Magic Trackpad samt AppleCare+. Kalaset landade på 8430 kr, efter att jag dragit av 4750 kr som jag fick genom att sälja av min Mac Mini M1.

Enligt Apples miljörapport så består kyllösningen (heatpipe?) av olika material beroende på vilken modell man köper. M4 får aluminium medans M4 Pro får koppar.

Undersidan bak måste ju vara den sämsta placeringen jag sett sen laddporten på deras mus. Men jag antar att det är tänkt att man oftast kör någon slags hibernation?

Är ju lite sugen på att testa Apples värld igen efter ett kort försök med iPhone 3Gs. Bra pris på instegsmodellen men lite saftigt att behöva lägga på 11 000 om vill ha 32GB och 1TB.

Eller så får man ta tag i och uppdatera hemmanätverket till 10 Gbit med tillhörande NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Undersidan bak måste ju vara den sämsta placeringen jag sett sen laddporten på deras mus. Men jag antar att det är tänkt att man oftast kör någon slags hibernation?

Är ju lite sugen på att testa Apples värld igen efter ett kort försök med iPhone 3Gs. Bra pris på instegsmodellen men lite saftigt att behöva lägga på 11 000 om vill ha 32GB och 1TB.

Eller så får man ta tag i och uppdatera hemmanätverket till 10 Gbit med tillhörande NAS.

Back in the days hade macar inte ens en powerknapp förutom en "vakna knapp" på tangentbordet.
Apple har ett annat sätt att se på hur en dator är tillgänglig mot "pc"-världen.

Jag har använt min powerknapp en gång på min mac studio. Det var när jag köpte den och kopplade in den.
Den autobootar vid strömavbrott etc.
Macarna går också i sleep (suspend) och deep sleep (hibernation) klart bättre/pålitligare än på Windows/Linux-datorer.

Powerknappen är helt pointless för vardagligt bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Back in the days hade macar inte ens en powerknapp förutom på tangentbordet.
Apple har ett annat sätt att se på hur en dator är tillgänglig mot "pc"-världen.

Jag har använt min powerknapp en gång på min mac studio. Det var när jag köpte den och kopplade in den.
Den autobootar vid strömavbrott etc.
Macarna går också i sleep (suspend) och deep sleep (hibernation) klart bättre/pålitligare än på Windows/Linux-datorer.

Powerknappen är helt pointless för vardagligt bruk.

Tack för input, misstänkte det. Ja hibernation på Windows är ju ett rejält lotteri speciellt på laptops där det alltid blir en överraskning om batteriet tagit slut eller inte.

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande liten rackare, billig dessutom! Perfekta julklappen att ge bort 👍

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Perfekt placering, knappen används sällan på en Mac. På en PC däremot kan de vara bättre med en mer lätt-tillgänglig placering eftersom dessa behövs startas om titt som tätt… = sämre datorer.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Vill du att Yosh och jag skall ta en repris på vår vanliga debatt om detta? Det var inte så länge sen sist...

Skrivet av Micke_JKUR:

Perfekt placering, knappen används sällan på en Mac. På en PC däremot kan de vara bättre med en mer lätt-tillgänglig placering eftersom dessa behövs startas om titt som tätt… = sämre datorer.

Per default så innebär ett tryck på den knappen bara att man skickar den i sömnläge (Suspend to RAM/S3 som det heter i ACPI). Inget fel i att ha det i en knapp, även om man givetvis kan lösa det med menyn eller med en annan genväg.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Apple kunde inte låta bli att ge en (sista?) släng till sin gamla CPU-partner
<Uppladdad bildlänk>

Under PowerPC-tiden var de där påståendena patetiska, nu är det "funny because it's true!".

Var får de 6 gånger snabbare ifrån? Vilka x86 modeller jämför de mot?

Du vet ju att detta inte är sant! Även om de jämför mot en AMD 7600X eller en Intel 14400. Är det grafikdelen de jämför mot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Var får de 6 gånger snabbare ifrån? Vilka x86 modeller jämför de mot?

Du vet ju att detta inte är sant! Även om de jämför mot en AMD 7600X eller en Intel 14400. Är det grafikdelen de jämför mot?

Från sidan (förklaringen som hänvisas till med 3 i bilden):

"3. Testerna utfördes av Apple i september och oktober 2024 med förhandsverisoner av Mac mini med Apple M4, 10-kärnig processor, 10-kärnig grafik, 16 GB RAM-minne och 256 GB SSD samt med leveransklara Intel Core i7-baserade pc-datorer med Intel UHD Graphics 770, 16 GB RAM-minne, 512 GB SSD och den senaste versionen av Windows 11 Home som fanns på marknaden då testerna utfördes. Bildhastigheten i No Man’s Sky versions-id 13259642 testades med en upp­lösning på 2640 × 1440, förinställningen Standard Quality, MetalFX inställd på Performance och gränsen för bildhastighet inställd på 240. Affinity Photo 2 v2.5.4 testades med det inbyggda prestandatestet (version 25000). Adobe Lightroom Classic 13.5 testades med en bild på 89,2 MB. Adobe Premiere Pro 2024 v24.6.1 testades genom detektering av scen­redigering i ett klipp på 3 minuter och 27 sekunder med H.264-media i upp­lösningen 3840 × 2160 och 30 bilder per sekund. Prestandatester med MotionMark 1.3.1 utfördes med en förhands­version av Safari 18.1 i macOS Sequoia. Den bäst säljande stationära pc:n i samma prisklass är baserat på offentligt tillgängliga försäljningssiffror under de föregående tolv månaderna. Prestandatesterna utförs med specifika datorsystem och visar den ungefärliga prestandan för Mac mini."

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Från sidan (förklaringen som hänvisas till med 3 i bilden):

"3. Testerna utfördes av Apple i september och oktober 2024 med förhandsverisoner av Mac mini med Apple M4, 10-kärnig processor, 10-kärnig grafik, 16 GB RAM-minne och 256 GB SSD samt med leveransklara Intel Core i7-baserade pc-datorer med Intel UHD Graphics 770, 16 GB RAM-minne, 512 GB SSD och den senaste versionen av Windows 11 Home som fanns på marknaden då testerna utfördes. Bildhastigheten i No Man’s Sky versions-id 13259642 testades med en upp­lösning på 2640 × 1440, förinställningen Standard Quality, MetalFX inställd på Performance och gränsen för bildhastighet inställd på 240. Affinity Photo 2 v2.5.4 testades med det inbyggda prestandatestet (version 25000). Adobe Lightroom Classic 13.5 testades med en bild på 89,2 MB. Adobe Premiere Pro 2024 v24.6.1 testades genom detektering av scen­redigering i ett klipp på 3 minuter och 27 sekunder med H.264-media i upp­lösningen 3840 × 2160 och 30 bilder per sekund. Prestandatester med MotionMark 1.3.1 utfördes med en förhands­version av Safari 18.1 i macOS Sequoia. Den bäst säljande stationära pc:n i samma prisklass är baserat på offentligt tillgängliga försäljningssiffror under de föregående tolv månaderna. Prestandatesterna utförs med specifika datorsystem och visar den ungefärliga prestandan för Mac mini."

Okej så de jämförde i ett spel. Yoshman fick det att låta som att M4 är sex gånger snabbare än motsvarande PC i samma prisklass vilket givetvis inte är sant. Jag vet att han vurmar för Apple lite väl mycket ibland men hade varit mer seriöst om man han var mer tydlig på den punkten att det inte gäller pc-prestanda möjligtvis prestanda per watt men inte ens där är Apple sex gånger bättre.

Permalänk
Medlem

Finns att förhandsboka från Inet om man inte vill handla direkt från Apple.
https://www.inet.se/produkt/2226491/apple-mac-mini-m4-16gb-25...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vet att han vurmar för Apple lite väl mycket ibland men hade varit mer seriöst om man han var mer tydlig på den punkten att det inte gäller pc-prestanda möjligtvis prestanda per watt men inte ens där är Apple sex gånger bättre.

Vad är pc-prestanda för något?