Krisdrabbade Northvolt ansöker om rekonstruktion

Permalänk
Melding Plague

Krisdrabbade Northvolt ansöker om rekonstruktion

Verksamheten i Skellefteå och Västerås fortsätter som vanligt under tiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pumpa bara in lite mer pengar så går det säkert. Problemet är att dom måste producera. Skit in, skit ut.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Kommer lösa problemen. Inte.

Permalänk
Medlem

Mer skattepengar in löser säkert alla problem🫡
Det är trots allt vårt ansvar att se till att privata bolag och dess ägare lyckas finansiellt.

Permalänk
Medlem

Det satsas hårt och sen misslyckas det, inte ovanligt.
Tyvärr drabbas både de som flyttat dit för arbetet och även skattebetalarna i någon mening då det oftast ingår någon del av bidrag i sådana satsningar.
Om det lyckas, vilket det väl oftast gör efter några försök, kan det vara bra för samhällena.

Permalänk
Medlem

Att satsa på fem fabriker utan att ens ha en fungerande produktion är för mig helt verklighetsfrånvänt.

Hejdå till alla miljarder i pensionspengar som går åt skogen.

Det värsta är att vd:n och andra blir rika på kuppen. Enligt mig borde de åka in i finkan eller betala tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Det är trots allt vårt ansvar att se till att privata bolag och dess ägare lyckas finansiellt.

Why so crusty??? 🤣

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Europa borde ha egen batteri och kretstillverkning så man inte är beroende av andra världsdelar för detta.
Det är ett projekt som kommer kosta väldigt mycket pengar och man kan alltid ifrågasätta om satsningen är värd pengarna. Man kan ju även lägga till andra projekt som viss dyr forskning, rymdprogram osv.

Problemet med sverige och dessa batterifabrikerna är att det inte precis ligger mitt i Europa som Österrike. Det är då svårt att få hela Europas befolkning se att det är en bra investering som även skapar jobb i deras närhet.
Att som vanligt företag gå in i batterimarknaden tror jag är tufft, speciellt när kanske andra länder subventionerar deras tillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Europa borde ha egen batteri och kretstillverkning så man inte är beroende av andra världsdelar för detta.
Det är ett projekt som kommer kosta väldigt mycket pengar och man kan alltid ifrågasätta om satsningen. Man kan ju även lägga till andra projekt som viss dyr forskning, rymdprogram osv.

Problemet med sverige och dessa batterifabrikerna är att det inte precis ligger mitt i Europa som Österrike. Det är då svårt att få hela Europas befolkning se att det är en bra investering och skapar jobb i deras närhet.
Att som vanligt företag gå in i batterimarknaden tror jag är tufft, speciellt när kanske andra länder subventionerar deras tillverkning.

Då måste vi öppna fler gruvor. För som det är nu är vi helt boroende av Kina oavsett var själva fabriken ligger.

Tvärtom är sverige en bra plats för det, relativt billig elektricitet jämfört med europa och nära till potentiella gruvor.

Att pumpa in miljontals skattekronor i ett riskkapitalistprojekt är dock helt galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Om det lyckas, vilket det väl oftast gör efter några försök, kan det vara bra för samhällena.

Kan du ge några exempel på såna lyckade satsningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Why so crusty??? 🤣

För att hela soppan borde göra alla som betalar skatt i det här landet rätt upprörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Det satsas hårt och sen misslyckas det, inte ovanligt.

I sig inte så ovanligt, men det satsas sällan i så här stor skala bara för att misslyckas innan projektet ens kommit igång ordentligt.
Här försökte de göra allt på en gång istället för att börja i mindre skala och bygga ut efter hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Då måste vi öppna fler gruvor. För som det är nu är vi helt boroende av Kina oavsett var själva fabriken ligger.

Tvärtom är sverige en bra plats för det, relativt billig elektricitet jämfört med europa och nära till potentiella gruvor.

Att pumpa in miljontals skattekronor i ett riskkapitalistprojekt är dock helt galet.

Sverige har stora tillgångar till bl.a uranium, 25% av Europas uran tillgångar finns här t.ex.

Så energi hade kunnat lösas dä ifall vi behöver mer, vi har också stabil mark som lämpar sig att t.ex bygga fabriker på, liksom inte många naturkatastrofer här

Så jag håller helt och hållet med!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Kicka ledningen
Släng ut skiten man köpt från Kina, stäm de leverantörerna
Köp från företag i Europa/USA som tillverkar/säljer utrustning för att tillverka batterier
Anlita konsulter för hur man startar upp storskaliga produktionsföretag

Klart!
Förväntar mig ett arvode på 7 siffror innan kommat, minst...

Permalänk
Medlem

Man ska komma ihåg att det är väldigt svårt att bygga bra batterier i industriell skala. Northvolt tog sig rejält med vatten över huvudet, och det får de som drog igång projektet ta på sig enkom.

På tal om dessa, någon som vet hur mycket de som startade upp det tjänat på resan hittills? Vore intressant att se.

Permalänk

Jo det går bra nu
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nio-miljarder-i-pensionspe...
Man undrar vem som tjänar stålarna här för någon är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Finns fyndigheter i Sverige men vi nojar om lokal miljöpåverkan istället för att öppna nya gruvor som är bra för planeten.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Vi såg det inte komma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vilka mineraler pratar du om där vi skulle vara helt beroende av Kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finns fyndigheter i Sverige men vi nojar om lokal miljöpåverkan istället för att öppna nya gruvor som är bra för planeten.

Lokal miljöpåverkan som kan vara rätt så stor. Marken där fyndigheterna finns används ofta redan till andra ändamål.
Det är dyrare att driva gruvor här i Sverige än i Kina (och många andra länder), och därmed svårt att vara konkurrenskraftig.

Så att öppna nya gruvor här i Sverige är varken enkelt eller okontroversiellt.

Men, det är inte heller orimligt att göra det. Det finns trots allt många intressanta och outnyttjade fyndigheter här i landet, och vi har en lång tradition och erfarenhet av gruvdrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kicka ledningen
Släng ut skiten man köpt från Kina, stäm de leverantörerna
Köp från företag i Europa/USA som tillverkar/säljer utrustning för att tillverka batterier
Anlita konsulter för hur man startar upp storskaliga produktionsföretag

Klart!
Förväntar mig ett arvode på 7 siffror innan kommat, minst...

Kina är världsledande inom batteri teknik tveksamt om det finns europeiska företag som har rätt utrustning helst ska man också skippa USA men även där är det tveksamt ifall företag i USA har rätt utrustning.

Japan eller Korea är de mer realistiska alternativen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Så att öppna nya gruvor här i Sverige är varken enkelt eller okontroversiellt.

Men, det är inte heller orimligt att göra det. Det finns trots allt många intressanta och outnyttjade fyndigheter här i landet, och vi har en lång tradition och erfarenhet av gruvdrift.

Handlar inte om konkurrenskraft utan om att västvärlden kanske behöver frigöra sig från beroenden till diktaturer och den kanske kan få kosta någon krona/dollar/euro. Demokrati är ändå något jag personligen ser är värt att försvara.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Zajoxx:

Vi såg det inte komma!

För optimistiska skulle jag säga, för mycket känslor inblandade.
Om man ska göra ekonomiska kalkyler så kan man blanda in känslor och att satsningen är bra för annat, men då får pengar också tillföras för detta.

Det är lite som att öppna ett gym i en liten byhåla och som ekonomisk kalkyl lägga stor vikt på att gymmet gynnar denna byhåla. Detta påstående är sant, men det blir tufft för gymmet att tjäna pengar på att det gynnar någon annan.
Med batterifabriken så är det för samhället ett stort värde i att vi kan tillverka batterier inom eu.

Jag tycker det är tragisk att sverige och eu är så dåligt självförsörjande på väldigt mycket. Men det kommer kosta att bli självförsörjande. Kanske kan man mer fokusera på självförsörjande inom eu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Man ska komma ihåg att det är väldigt svårt att bygga bra batterier i industriell skala. Northvolt tog sig rejält med vatten över huvudet, och det får de som drog igång projektet ta på sig enkom.

På tal om dessa, någon som vet hur mycket de som startade upp det tjänat på resan hittills? Vore intressant att se.

Runt 200 MSEK från försäljning av aktier enligt ett antal tidningar (gäller VDn)

Permalänk
Medlem

Behöver rensas ut helt innan det finns någon chans att lyckas. Kommer väl dock ske med de nya ägarna, frågan är bara vem det blir. Kineser eller något "väst"-företag.

Hela projektet har vart extremt amatörmässigt enligt de läckor som kommit. Oklart om maskinerna de köpt ens uppfyller CE-direktivet så de är lagliga att använda.

Hur som är värdet på bolaget 0 med de skulderna (300 miljoner i kassan, 7 miljarder+ i skulder och ingen produktion).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Behöver rensas ut helt innan det finns någon chans att lyckas. Kommer väl dock ske med de nya ägarna, frågan är bara vem det blir. Kineser eller något "väst"-företag.

Hela projektet har vart extremt amatörmässigt enligt de läckor som kommit. Oklart om maskinerna de köpt ens uppfyller CE-direktivet så de är lagliga att använda.

Hur som är värdet på bolaget 0 med de skulderna (300 miljoner i kassan, 7 miljarder+ i skulder och ingen produktion).

Allt som säljs inom eu måste inte CE märkas. Som privat person så faller i princip allt du köper under reglerna som gör att CE märkning krävs. Men som företag så finns det kategorier som inte kräver CE märkning.

Vill du gräva mera i ämnet så kan jag rekommendera följande dokument. Se sida 42 om undantag för saker som är ”fixed installation”.

https://www.emcstandards.co.uk/files/20181218-_emc_guide__fin...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Allt som säljs inom eu måste inte CE märkas. Som privat person så faller i princip allt du köper under reglerna som gör att CE märkning krävs. Men som företag så finns det kategorier som inte kräver CE märkning.

Vill du gräva mera i ämnet så kan jag rekommendera följande dokument. Se sida 42 om undantag för saker som är ”fixed installation”.

https://www.emcstandards.co.uk/files/20181218-_emc_guide__fin...

Jag synar ditt EMC-direktiv och höjer med Maskindirektivet, eftersom diskussionen gäller industriella maskiner. (Förtydligande: ja det krävs CE-märkning på industriella maskiner inom som är sålda efter 2009).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Northvolt har inte fått skattepengar av staten, tvärtom så vägrar ju regeringen, så vad pratar du om egentligen?

Skellefteå kommuns skattepengar? De har inte satsat mycket alls (och inte specifikt i Northvolt överhuvudtaget), och har dessutom i praktiken gått plus på det hela.

Att ha en batterifabrik är av både nationellt och europeiskt intresse. Det hade dock mer än gärna fått vara ett statligt bolag, så personligen jag ser jag ju helst att staten köper alltihop.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Northvolt har inte fått skattepengar av staten, tvärtom så vägrar ju regeringen, så vad pratar du om egentligen?

Skellefteå kommuns skattepengar? De har inte satsat mycket alls (och inte specifikt i Northvolt överhuvudtaget), och har dessutom i praktiken gått plus på det hela.

Att ha en batterifabrik är av både nationellt och europeiskt intresse. Det hade dock mer än gärna fått vara ett statligt bolag.

Oh please…
https://www.breakit.se/artikel/39737/skattebetalarna-star-for...

Permalänk
Medlem

Var är skattepengarna du dillar om? Offentliga aktörer != skattepengar.

Kollar du siffrorna så handlar det för övrigt om mindre än 18% från "offentliga aktörer" i Sverige.

Jävla klickbaitartikel för övrigt, läser du längst ner så ser du att 88 miljarder inkluderar 50 miljarder från Tyskland och Kanada, så det handlar alltså om 38 miljarder, inte 88.

Visa signatur

9950X3D | 5080