Dragon Age Inquisition, fick Game of the Year, sålde 12 miljoner. Tror vi Veilguard kommer nå dom höjderna? Eller är 10 år för länge/kort tid att släppa nytt spel, skulle man väntat 23 år som Baldurs Gate 3?
Eller bli svaret nu att det är fel och jämföra med tidigare titlar eller liknande titlar? Likt vanlig inflation så om man sålde 12 miljoner för 10 år sen så borde man nog sälja mot 14-20 miljoner nu (för marknaden är större) för att vara "lika populärt" och följa aktieägarnas förhoppningar. Sen generellt skulle inga "aktieägare" tycka det är bra gjort om man endast når samma milstolpe som man gjorde 10 år tidigare. Jag har också svårt att se att detta spel som tagit så lång tid att utvecklas skulle vara billigare, så insatsen är mycket högre från studion.
Jag tror ingen här har uppfattningen att Baldurs Gate 3 är normen för kvalite eller försäljningsucce, så också med Wukong eller andra alternativen, utan poängen är att PUBLIKEN FINNS, man kan nå dom höjderna om man gör saker rätt (bra spel+marknadsföring). Frågan är då varför verkar Veilguard inte nå dom höjderna? Enligt vissa här så verkar det bara vara för att marknadsföringen är dålig pga. troll, för spelet verkar inte ha några fel på sig som ska hindra det från att nå Baldurs Gate, eller?
Dragon Age Veilguard har haft väldigt bra förutsättningar för att kunna nå högre höjder försäljningsmässigt och kvalitetsmässigt. Det är ett stort IP, tidigare spel har fått GOTY, ingen här skulle nog vara förvånad "om" de hade gjort lika bra ifrån sig som Baldurs Gate 3, men nu när de inte levererar på flera fronter så letar folk ju syndabockar. Vad är skillnaden mot tidigare utgåvor? Vad är valen man gjort på denna och varför?
T.ex. jag själv har köpt och spelat en massa diablo sen första, även upp till 4:an, men Blizzard tappa charmen efter diablo 2 även om 3:an till sist blev ett bra spel. Men jag tänker inte spela eller pumpa in mer pengar i 4:an med sin expansion när spelet gått för långt ifrån vad jag gillar med 2:an. De gick från en mörk stil till mycket mer "färg och ljus", vilket är OK att göra, det är 100% en smaksak, man kan argumentera för ena eller andra, men i slutändan är det mer smak än något.
Vissa saker är lättare att objektivt säga "detta är dåligt enligt mig och de flesta" och sådant gäller t.ex. story eller dialoger. Man kan säga att saker är opolerat, vilket är känslan med Veilguards dialoger/scener. Just manus och dialoger är sådant du kan skriva och förbättra långt innan något ens har börjat kodas för spelet, därför är jag mycket hårdare på sådant, det är inget som ska vara dåligt. Jag kan köpa att animationer är dåliga för man inte har tid att animera, för de kanske sker i slutet av produktionen med en jävla massa crunchtime, men manus, fucking manus ska vara klart och perfekt. Då blir det också signalerat till mig att i deras "review process" så har man släppt igenom saker som är riktigt dålig nivå. Det är lite som att gå in på en restaurang och så ser man råttor springa in och ut från köket, man tappar aptiten och går där ifrån förskräckt på direkten. Maten kanske är helt perfekt och utan föroreningar, men tanken är då, om man låter råttor springa på golvet så har jag inte förtroende för resten av produktionskedjan.