Logitech MX Keys - Kan inte skriva snedstreck/slash

Permalänk
Medlem

Logitech MX Keys - Kan inte skriva snedstreck/slash

Märkligt problem, tangentbordet är grymt, men kan av någon anledning inte skriva \ (får ta fram character map varje gång).
Samma fel på två olika datorer, alla anda kombinationer fungerar fint. Tangentbordslayouten är satt till svenska.

Några tips? Smått irriterande då jag använder den en hel del.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara just \ (som heter backslash eller omvänt/bakvänt snedstreck, inte slash/snedstreck) eller påverkar det andra tecken som kräver tangenten AltGr? T.ex. @, {, [, ], }, etc?

Testa även att trycka Ctrl+Alt (på vänster sida av tangentbordet) istället för Alt Gr. Har stött på att ibland funkar inte Alt Gr om jag har t.ex. anslutning till fjärrskrivbord öppet.

Permalänk
Medlem

Nej bara den, alla andra fungerar fint (som tur är, annars hade jag gått bananas när man utvecklar), och tror jag testat alla olika knappkombinationer.

Permalänk
Medlem

Trycker du på rätt knapp? (dum fråga, jag vet) men märkningarna på tangentbordet stämmer inte helt har jag insett. Man ska trycka på alt gr och ? (frågeteckensknappen..)

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swenino:

Trycker du på rätt knapp? (dum fråga, jag vet) men märkningarna på tangentbordet stämmer inte helt har jag insett. Man ska trycka på alt gr och ? (frågeteckensknappen..)

Lycka till

Haha, så enkelt det är ibland, varför i h--te ska de ha samma symbol på knappen bredvid då med..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dhanjel:

Haha, så enkelt det är ibland, varför i h--te ska de ha samma symbol på knappen bredvid då med..

Aha, men det var ju en logiskt förklaring.

"Nordiskt" tangentbord, det är ett gissel. Specialtangenterna sitter på lite andra ställen på norska och danska tangentbord, men många tangentbordstillverkare tycker att det är "nära nog" och producerar bara en nordisk variant.

Permalänk
Medlem

Hej!
Bumpar och kapar tråden lite. Jag har också ett nytt MX Keys och blir lite småirriterad över vissa saker. Jag hammrade också en del på "knappen bredvid" + och ? för att få ett \ eftersom den visar en större symbol för \ än +?.

En annan sak som jag inte hittat än är Print scrn. Jag använder den väldigt mycket för skärmklipp. Jag använder Techsmith Snagit för skärmdumpar och har lagt en Hotkey i Snagit som är kopplad till Print scrn. På MX Keys finns inte Print scrn. Den har en annan tangent, Screenshot. Den verkar vara hårdkopplad till Windows "Klipp och skiss" (Snippet and sketch). Man kan programmera knappen, men man kan inte välja att den ska bli en "vanlig" Print Scrn. Jag kom på en workaround då jag kopplade en ny Hotkey-kombination i Snagit till det jag vill att den ska göra (Capture Image Region) och satte då typ Shift + Alt + P. Sen kunde jag sätta tangenten Screenshot till samma. Lite omständlig workaround, men det funkar. Men visst borde ett så pass "lyxigt" tangentbord kunna ha en "vanlig" Print Scrn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnFN:

Hej!
Bumpar och kapar tråden lite. Jag har också ett nytt MX Keys och blir lite småirriterad över vissa saker. Jag hammrade också en del på "knappen bredvid" + och ? för att få ett \ eftersom den visar en större symbol för \ än +?.

En annan sak som jag inte hittat än är Print scrn. Jag använder den väldigt mycket för skärmklipp. Jag använder Techsmith Snagit för skärmdumpar och har lagt en Hotkey i Snagit som är kopplad till Print scrn. På MX Keys finns inte Print scrn. Den har en annan tangent, Screenshot. Den verkar vara hårdkopplad till Windows "Klipp och skiss" (Snippet and sketch). Man kan programmera knappen, men man kan inte välja att den ska bli en "vanlig" Print Scrn. Jag kom på en workaround då jag kopplade en ny Hotkey-kombination i Snagit till det jag vill att den ska göra (Capture Image Region) och satte då typ Shift + Alt + P. Sen kunde jag sätta tangenten Screenshot till samma. Lite omständlig workaround, men det funkar. Men visst borde ett så pass "lyxigt" tangentbord kunna ha en "vanlig" Print Scrn?

lilla iconen med en kamera ovanför numeriska tangentbordet agerar print screen för mig

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

lilla iconen med en kamera ovanför numeriska tangentbordet agerar print screen för mig

Jo, precis. Men problemet för mig var att den knappen hela tiden startade "Klipp och skissa" vilket jag inte vill ha. Jag har, som sagt, Snagit för detta. Jag har ställt in i Snagit att Print Screen ska starta ett visst kommando som jag offta använder. Men eftersom MX Keys inte har en "Normal" Print Screen så funkade inte detta utan en workaround. Jag la in det som ett ärende hos logitech också och fick just svar som säger att MX Keys inte har en "Normal" Print Screen.

Permalänk
Medlem

Kan du inte mappa om den i Logitech Options? Väljer den knappen och sätter den på starta program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnFN:

Jo, precis. Men problemet för mig var att den knappen hela tiden startade "Klipp och skissa" vilket jag inte vill ha. Jag har, som sagt, Snagit för detta. Jag har ställt in i Snagit att Print Screen ska starta ett visst kommando som jag offta använder. Men eftersom MX Keys inte har en "Normal" Print Screen så funkade inte detta utan en workaround. Jag la in det som ett ärende hos logitech också och fick just svar som säger att MX Keys inte har en "Normal" Print Screen.

Skumt. Jag har ingen extra programvara utan bara W10 och för mig funkar det rakt av

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Skumt. Jag har ingen extra programvara utan bara W10 och för mig funkar det rakt av

Den funkar fint utan. Men installera Logitech Options så får du en massa inställningsmöjligheter.

Logitech options

Permalänk
Medlem

Ja, lite skumt är det. Jag har installerat Logitech Options och där kan man ju ställa in en del. Där står ju Screen shot-knappen inställd på just Screes shot. När jag trycker på den så startar Klipp och skiss och ibland även Snagit, men bara ibland. Det verkar bli någon slags konflikt mellan dem på nåt sätt. Jag rapporterade det till Logitech. Och som sagt, jag löste det genom att programmera funktionen i Snagit till en annan tangentkombination som jag sen kunde assigna till Screen shot-tangenten. Problemet blir ju då om jag använder ett annat tangentbord hemma eller tangentbordet på laptoppen. Då funkar inte Print Screen där, utan får då köra med samma kombination där. Alternativet att sätta tengenten till "vanlig" Print Screen verkar inte finnas i Options.

Skrivet av Swenino:

Den funkar fint utan. Men installera Logitech Options så får du en massa inställningsmöjligheter.

Logitech options

Vad händer när du trycker på Screen Shot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnFN:

Ja, lite skumt är det. Jag har installerat Logitech Options och där kan man ju ställa in en del. Där står ju Screen shot-knappen inställd på just Screes shot. När jag trycker på den så startar Klipp och skiss och ibland även Snagit, men bara ibland. Det verkar bli någon slags konflikt mellan dem på nåt sätt. Jag rapporterade det till Logitech. Och som sagt, jag löste det genom att programmera funktionen i Snagit till en annan tangentkombination som jag sen kunde assigna till Screen shot-tangenten. Problemet blir ju då om jag använder ett annat tangentbord hemma eller tangentbordet på laptoppen. Då funkar inte Print Screen där, utan får då köra med samma kombination där. Alternativet att sätta tengenten till "vanlig" Print Screen verkar inte finnas i Options.

Vad händer när du trycker på Screen Shot?

Jag får ett helt vanligt Screen shot som jag kan klistra in i tex Paint. Det verkar fungera som den "gamla" knappen. Jag har inte gjort något med den inställningen. men har du provat lägga knappen mot programet du vill köra? Alltså pekandes mot exe filen?

Permalänk
Medlem

Jag testade nu att sätta knappen mot en applikation. Jag valde att sätte den mot Snipping tool. ( C:\windows\system32\SnippingTool.exe). Det funkade fint!

Permalänk
Medlem

Ok, provade att avinstallera Logitech Options. Knappen startar fortfarande Snipping tool. Jäkligt störigt det här då jag använder skärmklipp regelbundet och har ett bra workflow med Snagit. Nu funkar det ju att programmera om men då funkar det ju bara till MX Keys och inte till andra tangentbord som laptoppens eller det jag har hemma. Att peka på exe-filen funkar inte heller då det är en inställning i själva programmet som ska starta med print screen.

Permalänk
Medlem

Jag har "MX Keys for Mac", vilket är nästan identiskt förutom att två knappar har bytt plats, och texten på modifier-knapparna. När man kopplar den till en PC så fungerar Fn+"device-knapp 1" (dvs, den som sitter bredvid F12) som Print Screen. Eftersom det är ett Mac-tangentbord står det F13 på den knappen, men det är så den fungerar (det gör alltid F13 på Mac-tangentbord när man kopplar dem till en PC)

Dock vet jag att Logitech har uppdaterat MX Keys i nåt läge så att den kör på en annan dongel, så om du har den nyare så kan det skilja sig där. Å andra sidan är det ju gratis att prova.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Knappen precis bredvid backspace visar backslash, men går inte att skriva backslash med den... Det fungerar däremot med alt-gr + "frågetecken"-knappen för att göra backslash.

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått till Print Screen på det sätt jag vill förrän nu. Logitech har uppdaterat Logitech Options och lagt till så man kan välja den "vanliga" Print Screen på tangenten Screen Shot. Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swenino:

Lycka till

Tack! Trodde jag hade blivit galen 😅

Permalänk
Medlem

Har också ett MX Keys, och börjat störa mig på de här små grejerna. Kör i Linux så har ingen logitech mjukvara för att mappa om saker, och "screenshot" tangenten generar inte "Print" utan "Shift + Super + S" när jag försöker mappa den till "screenshot" i Ubuntu, så verkar inte ens räknas som en egen tangent :/

Förstår inte hur man kan göra ett tangentbord som saknar vanliga tangenter

Att märkningen på backslash är off tog ett tag att inse, eftersom jag inte normalt kollar på tangentbordet så mycket, men jag trodde att de bara monterat tangenterna fel på mitt tangetbord

Permalänk
Medlem

Hej hej

Även jag behöver lite hjälp med mitt MX Keys for B

Jag kör den på min MacBook ibland, och kan inte få till detta med backslash alls. Och installerar jag logitec options+, så är det inte rätt layout på det tangentbordet som syns på deras bild som min är. Min är en "nordisk" med den stora enter knappen, men bilden visar den amerikanske misstänker jag, men den lilla avlånga enter. Det betyder att där jag har min backslash knapp, där tror mitt system är det är en + knapp. Så jag zoomar när jag behöver skriva backslash... några tips?

Edit:
Detta visade sig ha en enklare lösning än jag trodde.

På mac så är det inte samma knapp som på layouten som jag trodde. Utan så enkelt som option+shift+7 ....

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Detta visade sig ha en enklare lösning än jag trodde.

På mac så är det inte samma knapp som på layouten som jag trodde. Utan så enkelt som option+shift+7 ....

Japp, backslash sitter på samma knapp som vanliga slash, fast man trycker option också. Egentligen mer logiskt. | sitter också på den knappen.

Apples tangentbordsuppsättning är egentligen mer logisk, det är bara knivigt när man inte kommer ihåg det. Ett tips kan vara att öppna "Keyboard Viewer" inifrån inställningarna. Då kan man se vad som händer när man trycker på skift och/eller option och hitta tecken lättare.

Visa signatur

5900X | 6700XT