Varannan vecka ber Microsoft mig att byta lösen.

Permalänk

Varannan vecka ber Microsoft mig att byta lösen.

Är jag ensam om detta?
Får det jätte ofta. Och man får aldrig använda samma lösenord som tidigare vilket blir jobbigt i längden.

Det är just mejlen jag brukar märka detta.
Står att jag måste logga in för att se mejl. Och loggar jag in får jag upp att jag måste byta lösen..
Byter jag lösen så funkar det någon vecka igen. Sen är det samma historia igen.

Permalänk
Medlem

@Jonas_latt Din mail står i texten i skärmdumpen också.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Har du 2FA/MFA påslaget? använder du vpn och byter server ofta?

Permalänk
Skrivet av tonii:

Har du 2FA/MFA påslaget? använder du vpn och byter server ofta?

Vad är 2FA/MFA

Byter inte server. Använder typ ingen dator utan bara telefon. Ingen vpn heller.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

2FA är tvåfaktorsautentisering, M står för Multi.
Frågan främst är om mailet är 100% genuint och om du klickat på nåt skit du inte ska klicka på.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

2FA är tvåfaktorsautentisering, M står för Multi.
Frågan främst är om mailet är 100% genuint och om du klickat på nåt skit du inte ska klicka på.

Ja jag har två stegs.
Nej öppnar inte saker som jag inte vet.
Min blocket inlogg har blivit kapad två gånger också senaste tiden.
En gång kunde jag inte logga in. Och blocket sa att min mejl används på flera ställen. Men de loggade ut mig från alla sen fick göra nytt inlogg igen.

Och förra veckan va någon inne och bytte mitt användarnamn och skrivit på massa varor. Hade säkert 60 meddelande från olika på blocket som undra om jag skulle ha varan eller inte.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då har ju nån fått tag på din epost och eventuellt ditt lösenord, bara byta och om du kan logga ut från alla enheter där du/nån loggat in

Permalänk

Byter ju lösenord varannan vecka typ när Microsoft tvingar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då har ju nån fått tag på din epost och eventuellt ditt lösenord, bara byta och om du kan logga ut från alla enheter där du/nån loggat in

Det är inte säkert att rätt lösen används. Jag själv fick en varning om att någon försökt logga in med fel lösenord för många gånger, så då var jag tvungen att byta lösenord.
Varför jag nu behöver byta om de försökt med fel lösen förstår jag inte, då är det väl bra..?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

gå in här https://account.microsoft.com/account/manage-my-account

och ändra lösenord och slå på två-faktor autentisering (så att du får sms-kod när du ska logga in )

Det verkar ju som att du blir utsatt för intrångsförsök.

Permalänk
Medlem

Det kan även vara värt att gå in på https://haveibeenpwned.com och kolla vilka läckor som din e-postadress förekommer i, samt att jag rekommenderar dig att börja använda en lösenordshanterare som genererar randomiserade lösenord åt dig.

Att du får dessa mejl skulle antyda att din e-postadress utsätts för brute-force attacker, eller att diverse aktörer försöker olika kombinationer av tidigare läckta lösenord gentemot bland annat outlook.com, varpå Microsoft föreslår lösenordsbyten. Med randomiserade lösenord samt två-faktor så är risken att din e-postlåda blir kapad väldigt liten, det ska till en evilnginx phishing-attack vilket knappast är något som vanligt kreti och pleti-folk som oss utsätts för i någon större utsträckning.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD