Inc. wall of text.
Jag har, som många andra, tittat på en ny OLED skärm under årets kommande BF-reor.
Jag har läst på samt tittat på orimligt mycket på olika videos om 2024-års OLED skärmar. Desto mer jag undersöker desto mer jäkla beslutsångest får jag. Jag är nästan helt säker på att en 27" 1440p är det jag är ute efter då jag i dagsläget sitter på ett 3070ti (kommer ev köpa ett 5000-kort). Jag jobbar hemifrån ca 16h i veckan och då skriver jag nästan enbart massa mail så är lite rädd över att text ska bli svår att se med OLED. Bör jag vara orolig?
De jag tittat på är:
Alienware AW2725DF 360Hz, kostar just nu 8500kr hos Dell. Det verkar vara en toppenskärm men är den bättre eller sämre än de andra i listan? Har någon erfarenheter kring skärmen eller att handla direkt från Dell?
MSI MPG 271QRX QD OLED 360Hz, precis som skärmen ovan. Hur lätt repar den sig? Om någon av mina katter rör skärmen, kommer jag bli galen på den eventuella repan?
LG 27GS95QE WOLED 240Hz, verkar ha fått ganska mycket skit av många, men är den dålig? Finns att köpa på Elgiganten för 8500kr.
Asus ROG Strix XG27AQDMG Glossy WOLED 240Hz, också en toppenskärm men ska ha en sämre pixellayout med RWBG och text ska därmed bli otydligare. Märks det? Kostar 8000kr.
Samsung Odyssey G6 G60SD QD-OLED 360Hz, billigast på listan och kostar 7000kr. Verkar kanon förutom, med ett stort F, den silvriga ramen runt skärmen.. Jag tycker att den ser billigt ut och kommer nog störa mig en del på detta.
Gigabyte 27" FO27Q3 AORUS QD-OLED 360Hz, ligger högre i pris än dom ändra men verkar vara en bra skärm, kanske kommer det en sänkning under veckan? Ligger just nu på 12000kr hos Inet.
Asus ROG Swift OLED PG27AQDP QD-OLED 480Hz, verkar vara en fantastisk skärm men ligger väldigt högt i pris jämfört med dom andra på 14000kr.
Har ni testat några av dessa skärmar? Oroar jag mig i onödan gällande kvalitén på text? Vilka av dessa är ni intresserade av?
Eller så skiter jag i allt jag skrev ovan å kör på en Samsung Odyssey OLED G8/G80SD för 10000kr så framtiden är säkrad? (Om ni inte burn-in är ett större problem än vad jag hoppas på)