OLED skärm under mellandagarna/black friday

Permalänk

OLED skärm under mellandagarna/black friday

Jag är ute efter en Oled 32" eller 42" Ultra wide, är det några speciella modeller man ska hålla utkit på nu unter rea säsongen?
Budget är 10k +-.
Jag har en 32" VA curved nu men har fattat för att OLED gör sig bättre på en platt skärm?
Kommer mer eller mindre ändast användas för att spela och inte så mycket produktivt arbete.

Vad hade du sökt efter i denna kattegori?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon 9070 XT

Permalänk
Keeper of the Bamse

Dell kör black friday på en riktig fining! 32" curved QD-OLED 240hz: https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-32-tums-4k-qd-oled-...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Dell kör black friday på en riktig fining! 32" curved QD-OLED 240hz: https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-32-tums-4k-qd-oled-...

Samsung tar nu 10 000 kr för sin också. Dock matt skärm och ingen Dolby Vision. Däremot är det en platt skärm och stödet passar bättre till mitt skärmstöd.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Tänkte avvakta till BF och se vad mer som händer. MSI har fått en bra rabatt på sin 321URX men den kostar ändå nästan 13 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Samsung tar nu 10 000 kr för sin också. Dock matt skärm och ingen Dolby Vision. Däremot är det en platt skärm och stödet passar bättre till mitt skärmstöd.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Tänkte avvakta till BF och se vad mer som händer. MSI har fått en bra rabatt på sin 321URX men den kostar ändå nästan 13 000 kr.

Samsungen är enligt rtings.com den bästa gamingskärmen man kan köpa för tillfället och den matta ytan ska minska QD-OLED nackdel med att svart blir lite lila i ljusa miljöer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Samsungen är enligt rtings.com den bästa gamingskärmen man kan köpa för tillfället och den matta ytan ska minska QD-OLED nackdel med att svart blir lite lila i ljusa miljöer.

De verkar väldigt jämna på det mesta men Alienware-skärmen har klart bättre färgnoggrannhet innan kalibrering. Text verkar se något bättre ut på Samsung-skärmen dock.

https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/dell-alienware-a...

Permalänk
Medlem

Om man specifikt skall använda skärmen till Ps5 pro samt Mac mini, vad hade ni rekomenderat?

Som jag läst på nätet, så är det problem med HDR när man kör ps5 på DELL skärmen. Samsung skärmen, alla ex lider av gatebrick eller vad det kallas för, där kontaktintaget glappar, och för många leder det till flimmer om strömkabeln inte når hela vägen in.

Så det enda som återstår är MSI skärmen? 15 kvar i lager, så frågan är om man skall slå till nu eller vänta på något annat .

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hasson39:

Om man specifikt skall använda skärmen till Ps5 pro samt Mac mini, vad hade ni rekomenderat?

Som jag läst på nätet, så är det problem med HDR när man kör ps5 på DELL skärmen. Samsung skärmen, alla ex lider av gatebrick eller vad det kallas för, där kontaktintaget glappar, och för många leder det till flimmer om strömkabeln inte når hela vägen in.

Så det enda som återstår är MSI skärmen? 15 kvar i lager, så frågan är om man skall slå till nu eller vänta på något annat .

1. Aldrig hört talas om
2. Hur vet du att MSI:n inte lider av samma sak?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimKrigsdans:

Jag är ute efter en Oled 32" eller 42" Ultra wide, är det några speciella modeller man ska hålla utkit på nu unter rea säsongen?
Budget är 10k +-.
Jag har en 32" VA curved nu men har fattat för att OLED gör sig bättre på en platt skärm?
Kommer mer eller mindre ändast användas för att spela och inte så mycket produktivt arbete.

Vad hade du sökt efter i denna kattegori?

Kurva kan vara najs om du ska ha en stor skärm nära ansiktet, blir mindre vinkel till ytterkanterna. Sämre om du har ett djupt skrivbord och vill ha den längre bak eller tillsammans med andra skärmar.

Jag kör kurvad uw på jobbet och platt hemma i dagsläget, båda funkar och jag brukar inte tänka så mycket på det. Tycker det mest avgörande är hur du tänkt placera skärmen.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

1. Aldrig hört talas om
2. Hur vet du att MSI:n inte lider av samma sak?

Syftar du på Dell eller Samsung nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hasson39:

Syftar du på Dell eller Samsung nu?

Båda, jag hittar bara garageportar när jag googlar, så du får gärna länka till var du fått det ifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Båda, jag hittar bara garageportar när jag googlar, så du får gärna länka till var du fått det ifrån.

Vi börjar med Samsung:

https://www.youtube.com/watch?v=6ltfHhhzQZY 8:47 in i videon. Sedan om du läser på reddit, så har alla som köpt skärmen bekräftat det. Även fyndtipstråden så var det en herre som hade två av dessa skärmar och båda skärmarna led av det här problemet.

Kanske inte ett jätteproblem, men det är rätt så pinsamt hur dåligt Kvalitetskontroll det var på denna modell.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hasson39:

Vi börjar med Samsung:

https://www.youtube.com/watch?v=6ltfHhhzQZY 8:47 in i videon. Sedan om du läser på reddit, så har alla som köpt skärmen bekräftat det. Även fyndtipstråden så var det en herre som hade två av dessa skärmar och båda skärmarna led av det här problemet.

Kanske inte ett jätteproblem, men det är rätt så pinsamt hur dåligt Kvalitetskontroll det var på denna modell.

Aha, det kände jag till, men inte din benämning på det.

Det jag vet om HDR och Dell är att Dolby vision stödet tidigare orsakat problem för att windows inte hanterar det på rätt sätt, ska vara löst genom en ny firmware med en OSD-toggle för dolby vision.

Kanske var något liknande även till ps5?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väljer mellan Samsungen eller AW3225QF. Tror det eller ej men jag gillar faktiskt G8s smart tv funktionalitet, dock så har AW3225QF betydligt bättre garantivillkor med inbränningsgaranti vilket Samsungen tyvärr ej har i Sverige.. Riktigt svårt val detta.

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reaperishere:

När alla qd-oled skärmar är baserade på samma panel blir det nog väldigt subjektivt vilken som är bäst för hur man tänkt använda den. Här är en redditör som beställde hem båda, slutade med att han behöll Dell:en just för att den var kurvad och glossy.

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/s/odhh1ZQ72r

Jag har själv beställningar på båda och försöker bestämma mig för vilken jag ska avbryta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

När alla qd-oled skärmar är baserade på samma panel blir det nog väldigt subjektivt vilken som är bäst för hur man tänkt använda den. Här är en redditör som beställde hem båda, slutade med att han behöll Dell:en just för att den var kurvad och glossy.

Jag har själv beställningar på båda och försöker bestämma mig för vilken jag ska avbryta

Är det tänkt att det skall användas till konsol eller pc i ditt fall? Har själv svårt för att bestämma mig haha

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hasson39:

Är det tänkt att det skall användas till konsol eller pc i ditt fall? Har själv svårt för att bestämma mig haha

Enbart pc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu blev jag själv sugen på en MSI, Dell eller Samsung,

Men är det bekräftat att Samsungs garanti inte gäller burn-in? Bilden nedan hittar jag på Samsungs hemsida angående S80D.

Hur tänker i andra i övrigt? Är det någon annan som överväger att vänta på om FO32U2P reas ned? Jag själv funderar på att köpa en av dessa och sedan vänta om den ens reas ned. Jag vet inte om 8 respektive 5 tusen kronor (Om man köper MSI) är värt det för DP2.1 och att slippa DSC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Men är det bekräftat att Samsungs garanti inte gäller burn-in? Bilden nedan hittar jag på Samsungs hemsida angående S80D.

<Uppladdad bildlänk>

Hur tänker i andra i övrigt? Är det någon annan som överväger att vänta på om FO32U2P reas ned? Jag själv funderar på att köpa en av dessa och sedan vänta om den ens reas ned. Jag vet inte om 8 respektive 5 tusen kronor (Om man köper MSI) är värt det för DP2.1 och att slippa DSC.

Det enda jag vet är att när Samsungen kom så gjorde den inte det. Men som du även länkade det till nu så verka Samsung ändrat sin policy kring det sen dess? Nu blev Samsungen ännu mer intressant!

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Det enda jag vet är att när Samsungen kom så gjorde den inte det. Men som du även länkade det till nu så verka Samsung ändrat sin policy kring det sen dess? Nu blev Samsungen ännu mer intressant!

Enligt Reddit verkar det vara olika och att i USA så erbjuder dom inte burn-in garanti och att det skiljer sig något även i EU-länder. Men G8 verkar definitivt täckas av burn-in garanti.

Jag själv är kluven då jag egentligen ogillar Samsung. Deras produkter reas ned så mycket varje år och det liknar någon slags Jysk-rea över det hela.

Köpte en av deras top of the line soundbars för många år sedan och den trådlösa basen ansluter inte automatiskt till soubdbaren vid uppstart och detta har varit sedan dag ett. Och vid googling verkar detta ha varit ett problem sedan många år och med många tidigare modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

<Uppladdad bildlänk>

DSC är väl förlustfri komprimering? Så jag ser ingen nackdel med att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag tror de menar att den har bäst respons och i princip lika bra på allt annat "mätbart" så de klassar den som bäst för gaming.
Jag valde Alienware AW2725DF istället för Samsung S27DG60 pga bättre fabrikskalibrering och glossy coating som fortfarande är antireflex. Stör mig dock lite på det lila tintet på svart eftersom mitt rum är ganska så upplyst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

DSC är väl förlustfri komprimering? Så jag ser ingen nackdel med att använda det.

Det beror väl på användningsområde. För gamers som spelar i fullscreen och behöver leva med buggen att det blir en black screen på allt mellan 1-10 sekunder vid alt + tab så är det rätt segt. De flesta säger att det är mellan 0.3-2 sekunder dock så det går väl att leva med, men hade varit skönt att slippa.

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyss en Samsung G8 ifrån Netonnet med hemleverans den 25/11. Jag tänker att jag säkrat ett rabatterat exemplar i alla fall en vecka framåt och kan annullera om jag hittar något bättre. Sedan kan jag även returnera den med tanke på NoN’s generösa öppet köp som är på 90 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Jag beställde nyss en Samsung G8 ifrån Netonnet med hemleverans den 25/11. Jag tänker att jag säkrat ett rabatterat exemplar i alla fall en vecka framåt och kan annullera om jag hittar något bättre. Sedan kan jag även returnera den med tanke på NoN’s generösa öppet köp som är på 90 dagar.

Funderade också att beställa, men vad är det för konstigt namn på netonnet? "Samsung LS32DG802SUXEN"? Är det samma som G80SD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Funderade också att beställa, men vad är det för konstigt namn på netonnet? "Samsung LS32DG802SUXEN"? Är det samma som G80SD?

Allt är korrekt, print från Samsungs hemsida.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Har kikat på den. Men har också sneglat länge på denna. Vad tror man?

https://www.komplett.se/product/1309532/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon 9070 XT

Permalänk
Skrivet av BlommaNN:

Väljer mellan Samsungen eller AW3225QF. Tror det eller ej men jag gillar faktiskt G8s smart tv funktionalitet, dock så har AW3225QF betydligt bättre garantivillkor med inbränningsgaranti vilket Samsungen tyvärr ej har i Sverige.. Riktigt svårt val detta.

Är de 2 jag har sneglat mest på med faltiskt .
Svåra val som driver mig till vansinne!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimKrigsdans:

Är de 2 jag har sneglat mest på med faltiskt .
Svåra val som driver mig till vansinne!

Lutar åt Alienwaren för mig. Grymma färger från fabrik, Dolby Vision-stöd och verkar ha bättre reflexhantering i ett genomsnittligt rum. Kolla under "Average Room Off Picture". Har man ett ljust rum är nog Samsungen bättre dock.

https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/dell-alienware-a...

Permalänk
Medlem

Blir en MSI MPG 321URX för min del, insåg att inbyggd KVM ändå är ganska skönt!

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Kurva kan vara najs om du ska ha en stor skärm nära ansiktet, blir mindre vinkel till ytterkanterna. Sämre om du har ett djupt skrivbord och vill ha den längre bak eller tillsammans med andra skärmar.

Jag kör kurvad uw på jobbet och platt hemma i dagsläget, båda funkar och jag brukar inte tänka så mycket på det. Tycker det mest avgörande är hur du tänkt placera skärmen.

Jag har en 32" curved nu med en ståendes 27# brevid på skrivbordet just nu, den layoutrn är jag nöjd ned men ändå nyfilen på platt panel.
MEN när jag kollar på oled idag så hamnar jag hela tiden på Ultra wide .

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon 9070 XT