Intel planerar 3D V-Cache-utmanare – för servrar

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar 3D V-Cache-utmanare – för servrar

AMD:s cacheteknik gör stor nytta i spel, men Intel planerar inte att använda sin motsvarighet i konsumentkretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas inte AMD hakar på i denna segmentering. Gissar på att tekniken är dyrare så som de säger här och företag kan lätt betala mer för större lösningar.

Visa signatur

// 5800X + 3070ti | 2st 5600 + 3070 | 4670K + 1650 (pensioneras snart) | 3x släpbara med Linux | Macbook pro M3 //

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det handlar istället om Xeon-processorer, närmare bestämt Clearwater Forest, som ska få den extra cache-plattan under resten av kretsen istället för ovanpå.

Precis som AMD gör nu för tiden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Korkat argument av Intel. Det ena utesluter inte det andra, vilket AMD redan bevisat.

Det är klart att det är roligare att sälja svindyra serverproppar, men särskilt i en sits som Intel befinner sig i nu borde man väl rimligtvis söka framgång på alla marknader? Jag förstår ärligt talat inte hur det där bolaget resonerar. Det känns som de ivrigt strävar efter sin egen undergång.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Datavetare

Det verkar som att det handlar om mer än bara “kommer enbart till server”; det låter som att man i första vändan specialdesignat detta för deras “scale-out”-plattform som består enbart av E-cores.

Första generationen verkar eventuellt använda “Darkmont” (efterföljaren till Skymont, som används i Lunar Lake och Arrow Lake).

Det låter också som att det finns ganska stora tekniska skillnader mellan denna cache-design och den som AMD använder i X3D, även om 9000-serien likt Clearwater Forest har CPU-delen ovanpå cache:en.

I fallet med X3D är den extra cachen en utökning av den existerande L3$; det är fortfarande en L3$ per CCD, även om storleken ökas med tre gånger i X3D-modellerna.

Som det verkar i Clearwater Forest kommer CPU-tiles överhuvudtaget inte att ha någon L3$ direkt. All L3$ sitter i bas-tile, och alla CPU-tiles är kopplade till en gemensam, gigantisk L3$.

Om detta stämmer skulle upp till 288 CPU-kärnor dela på samma L3$. En spekulation jag sett är att varje CPU-tile kan ha “sin egen” minneskontroller, vilket skulle innebära att antalet minneskanaler (och därmed både bandbredd och den maximala mängden RAM som kan hanteras) skalar med antalet CPU-tiles. En gigantisk L3$ kan då effektivt “gömma” den extra latensen som uppstår när en CPU-tile använder “någon annans” minneskanal.

Om ovanstående är korrekt kanske det fungerar bra för en scale-out-server med hundratals CPU-kärnor. Men det är definitivt inte en design som lämpar sig för en typisk desktop-dator.

Intel hävdar i en intervju att marknaden för en nischad spel-PC-CPU, som AMD:s X3D-serie, är alldeles för liten för att motivera specifik produktutveckling för den. Det vore intressant att få en bättre bild av hur stor denna marknad är, eftersom det ju verkar vara en marknad där folk är beredda att betala extra för både CPU och GPU!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Intel hävdar i en intervju att marknaden för en nischad spel-PC-CPU, som AMD:s X3D-serie, är alldeles för liten för att motivera specifik produktutveckling för den. Det vore intressant att få en bättre bild av hur stor denna marknad är, eftersom det ju verkar vara en marknad där folk är beredda att betala extra för både CPU och GPU!

Det fetmarkerade är väldigt intressant. Om amd säljer så få X3d att intel inte ens ser en uppsida att utveckla en egen version!
Det måste betyda antingen att marginalen är för liten eller att det är för få som köper den

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Korkat argument av Intel. Det ena utesluter inte det andra, vilket AMD redan bevisat.

Det är klart att det är roligare att sälja svindyra serverproppar, men särskilt i en sits som Intel befinner sig i nu borde man väl rimligtvis söka framgång på alla marknader? Jag förstår ärligt talat inte hur det där bolaget resonerar. Det känns som de ivrigt strävar efter sin egen undergång.

Att designa CPU:s är nog ingen enkel sak. Amd har en design som kanske är anpassningsbar för just x3d medan Intel kanske inte har det och även om Intels prollar kan anamma likvärdig funktion utan att göra en helt ny design så misstänker jag att det inte är så enkelt som att "bara göra det". Troligtvis är det en väldigt hög kostnad involverad. Det är inte svårt att förstå att det inte finns någon poäng att designa en helt ny arkitektur enkom för den gissninsgvis marginella marknadsandel som är målgruppen för processorer som x3d. Men det beror på hur stor målgruppen är, det vore intressant att se riktiga siffror på försäljning.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det fetmarkerade är väldigt intressant. Om amd säljer så få X3d att intel inte ens ser en uppsida att utveckla en egen version!
Det måste betyda antingen att marginalen är för liten eller att det är för få som köper den

Är det därför försäljningen av Intel Core Ultra slår i taket? Eller vänta...man säljer knappt några

Permalänk
Skrivet av Spurs89:

Är det därför försäljningen av Intel Core Ultra slår i taket? Eller vänta...man säljer knappt några

Verkar ju inte vare något super försäljning för amd heller inom cpuer.... Oavsett 9800x3d så är ju desktop relativt död som platform ur deras försäljnings marginaler

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Verkar ju inte vare något super försäljning för amd heller inom cpuer.... Oavsett 9800x3d så är ju desktop relativt död som platform ur deras försäljnings marginaler

Ändå sålde den slut överallt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedishchef_90:

Det fetmarkerade är väldigt intressant. Om amd säljer så få X3d att intel inte ens ser en uppsida att utveckla en egen version!
Det måste betyda antingen att marginalen är för liten eller att det är för få som köper den

Ett säkert sätt att köra ett företag i botten är att jaga precis alla marknader. Sannolikheten att man då lyckas göra något tillräckligt bra blir väldigt nära noll.

Vi kan nog med 100 % säkerhet säga att AMD inte designade X3D för spel-PC. De designade den för Epyc, men tack vare hur deras designer skalar upp kan de med rimlig insats även bygga X3D-processorer för desktop.

Att Intel byggde sin eDRAM-cache handlade troligen om en enda kund: Apple. Apple ville ha tekniken, och den användes i ett antal Skylake-baserade U-serie CPU:er för Mac. Ingen annan visade egentligen intresse (Dell hade typ en modell som använde en sådan CPU). Att Intel inte fortsatte i7-5775C-serien för desktop antyder nog också vilka volymer de såg där.

Att bygga en CPU-modell enbart för PC-spelmarknaden lär aldrig gå ihop ekonomiskt. Jag vet inte exakt hur stor den marknaden är, men vi vet att stationära PC står för 20–25 % av den totala PC-marknaden (resten är bärbara). Frågan är hur stor andel av dessa 20–25 % som utgörs av high-end gaming-PC, för det är TAM (Total Addressable Market) för en sådan produkt.

Nu är inte alla detaljer kända kring Intels produkt här. Men om det handlar om en E-only scale-out-server är det knappast något man bara kan skala ner och stämpla “gaming-cache” på och tro att det skulle prestera bra i spel…

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Vi kan nog med 100 % säkerhet säga att AMD inte designade X3D för spel-PC. De designade den för Epyc, men tack vare hur deras designer skalar upp kan de med rimlig insats även bygga X3D-processorer för desktop.

Absolut, deras ingenjörer har bekräftat detta.
De tog några överblivna dies från serverkretsar, byggde ihop en AM4-CPU och testade den i spel. Riktigt häftigt att deras CCDs är så modulära att det överhuvudtaget är möjligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Men alla på Sweclockers forum vet ju med säkerhet att Intel snart kommer gå omkull eftersom dom inte har den bästa gamingprocessorn

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Ett säkert sätt att köra ett företag i botten är att jaga precis alla marknader. Sannolikheten att man då lyckas göra något tillräckligt bra blir väldigt nära noll.

Vi kan nog med 100 % säkerhet säga att AMD inte designade X3D för spel-PC. De designade den för Epyc, men tack vare hur deras designer skalar upp kan de med rimlig insats även bygga X3D-processorer för desktop.

Att Intel byggde sin eDRAM-cache handlade troligen om en enda kund: Apple. Apple ville ha tekniken, och den användes i ett antal Skylake-baserade U-serie CPU:er för Mac. Ingen annan visade egentligen intresse (Dell hade typ en modell som använde en sådan CPU). Att Intel inte fortsatte i7-5775C-serien för desktop antyder nog också vilka volymer de såg där.

Att bygga en CPU-modell enbart för PC-spelmarknaden lär aldrig gå ihop ekonomiskt. Jag vet inte exakt hur stor den marknaden är, men vi vet att stationära PC står för 20–25 % av den totala PC-marknaden (resten är bärbara). Frågan är hur stor andel av dessa 20–25 % som utgörs av high-end gaming-PC, för det är TAM (Total Addressable Market) för en sådan produkt.

Nu är inte alla detaljer kända kring Intels produkt här. Men om det handlar om en E-only scale-out-server är det knappast något man bara kan skala ner och stämpla “gaming-cache” på och tro att det skulle prestera bra i spel…

5775C var en ypperlig cpu, och anledningen till att den inte slog igenom var Intel själva vilket dom visar gång på gång. Intel brukar ibland snubbla på en guldgruva för att sedan lägga ner den lika snabbt igen då "för litet intresse eller marginaler".

Medan dom kan sitta hur länge som helst och satsa på en död häst som ingen tror på. Kolla på bara på Itanium och hur länge HP och Intel försökte hålla liv i de skitet

Då var det inga problem med "låga" marginaler bortkastad R&D.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thomas:

Absolut, deras ingenjörer har bekräftat detta.
De tog några överblivna dies från serverkretsar, byggde ihop en AM4-CPU och testade den i spel. Riktigt häftigt att deras CCDs är så modulära att det överhuvudtaget är möjligt.

https://www.youtube.com/watch?v=RTA3Ls-WAcw#t=13m10s

Så de har även sagt det officiellt, coolt!

Den större frågan är egentligen hur dyrt det är för AMD att tillverka desktopmodeller av X3D. Det skulle kunna ge en indikation på hur framtiden ser ut.

Det är fullt möjligt att AMD väljer att sälja X3D-modellerna med lägre marginaler. Att "leda" benchmarks har ett stort PR-värde, och att "leda" gaming-benchmarks borde rimligen ha ännu större värde för PC-marknaden.

Om det är fallet lär vi inte se en övergång till enbart X3D-modeller, åtminstone inte utan att AMD justerar priserna till en nivå där de når sin önskade marginal.

Vi ser ju något liknande hos Intel nu. I samband med presentationen av deras Q3-resultat nämnde de att Lunar Lake blivit en större succé än väntat. Det är inte enbart positivt, eftersom det är ett exempel på en produkt där marginalerna är lägre än normalt.

I detta fall handlar det om att visa vad som är möjligt inom ramarna för x86 på mobila enheter. Frågan är hur detta påverkar framtiden, givet att Lunar Lake på flera sätt beskrivs som en "one-off" av Intel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Spurs89:

Ändå sålde den slut överallt.

Betyder inte att det är en succé? Man får jämföra mot investering. X3d har ju haft sämre marginaler än vanliga X3d

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SwedenVirre:

5775C var en ypperlig cpu, och anledningen till att den inte slog igenom var Intel själva vilket dom visar gång på gång. Intel brukar ibland snubbla på en guldgruva för att sedan lägga ner den lika snabbt igen då "för litet intresse eller marginaler".

Medan dom kan sitta hur länge som helst och satsa på en död häst som ingen tror på. Kolla på bara på Itanium och hur länge HP och Intel försökte hålla liv i de skitet

Då var det inga problem med "låga" marginaler bortkastad R&D.

Problemet med 5775C är samma som med X3D – utanför spel verkar en stor LLC ha väldigt liten betydelse för desktop. Tycker själv att det borde finnas fler användningsfall.

Det är inte för inte som jag har en i7-5775C, i7-6650U, i7-8559U och 7800X3D. Jag har testat väldigt mycket som man kan tro borde dra nytta av den stora cachen, men utanför spel är det bara: “nope”. Jag använder i7-5775C som Ubuntu-server idag, men det är knappt värt strömmen, med tanke på hur dåligt den presterar även jämfört med senaste generationens SBC som drar en bråkdel av effekten under last.

Chips-and-Cheese har gjort mätningar av IPC i ett antal olika applikationer. Det som sticker ut för just spel är hur otroligt låg IPC dessa tenderar att ha jämfört med “normala” desktop-applikationer. Spel är uppenbarligen betydligt mer begränsade av att läsa/skriva stora mängder data med CPU än nästan allt annat.

Det finns nog bara två lösningar i spel: den ena är att smacka på en gigantisk cache. Vi har flera exempel på att det fungerar riktigt bra.

Den andra är om/när tekniker som ECS/DOTS i Unity, eller motsvarande, får fart. Om det händer (vilket är långt ifrån säkert, och även om det sker kan det ta ett decennium till), då får vi det många trodde skulle ske inom några år efter att AMD lanserade Ryzen: spel som faktiskt kan dra nytta av fler än en handfull superstarka CPU-kärnor, där stor cache inte alls är lika viktig. En av huvudpunkterna här är att lösa de flaskhalsar som idag gör att spel har så usel IPC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intel har ju redan Xeon processorer med mycket cache.

Kanske inte just staplat på samma sätt. Men ändå mycket cache.

Xeon MAX

Intel Xeon CPU Max 9480 Processor

Intel Xeon CPU Max 9480 Processor Total Cores 56 Total Threads 112 Max # of Memory Channels 8 Max Memory Size (dependent on memory type) 4 TB Maximum High Bandwidth Memory (HBM)† 64 GB

Permalänk
Medlem

Ok att det ligger mer pengar i servermarknaden, men att ligga överst i staplar på recensioner är kritiskt för mindshare, så att inte satsa på att återta kronan på konsumentmarknaden är kortsiktigt och dumdristigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om ovanstående är korrekt kanske det fungerar bra för en scale-out-server med hundratals CPU-kärnor. Men det är definitivt inte en design som lämpar sig för en typisk desktop-dator.

Intressant! Ja det är nog helt enkelt så att Intels version av V-Cache inte är lämpad till desktopprocessorer. Skulle Intel utveckla en egen variant av "X3D" för desktop skulle de behöva en helt annan design från grunden vilket inte vore ekonomiskt när den endast skulle vara intressant för gamers.

Det är nog lite ren tur att X3D blev så bra som den blev just för spel. Den utvecklades också från början för servrar. Sen kom nån på idén att göra en AM4-processor av den och prova att köra spel och då upptäcktes det vilken dunderhonung det var just för spel. Det gjorde att AMD inte behövde lägga en massa utvecklingstid på det eftersom de bara lyfte över tekniken från serversidan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vi kan nog med 100 % säkerhet säga att AMD inte designade X3D för spel-PC. De designade den för Epyc, men tack vare hur deras designer skalar upp kan de med rimlig insats även bygga X3D-processorer för desktop.

...

Att bygga en CPU-modell enbart för PC-spelmarknaden lär aldrig gå ihop ekonomiskt. Jag vet inte exakt hur stor den marknaden är, men vi vet att stationära PC står för 20–25 % av den totala PC-marknaden (resten är bärbara). Frågan är hur stor andel av dessa 20–25 % som utgörs av high-end gaming-PC, för det är TAM (Total Addressable Market) för en sådan produkt.

Nu är inte alla detaljer kända kring Intels produkt här. Men om det handlar om en E-only scale-out-server är det knappast något man bara kan skala ner och stämpla “gaming-cache” på och tro att det skulle prestera bra i spel…

Skrivet av Yoshman:

Så de har även sagt det officiellt, coolt!

Den större frågan är egentligen hur dyrt det är för AMD att tillverka desktopmodeller av X3D. Det skulle kunna ge en indikation på hur framtiden ser ut.

Det är fullt möjligt att AMD väljer att sälja X3D-modellerna med lägre marginaler. Att "leda" benchmarks har ett stort PR-värde, och att "leda" gaming-benchmarks borde rimligen ha ännu större värde för PC-marknaden.

Det där tycker jag framstår som en väldigt rimlig tolkning av situationen; AMD kan motivera tillverkningen av X3D-modellerna för spel eftersom de är byggda med grejer som de ändå tillverkar.
Förstås oklart hur marginalerna ser ut, kan tänkas att de är sämre... men det är ju en PR-succé så förmodligen helt klart värt det om det inte varit en enorm investering bara för detta.

Skrivet av Yoshman:

Om det är fallet lär vi inte se en övergång till enbart X3D-modeller, åtminstone inte utan att AMD justerar priserna till en nivå där de når sin önskade marginal.

Åtminstone i nuläget är vi ju inte i ett läge där det verkar riktigt rimligt ändå, oavsett AMDs marginaler.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om det är fallet lär vi inte se en övergång till enbart X3D-modeller, åtminstone inte utan att AMD justerar priserna till en nivå där de når sin önskade marginal.

Skrivet av Yoshman:

Problemet med 5775C är samma som med X3D – utanför spel verkar en stor LLC ha väldigt liten betydelse för desktop. Tycker själv att det borde finnas fler användningsfall.

Det är inte för inte som jag har en i7-5775C, i7-6650U, i7-8559U och 7800X3D. Jag har testat väldigt mycket som man kan tro borde dra nytta av den stora cachen, men utanför spel är det bara: “nope”. Jag använder i7-5775C som Ubuntu-server idag, men det är knappt värt strömmen, med tanke på hur dåligt den presterar även jämfört med senaste generationens SBC som drar en bråkdel av effekten under last.

Jag tror inte vi kommer se enbart X3D processorer i framtiden.
Det hade varit en sak om kostnaden att göra X3D processorer utöver vanliga modeller hade varit nästintill försumbar eller om spelprocessorer hade varit nästan hela CPU marknaden så att ha fler SKUs hade varit dyrare än att ge extra även till de som inte drar nytta av det.

Jag har för mig att i någon av alla 3D cache diskussionstrådar, att någon länkade till något annat än spel och serverlast som ändå drog en betydande nytta av extra cache.
Men jag minns inte vad det var och det var väl något nischat som relativt få har nytta av.

Varför göra dyrare spelprocessorer till de som inte spelar?
Jag tror inte att vi kommer se en övergång till enbart X3D processorer, utan tror det kommer fortsätta vara för folk som är villiga att betala extra för det.

Däremot kan ju cache nivåer ändå öka med tiden även om det inte är specifikt 3D cache.

Exempelvis under Intels quad core era hade en i7 8MB L3 cache.
Oavsett om du kör en i7-2600K eller en i7-7700K hade de 8MB L3 cache.
Medan om du istället går upp till en Ryzen med Zen 2, Zen 3, Zen 4 eller Zen 5 har de haft 32MB L3 per chiplet.
Så går du från en i7-7700K till en Ryzen 5 3600X eller Ryzen 7 3800X så får du 32MB L3 cache istället.
Att gå från 8MB L3 till 32MB L3 är ju ändå fyra gånger så mycket.
Även om det i det senare fallet är 6 eller 8 kärnor som delar på det istället för 4 kärnor, så är det fortfarande mer både totalt och sett per kärna.

Det kan ju hända i framtiden också att även vanliga versioner får ökad mängd cache jämfört med de modeller som finns tillgängliga idag.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag tror inte vi kommer se enbart X3D processorer i framtiden.
Det hade varit en sak om kostnaden att göra X3D processorer utöver vanliga modeller hade varit nästintill försumbar eller om spelprocessorer hade varit nästan hela CPU marknaden så att ha fler SKUs hade varit dyrare än att ge extra även till de som inte drar nytta av det.

Jag har för mig att i någon av alla 3D cache diskussionstrådar, att någon länkade till något annat än spel och serverlast som ändå drog en betydande nytta av extra cache.
Men jag minns inte vad det var och det var väl något nischat som relativt få har nytta av.

Varför göra dyrare spelprocessorer till de som inte spelar?
Jag tror inte att vi kommer se en övergång till enbart X3D processorer, utan tror det kommer fortsätta vara för folk som är villiga att betala extra för det.

Däremot kan ju cache nivåer ändå öka med tiden även om det inte är specifikt 3D cache.

Exempelvis under Intels quad core era hade en i7 8MB L3 cache.
Oavsett om du kör en i7-2600K eller en i7-7700K hade de 8MB L3 cache.
Medan om du istället går upp till en Ryzen med Zen 2, Zen 3, Zen 4 eller Zen 5 har de haft 32MB L3 per chiplet.
Så går du från en i7-7700K till en Ryzen 5 3600X eller Ryzen 7 3800X så får du 32MB L3 cache istället.
Att gå från 8MB L3 till 32MB L3 är ju ändå fyra gånger så mycket.
Även om det i det senare fallet är 6 eller 8 kärnor som delar på det istället för 4 kärnor, så är det fortfarande mer både totalt och sett per kärna.

Det kan ju hända i framtiden också att även vanliga versioner får ökad mängd cache jämfört med de modeller som finns tillgängliga idag.

Jo men folk som inte spelar hade t.ex Zen C varienter passat bättre i mitt tycke, du offrar lite prestanda för en betydande mängd energi åtgång vilket är något som dom implementerat i 8500G t.ex. Vilket även gör dom billigare att tillverka och lättare att sälja större volymer.

så att du har två linjer på desktop sidan, stora kärnor samt mycket cache, samt mindre kärnor och mindre cache där man tappar i princip bara spelprestanda och vissa data intesiva server laster(vilket majoriteten inte vill betala för eller nyttjar för den delen)

så mer marginal för AMD och lite billigare cpuer till den breda massan.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Betyder inte att det är en succé? Man får jämföra mot investering. X3d har ju haft sämre marginaler än vanliga X3d

Kan du visa vad marginalerna mellan X3d och X3d?

Permalänk
Skrivet av Spurs89:

Kan du visa vad marginalerna mellan X3d och X3d?

Ny nod? Självklart dyrare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Intressant! Ja det är nog helt enkelt så att Intels version av V-Cache inte är lämpad till desktopprocessorer. Skulle Intel utveckla en egen variant av "X3D" för desktop skulle de behöva en helt annan design från grunden vilket inte vore ekonomiskt när den endast skulle vara intressant för gamers.

Det är nog lite ren tur att X3D blev så bra som den blev just för spel. Den utvecklades också från början för servrar. Sen kom nån på idén att göra en AM4-processor av den och prova att köra spel och då upptäcktes det vilken dunderhonung det var just för spel. Det gjorde att AMD inte behövde lägga en massa utvecklingstid på det eftersom de bara lyfte över tekniken från serversidan.

Undrar om det inte är lite så också att Intel försöker klura ut vad deras strategi ens ska vara för gaming och om de är intresserade längre.

De lyckades ju hålla kronan rätt länge med få kärnor och höga frekvenser, till slut fick de börja försöka tävla om core count men även med många kärnor och fortfarande höga frekvenser så kan de inte riktigt vinna i absolut spelprestanda sedan X3D. Skulle vara intressant om de delade upp igen så att de hade, säg, spelprocessorer med enbart p-cores och sedan en HEDT plattform med p + e, och då kanske fokusera på att vinna bara i absolut spelprestanda med spelprocessorerna och bara i produktivitet med HEDT.

Skrivet av GuessWho:

Jag tror inte vi kommer se enbart X3D processorer i framtiden.
Det hade varit en sak om kostnaden att göra X3D processorer utöver vanliga modeller hade varit nästintill försumbar eller om spelprocessorer hade varit nästan hela CPU marknaden så att ha fler SKUs hade varit dyrare än att ge extra även till de som inte drar nytta av det.

Jag har för mig att i någon av alla 3D cache diskussionstrådar, att någon länkade till något annat än spel och serverlast som ändå drog en betydande nytta av extra cache.
Men jag minns inte vad det var och det var väl något nischat som relativt få har nytta av.

Varför göra dyrare spelprocessorer till de som inte spelar?
Jag tror inte att vi kommer se en övergång till enbart X3D processorer, utan tror det kommer fortsätta vara för folk som är villiga att betala extra för det.

Däremot kan ju cache nivåer ändå öka med tiden även om det inte är specifikt 3D cache.

Exempelvis under Intels quad core era hade en i7 8MB L3 cache.
Oavsett om du kör en i7-2600K eller en i7-7700K hade de 8MB L3 cache.
Medan om du istället går upp till en Ryzen med Zen 2, Zen 3, Zen 4 eller Zen 5 har de haft 32MB L3 per chiplet.
Så går du från en i7-7700K till en Ryzen 5 3600X eller Ryzen 7 3800X så får du 32MB L3 cache istället.
Att gå från 8MB L3 till 32MB L3 är ju ändå fyra gånger så mycket.
Även om det i det senare fallet är 6 eller 8 kärnor som delar på det istället för 4 kärnor, så är det fortfarande mer både totalt och sett per kärna.

Det kan ju hända i framtiden också att även vanliga versioner får ökad mängd cache jämfört med de modeller som finns tillgängliga idag.

Att alla specifikt fyrkärniga hade 8MB då alltså? För vill minnas att till exempel i7 980 med sina 6 kärnor hade mer, och hade själv en 5820K som med 6 kärnor hade 15MB.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Vad tjänar en server CPU på att ha mer cache? Om det innebär lägre frekvens jämfört med en CPU utan extra cache.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Att alla specifikt fyrkärniga hade 8MB då alltså? För vill minnas att till exempel i7 980 med sina 6 kärnor hade mer, och hade själv en 5820K som med 6 kärnor hade 15MB.

Alltså Intels S processorer. De som är för "vanliga användare".

Exempelvis Core i7 7700K Tillhör Kaby Lake S

Kaby Lake S - Cores - Intel
Kaby Lake S (KBL-S) is the name of the core for Intel's mainstream performance line of processors based on the Kaby Lake microarchitecture serving as a successor to Skylake S core. These chips are primarily targeted towards desktop performance to value computers, AiOs, and minis.

Exempel

Processor Core/T L3 cache RAM Socket Arkitektur i5-2500K 4/4 6 MB DDR3 LGA1155 Sandy Bridge i7-2700K 4/8 8 MB DDR3 LGA1155 Sandy Bridge i7-3770K 4/8 8 MB DDR3 FCLGA1155 Ivy Bridge i7-4770K 4/8 8 MB DDR3 FCLGA1150 Haswell i7-4790K 4/8 8 MB DDR3 FCLGA1150 Devil's Canyon i5-5675C 4/4 4 MB* DDR3 FCLGA1150 Broadwell i7-5775C 4/8 6 MB* DDR3 FCLGA1150 Broadwell i7-6700K 4/8 8 MB DDR4 FCLGA1151 Skylake i7-7700K 4/8 8 MB DDR4 FCLGA1151 Kaby Lake --- i3-8350K 4/4 8 MB DDR4 FCLGA1151 Coffee Lake i5-8600K 6/6 9 MB DDR4 FCLGA1151 Coffee Lake i7-8700K 6/12 12 MB DDR4 FCLGA1151 Coffee Lake

* Broadwell procesorerna i5-5675C och i7-5775C har bara 4 MB respektive 6MB L3 cache.
Men de har också 128MB eDRAM som i första hand är tänkt för att ge kraftfullare iGPU, men som även kan användas som L4 cache.

I övrigt var det så det såg ut.
i5 = 4 kärnor UTAN HT (4C/4T) med 6MB L3
i7 = 4 kärnor MED HT (4C/8T) med 8MB L3
Fram tills Coffee Lake lanserades.

Om jag inte bommat någon så är detta de modeller som var flaggskepps modellerna för vanliga S plattformarna, de vanliga mainstream plattformarna, fram tills Coffee Lake lanserades.
Förutom att jag även slängde med i5 2500K för att visa en i5 modell samt i5-5675C för att Broadwell generationen avvek från vanliga receptet.

Processorer för Servrar, workstation och HEDT är något annat.

Vanliga Hashwell hade namn i 4000 serien och använde LGA1150 socketen.
Normalt är 5000 serien Broadwell.

i7-5820K är inte Broadwell utan Haswell E och använder LGA2011.
LGA 2011
LGA 2011 was designed for high-end desktops and high-performance servers.

High-performance servers och HEDT är inte samma segment som vanliga S maintream processorerna och använder inte ens samma socklar. Du kan inte installera din i7-5820K i ett vanligt LGA1150 moderkort (tvärtom fungerar inte heller).

Om du bortser från att jag inkluderade någon i5 och en i3 modell för referens i tabellen, så ska övrigt vara det som var top of the line i respektive generation på vanliga S plattformen.
S plattformarna användes av de flesta konsumenter och på företag för vanliga kontorsdatorer och dylikt om de inte behövde workstations och kraftfullare servrar.
Även vissa enklare servrar använde S plattformarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Alltså Intels S processorer. De som är för "vanliga användare".

Exempelvis Core i7 7700K Tillhör Kaby Lake S

Kaby Lake S - Cores - Intel
Kaby Lake S (KBL-S) is the name of the core for Intel's mainstream performance line of processors based on the Kaby Lake microarchitecture serving as a successor to Skylake S core. These chips are primarily targeted towards desktop performance to value computers, AiOs, and minis.

Exempel

Processor Core/T L3 cache RAM Socket Arkitektur i5-2500K 4/4 6 MB DDR3 LGA1155 Sandy Bridge i7-2700K 4/8 8 MB DDR3 LGA1155 Sandy Bridge i7-3770K 4/8 8 MB DDR3 FCLGA1155 Ivy Bridge i7-4770K 4/8 8 MB DDR3 FCLGA1150 Haswell i7-4790K 4/8 8 MB DDR3 FCLGA1150 Devil's Canyon i5-5675C 4/4 4 MB* DDR3 FCLGA1150 Broadwell i7-5775C 4/8 6 MB* DDR3 FCLGA1150 Broadwell i7-6700K 4/8 8 MB DDR4 FCLGA1151 Skylake i7-7700K 4/8 8 MB DDR4 FCLGA1151 Kaby Lake --- i3-8350K 4/4 8 MB DDR4 FCLGA1151 Coffee Lake i5-8600K 6/6 9 MB DDR4 FCLGA1151 Coffee Lake i7-8700K 6/12 12 MB DDR4 FCLGA1151 Coffee Lake

* Broadwell procesorerna i5-5675C och i7-5775C har bara 4 MB respektive 6MB L3 cache.
Men de har också 128MB eDRAM som i första hand är tänkt för att ge kraftfullare iGPU, men som även kan användas som L4 cache.

I övrigt var det så det såg ut.
i5 = 4 kärnor UTAN HT (4C/4T) med 6MB L3
i7 = 4 kärnor MED HT (4C/8T) med 8MB L3
Fram tills Coffee Lake lanserades.

Om jag inte bommat någon så är detta de modeller som var flaggskepps modellerna för vanliga S plattformarna, de vanliga mainstream plattformarna, fram tills Coffee Lake lanserades.
Förutom att jag även slängde med i5 2500K för att visa en i5 modell samt i5-5675C för att Broadwell generationen avvek från vanliga receptet.

Processorer för Servrar, workstation och HEDT är något annat.

Vanliga Hashwell hade namn i 4000 serien och använde LGA1150 socketen.
Normalt är 5000 serien Broadwell.

i7-5820K är inte Broadwell utan Haswell E och använder LGA2011.
LGA 2011
LGA 2011 was designed for high-end desktops and high-performance servers.

High-performance servers och HEDT är inte samma segment som vanliga S maintream processorerna och använder inte ens samma socklar. Du kan inte installera din i7-5820K i ett vanligt LGA1150 moderkort (tvärtom fungerar inte heller).

Om du bortser från att jag inkluderade någon i5 och en i3 modell för referens i tabellen, så ska övrigt vara det som var top of the line i respektive generation på vanliga S plattformen.
S plattformarna användes av de flesta konsumenter och på företag för vanliga kontorsdatorer och dylikt om de inte behövde workstations och kraftfullare servrar.
Även vissa enklare servrar använde S plattformarna.

Väldigt bra djup dykning i teknik av dig! Jag ska inte klaga eller märka ord men 5820k är en lga 2011-3 socket och inte lga 1150. 😀

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Väldigt bra djup dykning i teknik av dig!

Tack

Skrivet av Gnarf:

Jag ska inte klaga eller märka ord men 5820k är en lga 2011-3 socket och inte lga 1150. 😀

Jag skrev "i7-5820K är inte Broadwell utan Haswell E och använder LGA2011".
Så att den inte använder LGA 1150 nämnde jag redan.
Att den inte tillhör Haswell-S eller Broadwell-S var lite av poängen.

Anledningen att jag nämnde i7-5820K överhuvudtaget var för att @Shiprat nämnde den processorn som jämförelse och det var honom jag citerade.

Tabellen jag gjorde, för att framställa den så började jag med att utgå från mina minnen över modeller som finns/funnits och sen korsrefererade jag intel.com

Om vi tar 5820K;
Intel® Core™ i7-5820K Processor

Deras ARK sida är ungefär likadan;
Intel® Core™ i7-5820K Processor - ARK

Både säger;
Processor Number i7-5820K
Package Specifications
Sockets Supported FCLGA2011

Varför Intel själva säger FCLGA2011 istället för LGA 2011-v3 eller LGA 2011-3 kan jag tyvärr inte svara på.

Generellt har jag ett minne av att Intels sidor var bättre och mer detaljerade förr.
Om jag minns rätt så sa åtminstone deras ARK sidor specifikationer som hur mycket cache av varje nivå och dylikt tidigare.

Tar vi exempelvis
Intel® Core™ i7-7700K Processor

Så säger den;
Cache: 8 MB Intel® Smart Cache
( Intel® Smart Cache refers to the architecture that allows all cores to dynamically share access to the last level cache.)

Vill man ha mer specifik information får man använda andra källor.
Exempelvis
Intel Core i7-7700K - TechPowerUp
Cache L1: 64 KB (per core)
Cache L2: 256 KB (per core)
Cache L3: 8 MB (shared)

Varför Intel inte vet eller är villiga att dela med sig mer information om Intels produkter kan jag inte svara på.

Spontant kan jag tycka att Intel borde vara en pålitlig källa för information om Intels produkter.
Tyvärr verkar inte Intel hålla med om det.