Permalänk

"AMS-kompatibelt", allt det betyder är väl att den känner av vilken färg och filament det är va? Men man kan använda all filament som vanligt, men då får man manuellt peta in vad det är?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Skrivet av Bemushroomed:

"AMS-kompatibelt", allt det betyder är väl att den känner av vilken färg och filament det är va? Men man kan använda all filament som vanligt, men då får man manuellt peta in vad det är?

Jag tror att dom mera syftar på att det går att använda. T.ex TPU brukar inte vara det lättaste att använda med en AMS/MMU.

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Skrivet av Bemushroomed:

Funkar dessa supports för att skriva ut detta träd verkligen? jag använder auto, testat threshold angle från 15-50, blir likadant.

Man fick även med en variant med support, det verkar som han satt dom likadant ungefär, utan stöd alls för 2 av de stora grenarna. Jag har inte skrivit ut något såhär "spretigt" så jag har ingen aning.

Till sådana organiska objekt med få punkter som kräver support hade jag använt funktionen "Make overhangs printable" (OrcaSlicer)
Vilket modifierar geometrin så att det inte behövs supports. Inte alltid användbart dock.

Visa signatur

12700K | 32GB | 3070

Permalänk
Skrivet av varget:

Skriv ut ett overhang test tex https://www.printables.com/model/162021-overhang-test och se hur bra din skrivare är på att hälla smält plast i luften

Testade det här. Tycker det gick ganska bra för min gamla Ender 2.

PLA 200C/50C cooling 100%
PETG 235C/80C cooling 50%
ABS 235C/100C/55C cooling 15%
Vita punkten är 70 grader.
Utskriftstid enligt Cura 1h 7min

Den har en massa mods men tyvärr är det mesta svart:

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Testade det här. Tycker det gick ganska bra för min gamla Ender 2.
<Uppladdad bildlänk>
PLA 200C/50C cooling 100%
PETG 235C/80C cooling 50%
ABS 235C/100C/55C cooling 15%
Vita punkten är 70 grader.
Utskriftstid enligt Cura 1h 7min

Den har en massa mods men tyvärr är det mesta svart:
<Uppladdad bildlänk>

Ser bra ut tycker jag. Anledningen att skriva ut detta (i samma filament så klart) är att se vad man kan förvänta sig att overhangs kommer se ut. Så kan man bestämma om man ska köra med eller utan support.

Permalänk
Skrivet av varget:

Ser bra ut tycker jag. Anledningen att skriva ut detta (i samma filament så klart) är att se vad man kan förvänta sig att overhangs kommer se ut. Så kan man bestämma om man ska köra med eller utan support.

Blev överraskad att PETG och ABS fungerade så bra som det gjorde. Försöker hålla mig till 45 grader när det går ändå men det är skönt att veta att 70 grader fungera hyffsat bra också.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa en 3D-utskrift från en tjänst som printar åt en. Ska printa dessa (1) (2) till en throttle. Det är alltså motsvarande en spak på en handkontroll, något jag kommer ha tummen på och vill ha bra kontroll samt känsla över.

I beskrivningen står det att utfyllnaden ska vara 75%. Tjänsten erbjuder 100%, borde jag välja det? Beskrivningen nämner även att filamentmaterialet ska vara PLA+ eller TPU. Vilken borde jag välja? Finns det något bättre lämpat?

Tjänsten erbjuder följande material: PLA, ABS, PETG, TPU, ASA, PLA-CF, PETG-CF, TPC (40d), ASA-CF, ABSpro (PC-ABS), Addigy F1030 FR (Nylon), STYX PA6-CF15 (Nylon), LUVOCOM 3F PAHT-CF 9891 (Nylon). Dessa säger mig ingenting.

Hoppas detta är tillåtet att fråga i tråden. Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tänkte beställa en 3D-utskrift från en tjänst som printar åt en. Ska printa dessa (1) (2) till en throttle. Det är alltså motsvarande en spak på en handkontroll, något jag kommer ha tummen på och vill ha bra kontroll samt känsla över.

I beskrivningen står det att utfyllnaden ska vara 75%. Tjänsten erbjuder 100%, borde jag välja det? Beskrivningen nämner även att filamentmaterialet ska vara PLA+ eller TPU. Vilken borde jag välja? Finns det något bättre lämpat?

Tjänsten erbjuder följande material: PLA, ABS, PETG, TPU, ASA, PLA-CF, PETG-CF, TPC (40d), ASA-CF, ABSpro (PC-ABS), Addigy F1030 FR (Nylon), STYX PA6-CF15 (Nylon), LUVOCOM 3F PAHT-CF 9891 (Nylon). Dessa säger mig ingenting.

TPU är en mjukplast, men hur mjuk den är kan variera rätt mycket. "Hård TPU" (95A eller högre) funkar rätt bra knappar IMHO, men är mer en smak sak. TPU känns lite mer "professionellt" än hård plasterna som det märks mer att de är 3d printat. 75% eller 100% kommer inte spela speciellt stor roll för en sån grej (men TPU är lite hårdare om man kör 100%).

För PLA+ kan man nog komma undan med vanlig PLA med, eller PETG. Du kan välja ABS om du gillar att knapparna blir lite blanka med tiden (samma plast som i LEGO).

TBH för en sån lite pryl, när du ändå köper tjänsten, skulle jag kolla på resin printing istället, kommer nog bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Fråga på

PLA+ betyder bara att det är PLA som modifierats av tillverkaren på något sätt. Det är rätt meningslös information om du inte vet exakt vad som gjorts med den. Vanlig PLA är ett av de hårdaste plasterna man kan printa med och tål jämförelsevis stor statisk belastning. nackdelar är att slagtåligheten är sämre och det tål inte lika hög värme som andra material. Det finns PLA som modifierats för högre slag- eller värmetålighet men lika ofta kan modifierade varianter vara sämre än ren PLA.

Lite svårt att veta vad dom menar med TPU då det finns i en massa olika hårdheter men jag tror inte det kommer att märkas någon större skillnad på så små detaljer. Kan ge lite skönare känsla och bättre grepp än hårdplast men hårdplast tenderar att bli snyggare när man printar. Hänger lite på vilka maskiner man har tillgång till.

Jag hade övervägt att beställa både ABS och TPU om det inte kostar för mycket så kan du köra på den du tycker känns bäst.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Nån som har en 3D scanner? Funderar starkt på en Revopoint POP 3 3D. Är dom krångliga att ha och göra med? Jag förstår att te.x ljus/material/reflektion spelar in väldigt mycket.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Har ni några tips på bra/prisvärt ABS-filament?

Jag har tidigare kört med Esun. Men det var ett tag sedan jag handlade sist och nu när man läser recensioner verkar inte folk vara så nöjda med deras ABS längre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | i5-13600KF | MSI Pro Z690-A DDR4 | ASUS RTX3080 TUF OC | Corsair 32GB | Corsair HX850W M | Acer Predator 27" | Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med just esuns ABS+ (om än lite dålig laget lagervidhäftning). Deras nya ABS HF ser också ut att vara riktigt bra.

Har gått betydligt sämre med alla andra märken jag har provat. Amazon brukar ha bra priser, kanske kommer någon bundle nu på prime days.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iveco:

Jag har tidigare kört med Esun. Men det var ett tag sedan jag handlade sist och nu när man läser recensioner verkar inte folk vara så nöjda med deras ABS längre.

Jag kör med SUNLU ABS, fick tips om det från Vorons PIF-program.
Svart och vitt kan man hitta här väldigt billigt, Amazon säljer deras ABS också om man vill ha lite fler färger, finns även bra "bundle-deals" där.

Dock så går det att diskutera hur rött deras röda är samt hur vitt deras vita är...
(Jag skulle inte printa en Ferrari i deras röda, inte heller skulle jag printa något som skall vara "polarvitt" med deras vita)

Utöver det som nämns ovan så har det funkat riktigt bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Mycket nöjd med just esuns ABS+ (om än lite dålig laget lagervidhäftning). Deras nya ABS HF ser också ut att vara riktigt bra.

Har gått betydligt sämre med alla andra märken jag har provat. Amazon brukar ha bra priser, kanske kommer någon bundle nu på prime days.

Alright. Jag tror det var ABS+ jag körde med sist. Men jag vill nog testa ett par andra fabrikat så att jag har något att jämföra med. Tacksam för all input hursomhelst!

Skrivet av Nebudchanezzer:

Jag kör med SUNLU ABS, fick tips om det från Vorons PIF-program.
Svart och vitt kan man hitta här väldigt billigt, Amazon säljer deras ABS också om man vill ha lite fler färger, finns även bra "bundle-deals" där.

Dock så går det att diskutera hur rött deras röda är samt hur vitt deras vita är...
(Jag skulle inte printa en Ferrari i deras röda, inte heller skulle jag printa något som skall vara "polarvitt" med deras vita)

Utöver det som nämns ovan så har det funkat riktigt bra för mig.

Tack för tipset! Jag beställde ett par rullar SUNLU. Ska bli intressant att testa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | i5-13600KF | MSI Pro Z690-A DDR4 | ASUS RTX3080 TUF OC | Corsair 32GB | Corsair HX850W M | Acer Predator 27" | Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iveco:

Det mesta funkar bra. Har kört PrimaSelect, add-north, Fiberlogy och BASF med gott resultat. Har inte mycket erfarenhet av Esun förutom deras ABS+ vilket varit betydligt svagare, speciellt i z-led, än andra fabrikat jag testat. Undvik detta för mekaniska delar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en Bambu Lab X1, men den lanserades ju för mer än två år sedan. Vilka features tror ni man kommer sakna när "nästa generation" kommer (från Bambu Lab eller andra)? Dvs min egentliga fråga är, kommer man inom kort ångra att man inte väntade lite längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag funderar på att köpa en Bambu Lab X1, men den lanserades ju för mer än två år sedan. Vilka features tror ni man kommer sakna när "nästa generation" kommer (från Bambu Lab eller andra)? Dvs min egentliga fråga är, kommer man inom kort ångra att man inte väntade lite längre?

Har då Prusa istället, och två år senare: det stora där är nog att den nya är snabbare. Funkar kanske bättre. Hårdvaran ligger kanske inte längre på gränsen och jobbar, så det kanske finns utrymme för utveckling i nya jämfört med min äldre.
Dock.
Jag tror inte det kommer så dramatiska förändringar i närtid. Snarare i mjukvaran.
Surt att ligga en gen efter kanske, men. I praktiken liten skillnad.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Nån som har en 3D scanner? Funderar starkt på en Revopoint POP 3 3D. Är dom krångliga att ha och göra med? Jag förstår att te.x ljus/material/reflektion spelar in väldigt mycket.

Jag har en 3D Maker Pro Mole.
Denna produktkategori är i början av sin utvecklingsfas. Om man köper en konsumentprodukt så ska man ha riktigt låga förväntningar. Det funkar, men det är väldigt bökigt och resultatet blir sällan perfekt, oftast kanske "ok" åtminstone.
Köper man en dyr proffsprodukt kan det säkert vara annorlunda men dessa har jag ingen koll på alls.
Vet inte vad det är för en du menar där, men jag säger bara att om man köper en "billig" så ska man inte förvänta sig att det är plug & play och bara scanna också är det klart, det är lurigt detta. Kolla många youtube-videor för att försöka bilda dig en uppfattning om just den produkt du funderar på. Ofta är videorna något vinklade så man får sålla lite för att hitta några som är "genuina".

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Bambulab skall lansera sitt nya flaggskepp första kvartalet 2025, så vi lär få mer information om deras inriktning snart. Så klarar du dig någon månad till, och planerar att spendera flaggskeppspengar kan det löna sig. Annars kanske det reas ut lite X1.

Permalänk
Skrivet av Yamato:

Jag har en 3D Maker Pro Mole.
Denna produktkategori är i början av sin utvecklingsfas. Om man köper en konsumentprodukt så ska man ha riktigt låga förväntningar. Det funkar, men det är väldigt bökigt och resultatet blir sällan perfekt, oftast kanske "ok" åtminstone.
Köper man en dyr proffsprodukt kan det säkert vara annorlunda men dessa har jag ingen koll på alls.
Vet inte vad det är för en du menar där, men jag säger bara att om man köper en "billig" så ska man inte förvänta sig att det är plug & play och bara scanna också är det klart, det är lurigt detta. Kolla många youtube-videor för att försöka bilda dig en uppfattning om just den produkt du funderar på. Ofta är videorna något vinklade så man får sålla lite för att hitta några som är "genuina".

Ja, jag ägnade mig en dag eller två åt att kolla forum, videos m.m... det är en röra. Vissa verkar inte få det alls att funka och lämnar bara tillbaka det, andra uppvisar väldigt imponerande scans, men ibland fick jag intrycket att de också jobbade för företaget som sålde scannern.

Jag tror jag gör som med 3D skrivaren, jag väntar tills det kommer en produkt som blir lite mer allmänt hyllad, så som min A1 Mini.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Ja, jag ägnade mig en dag eller två åt att kolla forum, videos m.m... det är en röra. Vissa verkar inte få det alls att funka och lämnar bara tillbaka det, andra uppvisar väldigt imponerande scans, men ibland fick jag intrycket att de också jobbade för företaget som sålde scannern.

+1

Skrivet av Bemushroomed:

Jag tror jag gör som med 3D skrivaren, jag väntar tills det kommer en produkt som blir lite mer allmänt hyllad, så som min A1 Mini.

Ok, nog bäst. Jag behövde verkligen scanna en sak så jag tog tjuren vid hornen, det var faktiskt under förra black-friday-rean så det var rätt skapligt pris på den. Men ganska dyrt ändå bara för en pryl jag använt nån gång men men, du gör nog bäst i att vänta lite om du kan

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Jag har ingen erfarenhet av "konsument scanners"
Har kört diverse fotoscanners och någon laserscanner med tracker från carl zeiss, GOM och provat någon creaform handscanner.
Ja de är känsliga för reflektioner och starkt motljus, scannar man blanka ytor brukar man ha kontrastspray på.

Fotoscanners uppnår högst noggrannhet och detaljrikedom enligt min erfarenhet men är mest tidskrävande att använda, speciellt om du scannar stora ytor och behöver använda fotogrammetri, då måste man även använda referenspunkter.
Kör man med liten mätvolym så kan man lätt komma upp till noggrannheter på +/- 0.01mm, vad du får för upplösning hänger på vad du kör för lins och vad det sitter för sensor på kameran.

Permalänk
Medlem

Köpte min Bambu Lab A1 Mini i somras.
Har kört igenom 3 rullar filament (PLA) och älskar den.
Tyvärr behöver jag prioritera annat, och funderar på att sälja här på marknaden.
Kvitto finns ju kvar digitalt, då den är köpt direkt ifrån Bambu Lab. Men kartongen har jag inte kvar

Vad tror ni man kan få för en sådan? Det är verkligen i nyskick, och väl omhändertagen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Köpte min Bambu Lab A1 Mini i somras.
Har kört igenom 3 rullar filament (PLA) och älskar den.
Tyvärr behöver jag prioritera annat, och funderar på att sälja här på marknaden.
Kvitto finns ju kvar digitalt, då den är köpt direkt ifrån Bambu Lab. Men kartongen har jag inte kvar

Vad tror ni man kan få för en sådan? Det är verkligen i nyskick, och väl omhändertagen.

Nypris 2500?

Som allting annat begagnat, antar jag: brukar man inte säga 70% av nypris för en typ ny artikel? 1750 då, minus att den är använd, förvisso lite, men ändå. Max 1500?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Ger upp hoppet om min Creality Ender-3 S1 och orkar inte bråka med den längre.
Vad jag än gör så får jag inga bra utskrifter och vill inte lägga mer tid på den.

Minneskortsläsaren är trasig tror jag och den kör klipper.

Kan det vara något värde i den och isåfall vad kan man tänka sig? Den verkar ligga på runt 4300 ny idag.
Eller ska man bara åka med den till tippen?

(Vill inte ha massa förslag via PM, om det finns ett vettigt andrahandsvärde så lägger jag ut den i marknaden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Nypris 2500?

Som allting annat begagnat, antar jag: brukar man inte säga 70% av nypris för en typ ny artikel? 1750 då, minus att den är använd, förvisso lite, men ändå. Max 1500?

Tack för svar.

Då får jag nog lägga ut en annons här.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Prusa Core One - https://www.youtube.com/watch?v=O04RM-KCP68

En glad överraskning måste jag säga. Kommer även kit för MK4S-Core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Den var fin den, kul att Prusa inte planerat att låta Bambu ta hela coreXY-marknaden. Också aningens bättre på temperaturer för avancerade material vilket utöver den flyttbara dörren är något jag verkligen saknar i min p1s.
Hade helt klart varit en kandidat om jag tittat runt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Helt rätt väg för Prusa. Synd bara att den inte kom för ett år sedan i stället för Mk4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ger upp hoppet om min Creality Ender-3 S1 och orkar inte bråka med den längre.
Vad jag än gör så får jag inga bra utskrifter och vill inte lägga mer tid på den.

Minneskortsläsaren är trasig tror jag och den kör klipper.

Kan det vara något värde i den och isåfall vad kan man tänka sig? Den verkar ligga på runt 4300 ny idag.
Eller ska man bara åka med den till tippen?

(Vill inte ha massa förslag via PM, om det finns ett vettigt andrahandsvärde så lägger jag ut den i marknaden)

Allting har ett värde och du lär få tillbaka lite pengar på den om du säljer, testa sätt den på tradera. sett att det går att få hyfsat betalt där och du når en ganska stor marknad.