Hjälp en nybörjare med datorköp

Permalänk
Medlem

Hjälp en nybörjare med datorköp

Hej!

Jag tänkte bygga ihop min nästa dator (byggde min första dator för cirka 5+ år sen), och försöker för livet av mig tänka på alla detaljer och infallsvinklar så jag inte gör något dumt.

Jag kommer i princip bara spela Path of Exile 2 – vilket jag läst kräver en bra CPU. Jag kommer även jobba med enklare redigering i Adobe Premiere Pro/After Effects.

PSU: Hittade samma PSU för 999kr här. https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/stromforsorjning-och-tillbehor/nataggregat-psu/be-quiet-pure-power-12-m-750w-stromforsorjning/841465

Ser det rimligt ut eller kan det bli ännu bättre?

Jag kan absolut ingenting om moderkort, så tar gärna kloka råd och inspel här.

Fråga om luftkylning vs. AIO
Jag har läst skräckhistorier om Arctic Liquid Freezer, men att den ska kyla bra. Velar huruvida jag bör köra på en Noctua D15 istället. Men jag skulle gärna vilja ha AIO.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

/Echo

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | Fractal Design North XL White | Gigabyte B650 UD AX | Arctic Liquid Freezer III 280 A-RGB | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD | be quiet! PURE POWER 12 M 750W | Kingston FURY Beast DDR5-6000 - 32GB - CL30

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska lägga så mycket på en CPU så är ju 9800X3D inte mycket dyrare. Det här tycker jag är väldigt prisvärda delar, blir nästan exakt samma totalsumma fast med 9800X3D istället för 7800X3D då. Finns ju klart mer prisvärda chassin men jag antar att designen är viktig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Om du ändå ska lägga så mycket på en CPU så är ju 9800X3D inte mycket dyrare. Det här tycker jag är väldigt prisvärda delar, blir nästan exakt samma totalsumma fast med 9800X3D istället för 7800X3D då. Finns ju klart mer prisvärda chassin men jag antar att designen är viktig?

Jag har försök researcha med ChatGPT om skillnaden mellan de två:

Cache Optimization for Gaming

The 3D V-Cache technology significantly boosts performance by increasing the amount of L3 cache directly accessible by the cores. This is a game-changer for gaming, as it minimizes memory latency.

The 7800X3D is entirely focused on maximizing this cache for all cores (as all 8 cores share the cache equally).

In the 9800X3D, only some cores are optimized with 3D V-Cache due to chiplet design. The mix of cache-rich and standard cores can lead to suboptimal performance in games, which aren't designed to balance workloads across different types of cores.

Om detta stämmer, känns det onödigt för mig (tror jag).

Edit: Sambon som valde chassit, haha. /Mvh inget val.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | Fractal Design North XL White | Gigabyte B650 UD AX | Arctic Liquid Freezer III 280 A-RGB | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD | be quiet! PURE POWER 12 M 750W | Kingston FURY Beast DDR5-6000 - 32GB - CL30