Testa ditt nätverk med en hembyggd viking-Tamagotchi

Permalänk
Melding Plague

Testa ditt nätverk med en hembyggd viking-Tamagotchi

Bjorn är en liten animerad viking som visar hur sårbart ditt nätverk är.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är nu Sweclockers skulle ha affiliate-länkar så jag slapp yrt söka efter eink-skärmar och försöka hitta bästa pris på en Pi-modell jag inte känner igen sedan tidigare...

Permalänk
Medlem

Denna lilla söta Viking kommer åka in på samma RPi som agerar IPD/IDS hemma:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Det är nu Sweclockers skulle ha affiliate-länkar så jag slapp yrt söka efter eink-skärmar och försöka hitta bästa pris på en Pi-modell jag inte känner igen sedan tidigare...

Hah precis vad jag tänkte! Man blir ju riktigt sugen på att ha en Bjorn hemma hos sig!

Dock så funderar jag direkt på hur säkra sånna här verktyg själva? Kan inte de läcka dessa uppgifter?

Permalänk
Medlem

Jag skulle väntat lite innan jag stoppade detta i mitt nät. Projektet är helt färskt och innehåller en del tvivelaktigheter. Kolla tråden på HN https://news.ycombinator.com/item?id=42103012

De finns goda anledningar att vänta lite med att köra igång otestade säkerhetssystem.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser lite ut som Flipper Zero som ser mycket spännande ut. Har inte testat än dock.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Ser lite ut som Flipper Zero som ser mycket spännande ut. Har inte testat än dock.

Båda är små gulliga saker, men helt olika verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Denna lilla söta Viking kommer åka in på samma RPi som agerar IPD/IDS hemma:)

Hur många kbit har din internetuppkoppling?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Hur många kbit har din internetuppkoppling?

Vrf undrar du det?

Permalänk
Skrivet av Jull3Haxor:

Vrf undrar du det?

Raspberries är väl inte kända för att vara de mest högpresterande nätverksverktygen i världen, och beroende på hur mycket trafikanalys och annat du ber en sådan utföra kan jag tänka mig att ditt trafikgenomflöde bromsas ner en hel del jämfört med tillgänglig linjehastighet och minsta möjliga latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Raspberries är väl inte kända för att vara de mest högpresterande nätverksverktygen i världen, och beroende på hur mycket trafikanalys och annat du ber en sådan utföra kan jag tänka mig att ditt trafikgenomflöde bromsas ner en hel del jämfört med tillgänglig linjehastighet och minsta möjliga latens.

Tror nog den klarar mitt hemmalabb iaf:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Man behöver nog inte jättemycket datakraft för att analysera datapaket. Raspin är rätt vass ändå och går ju att köra Retropie på m.m. Men oavsett det så behöver man ju inte ha den här inkopplad jämt om det nu skulle bromsa nåt. Har man identifierat och åtgärdat sina synder så är ju saken klar, för stunden.

Permalänk
Medlem

En länk till var man kan införskaffa skärmen vore nice

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

En länk till var man kan införskaffa skärmen vore nice

Google är din vän...

https://www.google.com/search?q=2.13-inch+e-Paper+HAT

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Google är inte någons vän, men det är sant att det ibland kan vara användbart.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jag skulle väntat lite innan jag stoppade detta i mitt nät. Projektet är helt färskt och innehåller en del tvivelaktigheter. Kolla tråden på HN https://news.ycombinator.com/item?id=42103012

De finns goda anledningar att vänta lite med att köra igång otestade säkerhetssystem.

Håller med. Annat smidigt automatiserat alternativ där ute som är verifierat och utvärderat? Är intresserad själv men inte så high på varken packet tracer eller nmap.

Förslag någon?

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

Håller med. Annat smidigt automatiserat alternativ där ute som är verifierat och utvärderat? Är intresserad själv men inte så high på varken packet tracer eller nmap.

Förslag någon?

Hehe,Packet Tracer gör simuleringar och används även i utbildnig och testar inte säkerheten på det viset, utan du kan typ bygga olika nätverkt med olika hårdvara och dela upp i olika subnets osv, precis som ett riktigt nätverk:).

nmap använder jag väldigt mkt, håller på med certifiering för pentester, nmap används stadigt i enumartions fasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det första jag tänkte var "och varför ska jag lita på att den dels är non-malicious, dels inte själv innehåller säkerhetshål".

Kul grej, men personligen väntar jag.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Men har nog rätt i att det är bättre att vänta ändå.

Permalänk
Medlem

En kollega kollade igenom detta och det verkar mest vara att den kör bruteforce på diverse lösenord och annat, och funkar inte alls om inte en e-ink-skärm är ansluten

Verkar verkligen vara en gullig grej som knappt gör något