Herman Miller X Logitech G Embody Gaming Chair, recension?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

Det gick fort. Tog ca 3 timmar från att jag skrev mailet tills jag fick en återbetalning på 1000kr. Vanligtvis hade jag inte brytt mig så mycket om 5% men nu handlar det om lite mer pengar.

Fick precis min återbetalning också, tog 2h så det var jävligt bra jobbat av HM 👍🏻

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Wesslan1:

Även med rabattkoden som lockar är min fundering, är den dubbelt så bra som Fractal Refine som annars är en kandidat då HM är dubbelt så dyra med rabatten. Visst 2-3 års garanti mot 12 säger sitt.

Funderat på samma och tror man betalar väldigt mycket för märket. Borden är också svindyra trots att det är laminat, 13kkr med rabatt.

Permalänk

Någon som vet om GAMING5 rabatten fortfarande fungerar? Dom verkar ha tagit bort den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Funderat på samma och tror man betalar väldigt mycket för märket. Borden är också svindyra trots att det är laminat, 13kkr med rabatt.

Laminatet är antagligen betydligt mer tåligt än faner och passar troligen bättre till ett gamingbord.

Aeron är en designikon som finns i den permanenta samlingen på MOMA i New York.
Den är dessutom välkänd för sin utmärkta ergonomi.
Smakar det så kostar det ...
(Och visst är Herman Miller ett dyrt designmärke.)

Gamingvarianten av Aeron motsvarar en fullutrustad "vanlig" Aeron som brukar kosta närmare tjugofemtusen. Gamingvarianten är med andra ord relativt billig. Det gäller även företagets övriga gamingstolar, framför allt under de regelbundna reorna.
Det enda som skiljer den åt är färgsättningen: den vanliga Aeronstolen har kromade detaljer medan gamingvarianten är helsvart.
Det är även färgsättningen som skiljer de andra gamingstolarna från standardvarianterna. Någon av gamingstolarna har dessutom en "etikettflärp".

Den i mina ögon snyggaste (och billigaste) gamingstolen från Herman Miller är Vantum, men den har tyvärr inte fått särskilt bra betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoohoomoo:

Någon som vet om GAMING5 rabatten fortfarande fungerar? Dom verkar ha tagit bort den

Fungerar inte för mig heller. Har själv inte sett något utskick relaterat till rabattkoden så misstänker lite att den läckte ut av misstag. Under tidigare år har rabattkoder inte skickats ut förrän närmare slutet på reorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ginzu:

Fungerar inte för mig heller. Har själv inte sett något utskick relaterat till rabattkoden så misstänker lite att den läckte ut av misstag. Under tidigare år har rabattkoder inte skickats ut förrän närmare slutet på reorna.

Så brukar det vara och jag har själv väntat på femprocentskoden.

Permalänk
Medlem

Köpte precis Embody för 14k (dvs. 30% rabatt) med koden: TIM5
Denna kod verkar fortfarande fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sublett:

Köpte precis Embody för 14k (dvs. 30% rabatt) med koden: TIM5
Denna kod verkar fortfarande fungera.

TIM5 funkade även för mig. Beställde just Aeron för 13 848 kr.
Det är tiotusen kronor billigare än "kontorsvarianten"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Även med rabattkoden som lockar är min fundering, är den dubbelt så bra som Fractal Refine som annars är en kandidat då HM är dubbelt så dyra med rabatten. Visst 2-3 års garanti mot 12 säger sitt.

Beror lite på vad du är ute efter. Båda brukar gå att testa i butik och jag har provsuttit båda. Embody är inte för alla men jag föredrar att ryggstödet flexar så man kan röra sig i stolen och sitta mer avslappnat.

Refine var helt okej, men vissa saker påminde för mycket om den Secretlab Titan jag sitter i nu som misshandlat min rygg och axlar. Specifikt att ryggstödet är styvt samt att sitsen är hårdare. Nackstödet är dock suveränt och jag saknar det på Embodyn(Vet att det går att köpa till).

Kvalitetskänslan på materialet/justeringar är natt och dag men vettefan om det rättfärdigar priset. Jag testar i 14 dagar och returnerar om jag inte är nöjd.
https://www.youtube.com/watch?v=e6Qs47h7a7M

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

TIM5 funkade även för mig. Beställde just Aeron för 13 848 kr.
Det är tiotusen kronor billigare än "kontorsvarianten"!

Slog också till. Blev en svart Embody. Lite nyfiken var dessa koder har kommit ifrån.

Permalänk
Medlem

Tackar för tips i tråden
Jag kunde inte stå emot utan beställde just en Embody (svart med cyan ryggen) för 14k - tidig julklapp till mig själv
(har provat en Embody i butik för några år sen men blev inget den gången)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
VR-fantast

😬

Permalänk
Medlem

Det var ju mindre kul när man just beställt....

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Det var ju mindre kul när man just beställt....

<Uppladdad bildlänk>

Läser man kommentarerna på videon så skriver han att han fick en ersättningsstol av Herman Miller. Uppenbarligen något fel på den han köpt.

Har testat den i butik och visst, den låter en del men det är ett knarrande ljud när man rör ryggstödet. Det tas även upp i princip alla recensioner på youtube(Vilket man bör kika på innan man lägger 14k på en stol).

2:45 i denna videon så kan man höra hur det låter:
https://www.youtube.com/watch?v=GnrefeP7Zis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

Läser man kommentarerna på videon så skriver han att han fick en ersättningsstol av Herman Miller. Uppenbarligen något fel på den han köpt.

Har testat den i butik och visst, den låter en del men det är ett knarrande ljud när man rör ryggstödet. Det tas även upp i princip alla recensioner på youtube(Vilket man bör kika på innan man lägger 14k på en stol).

Jojo, uppenbart att den där i videon är helt knas

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

Det är kanske inte så konstigt med tanke på hur stolen är uppbyggd och att hela ryggdelen är flexibel.
Frågan är hur det kommer att låta efter fem år när plastdelarna kanske har börjat tappa sin elasticitet och börjat hårdna?
Gnissel från gungan är ju enkelt att åtgärda med vanligt smörjmedel, men det är värre med ryggdelen i plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det är kanske inte så konstigt med tanke på hur stolen är uppbyggd och att hela ryggdelen är flexibel.
Frågan är hur det kommer att låta efter fem år när plastdelarna kanske har börjat tappa sin elasticitet och börjat hårdna?
Gnissel från gungan är ju enkelt att åtgärda med vanligt smörjmedel, men det är värre med ryggdelen i plast.

Håller med om ryggstödet och är lite orolig också för att det kanske blir värre med tiden. Hittar dock inget om det när man läser på Reddit osv. Snarare tvärtom att det låter mindre eller att man vänjer sig med tiden. Originalet har ju ändå funnits sen 2009.

En annan sak som stillar oron är att folk lovordar både längden och kvaliteten på garantin.

Permalänk

Någon som vet vart i Stockholm området man kan testa Aeron/Embody? Har för mig att Nordiska Galleriet och DPJ brukade ha dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoohoomoo:

Någon som vet vart i Stockholm området man kan testa Aeron/Embody? Har för mig att Nordiska Galleriet och DPJ brukade ha dom?

Testade på dpj för ca 2 år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoohoomoo:

Vet inte hur det är i Stockholm, men Nordiska Galleriet här i Göteborg hade i alla fall många olika HM-stolar förra hösten.

Permalänk
Medlem

Tidig julklapp till mig och ryggen. Vågade mig på en beställning nu ändå efter mycket velande. Stod mellan Embody och Fractal Refine men då den är slut i vit mesh överallt, har endast 3 års garanti på klädsel så blev det ändå en vit Galaxy med 30% rabatt. Gratis frakt, färdigmonterad och 12 års garanti vägde tungt och att jag jobbar hemma mycket. Tack för kod i tråden!

Permalänk
Medlem

Fick hem min stol idag, Embody Gaming svart/cyan. Beställde 1/11 och bor i norrland.
Det första jag tänkte när jag unboxade var att den såg ut av att vara hög kvalité.
Men när jag satt i den för första gången så tänkte jag typ ''är det här allt?''. Tyckte inte alls den verkade speciell från första sittningen.
Men ju mer jag sitter i den nu desto bekvämare blir den. (Den var väldigt kall och hård när chauffören kom med den när jag satt första gången.)
Testade gå tillbaka till min Svive gamingstol och helt plötsligt nu så gick den knapp att sitta i eftersom jag suttit i embodyn i 2-3 timmar. Tycker inte heller embodyn låter speciellt mycket som många andra påpekat.

Så jag tror att detta blir bra. Det är väl lite syftet med ergonomiska stolar också att det ska inte kännas som att du sitter i en fotölj utan den ska vara bekväm i längden.

Kommer i alla fall testa nu i 14 dagar och se om jag behåller eller inte. Men lutar åt att jag behåller.

FYI så är jag 188cm och ca 100kg.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer jag skicka tillbaka min gaming embody. Den var helt OK komfort mässigt, men tycker inte den är värd priset.
Och var inte speciellt bekväm att sitta i om man vill chilla enligt mig, alltså mer avslappnade kropps positioner.
Enda tråkiga är att jag betala 1600kr i frakt som jag nu går miste om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Tyvärr kommer jag skicka tillbaka min gaming embody. Den var helt OK komfort mässigt, men tycker inte den är värd priset.
Och var inte speciellt bekväm att sitta i om man vill chilla enligt mig, alltså mer avslappnade kropps positioner.
Enda tråkiga är att jag betala 1600kr i frakt som jag nu går miste om

Fick min stol i tisdags och har nog spenderat 10h+ per dag. Jag upplever motsatt problem. Det är för enkelt att sitta bakåtlutad och avslappnat men svårt att sitta framåtlutad och fokuserad. Kan troligtvis lösas med att flytta skärmen närme. Jag är snäppet mindre än du, 185 cm 90kg.

Är du säker på att du ställt in stolen korrekt? Tar ganska lång tid att anpassa kroppen efter att ha suttit i en gamingstol en längre tid som vi båda gjort(troligtvis formade som räkor). Jag använde denna video för att hjälpa mig ställa in stolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

Fick min stol i tisdags och har nog spenderat 10h+ per dag. Jag upplever motsatt problem. Det är för enkelt att sitta bakåtlutad och avslappnat men svårt att sitta framåtlutad och fokuserad. Kan troligtvis lösas med att flytta skärmen närme. Jag är snäppet mindre än du, 185 cm 90kg.

Är du säker på att du ställt in stolen korrekt? Tar ganska lång tid att anpassa kroppen efter att ha suttit i en gamingstol en längre tid som vi båda gjort(troligtvis formade som räkor). Jag använde denna video för att hjälpa mig ställa in stolen.

blir nog till att testa den några dagar till. Nu när jag vaknade och satt i den så tycker jag nästan den var skönare än igår.
Det har nog mycket med o göra att man har suttit dåligt i gamingstolar i många år. Precis som du säger förmodligen är man formad som en räka.

Permalänk
Medlem

De säger att det tar 14-21 dagar för kroppen att vänja sig vid något annorlunda. Kan vara bra och testa de 2 veckorna man har på sig för att se hur det känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

De säger att det tar 14-21 dagar för kroppen att vänja sig vid något annorlunda. Kan vara bra och testa de 2 veckorna man har på sig för att se hur det känns.

Känner nu att stolen blir bara skönare och skönare för varje dag. Så lutar definitivt att jag kommer behålla den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Känner nu att stolen blir bara skönare och skönare för varje dag. Så lutar definitivt att jag kommer behålla den!

Trevligt. Hoppas jag upplever samma när min kommer. Sitter på en 5 år gammal Neuchair mesh som varken är så mjuk eller ergonomisk så svårt att se att inte allt vore en förbättring på alla plan.

Permalänk
Medlem

Ni som köpt Embody stolarna på senaste, tkr ni att de låter en del? (Letar efter ifall de kanske gjort tysta uppgraderingar till sina stolar efter feedback). Embody stolarna har iaf en tendens att låta en del. Men är nyfiken för hur det är för dom som köper stolarna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozzan:

Ni som köpt Embody stolarna på senaste, tkr ni att de låter en del? (Letar efter ifall de kanske gjort tysta uppgraderingar till sina stolar efter feedback). Embody stolarna har iaf en tendens att låta en del. Men är nyfiken för hur det är för dom som köper stolarna nu.

Enda gången den låter är enligt mig när du lutar ryggen mot ryggstödet och rör dig höger/vänster med ryggen. Men det är knappt så jag hör det när jag har headset på, även om det inte är något ljud i lurarna. Så upplever det verkligen som ett icke-problem.