Bästa tipsen från Black Week

Dragon Age: The Veilguard

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Okej. Jag får ändra till 5 spel. Hur som helst är det ett absurt resonemang.

Nu är det ju ingen som faktiskt för det resonemanget här, dvs. att ett spel bara kan ses som en framgång om det når upp i BG3/Wukong-nivå. I din iver att göra en halmdocka skrev dock du det följande:

Skrivet av EdvinR:

Under Steams hela historia är det väl 2-3 SP-spel som har nått BG3 eller black myth framgång. Det är absurt att ha det som utgångspunkt för om spelet har sålt bra/dåligt.

Du skrev detta om var utgångspunkten för framgång ligger, inte jag.

Nu när du börjat med oärlig argumentation samtidigt som du flyttar målstolparna känner jag det inte är lönt att lägga mer tid och energi på detta ämnet. Jag kommer inte övertala dig och jag har inget intresse av att övertala dig. Andra användare kan läsa dom objektiva spelar-sifforna jag lagt upp och bilda sig en egen uppfattning huruvida 85.000 spelare är att betrakta som bra eller dåligt för ett spel som Veilguard.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nu är det ju ingen som faktiskt för det resonemanget här, dvs. att ett spel bara kan ses som en framgång om det når upp i BG3/Wukong-nivå. I din iver att göra en halmdocka skrev dock du det följande:

Du skrev detta om var utgångspunkten för framgång ligger, inte jag.

Nu när du börjat med oärlig argumentation samtidigt som du flyttar målstolparna känner jag det inte är lönt att lägga mer tid och energi på detta ämnet. Jag kommer inte övertala dig och jag har inget intresse av att övertala dig. Andra användare kan läsa dom objektiva spelar-sifforna jag lagt upp och bilda sig en egen uppfattning huruvida 85.000 spelare är att betrakta som bra eller dåligt för ett spel som Veilguard.

Det ör MKT vanligare att nya spel peakar på 90-100k än 900k. Det är din argumentation som helt enkelt inte håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det ör MKT vanligare att nya spel peakar på 90-100k än 900k. Det är din argumentation som helt enkelt inte håller.

Monster Hunter Wild beta krossar DaV siffror o då är det bara en beta t o m

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Det är svårt när "snöflingorna" inte längre är snöflingor i juni utan i januari, när snöflingorna bildar drevor och är kvar på marken.

Företag som bioware o EA förstör för sig själv. Den stora köpstarka massan dom jagar är just snöflingor.

Men dom vill väl bara sälja spel till dom 1% som blir kvar efter man jagat iväg alla andra med dessa skitspel.

Tack och lov finns det företag som Larian som tar sitt spel på allvar och bara inkluderar "agendan" som en lite grej på toppen, utan att förstöra spelet för alla andra samtidigt.

folk röstar med sin plånbok och det kommer bli tydligt, för det kommer aldrig komma ett till Dragon age efter detta, såvida inte en seriö studio som Larian köper det.

Du har fel
https://www.gamedeveloper.com/business/dragon-age-the-veilgua...
https://gamingbolt.com/dragon-age-the-veilguard-takes-no-1-sp...
https://www.gamesradar.com/games/dragon-age/turns-out-people-...
https://www.windowscentral.com/gaming/to-my-surprise-dragon-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Monster Hunter Wild beta krossar DaV siffror o då är det bara en beta t o m

Sluta nu. Monster hunter är en mycket större IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Sluta nu. Monster hunter är en mycket större IP.

Och vem som helst kan köra betan då den är gratis, har jag förstått det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Och vem som helst kan köra betan då den är gratis, har jag förstått det som.

Stämmer, men man har inte obegränsat med tid i livet så man får ju prioritera vad man vill spendera sin fritid till.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av EdvinR:

Men BG3 är eb osannolik succé för ett spelet som uppfattas som nischat. Absolut ingen förväntade sig den framgången. Det är kanske ett spel på hundra som når den framgången.

Det är verkligen inte ett spel på hundra som når den framgången, det släpps helt sjukt många spel varje år, om vi nu ska vara såna

Skrivet av EdvinR:

Hur tänker du? Tänker du alls innan du skriver?

Ska någon ta dig på allvar får du höja ribban lite. Skärpning.

OnTopic: Min poäng var inte att jämföra med hur många som köpte BG3 vid release, utan att ett spel av denna kalibern knappt kan mäta sig med ett nu "gammalt" spel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är verkligen inte ett spel på hundra som når den framgången, det släpps helt sjukt många spel varje år, om vi nu ska vara såna

Ska någon ta dig på allvar får du höja ribban lite. Skärpning.

OnTopic: Min poäng var inte att jämföra med hur många som köpte BG3 vid release, utan att ett spel av denna kalibern knappt kan mäta sig med ett nu "gammalt" spel.

Du skrev att spelet inte är en succé eftersom det har förre spelare än ett spel som för genren är en helt osannolik succé. Absurt. Det är visst en jämförelse.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av EdvinR:

Du skrev att spelet inte är en succé eftersom det har förre spelare än ett spel som för genren är en helt osannolik succé. Absurt. Det är visst en jämförelse.

Ett spel som är över ett år gammalt. Ja, det tycker jag är helt korrekt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ett spel som är över ett år gammalt. Ja, det tycker jag är helt korrekt.

Hur står sig spelet mot Larians övriga spel? Ett tips: då får du en rimligare uppfattning om det här spelet har sålt bra/dåligt: https://steamcharts.com/app/435150

Den här diskussionen säger något viktigt om gaming-community. Vill man ha rimliga omdömen ska man ge fan i att smutsa ner sina fötter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Stämmer, men man har inte obegränsat med tid i livet så man får ju prioritera vad man vill spendera sin fritid till.

Din poäng är alltså ”somliga prioriterar att spela monster hunter wild”?

På tal om vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Det var väl för hela steam och inte bara Dragon Age

https://store.steampowered.com/stats/support/

Går att lista ut då grafen har datum och spikes.

Permalänk
Medlem

Dragon Age Inquisition, fick Game of the Year, sålde 12 miljoner. Tror vi Veilguard kommer nå dom höjderna? Eller är 10 år för länge/kort tid att släppa nytt spel, skulle man väntat 23 år som Baldurs Gate 3?

Eller bli svaret nu att det är fel och jämföra med tidigare titlar eller liknande titlar? Likt vanlig inflation så om man sålde 12 miljoner för 10 år sen så borde man nog sälja mot 14-20 miljoner nu (för marknaden är större) för att vara "lika populärt" och följa aktieägarnas förhoppningar. Sen generellt skulle inga "aktieägare" tycka det är bra gjort om man endast når samma milstolpe som man gjorde 10 år tidigare. Jag har också svårt att se att detta spel som tagit så lång tid att utvecklas skulle vara billigare, så insatsen är mycket högre från studion.

Jag tror ingen här har uppfattningen att Baldurs Gate 3 är normen för kvalite eller försäljningsucce, så också med Wukong eller andra alternativen, utan poängen är att PUBLIKEN FINNS, man kan nå dom höjderna om man gör saker rätt (bra spel+marknadsföring). Frågan är då varför verkar Veilguard inte nå dom höjderna? Enligt vissa här så verkar det bara vara för att marknadsföringen är dålig pga. troll, för spelet verkar inte ha några fel på sig som ska hindra det från att nå Baldurs Gate, eller?

Dragon Age Veilguard har haft väldigt bra förutsättningar för att kunna nå högre höjder försäljningsmässigt och kvalitetsmässigt. Det är ett stort IP, tidigare spel har fått GOTY, ingen här skulle nog vara förvånad "om" de hade gjort lika bra ifrån sig som Baldurs Gate 3, men nu när de inte levererar på flera fronter så letar folk ju syndabockar. Vad är skillnaden mot tidigare utgåvor? Vad är valen man gjort på denna och varför?

T.ex. jag själv har köpt och spelat en massa diablo sen första, även upp till 4:an, men Blizzard tappa charmen efter diablo 2 även om 3:an till sist blev ett bra spel. Men jag tänker inte spela eller pumpa in mer pengar i 4:an med sin expansion när spelet gått för långt ifrån vad jag gillar med 2:an. De gick från en mörk stil till mycket mer "färg och ljus", vilket är OK att göra, det är 100% en smaksak, man kan argumentera för ena eller andra, men i slutändan är det mer smak än något.

Vissa saker är lättare att objektivt säga "detta är dåligt enligt mig och de flesta" och sådant gäller t.ex. story eller dialoger. Man kan säga att saker är opolerat, vilket är känslan med Veilguards dialoger/scener. Just manus och dialoger är sådant du kan skriva och förbättra långt innan något ens har börjat kodas för spelet, därför är jag mycket hårdare på sådant, det är inget som ska vara dåligt. Jag kan köpa att animationer är dåliga för man inte har tid att animera, för de kanske sker i slutet av produktionen med en jävla massa crunchtime, men manus, fucking manus ska vara klart och perfekt. Då blir det också signalerat till mig att i deras "review process" så har man släppt igenom saker som är riktigt dålig nivå. Det är lite som att gå in på en restaurang och så ser man råttor springa in och ut från köket, man tappar aptiten och går där ifrån förskräckt på direkten. Maten kanske är helt perfekt och utan föroreningar, men tanken är då, om man låter råttor springa på golvet så har jag inte förtroende för resten av produktionskedjan.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Dragon Age Inquisition, fick Game of the Year, sålde 12 miljoner. Tror vi Veilguard kommer nå dom höjderna? Eller är 10 år för länge/kort tid att släppa nytt spel, skulle man väntat 23 år som Baldurs Gate 3?

Eller bli svaret nu att det är fel och jämföra med tidigare titlar eller liknande titlar? Likt vanlig inflation så om man sålde 12 miljoner för 10 år sen så borde man nog sälja mot 14-20 miljoner nu (för marknaden är större) för att vara "lika populärt" och följa aktieägarnas förhoppningar. Sen generellt skulle inga "aktieägare" tycka det är bra gjort om man endast når samma milstolpe som man gjorde 10 år tidigare. Jag har också svårt att se att detta spel som tagit så lång tid att utvecklas skulle vara billigare, så insatsen är mycket högre från studion.

Jag tror ingen här har uppfattningen att Baldurs Gate 3 är normen för kvalite eller försäljningsucce, så också med Wukong eller andra alternativen, utan poängen är att PUBLIKEN FINNS, man kan nå dom höjderna om man gör saker rätt (bra spel+marknadsföring). Frågan är då varför verkar Veilguard inte nå dom höjderna? Enligt vissa här så verkar det bara vara för att marknadsföringen är dålig pga. troll, för spelet verkar inte ha några fel på sig som ska hindra det från att nå Baldurs Gate, eller?

Dragon Age Veilguard har haft väldigt bra förutsättningar för att kunna nå högre höjder försäljningsmässigt och kvalitetsmässigt. Det är ett stort IP, tidigare spel har fått GOTY, ingen här skulle nog vara förvånad "om" de hade gjort lika bra ifrån sig som Baldurs Gate 3, men nu när de inte levererar på flera fronter så letar folk ju syndabockar. Vad är skillnaden mot tidigare utgåvor? Vad är valen man gjort på denna och varför?

T.ex. jag själv har köpt och spelat en massa diablo sen första, även upp till 4:an, men Blizzard tappa charmen efter diablo 2 även om 3:an till sist blev ett bra spel. Men jag tänker inte spela eller pumpa in mer pengar i 4:an med sin expansion när spelet gått för långt ifrån vad jag gillar med 2:an. De gick från en mörk stil till mycket mer "färg och ljus", vilket är OK att göra, det är 100% en smaksak, man kan argumentera för ena eller andra, men i slutändan är det mer smak än något.

Vissa saker är lättare att objektivt säga "detta är dåligt enligt mig och de flesta" och sådant gäller t.ex. story eller dialoger. Man kan säga att saker är opolerat, vilket är känslan med Veilguards dialoger/scener. Just manus och dialoger är sådant du kan skriva och förbättra långt innan något ens har börjat kodas för spelet, därför är jag mycket hårdare på sådant, det är inget som ska vara dåligt. Jag kan köpa att animationer är dåliga för man inte har tid att animera, för de kanske sker i slutet av produktionen med en jävla massa crunchtime, men manus, fucking manus ska vara klart och perfekt. Då blir det också signalerat till mig att i deras "review process" så har man släppt igenom saker som är riktigt dålig nivå. Det är lite som att gå in på en restaurang och så ser man råttor springa in och ut från köket, man tappar aptiten och går där ifrån förskräckt på direkten. Maten kanske är helt perfekt och utan föroreningar, men tanken är då, om man låter råttor springa på golvet så har jag inte förtroende för resten av produktionskedjan.

Såklart kan utvecklarna hoppas på en framgång. Men det vore otroligt kokrad att räkna med att sälja 12-14 miljoner ex.

Kritisera gärna spelet, men av rätt orsak. Personligen tycker jag att dialogen verkar forcerad och onaturlig. Men det är inte det vi talar om här. Det vi talar om är att alla som vågar säga något positivt om spelet blir hårt utsatta i sociala medier. Att det finns en svans inom gaming som tolkar allt genom en konservativ högernationalistisk agenda. Dess motsats är också verksam. Det fick vi erfara med Stellar blade. Lika absurt det. Granskande journalister måste börja ta gamingvärlden på allvar. Det finns ett helt hav att gräva i! Vad händer på fz och sweclockers i det avseendet?

Jag säger ibland att jag inte står ut med gaming-community. Det är exakt detta jag syftar på. Jag har lämnat gaming under ett antal år eftersom jag upplevde att det var för mkt pubertal sandlåda. Men har kommit tillbaka men upplever all skit igen. Jag borde kanske spela golf istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Såklart kan utvecklarna hoppas på en framgång. Men det vore otroligt kokrad att räkna med att sälja 12-14 miljoner ex.

Kritisera gärna spelet, men av rätt orsak. Personligen tycker jag att dialogen verkar forcerad och onaturlig. Men det är inte det vi talar om här. Det vi talar om är att alla som vågar säga något positivt om spelet blir hårt utsatta i sociala medier. Att det finns en svans inom gaming som tolkar allt genom en konservativ högernationalistisk agenda. Dess motsats är också verksam. Det fick vi erfara med Stellar blade. Lika absurt det. Granskande journalister måste börja ta gamingvärlden på allvar. Det finns ett helt hav att gräva i! Vad händer på fz och sweclockers i det avseendet?

Jag säger ibland att jag inte står ut med gaming-community. Det är exakt detta jag syftar på. Jag har lämnat gaming under ett antal år eftersom jag upplevde att det var för mkt pubertal sandlåda. Men har kommit tillbaka men upplever all skit igen. Jag borde kanske spela golf istället.

Kan vi inte då lämna de extrema avarterna på sociala medier där och diskutera spelet här utan den typen av extremism oavsett åt vilket håll?

Ni som gillade tidigare spel i serien, vad tycker ni nu när någon kanske haft lite mer tid att spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Kan vi inte då lämna de extrema avarterna på sociala medier där och diskutera spelet här utan den typen av extremism oavsett åt vilket håll?

Ni som gillade tidigare spel i serien, vad tycker ni nu när någon kanske haft lite mer tid att spela?

Det är ok men vi är inte målgruppen för det här liret.

Men det har mycket kvaliteter

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av EdvinR:

Hur står sig spelet mot Larians övriga spel? Ett tips: då får du en rimligare uppfattning om det här spelet har sålt bra/dåligt: https://steamcharts.com/app/435150

Den här diskussionen säger något viktigt om gaming-community. Vill man ha rimliga omdömen ska man ge fan i att smutsa ner sina fötter.

Vet inte varför det skulle vara rimligare, jag tror inte budgeten var större för DoS:II än BG3 direkt.
Och toppen för DA var väl ~84k, så även där har de ju missat? Vad försöker du visa nu egentligen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

15 timmar in, fortfarande för tidigt för att säga något definitivt. Men ett riktigt bra action-rpg så här långt. Inga buggar, allt flyter perfekt och jag gillar storyn och striderna. Tummen upp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Din poäng är alltså ”somliga prioriterar att spela monster hunter wild”?

På tal om vadå?

Poängen är att fler spelar hellre MHW, man skiter i om ett spel är gratis eller kostar en slant, man lägger tiden på det man tror är roligast...
Jag har hur många spel som helst på Epic launchern jag fått gratis, men ändå så köper jag spel. Gratis vs köpa är irrelevant.
Monster hunter ser ut att va ett bättre spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

För indie kanske men inte Triple A spel med välkänt IP, och även där triplar man dem siffrorna senaste tiden, veilguard håller tyvärr inte måttet.

Det är för mycket marvel cringe, twitterismer och ingen förmåga att faktiskt ta en mörk rut genom spelet.

Veilguard erbjuder absolut inget unikt eller av kvalitet, speciellt om du inte hunnit spela cdpr eller larian's egna utbud.

EA ligger is samma båt som ubisoft, ett levande kadaver som många av oss hoppas gå i konkurrs så någon kompetent kan köpa upp rättigheterna, jag drömmer fortfarande om att command and conquer ska plockas upp igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Poängen är att fler spelar hellre MHW, man skiter i om ett spel är gratis eller kostar en slant, man lägger tiden på det man tror är roligast...
Jag har hur många spel som helst på Epic launchern jag fått gratis, men ändå så köper jag spel. Gratis vs köpa är irrelevant.
Monster hunter ser ut att va ett bättre spel...

Haha, du får väl intala dig det 🤭

Förresten så har Dragon Age 87600 spelare just nu, Monster Hunter Wild-betan har bara 62400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Förresten så har Dragon Age 87600 spelare just nu, Monster Hunter Wild-betan har bara 62400.

Ja o snart har den 0 ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Ignorerar du en peak på 463k med begränsad tid och content?

Jag tycker mhw är överhypad jank och jag tvingade mig själv att köra igenom MH:world för det var en gåva men detta är lite väl mycket cope för ett EA spel?

Ska vi nämna att BG3 fick en player bump efter veilguards release? 95k

https://steamdb.info/app/1086940/charts/

Kan det vara eftersmaken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Jag tycker mhw är överhypad jank och jag tvingade mig själv att köra igenom MH:world för det var en gåva men detta är lite väl mycket cope för ett EA spel?

Vet inte vad du vill ha sagt? Jag visade bara att poängen inte fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Vet inte vad du vill ha sagt? Jag visade bara att poängen inte fanns.

Hur?
Blir lite skelögd här när jag försöker förstå du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Det jag är mest förvånad över är att Veilguard började "dåligt" och växer varje dag med några tusen..
Det är en underlig kurva, med tanke på att en normal release brukar vara som en hoppbacke, med en hög peak vid release och sen minskande över tid - se bg3 som exempel.

Det är en ju en anomalitet om något, 85k för release av ett AAA spel är tragiskt när BG hade 870k dag 1..

Kurvan kommer sjunka snart, efter några dagar slutar folk spela lika intensivt och nu går vi in i arbetsveckan igen efter i praktiken en långhelg i usa.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av SID 6.7:

15 timmar in, fortfarande för tidigt för att säga något definitivt. Men ett riktigt bra action-rpg så här långt. Inga buggar, allt flyter perfekt och jag gillar storyn och striderna. Tummen upp.

Kul! Vad kör du för klass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Kul! Vad kör du för klass?

Mage, Death Caller. Har funkat bra så här långt, tycker att mina kompanjoner gör ett hyfsat jobb att hålla fiender upptagna så att jag kan stå och mata magi på håll.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Körde knappt ett par timmar. Spelet är inget för mig. Det flyter på bra och om man gillar action så kanske gameplayet är OK. Musiken verkar OK också. I övrigt inget positivt att tillägga.

EDIT: Förstår att det pga av Biowares historia och tidigare alster jämförs med BG3 etc men i ärlighetens namn har detta spelet i gameplay mer likheter med typ God of War.