Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Krisdrabbade Northvolt ansöker om rekonstruktion

Permalänk
Medlem

Lägg ner eländet och gör samma sak med HYBRIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Northvolt har inte fått skattepengar av staten, tvärtom så vägrar ju regeringen, så vad pratar du om egentligen?

Skellefteå kommuns skattepengar? De har inte satsat mycket alls (och inte specifikt i Northvolt överhuvudtaget), och har dessutom i praktiken gått plus på det hela.

Att ha en batterifabrik är av både nationellt och europeiskt intresse. Det hade dock mer än gärna fått vara ett statligt bolag, så personligen jag ser jag ju helst att staten köper alltihop.

Northvolt har fått enormt med skattepengar, bland annat genom stöd från olika myndigheter (600miljoner). Sen har statliga och kommunala bolag investerat i Northvolt och kreditgarantier ställts ut. Utöver detta har AP-fonderna investerat nästan 6 miljarder av pensionsspararnas pengar i detta luftslott. Ett sanslöst förakt av kapital som endast gynnat riskkapitalisterna.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Vet att polarens jobb satsade hårt på Northvolt, blev många svetsare som fick bli "let go" efter denna grejen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Handlar inte om konkurrenskraft utan om att västvärlden kanske behöver frigöra sig från beroenden till diktaturer och den kanske kan få kosta någon krona/dollar/euro. Demokrati är ändå något jag personligen ser är värt att försvara.

Du har inte fel, men för privata bolag så är ekonomin och konkurrenskraften viktig - eller borde åtminstone vara det.
Och med dagens övertro på Marknaden så kan det nog bli svårt att övertyga våra makthavare om att staten ska gå in och driva den typen av projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Northvolt har fått enormt med skattepengar, bland annat genom stöd från olika myndigheter (600miljoner). Sen har statliga och kommunala bolag investerat i Northvolt och kreditgarantier ställts ut. Utöver detta har AP-fonderna investerat nästan 6 miljarder av pensionsspararnas pengar i detta luftslott. Ett sanslöst förakt av kapital som endast gynnat riskkapitalisterna.

Det är ju AP-fonderna som lekte riskkapitalist och det heter riskkapital av en anledning. 2023 var fondkapitalet hela 1880 miljarder kronor, 6 miljarder är 0.32%. Det påverkar ingenting.

edit:
Jag tycker personligen att de borde satsat betydligt mindre men att det inte påverkar helheten särskilt mycket kvarstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Lägg ner eländet och gör samma sak med HYBRIT

Lägg ner allt och låt Kina dominera marknaden.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Var är skattepengarna du dillar om? Offentliga aktörer != skattepengar.

Kollar du siffrorna så handlar det för övrigt om mindre än 18% från "offentliga aktörer" i Sverige.

Jävla klickbaitartikel för övrigt, läser du längst ner så ser du att 88 miljarder inkluderar 50 miljarder2 från Tyskland och Kanada, så det handlar alltså om 38 miljarder, inte 88.

Jag hoppas du skämtar? Exakt vad tror du offentliga aktörer innebär? Ingen clickbait. 88 miljarder från offentliga aktörer är exakt vad de tagit in.

660 miljoner från det offentliga i Sverige är förjävligt. Rent scam är var det är och vi såg exakt samma sak med H2. Fler exempel lär vi se. Den gröna bubblan håller på att spricka och den är dopad med våra pengar.

§ 1.1 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Och med dagens övertro på Marknaden så kan det nog bli svårt att övertyga våra makthavare om att staten ska gå in och driva den typen av projekt.

Ja, det är svårt när privatisering är religion - det spelar ingen roll om det är bra eller anus, det ska alltid privatiseras, amen.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Jag hoppas du skämtar? Exakt vad tror du offentliga aktörer innebär? Ingen clickbait. 88 miljarder från offentliga aktörer är exakt vad de tagit in. Att du sedan tror att det måste betyda att det är från ett enskilt land visar väl mer på din intelligens.

660 miljoner från det offentliga i Sverige är förjävligt. Rent scam är var det är och vi såg exakt samma sak med H2. Fler exempel lär vi se. Den gröna bubblan håller på att spricka och den är dopad med våra pengar.

660m är dock otroligt lite som investering.... Hur mycket fick Sverige tillbaka i skatt/moms på bygget? Förmodligen mer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Jag hoppas du skämtar? Exakt vad tror du offentliga aktörer innebär?

Så du menar alltså exempelvis att AP-fonderna är skattepengar?

Skrivet av Archibald:

Ingen clickbait. 88 miljarder från offentliga aktörer är exakt vad de tagit in.

Artikeln försöker få det att låta som att 88 miljarder svenska skattekronor har gått in. Vilket är lögn och rejäl clickbait/ragebait.

Skrivet av Archibald:

660 miljoner från det offentliga i Sverige är förjävligt.

660 miljoner är för övrigt en liten droppe i havet, kolla statsbudgeten.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Man ska komma ihåg att det är väldigt svårt att bygga bra batterier i industriell skala. Northvolt tog sig rejält med vatten över huvudet, och det får de som drog igång projektet ta på sig enkom.

På tal om dessa, någon som vet hur mycket de som startade upp det tjänat på resan hittills? Vore intressant att se.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/wgV0WM/north...

Några hundra mille verkar dom dragit iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så du menar alltså exempelvis att AP-fonderna är skattepengar?

Artikeln försöker få det att låta som att 88 miljarder svenska skattekronor har gått in. Vilket är lögn och rejäl clickbait/ragebait.

660 miljoner är för övrigt en liten droppe i havet, kolla statsbudgeten.

AP-fonderna är inte inräknat i statens stöd.
Nej de får det inte att låta som att 88 miljarder är i svenska skattepengar har gått in. Beloppet är helt orimligt och du verkar snarare göra egna tolkningar av texten.
660 miljarder kan göra sjukt med nytta ute på våra myndigheter. Detta är bara ett av ett gigantiskt antal av statliga stöd. Du verkar inte kunna se helheten.

Permalänk
Medlem

Senaste - SR P1 20.00 : Beslut i VW-Tyskland ( största ägaren i bolaget), backtt ur ev. nya tillskott.
Hoppas att Scania, som lovat hjälp, håller sitt löfte.
Stackars, Skellefteå...

*

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Sverige har stora tillgångar till bl.a uranium, 25% av Europas uran tillgångar finns här t.ex.

Så energi hade kunnat lösas dä ifall vi behöver mer, vi har också stabil mark som lämpar sig att t.ex bygga fabriker på, liksom inte många naturkatastrofer här

Så jag håller helt och hållet med!

Nja, lika Randstadverken så är problemet att det är snordyrt att få ut uranen då det är i form av alunskiffer

Hade det varit ekonomiskt gångbart hade man fortsatt men det är det inte (om det inte *ba dum tss* pumpas in lite mer statliga pengar
(Eller ja, inte ens då)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har delat denna historia på Reddit innan men passar på att posta här också:

Jag var uppe hos Northvolt runt 2022. Jag jobbade som konsult, och företaget jag var anställd hos hade fått en förfrågan att skicka upp ingenjörer till Skellefteå.
Innan jag tackade ja eller nej ville jag se fabriken och förstå vad mina uppgifter skulle vara, då kontraktet skulle sträcka sig över ungefär ett år.

Det var direkt väldigt många varningsflaggor för pengaslöseri när jag kom upp dit. Men något av det värsta var bristen på kvalitet. Northvolt ville att jag skulle göra kontroller av maskiner i den första fabriken som byggdes upp.
Att göra I/O-check och funktionskontroller är inte ovanligt, men jag fick förklarat att företaget som byggt maskinerna inte hade följt elschemat och dessutom missat att översätta funktionerna korrekt.

Vilket annat företag som helst hade sagt till leverantören att detta inte var acceptabelt och krävt att tillverkaren skulle åtgärda felen. Men inte Northvolt. För dem var det mycket viktigare att skynda på allting, ta in och acceptera maskiner som inte fungerade som de skulle, och istället betala en konsult att flytta från Skåne till Skellefteå i ett år för att fixa till felen som tillverkaren hade gjort.
Spoiler: En snabb utvärdering från mig och min chef var att detta skulle ta betydligt längre än ett år.

Väldigt mycket pengar och tid blev slösade för att ingen vågade ställa krav eller kontrollera att rätt saker levererades.
Hade det varit ett litet startup som skulle starta sin egen produktion i ett garage hade ett sådant misstag varit försvarbart. Men inte för ett företag som Northvolt.

Andra saker som kostade mycket pengar enligt mina observationer:

• Flyg in en massa arbetare från Asien och betala för att de skulle bo på hotell året runt eftersom Skellefteå inte hade tillräckligt med bostäder.

• Köpa in omatchad utrustning som behövde konverterare för att kunna kommunicera med varandra, vilket kostade både pengar och tid.

• Köra med en "5-2-arbetsplats": 2 personer som arbetar och 5 som tittar på. Antalet människor som bara stod och tittade på utan något att göra var väldigt högt. Vad jag fick höra var att Northvolt bara hade pumpat in personal i olika områden för att "det kommer behövas" istället för att systematiskt analysera behovet och bestämma hur många människor som faktiskt behövdes för att fylla det behovet.

Jag tackade nej till uppdraget.

Jag tror inte att en rekonstruktion av företaget kommer lösa problemen då inkompetens verkar vara det som förstör företaget.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem

Någon inom Northvolt är förmodigen överjävlig på att snacka och har övertygat investerare och riskkapitalister om det omöjliga. Kina är vinnaren nu när allt rasar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Mest förutsägbara kollapsen detta årtionde.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis blir Northvolt-kraschen en väckarklocka för insikten att elbilar inte är framtiden.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Förhoppningsvis blir Northvolt-kraschen en väckarklocka för insikten att elbilar inte är framtiden.

Elbilar har redan vunnit den fajten De är här för att stanna.

Permalänk
Medlem

Lyssnat på senaste i SR P1, ang. avgående vdn i böoaget. Åtta år i bolaget.. ( näsduk framme, kanske.. ) Invvesterarna är inte imponerarede ..
Ebba Bush vill att verksamheten fortsätter att frodas så att ett grönt Europa växer... inga pengar kommer, har hon sagt förut.

Permalänk

Bara att lägga ner skiten direkt, det är redan en global överproduktion på batterier och skulle NorthVolt få snurr på sin produktion så skulle dom få sälja batterier med enorma förluster tyvärr.

Inte ens Sydkoreanska SK-ON som har full fart i sin produktion lyckas göra vinst, utan istället gå med brakförlust och vara i krisläge trotts att dom har snurr i sin produktion.

https://www.di.se/nyheter/batterijatte-i-kris-analytiker-reja...

Att ge pengar till NorthVolt är som att vaska dom tyvärr, chansen att dom lyckas är noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mabus:

Har delat denna historia på Reddit innan men passar på att posta här också:

Jag var uppe hos Northvolt runt 2022. Jag jobbade som konsult, och företaget jag var anställd hos hade fått en förfrågan att skicka upp ingenjörer till Skellefteå.
Innan jag tackade ja eller nej ville jag se fabriken och förstå vad mina uppgifter skulle vara, då kontraktet skulle sträcka sig över ungefär ett år.

Det var direkt väldigt många varningsflaggor för pengaslöseri när jag kom upp dit. Men något av det värsta var bristen på kvalitet. Northvolt ville att jag skulle göra kontroller av maskiner i den första fabriken som byggdes upp.
Att göra I/O-check och funktionskontroller är inte ovanligt, men jag fick förklarat att företaget som byggt maskinerna inte hade följt elschemat och dessutom missat att översätta funktionerna korrekt.

Vilket annat företag som helst hade sagt till leverantören att detta inte var acceptabelt och krävt att tillverkaren skulle åtgärda felen. Men inte Northvolt. För dem var det mycket viktigare att skynda på allting, ta in och acceptera maskiner som inte fungerade som de skulle, och istället betala en konsult att flytta från Skåne till Skellefteå i ett år för att fixa till felen som tillverkaren hade gjort.
Spoiler: En snabb utvärdering från mig och min chef var att detta skulle ta betydligt längre än ett år.

Väldigt mycket pengar och tid blev slösade för att ingen vågade ställa krav eller kontrollera att rätt saker levererades.
Hade det varit ett litet startup som skulle starta sin egen produktion i ett garage hade ett sådant misstag varit försvarbart. Men inte för ett företag som Northvolt.

Andra saker som kostade mycket pengar enligt mina observationer:

• Flyg in en massa arbetare från Asien och betala för att de skulle bo på hotell året runt eftersom Skellefteå inte hade tillräckligt med bostäder.

• Köpa in omatchad utrustning som behövde konverterare för att kunna kommunicera med varandra, vilket kostade både pengar och tid.

• Köra med en "5-2-arbetsplats": 2 personer som arbetar och 5 som tittar på. Antalet människor som bara stod och tittade på utan något att göra var väldigt högt. Vad jag fick höra var att Northvolt bara hade pumpat in personal i olika områden för att "det kommer behövas" istället för att systematiskt analysera behovet och bestämma hur många människor som faktiskt behövdes för att fylla det behovet.

Jag tackade nej till uppdraget.

Jag tror inte att en rekonstruktion av företaget kommer lösa problemen då inkompetens verkar vara det som förstör företaget.

Sen de oförklarliga dödsfallen och höga nivåer av gifter/gaser i vissa lokaler.

Sen verkar den kinesiska leverantören (som kanske har koppling till staten) medvetenhet sålt dåliga maskiner.

Så ja det är mycket som inte står rätt till.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Folk verkar skadas eller dö dagligen hos northvolt. Varför ingen undersökning?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av wly:

Folk verkar skadas eller dö dagligen hos northvolt. Varför ingen undersökning?

Saken blir inte bättre av överdrifter och konspirationssökande.

"Sedan 2019 har det anmälts 17 olycksfall och 26 tillbud på Northvolt till Arbetsmiljöverket." skrevs i mitten av augusti nuvarande år.

Fyra anställda har avlidit på fritiden, varav en skall ha drunknat. Eftersom dödsorsaker varit oklara pågår flera polisutredningar där bland annat Rättsmedicinalverket är inkopplat. Northvolt har gjort en intern utredning och lämnat detta material till Arbetsmiljöverket, som nu genomför en egen utredning om dödsfallen. De utreder också flera av de andra olyckstillbuden.

https://www.av.se/nyheter/2024/vi-genomfor-inspektioner-pa-no...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hemliga-rappor...
https://arbetet.se/2024/08/16/efter-northvolts-olyckssommar-h...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

660m är dock otroligt lite som investering.... Hur mycket fick Sverige tillbaka i skatt/moms på bygget? Förmodligen mer

Dem har inte betalat bygget ännu, det är dem skulderna som ska rekonstrueras nu. Underleverantörerna där har i många fall inte fått betalt än, och dem har vidare skulder osv.

Det rör sig om 50miljarder+ i gröna krediter, banklån, konvertibellån osv. Skulle staterna backa så kommer det givetvis bli ett "Lehman 08" moment för samtliga gröna investeringar.

Det är ganska lite rent aktiekapital från grunden, utan det mesta har bara "skrivits upp" i värde sen belånar man det nya bolagsvärdet, belånar orderboken etc, repetera tidigare osv.

Putsa upp fasaden för en börsnotering och gör Exit.

Visa signatur

=)

Permalänk

Bidragskapitalister är den nya affärsidén idag, som finansieras av svenska staten. 🤷‍♀️🤡

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Var är skattepengarna du dillar om? Offentliga aktörer != skattepengar.

Kollar du siffrorna så handlar det för övrigt om mindre än 18% från "offentliga aktörer" i Sverige.

Jävla klickbaitartikel för övrigt, läser du längst ner så ser du att 88 miljarder inkluderar 50 miljarder från Tyskland och Kanada, så det handlar alltså om 38 miljarder, inte 88.

Så tyska och kanadensiska skattebetalare räknas inte?

Man kan absolut föra en diskussion huruvida en satsning som Northvolt är viktigt ur ett nationellt perspektiv, men att säga att dom inte har fått några skattepengar gör ju att ingen kan ta dig seriöst.

Skrivet av pine-orange:

Elbilar har redan vunnit den fajten De är här för att stanna.

Vi kan väl avvakta lite innan vi korar vinnarna i den fighten, med tanke på att dom du utropar som vinnare har <3% av marknaden, och <15% av nyförsäljningen.

Skrivet av twit:

Men konspirationsteorier om att kineserna saboterar är okej?

Permalänk
Medlem

Snart tar kinserna över fabriken och produktionen och alla blir glada.
Kina kontrollerar hela kedjan av råvaran som behövs till batterierna.
Hela EU får skylla sig själv att inte säkrat framtiden i tid. Skämmes alla styrande som koncentrerade sig på helt fel saker.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Snart tar kinserna över fabriken och produktionen och alla blir glada.
Kina kontrollerar hela kedjan av råvaran som behövs till batterierna.
Hela EU får skylla sig själv att inte säkrat framtiden i tid. Skämmes alla styrande som koncentrerade sig på helt fel saker.

Vi har varit beroende av/kineserna har kontrollerat våra liv i 30 år. Ta bort allt kineserna har gjort/tillverkat runt omkring dig och du är tillbaka på tidigt 90tal.

Den här nya versionen av "the red scare" är bara löjlig, och den pågående tävlingen som verkar vinnas av den som är mest rädd för ryssarna/kineserna är ganska o...jag tänkte säga omanlig, men iaf. osympatisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"Sedan 2019 har det anmälts 17 olycksfall och 26 tillbud på Northvolt till Arbetsmiljöverket." skrevs i mitten av augusti nuvarande år.

Fyra anställda har avlidit på fritiden, varav en skall ha drunknat. Eftersom dödsorsaker varit oklara pågår flera polisutredningar där bland annat Rättsmedicinalverket är inkopplat. Northvolt har gjort en intern utredning och lämnat detta material till Arbetsmiljöverket, som nu genomför en egen utredning om dödsfallen. De utreder också flera av de andra olyckstillbuden.

https://www.av.se/nyheter/2024/vi-genomfor-inspektioner-pa-no...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hemliga-rappor...
https://arbetet.se/2024/08/16/efter-northvolts-olyckssommar-h...

Jag har bara hört 3 dödsfall som har räknats som märkliga.
Sen har ju de fått klagomål på arbetsmiljön, varit rejält höga nivåer av vissa giftiga ämnen i inomhusmiljön. Varit lite frågetecken runt om dräkten verkligen klarar så höga doser.

Skrivet av Xeonist:

Men konspirationsteorier om att kineserna saboterar är okej?

Är väll ingen konspirationsteori, utan läckor som sagt att vissa maskiner levereras med fel kablage och fungerar inte. Sen menyer är tydligen på kinesiska.

Dessutom just den leverantör NorthVolt valt, verkar också ha kopplingar till kinesiska staten. Sen vart felet ligger, om det är otydligt krav spex eller medvetet sabotage kanske vi aldrig får veta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar