AMD Ryzen 7 9800X3D – världens snabbaste spelprocessor

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Hah, jag ska prova men jag tror dessa timings resulterar i instant crash.

Ser nu att du har 32 GB stickor. Hade inte testat de timings jag länkade för de är gjorda för single rank och 32 GB stickor är dual rank. Så alla dual rank timings kommer göra att det kraschar.

Var falsk flagg

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Ser nu att du har 32 GB stickor. Hade inte testat de timings jag länkade för de är gjorda för single rank och 32 GB stickor är dual rank. Så alla dual rank timings kommer göra att det kraschar.

De fungerade fint och gav en liten boost

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

De fungerade fint och gav en liten boost

Såg att han skrivit ut vilka timings som gäller dual rank separat! Härligt att det hjälpte. 🙂

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Förlåt, jag är ganska okunnig när sådana här tester görs, men varför testas de med rtx 4090 i enbart 720p och 1080p??? De är inte där denna processor och grafikkort kommer ligga i spel?? De här är ju gjort för 4k och 8k gaming med sådant grafikkort och cpu???

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

Förlåt, jag är ganska okunnig när sådana här tester görs, men varför testas de med rtx 4090 i enbart 720p och 1080p??? De är inte där denna processor och grafikkort kommer ligga i spel?? De här är ju gjort för 4k och 8k gaming med sådant grafikkort och cpu???

Lite förenklat skulle man kunna säga att i 4k tar grafikkortet över den större delen av jobbet så att säga och blir den begränsande faktorn. Det kommer i sin tur att dölja mycket av hur processorn presterar och skillnaderna mellan olika processorer i speltester kommer att bli av det mindre slaget.

Motsatsen gäller i lägre upplösningar (återigen lite slarvigt) och då blir det istället tydligt hur processorn presterar och står sig mot andra processorer.

Man mäter m.a.o. spelprestandan i låg upplösning och med det absolut bästa grafikkortet för att man vill minimera grafikkortets inverkan och för att se enbart hur processorn presterar.

Det finns ett par bra videos i ämnet och en längre diskussion om mätmetod ett par sidor längre bak i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

I de allra flesta spel räcker typ AM4 R5 5600 eller typ i5 12400F för spelande i 4K. Det är grafikkortet som jobbar hårdast vid hög upplösning och höga inställningar, de flesta processorerna hänger med

Det finns undantag till det, som till exempel strategispel som Civilization, eller spel med många rörliga delar som Factorio

Sen finns den andra extremen: de som spelar för att nå 300 FPS eller mer till varje pris, kanske CS eller andra esport-spel. Där är grafiken sekundär och antalet bildrutor viktigast av allt

Den här recensionen fokuserar på ’stora’ spel, ’vanlig gaming’. Där försöker de visa hur denna processor presterar i framtidens spel genom dessa tester som inte lastar grafikkortet maximalt

Det finns många andra tester som visar resultat i 4K, men med nästan alla processorer som är bättre än de jag nämnde i början så får man samma resultat, i alla fall inom ungefär 0-5FPS från samma

Permalänk
Medlem

Att testa i 720p/1080p gör att man ser processorns fulla potential. Det ger mest information om hur snabb processorn är oavsett upplösning och grafiska inställningar i spel eller vilket spel det är för den delen. Det är dock inte samma sak som du kommer använda den potentialen fullt ut hela tiden, särskilt inte om du spelar i 4K däe grafikkortet oftast har större roll. Det testerna visar är mer max vad de kan prestera; om en cpu inte får upp bildfrekvensen mer än säg 100 fps i testat spel kommer det ju inte kunna prestera mer när upplösningen går upp.
Det finns flera komplicerande faktorer i verklig användning:
De flesta som spelar kör inte 4K+ultra inställningar i krävande spel. Man sänker grafikinställningarna, kör dlss kanske etc beroende på hur mycket fps man tycker sig behöva och det går inte testa alla möjligheter.
Även om spelen är begränsade av grafikkkortet nu, kan de vara mindre begränsande nästa generation. Kanske inte jätteviktigt för de som byter hårdvara relativt ofta.
Olika spel är olika cpu-krävande, det finns spel som fortfarande är begränsade av cpu:n även i 4K, även om de flesta är mest grafikkortsbegränsade.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

18 sidor senare och fortfarande samma fråga som återkommer gång på gång på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

I de allra flesta spel räcker typ AM4 R5 5600 eller typ i5 12400F för spelande i 4K. Det är grafikkortet som jobbar hårdast vid hög upplösning och höga inställningar, de flesta processorerna hänger med

Det finns undantag till det, som till exempel strategispel som Civilization, eller spel med många rörliga delar som Factorio

Sen finns den andra extremen: de som spelar för att nå 300 FPS eller mer till varje pris, kanske CS eller andra esport-spel. Där är grafiken sekundär och antalet bildrutor viktigast av allt

Den här recensionen fokuserar på ’stora’ spel, ’vanlig gaming’. Där försöker de visa hur denna processor presterar i framtidens spel genom dessa tester som inte lastar grafikkortet maximalt

Det finns många andra tester som visar resultat i 4K, men med nästan alla processorer som är bättre än de jag nämnde i början så får man samma resultat, i alla fall inom ungefär 0-5FPS från samma

Sen får man ju inte glömma att en bättre CPU snabbar upp andra saker.
Ex när jag spelade unscharted 4 med min 5600 dator för några år sedan tog det en väldigt lång tid att kompilera shaders. Så man fick ju vänta en bra stund på att få spela utan hack. Men det har jag för mig bara behövdes efter en stor uppdatering eller om man ändrat mycket i grafik inställningar. Sen påverkas man mindre av skräpmjukvara när man har bättre cpu ex som mjukvaran till min Philips skärm drar 2-3,5% cpu av att ligga i bakgrunden. De flesta som testar processorer gör det ju av förklarliga skäl med ett ganska rent operativsystem.
Hade varit lite intressant att se speltester med en 7600x mot en 7900x på ett operativsystem som varit i drift med en vanlig okunnig datoranvändare i några år (25 toolbars i webbläsarn och så) Om kärnorna gör nytta då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Att testa i 720p/1080p gör att man ser processorns fulla potential. Det ger mest information om hur snabb processorn är oavsett upplösning och grafiska inställningar i spel eller vilket spel det är för den delen. Det är dock inte samma sak som du kommer använda den potentialen fullt ut hela tiden, särskilt inte om du spelar i 4K däe grafikkortet oftast har större roll. Det testerna visar är mer max vad de kan prestera; om en cpu inte får upp bildfrekvensen mer än säg 100 fps i testat spel kommer det ju inte kunna prestera mer när upplösningen går upp.
Det finns flera komplicerande faktorer i verklig användning:
De flesta som spelar kör inte 4K+ultra inställningar i krävande spel. Man sänker grafikinställningarna, kör dlss kanske etc beroende på hur mycket fps man tycker sig behöva och det går inte testa alla möjligheter.
Även om spelen är begränsade av grafikkkortet nu, kan de vara mindre begränsande nästa generation. Kanske inte jätteviktigt för de som byter hårdvara relativt ofta.
Olika spel är olika cpu-krävande, det finns spel som fortfarande är begränsade av cpu:n även i 4K, även om de flesta är mest grafikkortsbegränsade.

Så hur snabb är processorn i 4k med ett 4090? För det intressanta för en som spelar i 4k är hur många fler fps det ger jämfört med en annan processor.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sen får man ju inte glömma att en bättre CPU snabbar upp andra saker.
Ex när jag spelade unscharted 4 med min 5600 dator för några år sedan tog det en väldigt lång tid att kompilera shaders. Så man fick ju vänta en bra stund på att få spela utan hack. Men det har jag för mig bara behövdes efter en stor uppdatering eller om man ändrat mycket i grafik inställningar. Sen påverkas man mindre av skräpmjukvara när man har bättre cpu ex som mjukvaran till min Philips skärm drar 2-3,5% cpu av att ligga i bakgrunden. De flesta som testar processorer gör det ju av förklarliga skäl med ett ganska rent operativsystem.
Hade varit lite intressant att se speltester med en 7600x mot en 7900x på ett operativsystem som varit i drift med en vanlig okunnig datoranvändare i några år (25 toolbars i webbläsarn och så) Om kärnorna gör nytta då.

Då X3d modellerna inte är speciellt snabba i tasks som kompilering så är de inte mycket snabbare än en i5/ryzen 5

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då X3d modellerna inte är speciellt snabba i tasks som kompilering så är de inte mycket snabbare än en i5/ryzen 5

En 7950x3d har fortfarande 16 kärnor. Så den borde faktiskt vara snabbare än en 7600x.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

En 7950x3d har fortfarande 16 kärnor. Så den borde faktiskt vara snabbare än en 7600x.

Absolut men för 4-7k mer så tror jag de flesta väntar 1min extra 😬 mot just 7600x så är den nästan exakt dubbelt så snabb i kb/s med ett pris om 3x så högt (kollat decompression file) dock är 7600x snabbare I spel pga dubbel ccd och dess problem.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Absolut men för 4-7k mer så tror jag de flesta väntar 1min extra 😬 mot just 7600x så är den nästan exakt dubbelt så snabb i kb/s med ett pris om 3x så högt (kollat decompression file) dock är 7600x snabbare I spel pga dubbel ccd och dess problem.

Ja alltså jag tycker inte det är värt den extra kostnaden. Valde själv en ryzen 5 7600 när jag byggde stationär dator igen av en anledning.
Ville bara nämna att allt inte handlar om FPS en dator kan upplevas som mycket piggare även om det inte syns i de traditionella spel testerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kan vi skrota tester i 720 och istället gå loss på 1440p och 4K istället? Jag förstår poängen - ju högre upplösning desto mer läggs flaskhalsen på grafikkortet - men vem köper en 9800x3d för att spela i 720? Att belysa skillnaden mellan processorer i ett scenario som aldrig uppstår känns förlegat. Poängen blir meningslös.

Det vore betydligt bättre att få verklighetsförankrade tester i riktiga upplösningar. Det är en skillnad mellan dessa CPUer även i 4K+.

Det skulle också belysa hur många dumdristiga kommentarer som finns om att "om du spelar i högre upplösning så är det inte lönt att lägga för mycket pengar på processorn" - ni vet precis vilken typ jag menar. Om en uppgradering av CPU ger 80-100 FPS mer i 720 men bara 15-20 FPS i 4K (fiktiva värden) så kan det vara värt precis lika mycket ändå. Känslan att spela i 80fps istället för 60 är enorm.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Jag förstår på ett sätt att man vill ha "realistiska" tester med hur processorerna används, men det blir då något annat än ett test av cpu:ernas faktiska prestanda. Det finns ju massor av kombinationer av grafikkort, spel, grafiska inställningar, OS etc. Vad ska de välja för kombinationer? Att testa cpuerna i låg upplösning ger mer information om dem än något annat sätt att testa på, även om det inte är hur du själv använder cpu:n på.

Hardware unboxed tog upp just detta för tredje gången på kort tid, denna gång i en förkortat video. Ta tid till er och fundera över argumenten:
https://www.youtube.com/watch?v=O3FIXQwMOA4
https://www.youtube.com/watch?v=5GIvrMWzr9k

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag förstår på ett sätt att man vill ha "realistiska" tester med hur processorerna används, men det blir då något annat än ett test av cpu:ernas faktiska prestanda. Det finns ju massor av kombinationer av grafikkort, spel, grafiska inställningar, OS etc. Vad ska de välja för kombinationer? Att testa cpuerna i låg upplösning ger mer information om dem än något annat sätt att testa på, även om det inte är hur du själv använder cpu:n på.

Hardware unboxed tog upp just detta för tredje gången på kort tid, denna gång i en förkortat video. Ta tid till er och fundera över argumenten:
https://www.youtube.com/watch?v=O3FIXQwMOA4
https://www.youtube.com/watch?v=5GIvrMWzr9k

Joo så är det men någon gång kommer det gpu:er som presterar så pass bra att det faktiskt är värt att byta processor för att inte flaskhalsa. Så det jag saknar är ett 4k test med top grafikkort för att se om man vinner något på att byta

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Skrivet av Mäki:

Joo så är det men någon gång kommer det gpu:er som presterar så pass bra att det faktiskt är värt att byta processor för att inte flaskhalsa. Så det jag saknar är ett 4k test med top grafikkort för att se om man vinner något på att byta

DVS du vill se en Intel CPU 8P-cores E-cores = off @ 6000MHz med DDR 8600 cl 28 vs AMD fps low då det bara är "raka staplar i alla spel som denna sida vill hänvisa till som inte vill redovisa resultat? Dröm om kommer aldrig att hända!!!!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk

om man ska game'a i 1440p, är det nån större skillnad mellan 9800x3d och 7900x3d?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

om man ska game'a i 1440p, är det nån större skillnad mellan 9800x3d och 7900x3d?

beror ju på vilket spel och inställningar. spelar du AAA spel i höga inställningar så kommer du inte märka nått. spelar du säg warzone i 1440p low så kommer du märka.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Beror också på om du ska köra DLSS eller FSR i quality mode eller lägre, då ska du kanske ta en titt på 1080p resultaten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Inaktiv

Är det någon mer än mig som tycker amds 9000 serie känns riktigt rapp.

@raven6666
Jag hade en 7800x3d och gick till en 9600x och datorn känns mycket snabbare, det samma gäller uppstart som tar typ 3-4 sekunder.

Verkar vara ganska jämt skägg när jag testade lite Time spy iallafall förutom cpu score där 7800x3d har fler kärnor men 9600x kostar 2690kr när jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Är det någon mer än mig som tycker amds 9000 serie känns riktigt rapp.

@raven6666
Jag hade en 7800x3d och gick till en 9600x och datorn känns mycket snabbare, det samma gäller uppstart som tar typ 3-4 sekunder.

Verkar vara ganska jämt skägg när jag testade lite Time spy iallafall förutom cpu score där 7800x3d har fler kärnor men 9600x kostar 2690kr när jag köpte den.

<Uppladdad bildlänk>

Varför gick du från en 7800X3D till en 9600X?

9600X är lite snabbare i vissa specifika enkeltrådade laster, men i spel och i flertrådad last så är 7800X3D snabbare. Så i de flesta fall är 7800X3D en snabbare cpu.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shugge:

Varför gick du från en 7800X3D till en 9600X?

9600X är lite snabbare i vissa specifika enkeltrådade laster, men i spel och i flertrådad last så är 7800X3D snabbare. Så i de flesta fall är 7800X3D en snabbare cpu.

@shugge
Jag spelar i 1440p så 9600x va det givna valet när jag jämför de båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@shugge
Jag spelar i 1440p så 9600x va det givna valet när jag jämför de båda.

Jag ser inte hur det är ett givet val, men det är ditt val.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shugge:

Jag ser inte hur det är ett givet val, men det är ditt val.

@shugge
Mer fps i spel är härligt då jag kör 1440p och
7800x3d känns även slöare i Windows samt startar flera sekunder saktare.

Man sparar mycket på uppstarter då livet är så kort redan och sparar flera tusen, det är ju inte så svårt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@shugge

Man sparar mycket på uppstarter då livet är så kort redan och sparar flera tusen, det är ju inte så svårt då.

Det handlar nog om styrkretsen mot ram

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@shugge

Bytte du moderkort eller allt samma förutom CPU?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Bytte du moderkort eller allt samma förutom CPU?

Bytte bara cpu

Permalänk

Grym cpu, men jag är jättenöjd med min nyköpta 7950X3D, nu när nya 9950 x3d endast kommer ha en ccd med x3d cache. JAG missa o knäppa en 9800x3d vid första leveransen och orka inte vänta, men skillnaden i 1440p och över är så pass liten att det knappt märks.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.