Vilken Oled skärm skulle passa mig bäst?

Permalänk
Medlem

Vilken Oled skärm skulle passa mig bäst?

Hej!

Har idag en AOC AG276QZD Agon Pro OLED 240hz skärm och lirar till 90% bara CS2.
Är sugen prova på nån 4k 240hz OLED skärm som nu är på rea. Vilken ska man välja?
Även spanat in Samsung G6 med 360hz 1440P skärmen.

Datorn jag spelar på är en AMD 7700X med 4070 Super.

Är det dumt prova på 4k för mestadels CS2?

MVH Jonas

Permalänk
Medlem

Kollade YT-videos med 4070 Super och CS2 i olika upplösningar. Sweetspot om man vill matcha 240Hz verkar vara 1440p. Går du upp till 4K och kör Very High så verkar medelfps bara vara runt 120.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kollade YT-videos med 4070 Super och CS2 i olika upplösningar. Sweetspot om man vill matcha 240Hz verkar vara 1440p. Går du upp till 4K och kör Very High så verkar medelfps bara vara runt 120.

Tack för svar. Man kanske får uppgradera grafikkortet också vid köp av 4K skärm.

Nån som lirar mkt cs på 4K?

Permalänk
Viking

I så fall LG:n med 4K 240Hz och en knapp för att ändra till 1080p 480Hz.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

I så fall LG:n med 4K 240Hz och en knapp för att ändra till 1080p 480Hz.

Har kikat på den skärmen också. Kanske är den man ska gå på.
Men ingen rea på den va?

Men nån måste väl lira CS2 på 4k 240hz? Hur är det?

Permalänk
Viking
Skrivet av Warhole:

Men nån måste väl lira CS2 på 4k 240hz? Hur är det?

Man får inte tillräckligt med FPS i 4K ens med ett 4090.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Blev ett köp av Samsung Odyssey G8 G80SD 32" 4K OLED.
Första intrycket är wow.
Fpsen har legat på ca 190-260 i cs2, men ska fixa mer med settings.

Permalänk
Skrivet av Warhole:

Första intrycket är wow.

Går det att ha en 4k skärm men köra lägre upplösning i cs2? Tänker ifall om grafikkortet inte pallar driva i 4k. Eller ser det skit ut i spelet då om man ställer ner upplösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sydsvensken:

Går det att ha en 4k skärm men köra lägre upplösning i cs2? Tänker ifall om grafikkortet inte pallar driva i 4k. Eller ser det skit ut i spelet då om man ställer ner upplösningen?

Har faktiskt inte provat. Men kommer jag ihåg, så kan jag prova i helgen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sydsvensken:

Det går utmärkt att köra såväl 1440p (lite suddigt) som 1080p (pixelmappat). Har gjort båda i flera år på min XV273K.

Dock är Windows 11 extremt jobbigt i detta avseende. På Windows 10 behövde jag bara ändra till 1 920 × 1 080 @ 144 Hz, så … blev det det! Jag hade till och med en lättåtkomlig genväg i aktivitetsfältet via Monitor Profile Switcher, så det var väldigt smidigt.

Men så kan vi ju förstås inte ha det, tyckte Microsoft. Ända sedan de med våld tryckte ner Windows 11 i halsen på mig får jag sitta och mecka i flera minuter i Windows systeminställningar och Nvidias kontrollpanel varje gång jag ska spela CS. Om jag bara ändrar till 1080p blir det inte en 1080p-signal till skärmen som man skulle förvänta sig, utan 1080p smetigt och äckligt uppskalat till 1440p, och Windows säger:

Desktop mode: 1920 × 1080, 143,63 Hz
Active signal mode: 2560 × 1440, 143,63 Hz

Ibland funkar det att ändra till No scaling i Nvidias kontrollpanel, men ibland måste jag istället ändra till Full-screen, annars blir det 1080p i mitten av skärmen med black bars runt hela. Eller så blir det något annat djävulskap – jag har inte den blekaste aning om logiken bakom eller hur man "ska" göra, utan det bästa jag lyckats med är att klicka runt på måfå tills det råkar funka.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det går utmärkt att köra såväl 1440p (lite suddigt) som 1080p (pixelmappat). Har gjort båda i flera år på min XV273K.

Dock är Windows 11 extremt jobbigt i detta avseende. På Windows 10 behövde jag bara ändra till 1 920 × 1 080 @ 144 Hz, så … blev det det! Jag hade till och med en lättåtkomlig genväg i aktivitetsfältet via Monitor Profile Switcher, så det var väldigt smidigt.

Men så kan vi ju förstås inte ha det, tyckte Microsoft. Ända sedan de med våld tryckte ner Windows 11 i halsen på mig får jag sitta och mecka i flera minuter i Windows systeminställningar och Nvidias kontrollpanel varje gång jag ska spela CS. Om jag bara ändrar till 1080p blir det inte en 1080p-signal till skärmen som man skulle förvänta sig, utan 1080p smetigt och äckligt uppskalat till 1440p, och Windows säger:

Ibland funkar det att ändra till No scaling i Nvidias kontrollpanel, men ibland måste jag istället ändra till Full-screen, annars blir det 1080p i mitten av skärmen med black bars runt hela. Eller så blir det något annat djävulskap – jag har inte den blekaste aning om logiken bakom eller hur man "ska" göra, utan det bästa jag lyckats med är att klicka runt på måfå tills det råkar funka.

Är det ett alternativ att spela i Windowed mode och att spelet bara använder 1920x1080 pixlar i mitten på skärmen?

Funderar nämligen på att köpa en LG C4 och ifall det fungerar att göra sådana lösningar på ett bra sätt för att anpassa den till olika skärmstorlek vid olika typer av spel.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Är det ett alternativ att spela i Windowed mode och att spelet bara använder 1920x1080 pixlar i mitten på skärmen?

Funderar nämligen på att köpa en LG C4 och ifall det fungerar att göra sådana lösningar på ett bra sätt för att anpassa den till olika skärmstorlek vid olika typer av spel.

Det går att få till. Men jag vet inte hur man gör det på ett reproducerbart sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag säger inget. Men om du av en ren händelse är nyfiken (eller känner dig misshandlad av Windows), spana in tråden i signaturen...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Jag säger inget. Men om du av en ren händelse är nyfiken (eller känner dig misshandlad av Windows), spana in tråden i signaturen...

<Uppladdad bildlänk>

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Haha, jag är du i min bekantskapskrets! Dual-bootar sedan länge på min main.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warhole:

Första intrycket är wow.

Går i samma tankar som du gjorde och lirar mestadels cs2 och Valorant. Vilka settings fick du mecka med för att optimera fps:en?