Microsoft trappar upp påtryckningar att välja Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Mindre reklam i kombination med att jag använder en skärm är en bra början.

Jag får mer reklam i Win10 dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

ok varför är elvan bättre för multimonitor ? jag har haft 3 monitorer i åtminstonde 15 år nu och inte känt mig särskilt handikappad av 10an ...

Väljer dig, men många har frågat, inklusive #sweclockers@IRC som premieras, så citerar mig själv därifrån

09:46:21 +Wasa | kan ju tänkas att det är jag som skrivit forumposten också just därför :P 09:46:38 +Wasa | Nicklii: så... vad vill du veta mer specifikt? 09:46:55 +Wasa | varför win11 är överlägset alla tidigare windows när det kommer till multimontor-setups? 09:47:41 +Wasa | jag kan yla om det hur länge som helst... men kortfattat, jag har ju många och skeva monitorer med ganska knasiga inställningar och layout. säg att jag rdp:ar in till en win10 burk för att göra något 09:47:57 +Wasa | den låser datorn, du loggas in, gör dina prylar, klart, fine. 09:48:21 +Wasa | tills du loggar på lokalt, då är alla appar helt fucked upp och hopklumpade på primära skärmen, för att du loggat in via rdp 09:48:59 +Wasa | enter w11, så minns den vart alla prylar var på den lokala sessionen, du kan rdp:a in, logga på lokalt igen och tjoff, allt är där de var förut och på rätt skärmar 09:49:06 +Wasa | som exempel 09:49:38 Shade | woho mitt minne slår till igen, synd att det är lite random vad som fastnar 09:50:18 +Wasa | bara generellt i överlag när man kör saker till TV och sedan spelar på en annan skärm fungerar utan en massa hack och skit, köra ex. youtube ut på en 4k tv via | hdmi samtidigt som du spelar i fullscreen 360hz var ju sjukt spännande i w10 09:50:40 +Wasa | men, precis som jag skrev, i w11 har de gjort om hela den där skiten från grunden och det fungerar faktiskt utan att man får stroke i örat

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte den nya Outlook appen nej, däremot den föregående, den som bara hette mail och kalender. Den som ingick i Windows 10 och 11. Jag såg aldrig någon reklam i den appen varken i 10:an eller 11:an

Jag använde också Mail-appen i Win 10...ända fram tills jag påtvingades Outlook-skiten som jag uppenbarligen avskyr. Det kom en massa mail om övergången några månader innan, och jag höll mig kvar så länge det gick, trots allt tjat från MS. Tillslut gick de bara över.
Jag hade både Outlook och Gmail kopplad till den. Nu är alltid de två första mailen i flödet reklamskräp som jag mig veterligen inte kan ta bort.

Skrivet av zakru:

Jag får mer reklam i Win10 dock

Som jag skrev ovan...jag har hittills utgått ifrån att det var en påtvingad "feature" från 11'an, för att göra de mer lika. Övrig reklam är allt som jag inte bett om, som bloatar ner överallt. Öppnar jag Edge så har jag nu en stor fet chunk i undre skärmen med 100-tals skräp-"nyheter" från de mest värdelösa källor jag inte bett om, blandat med reklam förstås.
Jag började med att plocka bort det värsta, som skvaller från "Hänt" (i veckan) och någonting om kungahusen innan jag märkte att det jag höll på med var samma sak som att bocka i sådana där listor där de vill att man ska tala om vilka ämnen man är intresserad av, fast i omvänd ordning.

Jag kunde få ner "Feedet" till en stor tjock menyrad i underkant på läsaren, och jag slipper därför se resten såvida jag inte scrollar nedåt. Poängen är att jag inte bett om detta, och även ifall det på något sätt går att ta bort, så har de gjort det så jäkla svårt det bara går att göra det. Menar du att detta har minskat i Win 11?

Skrivet av Maho:

Konstigt, sitter och tittar på 3 st men..... Måste ha fel

Ja men använd Win 11 då, det är ingen som sagt att du eller ni andra som gör det inte får det. Det här började ju med en frågeställning till oss som INTE har flera skärmar och INTE vil ha Win 11 av den eller någon annan anledning.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag använde också Mail-appen i Win 10...ända fram tills jag påtvingades Outlook-skiten som jag uppenbarligen avskyr. Det kom en massa mail om övergången några månader innan, och jag höll mig kvar så länge det gick, trots allt tjat från MS. Tillslut gick de bara över.
Jag hade både Outlook och Gmail kopplad till den. Nu är alltid de två första mailen i flödet reklamskräp som jag mig veterligen inte kan ta bort.

Istället för att använda en app som ger reklam som du inte gillar, så använd en annan app? Jag använde mail-appen så länge det gick utan att den startade outlook appen varje gång jag startade mail-appen men gick då över till att använda Mozilla Thunderbird.

Skrivet av Wiggin:

Som jag skrev ovan...jag har hittills utgått ifrån att det var en påtvingad "feature" från 11'an, för att göra de mer lika. Övrig reklam är allt som jag inte bett om, som bloatar ner överallt. Öppnar jag Edge så har jag nu en stor fet chunk i undre skärmen med 100-tals skräp-"nyheter" från de mest värdelösa källor jag inte bett om, blandat med reklam förstås.
Jag började med att plocka bort det värsta, som skvaller från "Hänt" (i veckan) och någonting om kungahusen innan jag märkte att det jag höll på med var samma sak som att bocka i sådana där listor där de vill att man ska tala om vilka ämnen man är intresserad av, fast i omvänd ordning.

Jag kunde få ner "Feedet" till en stor tjock menyrad i underkant på läsaren, och jag slipper därför se resten såvida jag inte scrollar nedåt. Poängen är att jag inte bett om detta, och även ifall det på något sätt går att ta bort, så har de gjort det så jäkla svårt det bara går att göra det. Menar du att detta har minskat i Win 11?

Ja men använd Win 11 då, det är ingen som sagt att du eller ni andra som gör det inte får det. Det här började ju med en frågeställning till oss som INTE har flera skärmar och INTE vil ha Win 11 av den eller någon annan anledning.

Det går ju att undvika den där startskärmen i Edge väldigt enkelt genom att bara ställa in en annan startskärm. Och går även att ändra så att den inte dyker upp när du öppnar en ny flik. I Edge: Tre prickarna i vågrät form -> Settings -> Start, home and new tabs och här ställa in vad du vill ska ske. Är ju som i vilken webbläsare som helst enkelt att ändra via inställningarna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag sitter på W10, tror du är lite förvirrad...

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Kommer köra W10 ltsc en bra bit framöver., har kört W10 LTSC de senaste åren och gillar det.
Provat W11 LTSC också men ne gillar W10 mer på alla sätt.

Enda anledning jag skulle byta är när/om det kommer något som kräver en nyare version av windows för något jag använder och då tvingas byta till w11 ltsc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Jag sitter på W10, tror du är lite förvirrad...

Vet du ens vad du själv svarade på innan jag svarade dig? För att i så fall har du rätt, du har definitivt gjort mig förvirrad med inlägget jag citerade dig på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Varför skulle man ens välja att stanna på Windows 10 när det har så fruktansvärt uselt multi-monitor stöd som ALLA windows haft innan Windows 11, som nu är helt underbart? Bara för att leka kärringen mot strömmen?

Kul.

Håh? Har det -Bättre- Multimonitor stöd direkt än 10an?
Då måste jag fråga,
Hur skall man göra för att lägga klocka/startmeny/taskbar på högerskärmen enbart och ha primärskärmen ren?
Det är nog ett av de största hindren att köra 11an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Vet du ens vad du själv svarade på innan jag svarade dig? För att i så fall har du rätt, du har definitivt gjort mig förvirrad med inlägget jag citerade dig på.

Aboslut, va tvungen att gå tillbaks o kolla.
Blir inte alls klok på detta nu.
Svarade någon om antalet skärmar, fattar inte riktigt varför svaret va till dig

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Istället för att använda en app som ger reklam som du inte gillar, så använd en annan app? Jag använde mail-appen så länge det gick utan att den startade outlook appen varje gång jag startade mail-appen men gick då över till att använda Mozilla Thunderbird.

Jag var väldigt bekväm med Mail som det var, och blev väldigt missnöjd med att bli pådyvlad någonting annat som är plottrigare och dessutom innehåller reklam. Jag har lite svårt med förtroende till företag nu för tiden, och testar ogärna nya utefter funktionalitet enbart...det blir ju mer en fråga om: "Hur säker är mitt privatliv med den här aktören"? MS har redan tillgång till hela mitt digitala privatliv, vilket är illa nog, det tar emot att leta upp ytterligare aktörer som ska ta för sig av min fragmenterade integritet.

Så, därför är jag missnöjd med Microsoft, Win 11 och allt annat de försämrar för sina kunder.

Skrivet av jnsson:

Det går ju att undvika den där startskärmen i Edge väldigt enkelt genom att bara ställa in en annan startskärm. Och går även att ändra så att den inte dyker upp när du öppnar en ny flik. I Edge: Tre prickarna i vågrät form -> Settings -> Start, home and new tabs och här ställa in vad du vill ska ske. Är ju som i vilken webbläsare som helst enkelt att ändra via inställningarna

Jag märkte att jag enklare kunde gå in på kugghjulet uppe till höger (Sidoinställningar) -> Visa Feed -> Av. Jag hade letat runt där tidigare utan att hitta det tidigare. Man kunde ju tycka att den inställningen borde finnas i Feed-inställningarna, suck.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Aboslut, va tvungen att gå tillbaks o kolla.
Blir inte alls klok på detta nu.
Svarade någon om antalet skärmar, fattar inte riktigt varför svaret va till dig

Då ska jag försöka förklara. @KroesusSork uttrycker oförståelse till varför någon skulle vilja sitta kvar på Win 10 då 11'an tydligen har sådant förträffligt stöd för flera skärmar. Jag och flera andra, svarar det uppenbara som @Nioreh83 skrev, "För att man inte har fler än en monitor?".

Det är här du väljer att hoppa in med: "Konstigt, sitter och tittar på 3 st men..... Måste ha fel".

Kan du se att ditt svar kan uppfattas som en aning underligt? Det är ingen som har sagt att man inte kan ha fler skärmar i Win 10, enbart att det knappast är konstigt att man inte vill uppgradera, hur bra flerskärmsstödet än är i 11'an, ifall man bara har en skärm.
Så ja, jag är förvirrad över svaret du gav till Nioreh83, och då jag tidigare skrev nästan samma sak som honom så kändes det helt naturligt att citera dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Varför skulle man ens välja att stanna på Windows 10 när det har så fruktansvärt uselt multi-monitor stöd som ALLA windows haft innan Windows 11, som nu är helt underbart?

https://www.displayfusion.com/

Windows 11 har fortfarande uselt multi-monitor stöd IMHO.

Snarare så att Windows 11 fungerar ännu sämre än tidigare för många på jobbet. Trots att jag inte ens kör 11:an själv, så ser jag nära nog dagligen hur det buggar ur på olika sätt.

Permalänk

Köpte igår min första Apple produkt. (apple mini)

Jag jobbar inom IT i Windows miljöer och känner för första gången känt intresserad att lämna Windows OS.

Edit, köper man den nya Amd 3D processorn som alla gillar blir man väl sittande på Windows 11 då 12 ryktas komma slutet av nästa år och säkert med nya dumma spärrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke2013-07-24:

Köpte igår min första Apple produkt. (apple mini)

Jag jobbar inom IT i Windows miljöer och känner för första gången känt intresserad att lämna Windows OS.

Edit, köper man den nya Amd 3D processorn som alla gillar blir man väl sittande på Windows 11 då 12 ryktas komma slutet av nästa år och säkert med nya dumma spärrar.

Jag har också börjat få upp ögonen för Apple. Dock genom en iPhone 16, men jag känner mig sugen på en Apple laptop efter den här telefonen och en Apple TV när den nya modellen släpps.
Är lite trött på både Windows och Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Jag har också börjat få upp ögonen för Apple. Dock genom en iPhone 16, men jag känner mig sugen på en Apple laptop efter den här telefonen och en Apple TV när den nya modellen släpps.
Är lite trött på både Windows och Google.

Hur är spelkompabiliteten på MAC idag? Det har alltid känts som ett uppenbart hinner då spela är det jag gör mest på burken, men det kanske ha blivit bättre? Jag skulle hellre betala mer ifall jag kunde få spel, prestanda och integritet i utbyte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Hur är spelkompabiliteten på MAC idag? Det har alltid känts som ett uppenbart hinner då spela är det jag gör mest på burken, men det kanske ha blivit bättre?

Beror helt på vad du spelar. Givetvis får du bättre prestanda på en renodlad speldator, men nu är flera spel native på Apple Silicon.

Exempel på hur det kan se ut:
https://www.macgamerhq.com/apple-m1/native-mac-m1-games/

Sedan har verktyg likt Gaming Porting Toolkit 2 gjort det möjligt att köra Diablo IV med bra prestanda, även om Blizzard just nu satt käpparna i hjulet för det. Istället verkar CrossOver föredras, om än lite långsammare där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Hur är spelkompabiliteten på MAC idag? Det har alltid känts som ett uppenbart hinner då spela är det jag gör mest på burken, men det kanske ha blivit bättre? Jag skulle hellre betala mer ifall jag kunde få spel, prestanda och integritet i utbyte.

Jag vet inte faktiskt, men dom spelen jag spelar finns det installationer för Mac iaf. Det vill säga Blizzard och EA. Tror att steam har också och det finns nog för flera.
Jag tycker mig minnas att jag har läst någonstans att prestandan på MAC ska vara helt OK och synnerligen på dom här nya modellerna som precis har släppts.

Vad gäller kompatibiliteten i övrigt så oroar jag mig inte så jättemycket, jag har inte upplevt problem med varken chromecast eller onedrive, eller telefonlänken för Windows. Med det är då på min telefon då jag inte har kommit så långt i processen än att jag har hunnit skaffa mig en Apple laptop eller ens en Apple TV.

Permalänk
Medlem

Tills typ alla spelföretag släpper dedikerade releaser optimerade för Apple Silicon är det och kommer alltid vara värdelöst för spel.

Prestandan finns, men det spelar ju 0 roll om inte alla gör releaser för det

Om det någonsin händer kommer jag antagligen också gå över till MAC, men tills det händer kommer jag aldrig lämna "PC" som huvudmaskin.

Permalänk

Det är ju inte direkt så att Apple supportar sin mjukvara i evigheter heller om nu någon trodde det.... Säg att du missar/inte orkar/vill uppgradera ditt OSX vad händer då?
Ja tex så kan du få riktigt stora problem att öppna filer som tex .key(note) och måste trixa med online konverterings program för att ens kunna öppna den filen(been there)
Sen att Apple knappast låter dig uppgradera hårdvaran själv är väl fan ett större problem än att Windows tjatar om uppgradering.

Byggde precis en Mac mini med 32gb delat grafik mine M4 chip och 2TB lagring = 26.695kr. wtf???
Och det är som sagt inte uppgraderbart efter du har klickat i.
Sen att om du startar med 256gb lagring och uppgraderar till 2TB så tar Apple 11.200kr för det 😂😂😂

Bygger hellre något roligt nytt med pc med skägg 4070 super, 64gb ram, 4tTB Kingston ssd, AMD X3D chip i en fractal design för dom pengarna och uppgraderar till Windows 11.

Skönt med tanke experiment ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

Det är ju inte direkt så att Apple supportar sin mjukvara i evigheter heller om nu någon trodde det.... Säg att du missar/inte orkar/vill uppgradera ditt OSX vad händer då?
Ja tex så kan du få riktigt stora problem att öppna filer som tex .key(note) och måste trixa med online konverterings program för att ens kunna öppna den filen(been there)
Sen att Apple knappast låter dig uppgradera hårdvaran själv är väl fan ett större problem än att Windows tjatar om uppgradering.

Byggde precis en Mac mini med 32gb delat grafik mine M4 chip och 2TB lagring = 26.695kr. wtf???
Och det är som sagt inte uppgraderbart efter du har klickat i.
Sen att om du startar med 256gb lagring och uppgraderar till 2TB så tar Apple 11.200kr för det 😂😂😂

Bygger hellre något roligt nytt med pc med skägg 4070 super, 64gb ram, 4tTB Kingston ssd, AMD X3D chip i en fractal design för dom pengarna och uppgraderar till Windows 11.

Skönt med tanke experiment ibland.

Jag håller med det du säger. Jag gillar inte alls att man inte kan uppgradera i efterhand

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Betala £7300 för en maxad Mac Book Pro M3 Max, spela sedan GTA V i 1728x1118 med mikrolag...

Bästa spelprocessorn!
(Friskrivning: för de som egentligen inte vill spela).

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Betala £7300 för en maxad Mac Book Pro M3 Max, spela sedan GTA V i 1728x1118 med mikrolag...

Ska vi vara petiga, så är väl just CrossOver inte mycket att hurra för?

Whiskey eller Game Porting Toolkit 2 hade antagligen gjort det bättre.

Sen finns det alltid folk med mer pengar än förstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Hade gärna kört 11an om min gamla 7700k hade varit godkänd

Samma här med min 3550K 😄
Kanske är dags för en ny dator ändå 😆

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)