Telenor fiber-TV övergår till TV-hub som kräver internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmnilsson:

Nu har vi också drabbats av den här prylen. Gnäll/produktinformation följer.
- Laggar gräsligt! Ca 3 sekunder från tryck på fjärren till reaktion, för något så enkelt som att byta kanal eller gå till startskärmen.
- Går inte att (som med Arris-boxen) lägga alarm för kommande program och få påminnelse när de börjar.
- Man kan inte (som med Arris-boxen) browsa information om andra kanalers pågående/kommande program utan att lämna nuvarande kanal.

Ett riktigt nedköp. Bara att hoppas på mjukvaruuppdateringar och/eller se på konkurrenternas erbjudanden.

Vet du vilken pryl du fått? Telenor verkar ha två olika. En tv-hub och en annan äldre mediabox eller vad dom kallar den. Den ena är slöare än den andra enlogt dom själva. Ringde och pratade med dom för någon vecka sedan

Permalänk

Jag antar att denna är den gamla som är seg?
https://www.androidtv-guide.com/pay-tv-provider/telenor-media...

Senaste som Telenor släppt
https://www.androidtv-guide.com/pay-tv-provider/telenor-tv-hu...

Jag har fortfarande Arris IPTV boxen men antar att dom tvingar mig byta snart.

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk
Medlem

Multicast TV är ett stort problem i öppna fibernät med många leverantörer. Samma innehåll skickas ut på massor med olika sätt i nätet och tar enormt mycket (multicast)-kapacitet. Att köra TV-strömmarna över unicast där ändå alla OTP-tjänster går är mer effektivt, kräver mindre investering i konfigurering av nätet och sparar helt enkelt fibernätet för en massa arbete. Sedan att det äter av bandbredden du betalar för det är en ren bonus för ISP.

Permalänk
Skrivet av Morax:

Vet du vilken pryl du fått? Telenor verkar ha två olika. En tv-hub och en annan äldre mediabox eller vad dom kallar den. Den ena är slöare än den andra enlogt dom själva. Ringde och pratade med dom för någon vecka sedan

Det är faktiskt den nya, https://www.androidtv-guide.com/pay-tv-provider/telenor-tv-hu...
Nu har jag tagit tiden, det var t.o.m. värre:
5 s för att byta kanal (men man får åtminstone omedelbar feedback genom kanalikon att den har uppfattat trycket och planerar byta.. i sinom tid).
6 s för att komma till hem-skärm eller kanal-översikt - utan feedback!

Jag är själv programmerare, så jag väljer att tro att det sitter ett gäng som jobbar dygnet runt på att fixa det här - medan de förbannar Telenors snålhet när de underdimensionerade hårdvaran.

Permalänk
Skrivet av Alven72:

Det är fruktansvärt cyniskt mot de som inte använder internet i den utsträckning att de anser sig behöva obegränsad mängd data. Jag driver eget som teknikhjälp åt framför allt äldre och de får en helt onödig kostnad på minst 300 kronor i månaden för ett bredband de inte använder till något annat. De är väldigt ledsna och besvikna på Telenor. Dessutom typ 2 veckors varsel innan gamla boxen slutar fungera. Riktigt uselt!

På vilket sätt får man betala en extrakostnad på 300 kr i månaden?

Boxen slutar fungera 12 december, det borde väl gälla alla i hela Sverige?

Permalänk
Skrivet av nmnilsson:

Det är faktiskt den nya, https://www.androidtv-guide.com/pay-tv-provider/telenor-tv-hu...
Nu har jag tagit tiden, det var t.o.m. värre:
5 s för att byta kanal (men man får åtminstone omedelbar feedback genom kanalikon att den har uppfattat trycket och planerar byta.. i sinom tid).
6 s för att komma till hem-skärm eller kanal-översikt - utan feedback!

Jag är själv programmerare, så jag väljer att tro att det sitter ett gäng som jobbar dygnet runt på att fixa det här - medan de förbannar Telenors snålhet när de underdimensionerade hårdvaran.

Alla dina problem du beskriver här, gäller det vid titt på stationär tv? eller streamar du på en telefon

Jag kräver att Arris fjärrkontrollen ska funka som den alltid gjort, eller skickar dom ut en ny fjärrkontroll för stationär TV?

Permalänk
Skrivet av nmnilsson:

Ett riktigt nedköp. Bara att hoppas på mjukvaruuppdateringar och/eller se på konkurrenternas erbjudanden.

Vad rekommenderar du för konkurrenter som har kvar tv-box?

Permalänk
Skrivet av Kloppstock:

Alla dina problem du beskriver här, gäller det vid titt på stationär tv? eller streamar du på en telefon

Jag kräver att Arris fjärrkontrollen ska funka som den alltid gjort, eller skickar dom ut en ny fjärrkontroll för stationär TV?

Stationär TV, har inte ens testat telefon.

Ny fjärr, ser ut såhär: https://www.telenor.se/support/tv-och-stream/kom-igang/box/te... Den gamla slängs tillsammans med boxen. Men det är inget fel på den nya fjärren - volym t.ex. är omedelbar utan fördröjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Skaffa en Apple tv och kör appen istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Skaffa en Apple tv och kör appen istället

Blir inte ljudet väldigt lågt för er som kör via app? Sedan tror jag att kloppen är den typ av person som vill ha användarvänlighet. Det blir nog många dagliga trådar om ni börjar förvilla ut honom i den tekniska djungeln.

Telenor har väl någon egen fjärrkontroll där det är siffor. Man trycker på "1" så startar SVT1. De som inte är så bevandrade inom tekniska ny moderniteter vill oftast ha det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Alla håller på att överge IPTV via multicast som är den teknik din gamla box använde.
De nya boxarna är i stort sett alla Android TV boxar som kör linjär TV i en app.
Appen är i stort sett samma i boxen, telefon (Android och Apple) och i TV apparater.

Själv kör jag Telia och tycker inte att det är någon jätteskillnad mellan deras Arris box med multicast och Apple TV.
En bekant som bytte klagar iofs på att text TV inte fungerar längre, så lite nackdelar finns det.

Vill man ha något som inte är en Android TV box så finns snart bara satellit, hur länge detta finns kvar är ju också högst osäkert.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av nmnilsson:

Ny fjärr, ser ut såhär: https://www.telenor.se/support/tv-och-stream/kom-igang/box/te... Den gamla slängs tillsammans med boxen. Men det är inget fel på den nya fjärren - volym t.ex. är omedelbar utan fördröjning.

Funkar TV guide knappen som EPG? att du kan starta program/börja om/ genom tablån när du behagar?
Kunde du blicka bakåt & framåt vad nästa program blir/var på kanalen du kollar på?

Knappen kontoinformation? jag tänker iaf inte skapa nått konto själv.

Röstsök, youtube, netflix, det här är så jävla onödigt

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Alla håller på att överge IPTV via multicast som är den teknik din gamla box använde.
De nya boxarna är i stort sett alla Android TV boxar som kör linjär TV i en app.
Appen är i stort sett samma i boxen, telefon (Android och Apple) och i TV apparater.

Själv kör jag Telia och tycker inte att det är någon jätteskillnad mellan deras Arris box med multicast och Apple TV.
En bekant som bytte klagar iofs på att text TV inte fungerar längre, så lite nackdelar finns det.

Vill man ha något som inte är en Android TV box så finns snart bara satellit, hur länge detta finns kvar är ju också högst osäkert.

Är Telenor sist ut? med att post-hub ha kvar en fjärrkontroll genom Arris boxen som inte har piss-stream knappar som youtube & netflix? målet är att byta till leverantörer som inte hoppa på det Android tåget, oavsett om du säger snart finns det inga kvar,
vill jag veta vilka leverantörer som finns kvar i nuläget som inte övergått till Android tv box

Oavsett så är väl knappast dessa Android tv boxar som en hub & uppkopplat via Wifi på varesig Telia eller dom andra stora,
utan Telesnor blir väl först med wifihub?

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Blir inte ljudet väldigt lågt för er som kör via app? Sedan tror jag att kloppen är den typ av person som vill ha användarvänlighet. Det blir nog många dagliga trådar om ni börjar förvilla ut honom i den tekniska djungeln.

Telenor har väl någon egen fjärrkontroll där det är siffor. Man trycker på "1" så startar SVT1. De som inte är så bevandrade inom tekniska ny moderniteter vill oftast ha det så.

Förstod du vad du just erkände där ni som valt appel tv (macintorsk) med android vill acceptera motsatsen till användarvänlighet

Permalänk
Skrivet av nmnilsson:

Jag ser ingen text TV knapp på fjärrkan så Telenor kan dra åt helvete

Såhär skriver dom tröstande

"Text-tv finns inte som en förinstallerad funktion i Tv-hubben, men du kan enkelt ladda ner det själv. Sök på "Text-tv" i Google Play-butiken och välj den app som du vill ladda ner. I dagsläget finns det flera olika appar för text-tv att välja mellan."

Men likväl får jag ju ingen text TV Knapp eftersom den har ersatts av Netflix, jag tänker inte öppna en jävla app
på min fjärrkontroll för att titta på text TV då online och stationär tv tittande är helt oförenliga, det använder jag stationär dator till.

Dom väljer alltså med flit att inte inkludera den knappen trots att den hade fått plats, enkom för att försöka påverka tittaren att tro att annat är prioriterat, målgruppen är korkade millenials därför

Sååååååå, vilka bredbandsleverantörer
erbjuder idag? fortfarande text TV i sin box till fiber (ej satellit)

Skrivet av Morax:

This! Spola förbi reklam! Det är det bästa som jag inte ens tänkt ska vara ett problem framöver. Om det inte fungerar kommer jag 100% inte fortsätta vara kund. EPGn får hemskt gärna också vara väldigt användarvänlig, precis som den är i arrisboxen. Det går snabbt att bläddra runt och starta gårdagens program och spola förbi reklamen i de programmen, upp till en vecka bakåt. menar du att den funktionen är mer eller mindre borta?

Detta har jag också frågat i min tråd, om inte annat så kan någon av oss ringa till telesnor och fråga om
den funktionen är mer eller mindre borta

Vi väntar annars på nmnnilssons svar, han borde veta

Permalänk
Medlem

Jag har programkort i min lg tv så jag slipper alla appar och sånt. Funkar precis som en gammal tv med tvns fjärrkontroll. Dessvärre tas det bort vid nyår(boxer) då får jag dras med 2 fjärrkontroller och en box av något slag(så onödigt).

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Det här med text-tv är rätt störande om man behöver programtextning på svenska.

En av de funktioner som text-tv skapades för och som fortfarande fungerar och används.

Tvivlar att det kommer att fungera att köra en text-tv app för då lär man bara se text-tv gränssnittet och inte bilden under vilket gör det oanvändbart för de hörselskadade som behöver programtextningen.

Att sedan text-tv som nyhetsmedium inte används av så många längre är kanske inget större problem och där fungerar appar om man ändå vill köra det. Men det hjälper inte för människor som behöver textning via text-tv av svenska program för att man hör dåligt.

I vissa fall så går utvecklingen helt klart bakåt ur konsumentens perspektiv. Kräver eget internet som inte alla har och text-tv textning slutar fungera...

Permalänk
Medlem

@Kloppstock Lugna dig nu

Skrivet av Kloppstock:

Är Telenor sist ut? med att post-hub ha kvar en fjärrkontroll genom Arris boxen som inte har piss-stream knappar som youtube & netflix? målet är att byta till leverantörer som inte hoppa på det Android tåget, oavsett om du säger snart finns det inga kvar,
vill jag veta vilka leverantörer som finns kvar i nuläget som inte övergått till Android tv box

Oavsett så är väl knappast dessa Android tv boxar som en hub & uppkopplat via Wifi på varesig Telia eller dom andra stora,
utan Telesnor blir väl först med wifihub?

Skrivet av Kloppstock:

Jag ser ingen text TV knapp på fjärrkan så Telenor kan dra åt helvete

Såhär skriver dom tröstande

"Text-tv finns inte som en förinstallerad funktion i Tv-hubben, men du kan enkelt ladda ner det själv. Sök på "Text-tv" i Google Play-butiken och välj den app som du vill ladda ner. I dagsläget finns det flera olika appar för text-tv att välja mellan."

Men likväl får jag ju ingen text TV Knapp eftersom den har ersatts av Netflix, jag tänker inte öppna en jävla app
på min fjärrkontroll för att titta på text TV då online och stationär tv tittande är helt oförenliga, det använder jag stationär dator till.

Dom väljer alltså med flit att inte inkludera den knappen trots att den hade fått plats, enkom för att försöka påverka tittaren att tro att annat är prioriterat, målgruppen är korkade millenials därför

Sååååååå, vilka bredbandsleverantörer
erbjuder idag? fortfarande text TV i sin box till fiber (ej satellit)

Detta har jag också frågat i min tråd, om inte annat så kan någon av oss ringa till telesnor och fråga om
den funktionen är mer eller mindre borta

Vi väntar annars på nmnnilssons svar, han borde veta

Det finns ingen med streamad tv (strömmande) – som i adressoberoende lösning – som har text-tv.

Telenor blir inte först med något. Nästan alla med någon form av Android-box kan köra på WiFi om det är vad du talade om.

Det som text-tv kan användas till på SVTs kanaler (ingen annan kör med text-tv idag) är bland annat textning och det fungerar på dessa strömmande tv-tjänster. Vill du läsa text-tvn är det bara att surfa till SVTs text-tv på nätet, https://www.svt.se/text-tv.

De leverantörer som inte har Android-boxar har bara adressberoende lösningar för fiber-tv (multicast), öppna fibernät och stadsnät kommer så småning om plocka bort dessa lösningar. Det är nog inte svårare än att söka på din adress på bredbandsval.se eller gå till hemsidan för ditt fibernät.

Vill du ha traditionell TV kan du köra med den inbyggda mottagaren i TVn tillsammans med parabol (Allente) eller kabeltv (adressberoende).

SVT kommer fortfarande sända över etern så du kan också växla över TVn till SVT 1 eller SVT 2 och titta på text-tvn om du har antenn. Har du parabol kan du också betala en engångsavgift till Allente för ett kort som fungerar med SVTs kanaler.

Permalänk
Inaktiv

Linjärtv.
TextTv.
Är det här Pensionärsclockers nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Det här med text-tv är rätt störande om man behöver programtextning på svenska.

En av de funktioner som text-tv skapades för och som fortfarande fungerar och används.

Tvivlar att det kommer att fungera att köra en text-tv app för då lär man bara se text-tv gränssnittet och inte bilden under vilket gör det oanvändbart för de hörselskadade som behöver programtextningen.

Att sedan text-tv som nyhetsmedium inte används av så många längre är kanske inget större problem och där fungerar appar om man ändå vill köra det. Men det hjälper inte för människor som behöver textning via text-tv av svenska program för att man hör dåligt.

I vissa fall så går utvecklingen helt klart bakåt ur konsumentens perspektiv. Kräver eget internet som inte alla har och text-tv textning slutar fungera...

Du behöver inte text-tv. Funktionen med textning finns inbyggd i box/hub. Du bara väljer "textning" på inställningar så textas programmen. Går även välja "low latency". Så blir det någon sekunds förskjutning på sändningen så texten blir bra vid direktsändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Du behöver inte text-tv. Funktionen med textning finns inbyggd i box/hub. Du bara väljer "textning" på inställningar så textas programmen. Går även välja "low latency". Så blir det någon sekunds förskjutning på sändningen så texten blir bra vid direktsändning.

Textning för hörselnedsatta om du vill ha textningen från sid 199 på SVT 1 och SVT 2. Fungerar givetvis även på de kanaler som har textning utan text-tv om de textar programmet i fråga. Slår du bara på textning för svenska får du bara textning på utländska program i regel.

Permalänk
Medlem

Jag har en Arris-box och har inte fått något meddelande om att den ska pensioneras, men vi sitter på ett rent Telenornät utan någon fiberoperatör emellan.

Det som stör mig ifall de nu byter ut boxen är att man blir påtvingad en enhet/fjärr som har mikrofon. Vi har ingen aning om hur säker den nya hubben är, vem som har utvecklat den, hur ofta den uppdateras etc, så antingen så kan den redan vara hackad eller så är det bara en tidsfråga.

Sen så använder jag inte Telenor-routern så frågan är om jag kan koppla upp den på ett separat SSID på ett separat VLAN. Antar att den inte behöver ett publikt IP eftersom den ska kopplas upp via WIFI.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jag har en Arris-box och har inte fått något meddelande om att den ska pensioneras, men vi sitter på ett rent Telenornät utan någon fiberoperatör emellan.

Det som stör mig ifall de nu byter ut boxen är att man blir påtvingad en enhet/fjärr som har mikrofon. Vi har ingen aning om hur säker den nya hubben är, vem som har utvecklat den, hur ofta den uppdateras etc, så antingen så kan den redan vara hackad eller så är det bara en tidsfråga.

Sen så använder jag inte Telenor-routern så frågan är om jag kan koppla upp den på ett separat SSID på ett separat VLAN. Antar att den inte behöver ett publikt IP eftersom den ska kopplas upp via WIFI.

Ta ut batterierna när den inte används eller bryt strömmen till mottagaren? Om du godkänner delar ändå Telenor med sig av din data/användning till ett gäng partners, dito eventuella appar som används utöver Telenors inbyggda.

Den behöver ingen särskild router, det är en OTT-tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ta ut batterierna när den inte används eller bryt strömmen till mottagaren? Om du godkänner delar ändå Telenor med sig av din data/användning till ett gäng partners, dito eventuella appar som används utöver Telenors inbyggda.

Den behöver ingen särskild router, det är en OTT-tjänst.

Ja får fundera på hur/om jag löser det. Tror att familjen inte är pigg på att sätta i/ta ut batterier hela tiden, kanske får hälla lite superlim på mikrofonen istället.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Ja får fundera på hur/om jag löser det. Tror att familjen inte är pigg på att sätta i/ta ut batterier hela tiden, kanske får hälla lite superlim på mikrofonen istället.

Lägg upp en projektlogg/tråd så går det säkert att lösa något så fjärrkontrollen bara är på när den används.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Kloppstock Lugna dig nu

Det finns ingen med streamad tv (strömmande) – som i adressoberoende lösning – som har text-tv.

Telenor blir inte först med något. Nästan alla med någon form av Android-box kan köra på WiFi om det är vad du talade om.

Man kan redan idag köra Wifi om man vill ja, men det krävs inte ännu, och där är väl ändå Telenor först va?

Det är först nu som Telenor inför tvångsmässig streamad tv konverterat till tv-hubben & om du säger att alla andra
stora leverantörer av kanalpaket redan gjort det & endast erbjuder Android boxar så ska jag ju undvika dessa, mitt krav är att dina adressberoende lösningar som inte innefattar att köpa parabol kan erbjuda mig kanal 1-12 + SF kanalen
+ Text tv

Skrivet av Petterk:

Det som text-tv kan användas till på SVTs kanaler (ingen annan kör med text-tv idag) är bland annat textning och det fungerar på dessa strömmande tv-tjänster. Vill du läsa text-tvn är det bara att surfa till SVTs text-tv på nätet, https://www.svt.se/text-tv.

Jag ska ha det på tv'n. text tv är utöver alla andra argument inte användarvänligt på nätet

Skrivet av Petterk:

Vill du ha traditionell TV kan du köra med den inbyggda mottagaren i TVn tillsammans med parabol (Allente) eller kabeltv (adressberoende).

1.

Jag har Itux som nätleverantör & dom har dragit in fibernät i alla lägenheter ja, skulle det vara förenligt med att skaffa kabel TV? hur gör man det? köper man kanalpaket från boxer till kabel TV?

Skrivet av Petterk:

SVT kommer fortfarande sända över etern så du kan också växla över TVn till SVT 1 eller SVT 2 och titta på text-tvn om du har antenn. Har du parabol kan du också betala en engångsavgift till Allente för ett kort som fungerar med SVTs kanaler.

2.
Vad är antenn? (inte samma sak som kabel-tv) jag bor i hyreshus och det har som sagts dragits in fibernät, svårt
att se att det går att skaffa antenn till det?

Skrivet av Petterk:

De leverantörer som inte har Android-boxar har bara adressberoende lösningar för fiber-tv (multicast), öppna fibernät och stadsnät kommer så småning om plocka bort dessa lösningar. Det är nog inte svårare än att söka på din adress på bredbandsval.se eller gå till hemsidan för ditt fibernät.

3.
Jag förstår inte vad det här är för adressberoende lösningar du åsyftar?

Jag har gjort en sökning på bredbandsval (antar att det är adressberoende lösningar?) och får en massa erbjudanden om bredbandsleverantörer, men var & när får man välja medföljande kanalpaket? & var är den tydliga skiljelinjen om att det är enbart TV jag byter leverantör för och inte internet

Jag har nämligen Telenor som internetleverantör också och det vill jag kanske ha kvar, jag borde väl inte automatiskt förlora internet abonnemanget med Telenor på kuppen? ifall jag väljer en ny bredbandsleverantör för TV enbart, Itux står ju för nätet vilket borde göra att man kan ha två bredbandsleverantörer (eller vad vi nu vi ska kalla det) liggandes parallellt i sitt fibernät? ett för tv och ett för internet

Permalänk
Skrivet av tomle:

Vad ska man ens med en mikrofån till?, har det händelsevis något med influenser branschen att göra,
Är du rädd för att mikrofånen är utåtriktad dvs så att staten spelar in dig?

Det du borde göra är att byta leverantör så du slipper mikrofonen och den där skämtet till fjärrkontroll, jag tänkte
försöka redan innan jag fått den.

Permalänk
Skrivet av anon330692:

Linjärtv.
TextTv.
Är det här Pensionärsclockers nu?

TV är tv, kalla det för något annat namn isfl om du vill ändra på innehållet som om det vore en modern filmremake, ordet tv patenterades 1911

Permalänk

!

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har programkort i min lg tv så jag slipper alla appar och sånt. Funkar precis som en gammal tv med tvns fjärrkontroll. Dessvärre tas det bort vid nyår(boxer) då får jag dras med 2 fjärrkontroller och en box av något slag(så onödigt).

Vad är ett programkort? jag försökte googla på programkort och alla referenser ledde till programkort begravning, fräscht!

Kommer du att kunna använda din gamla kanalväljare till nått mer? efter att du fått boxers nya? eller kommer den bara vila i andra handen?

Permalänk
Skrivet av adfactory:

man kan blanda, AppleTV är faktiskt en jävligt bra produkt, men kör man andriodskygglappar så förstår jag att man inte vill prova ens

Känner flera Apple hatare som kör Apple TV, glad att dom inte har 100% skygglappar å😃

Sen så sa nyligen en kompis som är extrem Android fanboy, att han hade installerat en Apple TV hos sina föräldrar för att den var lätt att använda och man kunde koppla deras Telia tv typ till den.

Ja sa det är väl inte så farligt, vi har en Android padda i familjen så inget att dö av.