Permalänk
Medlem

Ganska standard, mest små tweaks men är rätt nöjd med den här setupen tbh, dual bootar inte längre så vill inte ha det allt för lattjo-lajbans heller.

• Arch

• Wayland

• Kde plasma 6.2.0

• Nvidia-open 560.35

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Börjar kännas som om Cosmic DE funkar helt okej att köra nu i Alpha 2, saknas väl mest lite funktioner men det som finns där buggar åtminstone inte allt för mycket för min del. Plus att den inte håller på och kaosar med looking-glass som Gnome gör. Kan nog bli bra detta när det kommer en full release.

Permalänk
Medlem

Ubuntu 24.10

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Ubuntu 24.10
<Uppladdad bildlänk>

Vad för "app"/tillägg är det som visar cpu temp, cpu hastighet och fläkt rpm?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag använder några extensions
Vitals för att se cpu temp, fläkthastighet cpu hastighet. Man behöver ha LM-sensors installerat och Vitals år beroende av vilket moderkort man använder. För mitt moderkort krävs detta
Fixa sensorer för moderkortet Asus B550-PLUS
Skapa en config file:
sudo nano /etc/modules-load.d/nct6775.conf
lägg till följande:
# Load asus sensors at boot
nct6775
ArcMenu för att få en menyhantering
WeatherO'Clock, för att se utetemperaturen-

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem

Ändrade lite i ~/.config/neofetch/config.conf för det skulle se lite ballar ut när jag öpnar ny terminal, totalt onödigt men ändå:p

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Ändrade lite i ~/.config/neofetch/config.conf för det skulle se lite ballar ut när jag öpnar ny terminal, totalt onödigt men ändå:p
<Uppladdad bildlänk>

Neofetch uppdateras inte sedan flera år tillbaka.
Fastfetch är ett alternativ "kidsen" använder nu för tiden.

Källa: https://github.com/dylanaraps/neofetch

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Kör med Hyprland i Arch. Gillar det skarpt. Även om configen är ifrån github: https://github.com/JaKooLit/Arch-Hyprland
Har kört många Tilling Window Managers av olika slag genom åren. Brukade en gång i tiden göra mina egna configs men gillar denna väldigt mycket. Så har bara modifierat lite efter egen smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Kör med Hyprland i Arch. Gillar det skarpt. Även om configen är ifrån github: https://github.com/JaKooLit/Arch-Hyprland
Har kört många Tilling Window Managers av olika slag genom åren. Brukade en gång i tiden göra mina egna configs men gillar denna väldigt mycket. Så har bara modifierat lite efter egen smak.
<Uppladdad bildlänk>

Hyperland är riktigt nice, kör det inte själv just nu men man kan få det riktigt fint och funktionellt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Neofetch uppdateras inte sedan flera år tillbaka.
Fastfetch är ett alternativ "kidsen" använder nu för tiden.

Källa: https://github.com/dylanaraps/neofetch

Jo, jag vet, vettifan varför jag envisas med neo. Skall väll dra ner FastF istället o ge det en chans

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Hyperland är riktigt nice, kör det inte själv just nu men man kan få det riktigt fint och funktionellt.

Jag storm trivs i Hyprland. Innan körde jag BSPWM i många år men testade Hyprland i början på året och blev frälst. Wayland känns väldigt moget nu också. Vet att vissa fortfarande har en del problem men för mig funkar det fin fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Jag storm trivs i Hyprland. Innan körde jag BSPWM i många år men testade Hyprland i början på året och blev frälst. Wayland känns väldigt moget nu också. Vet att vissa fortfarande har en del problem men för mig funkar det fin fint.

Hur känns det om man kommer från i3wm? Har funderat men inte tagit steget än. Får man samma upplevelse om man lägger till tillägget hy3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Hur känns det om man kommer från i3wm? Har funderat men inte tagit steget än. Får man samma upplevelse om man lägger till tillägget hy3?

Oj jag har inte testat det och var många år sen jag körde i3. Så jag kan inte riktigt svara på den frågan. Men jag tror att med rätt configs kan du nog få det att kännas väldigt bra. Fördelen är ju att du alltid kan testa och gå tillbaka till i3 om du inte skulle tycka om det.

Permalänk
Medlem

Testade fastfetch, äsch, kommer köra på neo, använder det så sällan ändå.. blev dock lite ändring..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Föredetta I3wm användare här. Hyprland känns skönt och nice om du ändrar dina keybindings till att vara de du använder på i3. Själv känns det fel att öppna terminalen med mod + q men det är lätt att ändra.

själv känns det dell lol
Visa signatur

openSUSE leap användare

Permalänk
Skrivet av L0tsen:

Själv känns det dell

Freudiansk slips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Freudiansk slips?

Galen autokorrekt.

Visa signatur

openSUSE leap användare

Permalänk
Medlem

Kör oled så det blir en tråkig svart bakgrundsbild på skrivbordet. Har inte hunnit pilla så mycket i konfigurationen för skrivbordet. Installationen är bara några timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

<Uppladdad bildlänk>

Kör oled så det blir en tråkig svart bakgrundsbild på skrivbordet. Har inte hunnit pilla så mycket i konfigurationen för skrivbordet. Installationen är bara några timmar.

Hur känns det att använda bazzite? Hade problem med det senaste gången jag använde det

Visa signatur

openSUSE leap användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av L0tsen:

Hur känns det att använda bazzite? Hade problem med det senaste gången jag använde det

Jag gillar det! Testade LInux Mint Cinamon innan. Och föredrar då bazzite med KDE Plasma.
Installern är inte helt ok. Om man väljer att testa installations media innan får man ofta fel vid 4% kontrollerat. Kanske en bug. Jag skrev nya iso till usb med samma resultat. Men skippar man testet av media och går direkt på installation fungerar det. Jag valde manuell partionering av disk men råkade missa att göra subvoymer under /. Vet inte riktigt vad det kommer få för långsiktiga konsekvenser. Det får bli ett senare bekymmer.

Vid uppstart körs Bazzite portal som låter en välja bland appar att installlera,(spotify, discord m.m), vä'ldigt trevligt.
Jag stötte på en bugg här. Installationen av Linux AMDGPU Confifuration Tool (lact). Det installerade inte. Fick ta hem rpm från github repo och installera manuellt.

Gaming kommer man igång snabbt med. Har bara testat steam. Man måste aktivera kompatibilitetsläget i steam för att kunna installera alla spel.
Prestandan med mitt rx 7900xtx är itne perfekt. I Stardew valley, inga problem, men i Elden Ringhar jag en hel del stuttering vid panorering av vy, som jag inte har i windows 11.

Det mesta är peka och klicka. Vilket är skönt när man kommer från windows som jag gjorde. Tror dock itne jag är helt redo att släppa windows 11. För spel och lite annat kommer det fortfarande behövas.

Jag är inte helt insatt i vad Fedora Kinoite är, som bazzite bygger på. Konceptet med icke muterbara delar av os:et och dess fördlerar eller nackdelar är inte helt klart för mig. Det visar väl sig med tiden.

jag valde mellan bazzite ocn nobara, men då nobara underhålls av endast en person kändes det bättre med Bazzite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

.

jag valde mellan bazzite ocn nobara, men då nobara underhålls av endast en person kändes det bättre med Bazzite.

Använde nobara förut. Funkade då men nu föredrar jag lite mer minimala distros. Bazzite ser bra ut för de som spelar men för någon som mestadels gör arbete i office så såg jag inte föedelarna med att ha ett immuteble distro. Opensuse duger för mig men bazzite är nog det jag kommer att rekomendera till folk som bara vill köra spel och vara i en webläsare.

Visa signatur

openSUSE leap användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

sway är väl annars i pricip i3 fast på Wayland. Du kan slänga in samma konfiguration och den kommer fungera (med undantag för alla program du har som hotkeys som inte fungerar i Wayland, men du får ju helt enkelt gå igenom och byta ut dem eftersom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av L0tsen:

Använde nobara förut. Funkade då men nu föredrar jag lite mer minimala distros. Bazzite ser bra ut för de som spelar men för någon som mestadels gör arbete i office så såg jag inte föedelarna med att ha ett immuteble distro. Opensuse duger för mig men bazzite är nog det jag kommer att rekomendera till folk som bara vill köra spel och vara i en webläsare.

jag förstår.
Bazzite med några appar sväljer 38 GB, Vilket känns mycket. jag vet inte vad som är nornalt för linux.
Om jag inte gamade skulle jag nog gått för Arch. Tror jag kommer hoppa runt mellan distros innan jag landar på något jag gillar. Det är ju så lätt att installera och har man utrymmet på någon disk (och klite tid över) är det inte hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

jag förstår.
Bazzite med några appar sväljer 38 GB, Vilket känns mycket. jag vet inte vad som är nornalt för linux.
Om jag inte gamade skulle jag nog gått för Arch. Tror jag kommer hoppa runt mellan distros innan jag landar på något jag gillar. Det är ju så lätt att installera och har man utrymmet på någon disk (och klite tid över) är det inte hela världen.

Själv föredrar jag opensuse tumbleweed då det är rpm baserat och leeding edge. Som arch fast stabilare. Har också många alternativ av desktops om du inte orkar redigera den själv. Är också riktigt stabilt vilket är ett plus

Visa signatur

openSUSE leap användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

sway är väl annars i pricip i3 fast på Wayland. Du kan slänga in samma konfiguration och den kommer fungera (med undantag för alla program du har som hotkeys som inte fungerar i Wayland, men du får ju helt enkelt gå igenom och byta ut dem eftersom).

Ser ingen anledning att byta till sway. Håller mig till xorg Det är bara animationerna som lockar mig till hyprland. Fast det kan jag säkert fixa med picom