AMD Ryzen 7 9800X3D – världens snabbaste spelprocessor

Permalänk
Medlem

Hade förväntat mig mer, en flopp i min värld i alla fall.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Förstår att det är irrelevant pga GPU etc. men vi som har äldre CPU typ 58003dx vill ju gärna se skillnaden i 1440p och 4k för att se om det är värt att uppgradera.

Jag har lyckats hitta tester för 1440p och 4k nu, och ja det verkar som att 4090 är en bottleneck och man får inte bättre prestande än med ett 7800X3D i dom högre upplösningarna. Men jag tycker verkligen inte att det är uppenbart eller något man normallt tänker på. Så det borde nämnas i testerna när man testar GPU och CPU i spelprestande om den ena eller den andra agerar som en flaskhals för prestandan. Såg precis GamersNexus recenssion och samma skumrask affär där. Inga 1440p tester och nämns inget om att 4090 är flaskhals i högre upplösning. Hittils har jag bara hunnit kolla Swec recenssionen och GamersNexus och lite snabbt LTT. LTT var dom enda som nämnde att vid högre upplösning så blir GPU:n en flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, jag tror att AM5 kan bli en otroligt långlivad och tekniskt sett stark plattform då den har stöd för mycket. Jag köpte in mig 2022 vid release och är otroligt nöjd med det beslutet, även om jag hade en väldigt trevlig AM4 dator som det tog emot att sälja

Mvh

Ja, AM5 verkar vara stabil och framtidssäker. Dags för mig också hoppa in i AMD tåget.

Det ska bli intressant vinter med nya lanseringar. Frågan är kanske om saldot i lager kommer bli tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Det låter som en stabil rigg. Jag har inte så många saker jag behöver koppla in med totalt 9 USB-A + 2 USB-A i frontpanelen. För mig så var det mest POST code som avgjorde. Finns säkert andra kort om dina behov ser annorlunda ut.

Ja, eftersom MSFS 2024 med tillhörande tillbehör kommer att köras en del så kommer även portarna att utnyttjas

Tycker personligen att 2.0 inte hör hemma på en rigg från 2024/2025 men det är ju bara min syn

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

När släpps dom på Inet? Lite sugen på att unna mig.

Undrar samma. På deras Facebook svarar de följande:

Undrar vad "vanliga tiden" är då.. 😅

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Skrivet av Metric:

<Uppladdad bildlänk>

15.00 brukar standard tid vara

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

<Uppladdad bildlänk>

De får inte säga när pga det är under NDA men troligen är det 15:00 dvs samma tid som embargot för testerna gick ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

9800X3D är mycket överprisad för 4K. 12400F och 5600X är inte långt bakom, och det är med ett 4090. Skillnaden blir något mindre med 7900 XT.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...

Vill du ha möjligheten att uppgradera till en nyare CPU på samma moderkort duger ett enklare AM5-bygge med 7500F eller 7600 som CPU.

Tack, det var precis det här jag behövde se.

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar verkligen SweClockers, men vid en sådan här lansering saknar jag mer relevanta tester som bättre speglar konsumenternas frågor. Det finns en hype, och vi översköljs av information om prestandaökningen som 9800X3D ska erbjuda jämfört med till exempel min 13600K.

Som konsument undrar jag: Är det dags att uppgradera CPU, moderkort och minne?

Enligt ert test framstår svaret som ett rungande ja, men jag undrar om det beror på att ni fokuserar på situationer där processorn glänser som mest (720p?!). CPU-isolerade tester är förstås intressanta, men kanske hade det räckt med EN slide för den här typen av info, för att sedan lägga större fokus på praktiska och realistiska exempel — så som det faktiskt ser ut hemma hos folk. Tycker i alla fall jag.

För vad händer om jag tar till mig era tester? Jag får för mig att den nya processorn ger ~50% mer FPS, lägger 10 000 kr på att byta ut mina befintliga komponenter — och sedan kommer hem till min UHD-skärm med omkring näst högsta grafikinställningarna i de flesta spel. Kommer jag verkligen att känna att det var värt pengarna? Att uppgraderingen var lika värdefull som ni fick den att låta? Det tror jag inte, eller? Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag önskar bara att vi läsare inte blir vilseledda. Just nu är jag osäker ...

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Hade förväntat mig mer, en flopp i min värld i alla fall.

Intressant kommentar. Vad förväntade du dej och vad baserade du dessa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag uppskattar verkligen SweClockers, men vid en sådan här lansering saknar jag mer relevanta tester som bättre speglar konsumenternas frågor. Det finns en hype, och vi översköljs av information om prestandaökningen som 9800X3D ska erbjuda jämfört med till exempel min 13600K.

Enligt ert test framstår svaret som ett rungande ja, men jag undrar om det beror på att ni fokuserar på situationer där processorn glänser som mest (720p?!). CPU-isolerade tester är förstås intressanta, men kanske hade det räckt med EN slide för den här typen av info, för att sedan lägga större fokus på praktiska och realistiska exempel — så som det faktiskt ser ut hemma hos folk. Tycker i alla fall jag.

För vad händer om jag tar till mig era tester? Jag får för mig att den nya processorn ger ~50% mer FPS, lägger 10 000 kr på att byta ut mina befintliga komponenter — och sedan kommer hem till min UHD-skärm med omkring näst högsta grafikinställningarna i de flesta spel. Kommer jag verkligen att känna att det var värt pengarna? Att uppgraderingen var lika värdefull som ni fick den att låta? Det tror jag inte, eller? Rätta mig gärna om jag har fel.

Av ovanstående anledning så är simpla tester i 1440p och 4K (räcker med två spel) viktiga

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Spelar inte rätt många i 4k idag?? Har själv gjort det senaste 2åren & då känns denna cpun rätt meningslös. Men kör man i 1080p jämt kan ja lite förstå dess syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Detta är ju ett CPU test och och då behöver man ju köra lägre upplösning för att cpu:n ska bli flaskhalsen och man ska se skillnader. Ökar man upplösningen så blir till sist grafikkortet flaskhalsen och då får man samma resultat för alla cpu:er.

Det som skulle vara intressant att testa är ju hur stor skillnaden är om man kör i 4K med en äldre CPU, duger den man har eller ska man skaffa en 9800X3d eller kanske en 9600X för halva priset?

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Av ovanstående anledning så är simpla tester i 1440p och 4K (räcker med två spel) viktiga

Mvh

Hoppas också de kan utöka spel biblioteket. Saknar total warhammer 3,so de använde 2022.
de har ju en benchmark slinga som borde fungera utmärkt just i 4k då det är cpu tugnt!
world of warcraft är ju svårare då andra parametrar styr, men kanske baldurs gate 3?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har ingen kunskap med handbrake.
Så jag undrar om någon förklara effektivitets testet?
1 Joule = 1 watt så vitt jag vet.
Så att det ska ta 81kW (80960 joule) för render test låter extremt högt.

Det är säkert någon bra förklaring till detta.
Men som sagt är jag inte kunnig i programmet och hittade inte någon information om hur dom kom till detta resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I000:

Hej,

Men som sagt är jag inte kunnig i programmet och hittade inte någon information om hur dom kom till detta resultat.

Watt= Joule/sekund
81kW = 81000J/s men det är ingen rimlig siffra i sammanhanget så du menar nog något annat tror jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I000:

Hej,

Dom har bara tagit effektuttaget i watt under testat, dragit av 20w sen gångrat det med antal sekunder testet tog att köra, tada svaret i Joule eller wattsekunder. Google säger att det är 0.0224888889kWh

Permalänk
Medlem

Som vanligt är Linux bättre på det mesta och vi ser riktigt bra resultat igen för Zen 5 i Linux.

I medeltal i Phoronix enorma testsvit presterar 9800X3D 34 % bättre än 7800X3D. Det är ruskigt bra.

https://www.phoronix.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d-linux/8

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Sitter redan på en 7800X3D men kommer uppgradera till 9800X3D eller 9950X3D, beroende på hur den sistnämnda presterar vid spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Någonstans finns en gräns där prestandan går från att vara CPU-dominerad till att vara GPU-dominerad.

Precis så, och för att visa var den gränsen går måste man ju testa högre upplösningar och hög kvalitet också.

Gränsen går ju vid en kvalitetsnivå som de flesta gärna vill överstiga med en PC.

Och sanningen är ju att om man kör nya spel med högre inställningar än man får från en konsoll som kostar mindre än den här processorn så får man knappt märkbara skillnader mot 4 generationer gamla processorer. 3-4 fps i vissa titlar redan i 1440, och under 1 fps i extremfall:

Jag tycker man bör vara tydlig med det i CPU-tester, så att nybörjare inte lockas lägga 6000 spänn på något som kan visa sig vara helt meningslöst för deras ändamål.

6000 spänn är ändå skillnaden mellan exempelvis ett 4070 och 4080, vilket ger en mycket större skillnad i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Precis så, och för att visa var den gränsen går måste man ju testa högre upplösningar och hög kvalitet också.

Gränsen går ju vid en kvalitetsnivå som de flesta gärna vill överstiga med en PC.

Och sanningen är ju att om man kör nya spel med högre inställningar än man får från en konsoll som kostar mindre än den här processorn så får man knappt märkbara skillnader mot 4 generationer gamla processorer. 3-4 fps i vissa titlar redan i 1440, och under 1 fps i extremfall:

https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/images/cyberpunk-2077-rt-3840-2160.png

Jag tycker man bör vara tydlig med det i CPU-tester, så att nybörjare inte lockas lägga 6000 spänn på något som kan visa sig vara helt meningslöst för deras ändamål.

6000 spänn är ändå skillnaden mellan exempelvis ett 4070 och 4080, vilket ger en mycket större skillnad i spel.

Det är precis det jag vill se som har en 5800x3d! 1440p och 4k, finns ju knappt någon anledning att byta just nu i de här upplösningarna!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Blir uppgradering lagom till zen 7 kommer, runt 17% ökning i 1440p är inte värt det för spel. Men imponerande CPU!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Funderade på 5xxx serien men produktions prestandan var inte bättre än Intel. De pratade om det skulle fixas med 7xxx serien och det löstes till viss del. Men var inte riktigt samma nivå som Intel, samt heat-spread är ju inte bra designat.

Nu med 9xxx börjar det likna något, är väl i nivå med Intels 14xxx serie?

Har ju känns lockande med just en 3d cpu, även om inte spelande är huvudfokuset. Så känns det som denna är första 3D cpu:n som designats rätt, något jag funderade på varför de inte satte cache:n underst redan på första 5800. Men antar det är rätt komplicerad process. Därför inte t.ex 7800X3D känns så lockande just för sämre möjligheter till klocka upp denna.

Känns helt klart lockande att slå till på 9800X3D, även om det är mer vettigt med någon billigare. Får se vad priset blir efter par månader när det lugnat sig lite.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Komplett hade den uppe 5 minuter tidigt...

Visa signatur

.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

https://www.komplett.se/product/1315831/datorutrustning/dator...

uppe hos Komplett nu.

https://www.inet.se/produkt/5307058/amd-ryzen-7-9800x3d-4-7-g...

uppe hos Inet nu med.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Snodde åt mig en från Inet.

Räntan sänktes ju idag, man får ju unna sig.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

...och där var de slut...

Permalänk
Medlem

4 min så 50st borta hos inet

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Snodde åt mig en från Inet.

Räntan sänktes ju idag, man får ju unna sig.

Slutsåld nu! 😅

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk

50+ i lagret när beställning på inet lades

otur.

edit: nvm