Uppgradera filmsamlingen från bluray till 4k, värt de?

Permalänk
Medlem

Jag brukar kopiera filmen till dator. Vet inte om man är mer flexibel om att bränna till dvd el blueray sedan. Man kan välja kvalite i programvara under processen. Ser själv filmen alltid genom dator då jag inte har en mediaspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Den var tydligen på gång för något år sedan då Paramount har tagit över Miramaxs rättigheter i stora delar av världen (tidigare var det primärt Buena Vista som skötte deras filmer), men av någon anledning ligger den på is just nu.

There Will Be Blood tycker jag personligen ser förskräcklig ut på Blu-Ray med helt absurda mängder överskärpa, brusreducering och knappt några högdagrar alls. En ny master i 4K skulle sannolikt göra underverk då filmen är helt fotokemiskt framställd utan digitala mellankopior (bortsett från enstaka VFX-sekvenser). Såg den på 35mm för cirka tre år sedan och det var en enorm skillnad mot den befintliga HD-mastern.

Ja, den utgåvan går knappt att se på. Hade gärna sett No Country for Old Men också.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, den utgåvan går knappt att se på. Hade gärna sett No Country for Old Men också.

Är den verkligen så dålig? Nu blev jag sugen på en omtitt bara för det...
Men det är klart, en utgåva som sågs som bra för 10-15 år sedan ses kanske idag som medioker.

Permalänk
Bildexpert

Allt är ju relativt. Förr genomgick mastrarna väldigt många steg med olika nivåer av försämring och ändringar, medan man idag kan arbeta på ett långt mindre destruktivt vis. Med det sagt så fanns det väl många filmer som gavs ut på Blu-Ray runt 2006 till 2008 som ser sämre ut än There Will Be Blood, men den har ändå många fel i bilden.
https://caps-a-holic.com/c.php?d1=10472&d2=17330&s1=102017&s2...

Brusreduceringen är dock inte lika aggressiv som jag minns den som så det får man ändå ge den.

Permalänk
Medlem

Bara vissa filmer, köper 4k filmer ibland är ju framförallt HDR som ger störst skillnad, vissa rullar har ju riktigt bra remaster vissa sådär.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är så att man blir rörd till tårar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Filmen ser i regel betydligt bättre ut i 4k men jag gör min egen förbättring med Topaz video ai om dom gjort ett dåligt jobb, dom bör tar bort det mesta av grain med en bra dnr, en del filmer som The Labirynth 1986 går inte att se med nöje även i 4k för dom behållit all grain och den är massiv i filmen. Fick göra en egen betydligt bättre uppskalning och förbättring av kvalitén på bilden till 4k. En bra uppskallning till 4k är bättre än 1080p är ingen tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Filmen ser i regel betydligt bättre ut i 4k men jag gör min egen förbättring med Topaz video ai om dom gjort ett dåligt jobb, dom bör tar bort det mesta av grain med en bra dnr, en del filmer som The Labirynth 1986 går inte att se med nöje även i 4k för dom behållit all grain och den är massiv i filmen. Fick göra en egen betydligt bättre uppskalning och förbättring av kvalitén på bilden till 4k. En bra uppskallning till 4k är bättre än 1080p är ingen tvekan.

?

Ta bort grain? Det är ju det man vill åt så att det känns som äkta film!
DNR är i min bok en styggelse och det bland annat James Cameron gjort i vissa av sina filmer ser absolut inte bra ut. I värsta fall ser personerna ut som "vaxdockor" i filmen, urk.

Nej, mer upplösning och grain åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

?

Ta bort grain? Det är ju det man vill åt så att det känns som äkta film!
DNR är i min bok en styggelse och det bland annat James Cameron gjort i vissa av sina filmer ser absolut inte bra ut. I värsta fall ser personerna ut som "vaxdockor" i filmen, urk.

Nej, mer upplösning och grain åt folket!

Jag visste du skulle ta fram värsta exempel. Första Pirates Of The Carribbean har jag lyckats göra betydligt bättre än dom som övöröste med dnr och gav ut den i 4k. Jag har första Terminator som är också uppskalad till 4k med Topaz video ai fast från en annan person, mycket bra uppskalning, det är som om filmföretaget lagt ner seriöst jobb. Finns många fler exempel. Har inte tid nu att ladda upp klipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Jag visste du skulle ta fram värsta exempel. Första Pirates Of The Carribbean har jag lyckats göra betydligt bättre än dom som övöröste med dnr och gav ut den i 4k. Jag har första Terminator som är också uppskalad till 4k med Topaz video ai fast från en annan person, mycket bra uppskalning, det är som om filmföretaget lagt ner seriöst jobb. Finns många fler exempel. Har inte tid nu att ladda upp klipp.

Haha, jag var tvungen

Jag förstår att det en fråga om preferens och smak. Vissa föredrar mycket grain och vissa tycker att det stör.
"You do you" och man får göra och tycka som man vill. Själv är jag old school och vill se filmen som den såg ut på bio och utifrån filmskaparens originalvision.

Sedan finns det som nämnt undantag, vissa värre än andra där just Cameron kanske inte (enligt mig) är bäst i klassen.
George Lucas mixande med originaltrilogin är ett annat exempel som förvisso primärt inte är kopplat till DNR (även om det finns där) utan hans CGI-tillägg i filmerna etc.

På tal om Star Wars så har jag sett Star Wars Project 4K77 (Även 80, 83) vilket var rätt coola. Visst, inga perfekta kopior och en hel del smuts på filmen men i min bok betydligt bättre än de officiella versionerna på 4K.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att se filmen som den skapades.
Men om man gillar de smetiga AI-uppskalade vaxdockorna så kan jag rekommendera True Lies på 4k. I True Lies ser folk knappt mänskliga ut längre, men ingen tillstymmelse till grain iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Blu-Ray håller tillräcklig hög nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Jag tycker att Blu-Ray håller tillräcklig hög nivå.

Absolut, många filmer på Blu-Ray ser väldigt bra ut! Tidiga Blu-Rays som kom 2007-2010 kan se mindre bra ut men det har oftast att göra med att den äldre komprimeringsstandarden och att bitraten inte var tillräckligt bra och hög.

Har du däremot sett en 4K-film på en tillräckligt stor TV eller duk (Helst 77">) så kan det, beroende på källmaterialet vara en ganska stor skillnad på bildkvalitet på 1080p och 4K, framför allt på 4K-skiva.

Finns många exempel på det och äldre filmer filmade på just film gynnas extra mycket.
Top of mind kommer jag att tänka på "Lawrence of Arabia" som ser helt helt otroligt ut på 4K UHD!

https://www.blu-ray.com/movies/Lawrence-of-Arabia-4K-Blu-ray/...

Då har vi inte pratat om ljudet ännu som oftast (men inte alltid) kommer som Dolby Atmos eller DTS:X på 4K UHD.
Ja, det finns också på vissa Blu-Ray filmer men betydligt ovanligare då det tar mer plats.

Så, det finns en mängd fördelar med 4K anser jag och väl värt en uppgradering men lite case-by-case och beroende på film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

En bluray 1080p ser fortfarande riktigt bra ut på en 4k tv i 65-75", jag har bara börjat uppdatera lite smått med mina favoritfilmer och givet att de inte bara är uppskalade utan på något sätt remastrade.

Instämmer. Ser en väldig skillnad mellan 720p och 1080p men nästan ingen alls mellan 1080p och 4k på 65" TV. Personligen tycker jag det inte är en uppgradering värd att lägga pengar på.

Med reservation för att jag börjar bli gammal och se rätt illa.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Har några dvd filmer som inte kan hittas på lagliga streaming tjänster. Byggde en nas av en äldre i3 arbets dator. Truenas. Försökte få igång plex. Men den strulade bara för mig. Så nu kör jag Smb share ifrån den till Appletv med Infuse appen. Konverterar Dts till dolby digital plus (Sonos arc). Funkar riktigt bra och pratar automatiskt med alla min "äppel produkter". Även laddar upp till trakt allt jag ser. Tänkte först köra handbrake och få ner storleken. Men har kvar dem för nu *okomprimerad mkv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag föredrar att se filmen som den skapades.
Men om man gillar de smetiga AI-uppskalade vaxdockorna så kan jag rekommendera True Lies på 4k. I True Lies ser folk knappt mänskliga ut längre, men ingen tillstymmelse till grain iallafall.

Precis den känslan jag fick när jag såg ett avsnitt av ST:DS9 som någon privat hade skalat upp till 4k med AI. Det såg fördjävligt ut, som du beskriver som vaxdockor och nästan som de var animerade. Vedervärdigt rent ut sagt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag kan knappt kolla på Blu-ray längre efter ha vant mig vid UHD, tycker skillnaden är enorm om man har en bra TV. Det är inte främst upplösning som gör den stora skillnaden utan HDR. En gammal 35 mm film kan se oerhört mycket bättre ut med 10-bit färgdjup (1024 olika nyanser av RGB respektive eller 1 miljard färger) till skillnad mot Blu-ray som endast har 219 olika nyanser eller 10 miljoner färger.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Generellt sett, nej. Vissa titlar, ja.

Det finns en del lyxrestaurerade 4k filmer. Vertigo (Hitchcock) är nästan ett måste. 20 miljoner svenska kronor las ner på restaureringen, och resultatet är fantastiskt.

Blade Runner - värd att skaffa även om du sitter på ett dussin gamla versioner. Den nya versionen är så pass mycket bättre

2001 - ytterligare en film som det lagts ner en orimlig summa pengar och tid på att restaurera. Bitvis helt makalös

Det finns givetvis mycket mer. Mitt bästa tips är att googla på filmerna du funderar på. Det finns gott om recensioner på 4k utgåvorna, där alla aspekter gås igenom. Ofta med folk som ger mothugg i kommentarerna. Är alla ense om att det är ett bra köp så kan man lugnt slå till, om man är intresserad av titeln.