Apple slopar Lightning-kontakt på sina tillbehör

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Och helt plötsligt förlorar dom hälften av sina kunder som faktiskt köper deras hutlöst överprisade kringutrustning..

Nu förstår jag inte, menar du att de inte kommer få sälja sin mus om den inte känns prisvärd?

Att kunderna tänker: "Näe, den är väldigt snabb men 500 kr extra har jag inte råd med!"?

Permalänk
Medlem

Snälla Apple låt mig byta batteri precis som förr. Det är inte hållbart att jag skall köra slit och släng-metoden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Nu förstår jag inte, menar du att de inte kommer få sälja sin mus om den inte känns prisvärd?

Att kunderna tänker: "Näe, den är väldigt snabb men 500 kr extra har jag inte råd med!"?

Problemet blir att dels blir musen dyrare iom trådlös laddning säg 500kr, sen för att ladda skiten aå kommer man bli tvungen att köpa en laddare för 800kr då man inte längre kan använda valfri kabel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset så måste de vara överlägsna alla andra möss/tangentbord, right?

Skulle jag se tangentbordet utan att veta att det är från Apple, så skulle jag tro att det är ett random Deltaco-tangentbord för 199kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Med tanke på priset så måste de vara överlägsna alla andra möss/tangentbord, right?

Om jag kollar tangentbord på webhallen så får jag upp 331 tangentbord. Av dessa så verkar runt 40 st ha ett högre pris en apple-tangentbordet så det är lätt att hitta tangentbord som är dyrare och betydligt dyrare. Att det sedan är mycket pengar för ett tangentbord kan jag hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om jag kollar tangentbord på webhallen så får jag upp 331 tangentbord. Av dessa så verkar runt 40 st ha ett högre pris en apple-tangentbordet så det är lätt att hitta tangentbord som är dyrare och betydligt dyrare. Att det sedan är mycket pengar för ett tangentbord kan jag hålla med om.

Japp men det har oxå touch ID för att kunna låsa upp din Mac med fingret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Japp men det har oxå touch ID för att kunna låsa upp din Mac med fingret.

Min poäng var att apples tangentbord inte på något sätt är unikt dyra utan att det finns gott om tangentbord som är betydligt dyrare. För egen del använder jag ett mekaniskt tangentbord i samma prisklass som apples tangentbord och min dator låses upp med hjälp av min klocka.

Permalänk

Innan jag skaffade bärbar så körde jag Magic Mouse under ett par år, hade aldrig problem med att ladda musen. Det är klart, ignorerar man låg batterinivå under lång tid och sen blir chockad över att musen inte kan användas när man laddar den så har man ett problem, men vet inte om jag kan anklaga musen för det. Tar inte många minuter att ladda för en dagsanvändning, och kan man inte planera sin dag bättre än så, ja då har man nog större bekymmer. I verkligheten så är detta inte ett problem.

Stör mig mer på att USB C inte är så universellt som det påstår sig vara, att man tex inte satt en standard för storlek på kontakthuset eller tydlig märkning av användningsområde är ju idiotiskt för en produkt som anses vara ett krav.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Varför? Apple får skit för att de använder en egen kontakt. Apple får skit för att de byter till en universalkontakt. Det här ingrodda hatet mot Apple på Sweclockers är tragikomiskt. Förstår att man inte gillar Apple, men det verkar nästan vara personligt för somliga 😅

Det tråkiga är att de flesta som kritiserar kontakten har missat det faktum att den kom före USB-C och var betydligt bättre än micro-usb, mini-usb och andra proprietära lösningar som fanns vid samma tidpunkt.

Lightning har fortfarande mekaniska fördelar över USB-C, den känsliga delen av kontaktstycket sitter på sladden (inte inuti enheten) och originalsladdar kommer med en brottpunkt så att kontakten på sladden ska brytas av istället för att skada enheten.

Hade USB-C kommit före Lightning hade jag haft en helt annan förståelse för gnället.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Alltså Apple, lägg ner! Lägg ner.

Ok? Utveckla.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sniglom:

Det tråkiga är att de flesta som kritiserar kontakten har missat det faktum att den kom före USB-C och var betydligt bättre än micro-usb, mini-usb och andra proprietära lösningar som fanns vid samma tidpunkt.

Lightning har fortfarande mekaniska fördelar över USB-C, den känsliga delen av kontaktstycket sitter på sladden (inte inuti enheten) och originalsladdar kommer med en brottpunkt så att kontakten på sladden ska brytas av istället för att skada enheten.

Hade USB-C kommit före Lightning hade jag haft en helt annan förståelse för gnället.

Även om Lightning har fördelar, särskilt mot äldre varianter av USB-kontakter, är den stora nackdelen att det är proprietärt och Apple-specifikt, och det är irriterande att behöva ha specialkablar.

Hellre lite sämre (men tillräckligt bra) och standardiserat än en massa proprietära kontakter.

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det?
Sätt musen på laddning över lunchen, så: nu har du ström i två veckor?
Aldrig haft något problem med det.
Och för mina händer är musen kanon
Fattar inte alla som bara hatar Apple bara för att???

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Har inte sett deras produkter som ergonomiska. Är för små och fel form på musen.

Måste ha en rejäl mus och det är svårt hitta just något som känns bra i handen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Sötast

två minuter laddning för att klara sig genom hela dagen.

två minuter, en kissepaus, en runda till köket. en veckas batteri på tiden det tar att gå ut å ta en cigg.

tiden det tog att svara med något gnälligt svar på en artikel på swec. Life ending indeed.

Permalänk
Medlem

Magic Mouse är mest en meme. Så jobbigt är det inte. Jag användaren nästan aldrig mina laddbara möss med sladd ändå, pluggar in när jag lämnar en stund, drar ut när jag är tillbaka. Men är man en sån som alltid glömmer ladda sina saker så kanske det är lite opraktiskt. Men men kan väl ladda när man tar kaffe/toa pause

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag förstår att man inte gillar vissa saker Apple gör. Däremot har jag svårt att förstå varför folk tycker allt de gör är skit.

Även om det finns andra teknikprodukter som kanske passar en bättre så kan man väl se att vissa saker ändå är välgjorda? Kan jag tycka.

Folk med svag självbild måste definiera sig genom vilka val de gör och hata folk som väljer annat. Samma beteende som PS vs Xbox och Hammarby vs AIK, vuxendagis. Även om Apple-fanboys är irriterande så är Anti-Apple-gänget större och barnsligare.

Skrivet av sniglom:

Skrivet av pv2b:

Även om Lightning har fördelar, särskilt mot äldre varianter av USB-kontakter, är den stora nackdelen att det är proprietärt och Apple-specifikt, och det är irriterande att behöva ha specialkablar.

Hellre lite sämre (men tillräckligt bra) och standardiserat än en massa proprietära kontakter.

En annan viktig punkt tycker jag är bakåtkompatibilitet med 30-pins dockkontakten för bilar och ljudsystem som du inte kunde få med USB. Mycket schysstare mot sina användare att behålla det stödet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pre-dator:

En annan viktig punkt tycker jag är bakåtkompatibilitet med 30-pins dockkontakten för bilar och ljudsystem som du inte kunde få med USB. Mycket schysstare mot sina användare att behålla det stödet.

Ja men precis, det är ju det jag säger, hellre än standardiserad lite sämre (men tillräckligt bra) kontakt än proprietärt. Problemet är ju att den gamla 30-pinnars dockkontakten använts från början i bilen, särskilt om den i sin tur inte går att byta ut mot en standardiserad.

Apple kan ju välja att sälja en adapter om de vill så det åtminstone går att använda nyare Apple-grejer i bilen, men det hjälper inte någon som vill använda icke-Apple-grejer.