Finns de någon vettig toppmobil utan massa skräp?

Permalänk
Medlem

Finns de någon vettig toppmobil utan massa skräp?

Direkt till saken.

Varför, Varför . Varför ,Varför Varför , Varför. Varför är de så mycket skräp i dagens toppmobiler.

Vad menar jag med skräp?

För mig är de appar och program jag inte behöver...

Varje ny uppdatering för med sig nya appar och rent ut sagt skit som jag inte behöver som gör telefonen sämre då den belastas med mera program och appar som inte går att ta bort!

De tar plats, minne och prestanda från min köpta produkt. För att ta en vara jag har som exempel. En samsung galaxy s23 ultra. Inte nyaste modellen i segmentet bland mobiler men i stort sätt aldrig använd telefon för min del. En reserve telefon. Back up. SÅ att säga.

Uppdateringar som gjorts medför nya appar och skit som jag inte kan ta bort.
Samsung hävdar att deras uppdateringar inte på sikt ska försämra derar produkter i avseende att användaren ska köpa nytt mer ofta.

Jag hävdar skitsnack!

Så vad gör man. Vad finns de för alternativ till dagens skit!

Vad söker jag. Inte top of the line. Jag uppgraderar mobilen kanske efter 3-4 år. Då köper jag de bästa men inte direkt de kommer ut. brukar vänta 1 år kanske.

Så egentligen är en samsung galaxy s23 ultra en jättebra telefon för mig. Speciellt för kameran som jag är ute efter.
Varför android? Därför att de är lätt att hålla på med.

Har haft Apple produkter som surfplatta och mobiler. De fungerar inte!

Vad finns de för alternativ, finns de mobiler som har prestandan av en tex s23 ultra eller högre men som inte har en massa skit i sig.

För många år sedan var ju huawei en bra mobil som inte hade massa skit i sig och man kunde ta bort sakerna.

vilka alternativ finns de i dag?

Eller lär man börja bli en hacker för att skriva egen programvara och börja infiltrera mobilens program själv och börja bryta alla möjliga lagar och regler för att få en vettig telefon.

Permalänk
Medlem

tror folk säger Pixel? ska väl vara nära stock android. har ej testat själv dock.
alternativet är att installera custom OS
beroende på vilken modell du har kanske LineageOS funkar.

jag hade kinesiskt skit innan, ångrade mig så mycket och trodde inte det kunde bli värre, så köpte jag en Samsung och det var visst värre haha. förstår dig till fullo

Permalänk

Pixel eller Motorola borde bli bra.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 11

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

verkar som google pixel 9 pro skulle vara ett bra val! endå inte så stora skillnader mot tex Iphone 16 och s24 ultra. frågar är hur mycket man kan radera från google pixel 9 pro när de kommer till appar jämfört med tex samsung 24 ultra.

Någon som vet. De kanske inte skiljer sig något alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

verkar som google pixel 9 pro skulle vara ett bra val! endå inte så stora skillnader mot tex Iphone 16 och s24 ultra. frågar är hur mycket man kan radera från google pixel 9 pro när de kommer till appar jämfört med tex samsung 24 ultra.

Någon som vet. De kanske inte skiljer sig något alls?

Har en kollega som kör Nothing och den känns rätt ren ifrån skit.
Sen är det lite sisådär med uppdateringar, inte lika ofta som Pixel och Samsungs Premiummodeller, men ändå inte dåligt (varannan månad). Det lilla jag sett så tycker jag skärmen är bra och trevlig design.