Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Det är min personliga åsikt och uppfattning. Jag hoppas du blir nöjd med ditt köp!

Jag misstänker fortfarande att du aldrig någonsin hade tänkt köpa en pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag förbokade för cirka en månad sen via Amazon, men valde att avboka efter att ha sett speljämförelser mellan vanliga PS5 och PS5 Pro. DF’s senaste video förstärkte mitt beslut ännu mer då jag inte är övertygad alls.

Som sagt, detta är min personliga uppfattning. Blir du arg å Sonys vägnar eller vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem

[quote postid="20640603" userid="352042" name="Owlbeast"]
Jag förbokade för cirka en månad sen via Amazon, men valde att avboka efter att ha sett speljämförelser mellan vanliga PS5 och PS5 Pro. DF’s senaste video förstärkte mitt beslut ännu mer då jag inte är övertygad alls.

Jag menar vara att recensionen du hänvisade till är i all väsentlighet positiv? De säger ju uttryckligen att det nästan är en generations hopp i prestanda.

Har man VRR blir inte frame drops så tydligt om det lägsta fps håller sig över 48 fps. Så för mig har det här inte någon bäring riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Vann en dragning på Webhallen, skulle aldrig köpa från scalpers

Okej, trevligt.

Tyvärr så tänker inte alla så. Det finns ju en marknad för scalpers av en anledning, att folk köper (och förstör för alla andra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

[quote postid="20640603" userid="352042" name="Owlbeast"]

Jag menar vara att recensionen du hänvisade till är i all väsentlighet positiv? De säger ju uttryckligen att det nästan är en generations hopp i prestanda.

Har man VRR blir inte frame drops så tydligt om det lägsta fps håller sig över 48 fps. Så för mig har det här inte någon bäring riktigt.

Här är verdict och den är inte alls speciellt positiv för gemeneman utan kanske enbart för de hängivna fanatikerna. Läser man dessutom om PSSR så förstår man att de inte är mer positiva.

Orginal artikel :https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-sony-playstation-5-pro-review-across-the-board-improvements-but-is-it-really-worth-the-money

"PlayStation 5 Pro: the Digital Foundry verdict

Sony has delivered a new version of the PlayStation 5 that is quantifiably better than the standard model across multiple dimensions - the outlier being CPU performance, which only receives a modest 10 percent boost that is optional for developers. I've already discussed how Cyberpunk 2077 running with Game Boost has only limited gains in CPU-limited scenarios, but looking at an actual Pro upgrade - Baldur's Gate 3 - there's the same limitation. Our demanding run through the city of Baldur's Gate itself continues to fluctuate wildly with only single digit performance increases over the standard model.

In every other way, the Pro offers a lot of extra features while at the same time hinting at the make-up of future console architectures. The idea of using more silicon for more GPU performance will never go away, but the rough doubling of GPU power moving from PS4 to PS4 Pro to PS5 simply isn't an option for console manufacturers any more. Instead, expect to see machine learning make up the difference, working in tandem with fixed function hardware - improved RT support, for example. Based on the titles we've played so far with Pro support, that combination works well, and thus far, I do think that PS5 Pro does a much better job in enhancing current generation games than PS4 Pro did back in 2016.

But with that said, the price point is very high - that cannot be ignored. And the question is really whether the upgrade is right for you. In its marketing, Sony has laid out how the new console can improve existing games, but it's also gone out of its way not to say that there's actually anything wrong with the standard model. Quite right too. The truth is, the standard PS5 is still the best choice for most people - but for the core enthusiast looking for the best possible experience, the Pro option is there for you, albeit with a substantial premium. "

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Tror ni han har får den såld? Den är ju trots allt oöppnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av pruttopeden:

<Uppladdad bildlänk>

Större chans och vinna på betting om valet i USA med Harris som vinnare idag 😄

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag har bara spelat demot men tyckte att 60fps såg okej ut där, någon som vet är det mkt värre i fulla spelet eller är det min 1080p TV som döljer alla fel?

Satt och spelade och tänkte fan vad suddigt, eller har jag blivit kräsen?
Men sen släppte digitalfoundry en video där dem jämför och herregud, är samma skillnad som att vara närsynt och ta av och på brillorna, ser glasklart ut på pro.

Visa signatur

----------------------------------------------------------------------------------------
i7 8086k @ 5.1
16Gb G.Skill 4000Mhz Cl 17
Asus Rog Strix RTX 2080 ti (OC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pruttopeden:

<Uppladdad bildlänk>

Med den stavningsförmågan skulle jag inte bli överraskad om personen i fråga inte vet vad öppet köp är

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av pruttopeden:

<Uppladdad bildlänk>

Den är inte bara oöppnad, den är oöpnad.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Här är verdict och den är inte alls speciellt positiv för gemeneman utan kanske enbart för de hängivna fanatikerna. Läser man dessutom om PSSR så förstår man att de inte är mer positiva.

Orginal artikel :https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-sony-playstation-5-pro-review-across-the-board-improvements-but-is-it-really-worth-the-money

Sony has delivered a new version of the PlayStation 5 that is quantifiably better than the standard model across multiple dimensions - the outlier being CPU performance, which only receives a modest 10 percent boost that is optional for developers. I've already discussed how Cyberpunk 2077 running with Game Boost has only limited gains in CPU-limited scenarios, but looking at an actual Pro upgrade - Baldur's Gate 3 - there's the same limitation. Our demanding run through the city of Baldur's Gate itself continues to fluctuate wildly with only single digit performance increases over the standard model.

In every other way, the Pro offers a lot of extra features while at the same time hinting at the make-up of future console architectures. The idea of using more silicon for more GPU performance will never go away, but the rough doubling of GPU power moving from PS4 to PS4 Pro to PS5 simply isn't an option for console manufacturers any more. Instead, expect to see machine learning make up the difference, working in tandem with fixed function hardware - improved RT support, for example. Based on the titles we've played so far with Pro support, that combination works well, and thus far, I do think that PS5 Pro does a much better job in enhancing current generation games than PS4 Pro did back in 2016.

But with that said, the price point is very high - that cannot be ignored. And the question is really whether the upgrade is right for you. In its marketing, Sony has laid out how the new console can improve existing games, but it's also gone out of its way not to say that there's actually anything wrong with the standard model. Quite right too. The truth is, the standard PS5 is still the best choice for most people - but for the core enthusiast looking for the best possible experience, the Pro option is there for you, albeit with a substantial premium. "

Recensionen är nyanserad men positiv. Menar du verkligen att det är en negativ recension?

Man kan omöjligt säga att DF är negativ eller ”inte så positiv”.

Med tanke på hur aktiva du är om PS måste du väl vara taggad. Är du taggad på PS5 Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Recensionen är nyanserad men positiv. Menar du verkligen att det är en negativ recension?

Med tanke på hur aktiva du är om PS måste du väl vara taggad. Är du taggad på PS5 Pro?

Kan inte annat än att hålla med. Tycker det var en nyanserad och objektiv recension som lutade mycket mer åt det positiva hållet. De säger också mot slutet att det är en nischad produkt just för såna som oss och att de hade köpt den privat om dem inte fick recensionsexemplar av Sony.

Anyways är på g till Webbhallen för att plocka upp min PS5 PRO, SH2 och AW2

Permalänk
Medlem

Fast det är ändå rätt stor skillnad. Lyssnar Digital foundrys pod så verkar det vara betydligt bättre bild på PRO.
Lättaste jämförelsen är nog att kolla på PS5 och fråga sig om man är villig att betala för att få Quality mode fast med 60FPS förutom i ett fåtal titlar. Tycker man att det är värt det så är förmodligen Pro något man bör fundera över.
PSSR ger också nästan alltid betydligt bättre bild än FSR, vilket kan vara intressant för många. R&C och Stellar blade verkar vara väldigt starka exempel på detta.

Själv så saknar jag vissa titlar och att de verkar lägga till PSSR för VR senare. Annars så kommer jag nog vara rätt nöjd.
Jag har alltid kört performance mode förut, men det har varit rätt surt att det ser rätt mycket sämre ut.
Nu kan jag få både och. Enligt Digital foundry podden så är istället nya quality mode:et inte lika viktigt längre, då skillnaden är mycket mindre än det var på Standard PS5:ans lägen. Så de rekommendera och vissa utvecklare vågade till och med säga att 60FPS läget är det man borde använda framöver med PRO.

Sedan så kan man nästan diskutera generationshoppen här. Bryr man sig inte så mycket om grafik och FPS så har har man kunnat ligga kvar på PS4 väldigt länge, förutom att man får vänta på ett fåtal titlar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tycker om hårdvara och har alltid ägt playstation tidigare. Nej jag är inte taggad men jag önskar alla nya ägare en icke besviken upplevelse.

Jag håller med om att den är nyanserad men den är inte vinklad positiv. Nu lägger inte DF en normal poäng som de andra eller + och - på produkten. Läser man verdict så är typ betyget 7 av 10. Vilket är i min värld en okej produkt. 5-6 brukar vara godkänt.

Skrivet av sensei90:

Kan inte annat än att hålla med. Tycker det var en nyanserad och objektiv recension som lutade mycket mer åt det positiva hållet. De säger också mot slutet att det är en nischad produkt just för såna som oss och att de hade köpt den privat om dem inte fick recensionsexemplar av Sony.

Anyways är på g till Webbhallen för att plocka upp min PS5 PRO, SH2 och AW2

Se svaret till EdvinR

Skrivet av Fearnox:

Fast det är ändå rätt stor skillnad. Lyssnar Digital foundrys pod så verkar det vara betydligt bättre bild på PRO.
Lättaste jämförelsen är nog att kolla på PS5 och fråga sig om man är villig att betala för att få Quality mode fast med 60FPS förutom i ett fåtal titlar. Tycker man att det är värt det så är förmodligen Pro något man bör fundera över.
PSSR ger också nästan alltid betydligt bättre bild än FSR, vilket kan vara intressant för många. R&C och Stellar blade verkar vara väldigt starka exempel på detta.

Själv så saknar jag vissa titlar och att de verkar lägga till PSSR för VR senare. Annars så kommer jag nog vara rätt nöjd.
Jag har alltid kört performance mode förut, men det har varit rätt surt att det ser rätt mycket sämre ut.
Nu kan jag få både och. Enligt Digital foundry podden så är istället nya quality mode:et inte lika viktigt längre, då skillnaden är mycket mindre än det var på Standard PS5:ans lägen. Så de rekommendera och vissa utvecklare vågade till och med säga att 60FPS läget är det man borde använda framöver med PRO.

Sedan så kan man nästan diskutera generationshoppen här. Bryr man sig inte så mycket om grafik och FPS så har har man kunnat ligga kvar på PS4 väldigt länge, förutom att man får vänta på ett fåtal titlar då.

Nu har jag inte lyssnat på deras podcast så kan inte svara på det men jag tycker allas bedömningar verkar vara att kostnaden inte motsvarar prestandan .

De bedömer ju dessutom priset i en mer fördelaktigt prisbild vilket gör det ännu mera skevt. I Europa skiljer det 2-3k~ och i Sverige typ 4.5k mellan pro och poor.

Som sagt så önskar jag er alla som köper den en förträfflig upplevelse och ni har äntligen fått Alan wake 2 i en vettigare spelupplevelse vilket krävs för det spelet 😊

Fel stavaf mening
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker om hårdvara och har alltid ägt playstation tidigare. Nej jag är inte taggad men jag önskar alla nya ägare en icke besviken upplevelse.

Jag håller med om att den är nyanserad men den är inte vinklad positiv. Nu lägger inte DF en normal poäng som de andra eller + och - på produkten. Läser man verdict så är typ betyget 7 av 10. Vilket är i min värld en okej produkt. 5-6 brukar vara godkänt.

Se svaret till EdvinR

Nu har jag inte lyssnat på deras podcast så kan inte svara på det men jag tycker allas bedömningar verkar vara att kostnaden inte motsvarar priset.

De bedömer ju dessutom priset i en mer fördelaktigt prisbild vilket gör det ännu mera skevt. I Europa skiljer det 2-3k~ och i Sverige typ 4.5k mellan pro och poor.

Som sagt så önskar jag er alla som köper den en förträfflig upplevelse och ni har äntligen fått Alan wake 2 i en vettigare spelupplevelse vilket krävs för det spelet 😊

Jag tycker att du är hopplös. Därför kommer jag inte ta den här tråden vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ha en förträfflig dag med din PRO istället 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Helt ärligt är det du som är hopplös och onödigt konfrontativ. Du verkar inte kunna ta till dig något som du inte själv redan bestämt dig för. Så jag håller helt med, ingen idé att diskutera.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Helt ärligt är det du som är hopplös och onödigt konfrontativ. Du verkar inte kunna ta till dig något som du inte själv redan bestämt dig för. Så jag håller helt med, ingen idé att diskutera.

Konfrontativ? Genom att påstå att det inte är en negativ recension? Jag menar inte att vara konfrontativ. Men här tycker inte jag att jag är det.

Permalänk
Medlem

Se svaret till EdvinR

Nu har jag inte lyssnat på deras podcast så kan inte svara på det men jag tycker allas bedömningar verkar vara att kostnaden inte motsvarar priset.

Från 42:30 handlar om PSSR och jämförs då med FSR. Hela videon är såklart intressant.

Sedan så kan man i motsatt riktning till vad jag skrev tidigare jämföra med vad man tror att PS6 kommer kunna erbjuda.
Betalar man 12K för PS5 Pro nu, hur stor skillnad till "vettigt" pris kommer de kunna erbjuda om 3-4 år?
Största utvecklingen sedan 2020 när PS5 släpptes är just AI skalning(DLSS/PSSR) vilket Pro nu erbjuder. Finns väl inget framsteg som man vet än i alla fall som kommer kunna göra lika stor skillnad. Risken är alltså att PS6 de första 4 åren tills PS5 kommer kunna fasas ut bara kommer kunna erbjuda PS5 Pros 30FPS läge fast i 60FPS(Cross-gen spel) och där verkar det inte vara någon större skillnad på kvalitén enligt bland annat Digital Foundry. PS5 Pro och PS6 kanske inte kommer skilja sig så mycket förutom i ett fåtal exklusiva spel alltså.

Permalänk
Medlem

Tror pandemin och den långsamma starten på PS5 tillsammans med PS5 Pro kommer förlänga konsolgenerationen till 2029-2030 för PS6.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Konfrontativ? Genom att påstå att det inte är en negativ recension?

Du har bara det senaste dygnet kommit med flera personpåhopps-liknande uttalanden mot Swedishchef_90, Exempelvis:

Skrivet av EdvinR:

Nu fick du det sagt. Jag misstänker att du aldrig hade tänkt köpa en Pro. Att ditt inlägg är lite tramsigt.

Skrivet av EdvinR:

Skrivet av EdvinR:

Den här typen av meningar syftar bara till att nervärdera någons åsikt och tillför inget vettigt till en diskussion. Du skulle må gott av att sluta med detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Du har bara det senaste dygnet kommit med flera personpåhopps-liknande uttalanden mot Swedishchef_90, Exempelvis:

Den här typen av meningar syftar bara till att nervärdera någons åsikt och tillför inget vettigt till en diskussion. Du skulle må gott av att sluta med detta.

Nu var flera av kommentarerna inte riktade mot honom. Men jag förstår vad du menar. Jag ska tänka mig för. Det ser värre ut än min intention. Men jag förstår att det ser lite illa ut.

Permalänk
Medlem

Man är ju lite sugen, det är man.
Någon som sätt eller hittat något om prestanda för MH Wilds och PRO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Man är ju lite sugen, det är man.
Någon som sätt eller hittat något om prestanda för MH Wilds och PRO?

Tyvärr verkar det spelet funka rätt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nu var flera av kommentarerna inte riktade mot honom. Men jag förstår vad du menar. Jag ska tänka mig för. Det ser värre ut än min intention. Men jag förstår att det ser lite illa ut.

Snyggt. Jag vet av egen erfarenhet att det är svårt att hålla sig till etiketten ibland, speciellt när ämnet engagerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar iaf finnas gott om dom i lager om man inte förbokat.

Permalänk
Medlem

OG inköpt på release vs Pro inköpt på release!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Tyvärr verkar det spelet funka rätt dåligt.

Såg att på base PS5 var det riktigt knackigt, hade hoppats PRO skulle avhjälpa lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OG inköpt på release vs Pro inköpt på release!
<Uppladdad bildlänk>

Snyggt!
Det är galet hur stor OG är.
Jag hade själv en sådan men bytade till slim när den kom.

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"