Apple börjar sälja gamingutrustning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Wow presterar som en 3080 med feting cpu på en mac m1 så det är ju en fråga om att vilja programmera.
Förmodligen inte ens jobbigt att porta det effektivt så det är fan skämskudde på att fler inte gör det så man kan droppa pcn helt.

Är inte wow byggt för att man ska kunna köra det på en brödrost? 20 år gammalt. Säger du att M1 ska liknas vid en brödrost? Mac mini kanske hade kunnat vara en horisontal brödrost, iofs.

Har för mig att den jämfördes med ett 3050 i denna videon:
https://youtu.be/P0pHSz4wyaw?si=rhkp8riNqf9IMjUj

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Eller enormt stort med tanke på alla iOS-/iPadOS-spel som går att köra direkt i macOS

Körde själv Diablo Immortal på min MacBook M1 utan problem.

Sen satsas det mer och mer på AAA-spel hela tiden, där Baldur's Gate 3 är ett av få. Men fler blir det

Jag pratade mer om PC/konsol spel än mobil spel.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ser nästan identisk ut som min Keychron Q1 Pro på millimetern. Det enda som skiljer är några lampor.

Jo, tänkte på musen i detta fall. Men du har rätt. Jag kör också Q1 Pro.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är inte wow byggt för att man ska kunna köra det på en brödrost? 20 år gammalt. Säger du att M1 ska liknas vid en brödrost? Mac mini kanske hade kunnat vara en horisontal brödrost, iofs.

Har för mig att den jämfördes med ett 3050 i denna videon:
https://youtu.be/P0pHSz4wyaw?si=rhkp8riNqf9IMjUj

Talar av egen erfarenhet med egna prylar, inte något jag sett på nätet.
Försök gärna hata nya m4:an utan att testa den också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jag pratade mer om PC/konsol spel än mobil spel.

Låter som att du aldrig rört en Mac, än mindre någon med Apple Silicon.

Permalänk
Medlem

Det där har inte samma Apple designfiness som vi är vana vid...

Permalänk
Medlem

Det där gör att jag undviker Corsair fr.o.m nu.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skribent

Inte nog med att de valde tattiga produkter att slänga färg på, de kunde inte gjort de nya skalen fulare... Edgelord svart med rött är ju mer tilltalande än vad nu det där är.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Det största problemet, enligt mig, med "Apple Gaming" i dagsläget är avsaknaden av modularitet. Det kan svänga rätt snabbt vad man behöver i prestandaväg för sitt spelande och det känns lite surt att behöva köpa ett helt nytt system för att grafikprestandan inte längre räcker till eller att det plötsligt behövs 32GiB minne istället för 16.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Vem köper en musjäkel för 1,7k är min fundering, men det är jag det.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Antar att musen blir laddad från undersidan, och att den ej går att använda under laddning pga den geniala platsen för laddningen. Sen blir väl knappast en Mac en "speldator" bara för att man köper gaming mus och tangentbord. Av samma orsak att datorn ej blir snabbare bara för att det sitter RGB- fläktar.

Men vad fan säger du??
Så mitt datorbyggande under de senaste 30 åren är en lögn!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Vem köper en musjäkel för 1,7k är min fundering, men det är jag det.

Relativt många. Finns dyrare än så. Finns flera jävligt bra möss runt de slantarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Låter som att du aldrig rört en Mac, än mindre någon med Apple Silicon.

Va?

Apple M chip är kraftfulla men det betyder inte att alla spel har support för dom vilket är problemet har inte prestandan.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Joppis:

Som att köpa racingstolar till min Skoda Fabia...

Njae, som sagts ovan. De börjar i fel ände.

Bara om Skoda Fabia har börjat stoppat in världens bäst presterande motor... M4 har världens snabbaste CPU-kärna, även för spel.

Skrivet av huttala:

De kan ju börja med att fixa proton eller liknande till mac så att man kan spela lite mer spel. Om än med sämre kompatibilitet än i Windows.

Men om man känner Apple rätt så måste allt vara native och anpassat 100% utefter deras obskyra krav på saker.

Det är exakt den strategi man bör gå efter om man vill vara en "also-ran" som "ingen" egentligen bryr sig om. Apple har försökt utformat Game Development Kit så detta inte ska hända.

Men just något likt Proton finns ju redan i form av Crossover. Är delvis samma utvecklare som jobbar med Proton och Crossover då båda bygger på en fork av Wine med fokus att kunna köra Windows-spel på Linux resp. MacOS.

Loser-dealen men det är: endera fungerar det dåligt, vilket ger plattformen dåligt rykte. Eller så fungerar det "tillräckligt bra" vilket ger spelutvecklare väldigt lite incitament att bygga en bra produkt för plattformen ("native" stöd på Linux är i praktiken helt dött p.g.a. Proton).

Går att spela rätt många Windows-spel m.h.a. Crossover (och dess gratismotsvarighet Whisky).

Ovanpå det går också väldigt många spel att köra via Parallel-desktop. Onödigt dyr lösning om man bara vill kunna köra Windows-spel, men en väldigt lämplig lösning om man av andra skäl ändå behöver Parallel-desktop (är så jag kör de spel på Steam/Epic som inte har MacOS-version).

Problemet med alla lösningarna ovan är att då GPU-prestanda är huvudflaskhalsen för Mac får man en rätt stor prestandavinst med att gå från att emulera DX11/DX12 till att köra native-Metal. CPU-delen är idag så kraftig att emulering (rent tekniskt är det binäröversättning) av x86 är ett icke-problem. M4 kör x86-program snabbare än vad senaste generationen laptop CPUer från AMD/Intel gör, vilket är helt galet.

Vad Apple redan har är världens största prenumerationstjänst för spel i Apple Arcade. Även om i stort sett alla spel där fungerar på M-serie Mac:arna är huvudfokus hos Arcade på Iphone/Ipad/Apple TV. Det man vill är att AAA PC-spelen även ska börja göras för Mac.

Skrivet av Felixark:

Ja dock är utbudet väldigt litet eftersom att Apple M chipen är ARM baserade.

Att det är en ARM64 CPU är ett icke-problem i detta fall. Sure, M4 behöver köra "native" ARM64 för att spöa X3D-modellerna i spelprestanda (om man kör 320x200 så...), men CPU-kraft är inte den huvudsakliga flaskhalsen utan det är GPU-kraft.

Rosetta 2 har inte heller det problem som Windows 11 Prism har med vissa av de senaste AAA-spelen, att de använder AVX2. AVX2 lades till i Rosetta 2 i Sequoia (och förutsätter att Microsoft kommer lägga till det inom kort för Prism).

GPU-prestanda är ett problem med instegsmodellen, den presterar lika eller något bättre än senaste generationer AMD/Intel iGPUer och de är knappast några gaming-monster...

Pro-varianten är inte heller ett monster, men den dubblar prestandan hos instegsversionen och det går helt klart att spela med.

Med Max når man desktop 4070 / laptop 4080-nivå, men undrar om det finns någon som köper en M4 Max för att primärt spela... Jag spelar på min M3 Max, vilket fungerar riktigt bra, men dator köptes primärt för arbete med "tung" utveckling och AI.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ingen har väl talat om "alla" spel, men över 50000 titlar utvecklade för macOS är väl en bra start:
https://gg.deals/games/?platform=2&sort=metascore

Kan jämföras med 7000 verifierade titlar till Stream Deck...

ARM64 kör x86-kod som en axelryckning. Sen går det som sagt att köra flertalet Windows-spel direkt i macOS genom CrossOver, Whisky och liknande.

Tror fortfarande aldrig att du ens rört en Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ingen har väl talat om "alla" spel, men över 50000 titlar utvecklade för macOS är väl en bra start:
https://gg.deals/games/?platform=2&sort=metascore

Kan jämföras med 7000 verifierade titlar till Stream Deck...

ARM64 kör x86-kod som en axelryckning. Sen går det som sagt att köra flertalet Windows-spel direkt i macOS genom CrossOver, Whisky och liknande.

Tror fortfarande aldrig att du ens rört en Mac

Av mina 137 spel på steam så är bara 67 av dom som går att spela på mac det är ungefär 50% skulle säga det är ganska stor skillnad säkert till och med flera av desssa spel som inte är är väloptimerade för arm baserad APU också.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Relativt många. Finns dyrare än så. Finns flera jävligt bra möss runt de slantarna.

Vet inte vad du har för källa för "relativt många". Tror det ligger på en väldigt låg % bland gamers om jag ska vara ärlig, men jag kan ha fel så klart!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

…för sakens skull ska det kanske även påpekas att inte alla köper ”gaming”-tangentbord/möss för att spela med. Jag har kört det i åratal p.g.a. att de är bättre varianter än ”kontors”-tangentbord/möss. Har ett glorious gmmk pro och en glorious o 2 mus till min arbetsdator för tillfället. Ingen aning om hur dessa corsair prylar är, men antar att de är Ok.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Klart att det går. Men det finns ju inte så många spel. Är ju en enorm jäkla skillnad mellan Mac och pc/ps/nintendo.

Visst är det en stor skillnad, men 21,636 MacOS-spel på tycker jag nog inte man kan kalla ”inte så många spel”

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

…för sakens skull ska det kanske även påpekas att inte alla köper ”gaming”-tangentbord/möss för att spela med. Jag har kört det i åratal p.g.a. att de är bättre varianter än ”kontors”-tangentbord/möss. Har ett glorious gmmk pro och en glorious o 2 mus till min arbetsdator för tillfället. Ingen aning om hur dessa corsair prylar är, men antar att de är Ok.

Dom ska var bra dock är det verkligen värt att betala 30-50% mer för dom har sålde av Apple?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Dom ska var bra dock är det verkligen värt att betala 30-50% mer för dom har sålde av Apple?

Ja! Om man gillar det unika färgschemat och vill slippa windows-knapp.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bara om Skoda Fabia har börjat stoppat in världens bäst presterande motor... M4 har världens snabbaste CPU-kärna, även för spel.

Det är exakt den strategi man bör gå efter om man vill vara en "also-ran" som "ingen" egentligen bryr sig om. Apple har försökt utformat Game Development Kit så detta inte ska hända.

Men just något likt Proton finns ju redan i form av Crossover. Är delvis samma utvecklare som jobbar med Proton och Crossover då båda bygger på en fork av Wine med fokus att kunna köra Windows-spel på Linux resp. MacOS.

Loser-dealen men det är: endera fungerar det dåligt, vilket ger plattformen dåligt rykte. Eller så fungerar det "tillräckligt bra" vilket ger spelutvecklare väldigt lite incitament att bygga en bra produkt för plattformen ("native" stöd på Linux är i praktiken helt dött p.g.a. Proton).

Går att spela rätt många Windows-spel m.h.a. Crossover (och dess gratismotsvarighet Whisky).

Ovanpå det går också väldigt många spel att köra via Parallel-desktop. Onödigt dyr lösning om man bara vill kunna köra Windows-spel, men en väldigt lämplig lösning om man av andra skäl ändå behöver Parallel-desktop (är så jag kör de spel på Steam/Epic som inte har MacOS-version).

Problemet med alla lösningarna ovan är att då GPU-prestanda är huvudflaskhalsen för Mac får man en rätt stor prestandavinst med att gå från att emulera DX11/DX12 till att köra native-Metal. CPU-delen är idag så kraftig att emulering (rent tekniskt är det binäröversättning) av x86 är ett icke-problem. M4 kör x86-program snabbare än vad senaste generationen laptop CPUer från AMD/Intel gör, vilket är helt galet.

Vad Apple redan har är världens största prenumerationstjänst för spel i Apple Arcade. Även om i stort sett alla spel där fungerar på M-serie Mac:arna är huvudfokus hos Arcade på Iphone/Ipad/Apple TV. Det man vill är att AAA PC-spelen även ska börja göras för Mac.

Att det är en ARM64 CPU är ett icke-problem i detta fall. Sure, M4 behöver köra "native" ARM64 för att spöa X3D-modellerna i spelprestanda (om man kör 320x200 så...), men CPU-kraft är inte den huvudsakliga flaskhalsen utan det är GPU-kraft.

Rosetta 2 har inte heller det problem som Windows 11 Prism har med vissa av de senaste AAA-spelen, att de använder AVX2. AVX2 lades till i Rosetta 2 i Sequoia (och förutsätter att Microsoft kommer lägga till det inom kort för Prism).

GPU-prestanda är ett problem med instegsmodellen, den presterar lika eller något bättre än senaste generationer AMD/Intel iGPUer och de är knappast några gaming-monster...

Pro-varianten är inte heller ett monster, men den dubblar prestandan hos instegsversionen och det går helt klart att spela med.

Med Max når man desktop 4070 / laptop 4080-nivå, men undrar om det finns någon som köper en M4 Max för att primärt spela... Jag spelar på min M3 Max, vilket fungerar riktigt bra, men dator köptes primärt för arbete med "tung" utveckling och AI.

Ja, precis.
Problemet om man nu verkligen satsar på att få dit PC AAA-spel officiellt är ju just att dessa generellt behöver rätt mycket GPU.
Om man kommer upp i 4070-nivå så är det ju helt klart något som går att jobba med, men med dagens hårdvarualternativ har ju då prislappen skenat något enormt (och man har då även "tvingats" köpa mycket mer CPU än man hade behov av).

Som det är nu lutar det väl åt att den "nästan rimliga speldatorn" kommer vara en framtida M4-baserad Mac Studio för kanske ~30kkr och uppåt, som då ger ~4070-prestanda.

Om man verkligen vill få gaming-snöbollen i rullning så är väl detta ett problem som man måste jobba med snarast... ta fram någon hårdvarukombination som är mer balanserad för detta ändamål som kan få ned priset.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Men vad fan säger du??
Så mitt datorbyggande under de senaste 30 åren är en lögn!?

Om lögnen är pga att du tror att RGB ger mer FPS i spel så ja.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tråkigt att vissa är så trångsynta och tror att det inte går att spela på en Mac när det går utmärkt på en Mac Mini M4 tex.

https://www.youtube.com/watch?v=W7tpivJbTUE

https://www.youtube.com/watch?v=0dtLBOF17aQ

Man KAN spela på denna som du säger. Man KAN även bada i Pite havsbad imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Av mina 137 spel på steam så är bara 67 av dom som går att spela på mac...

Har du testat? Vad Steam säger officiellt och vad som faktiskt funkar är inte samma sak.

Har 1000-tals spel själv genom Steam, GOG, Epic Games och Prime Games. Då är det smidigt med Heroic Games Launcher som gör många Windows-titlar spelbara på Mac (dock ej stöd för just Steam)

Permalänk
Datavetare

Om någon är är ute efter just den musen så är det väl samma modell som Elgiganten kör rea på denna vecka

899 SEK istället för 1500 SEK.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Apple har nog inspirerats av SJ som satt i system att sälja biljetter utan att uppvisa något tåg.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Yoshman:

Har du någon data som styrker dina påståenden om att linux skulle vara dödare (för de var stendött före steam deck) nu när steam deck slagit igenom såpass mycket som det gjort tack vare proton?
Jag skulle tro det är tvärtom tack vare proton så finns det statistik för att folk spelar på linux och utvecklare kanske ser det mer värt att utveckla native mot linux.

Det enda jag vill är att kunna spela lite spel på min M4 pro laptop, och det nu, inte ett fåtal spel om 10 år.
Får ta en titt på whiskey, håller tummarna för att det går att spela motsvarande spel man kan spela på steam deck, fast på macbooken då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om man verkligen vill få gaming-snöbollen i rullning så är väl detta ett problem som man måste jobba med snarast... ta fram någon hårdvarukombination som är mer balanserad för detta ändamål som kan få ned priset.

Apple Silicon är dagens motsvarighet till Amiga med Agnus, Denise och Paula! Ganska imponerande att se vad Unified Memory, CPU, GPU och Neural Engine kan åstadkomma tillsammans.

Så hårdvaran finns där, men frågan är hur man får utvecklarna att nyttja all kraft.

Idag känner jag bara till Stable Diffusion som verkligen kan nyttja all kraft samtidigt i Apple Silicon. Och min gamla MacBook Pro 14 blir då nästan lika varm som när en Lenovo Thinkpad kör Windows Defender

Permalänk
Datavetare
Skrivet av evil penguin:

Ja, precis.
Problemet om man nu verkligen satsar på att få dit PC AAA-spel officiellt är ju just att dessa generellt behöver rätt mycket GPU.
Om man kommer upp i 4070-nivå så är det ju helt klart något som går att jobba med, men med dagens hårdvarualternativ har ju då prislappen skenat något enormt (och man har då även "tvingats" köpa mycket mer CPU än man hade behov av).

Som det är nu lutar det väl åt att den "nästan rimliga speldatorn" kommer vara en framtida M4-baserad Mac Studio för kanske ~30kkr och uppåt, som då ger ~4070-prestanda.

Det är väl inte realistiskt att räkna med någon större volym av Max / Ultra användare.

För de som bryr sig om spel hänger det väl på att många spel är fullt spelbara på instegsmodellen och fungerar riktigt bra på Pro-modellerna. Givet att volymen av PC-spelare sitter på x60-modeller så är ju inte Pro-versionen allt för långt bort idag.

Sen går det inte riktigt att jämföra rakt av då M-serie kretsarna har uppskalade mobil-GPUer, dessa har lite andra svagheter och styrkor jämfört med PC GPUer.

Fördelen ligger i att deras design gör dem lite mindre hungriga på VRAM-bandbredd, vilket bl.a. visar sig i att de hanterar höga upplösningar bättre. Normalt har tile-based rendering GPUs en svaghet i att de hanterar komplex geometri sämre, men här har faktiskt Apple nytta av sin brutalt starka GPU då det som annars kan bli en flaskhals (sortering av all geometri in i tillgängliga "tiles", något som "vanliga" GPUer inte alls gör) delvis beror av CPU-kraft.

Är just att det finns en teknisk skillnad som gör det så viktigt att spelen verkligen är "native" Metal och inte emulerade DX-titlar.

Man ser detta i t.ex. Baldurs Gate 3. I 1280x720 med lägre inställningar är GPU i M4 och Radeon 890M likvärdiga, när man skruvar upp inställningarna blir M4 snabbare. GPU i Pro är lite mer än dubbelt så snabb.

Visa signatur