Här är ditt år på SweClockers!
Permalänk
Medlem

Kjell & Co

Skrivet av adfactory:

Hilfe, nån som har tips på och om det finns smartpluggs med dimmerfunktion? (till överkomligt pris, hittade en på nån "special site" för 1100:- då kan jag vara uten

Jag använder denna med Z-wave:
https://www.m.nu/dimmer/dimmer-plug-in (tyvärr ej i lager just nu).
Men det finns ju för 433 MHz på Kjell & Co också
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/fjarrstrombryta...

MVH
/Björn

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Då har under eftermiddagen beställt ytterligare en sticka för att även kunna Z2M utöver ZHA. Det går nämligen inte att köra både ZHA och Z2M på en sticka. Allt ballar ur och jag behöver båda delarna för att allt ska fungera. Känner att det är värt 300 kr att slippa para om alla enheter just nu. Kan ta lite i taget på det här sättet.

Något jag saknar är en termo- och hygrometer som är för utomhusbruk. Enda jag hittat är Shelly Blu men jag undrar hur räckvidden är på den. Vad har ni för något? Två Aqara Multi Sensor har gått sönder av sitta utomhus.

Kör fortfarande med Telldus Termometer och hygrometer via 433 Mhz.
Har inte hittade nån med display och som tål utomhus.
Nu gick iofs den jag hade ute sönder men då hade den suttit där i 10 år. Hade nog kunnat få igång efter lite korrosions sanering men jag har ett gäng som jag köpte upp när de slutades tillverkas.
Om Telldus hade gjort en med modernare protokoll så hade jag slått till direkt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag hade provat att para om en lampa med hue-bryggan för att se om det har någon effekt. Dels i förebyggande syfte och dels när den inte går att komma åt (istället för att starta om).
Är det alla enheter på hue-bryggan som slutar svara?

Det är bara 3 lampor som slutar svara. Dom senaste dagarna så har dom varit online. Väldigt skumt. Blir nog att jag parar om dom o provar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Vad kör du på kanaler på de? 2,4GHz nätet brukar ju vara rätt trångt redan med WiFi och Bluetooth som konkurerar så att försöka få in 2st olika Zigbee nät där är ju kanske inte helt optimalt.

Permalänk
Skrivet av jensa86:

Vad kör du på kanaler på de? 2,4GHz nätet brukar ju vara rätt trångt redan med WiFi och Bluetooth som konkurerar så att försöka få in 2st olika Zigbee nät där är ju kanske inte helt optimalt.

Nu när du nämner det så kanske jag skall kolla över detta. Jag vet hur jag kollar kanalerna på WLAN/WI-FI men jag har aldrig gjort detta med Bluetooth eller Zigbee.
Jag håller på att kolla på lite Videos på Youtube om detta.
Men du eller någon annan här får mer än gärna dela med er av hur ni gör/har gjort för att kolla kanalerna etc.
Dom enheter jag har med Bluteooth och WIFI är min telefon (Android) och laptop (Windows 10).

Edit:
Jag har nu bytt kanal på HUE bryggan från Kanal 11 till kanal 15 Samt HA Sky Connect från "Smart" till kanal 12.
WIFI bytte jag till kanal 13.

Jag har även en automation som skall tända totalt 6 Lampor. 5 av dom är kopplade till HUE bryggan och en till Sky Connect.
Endast 3 lampor tänds. Men i Home Assistant så är dom "tända". Men det är dom inte. Släcker jag dom manuellt och sedan tänder dom manuellt så funkar det.
Men jag har precis bytt kanalerna som jag nämnde ovan.
Så vi får hoppas på det bästa.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Är Shelly 1PM Mini Gen3 eller Shelly Plus 1PM ett bra val om jag vill kunna mäta och styra ett uttag utomhus som bilens motorvärmare kopplas in i? Lite förvirras av Shellys utbud, går mini med relä bara upp till 8A? Är det enda nackdelen?

Skulle också vilja mäta temperaturen i bilen, den står utanför huset inte så långt från mina HA-enheter så kanske testar en Aqara Temp-sensor men vet inte vad den tycker om att åka med bilen och tappa nätverket med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Hilfe, nån som har tips på och om det finns smartpluggs med dimmerfunktion? (till överkomligt pris, hittade en på nån "special site" för 1100:- då kan jag vara utan

Skrivet av willpower:

Jag använder denna med Z-wave:
https://www.m.nu/dimmer/dimmer-plug-in (tyvärr ej i lager just nu).
Men det finns ju för 433 MHz på Kjell & Co också
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/fjarrstrombryta...

Beror på vad som definieras som överkomligt pris. Men för zigbee finns följande för drygt 400 kr:

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B08PKQVQTQ/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jag hade också rekommenderat minin, men är det så att du bara "vill testa" hur home assistant fungerar för dig, så kan du börja med pi3, att installera home assistant os för en raspberry är bland de lägsta installations trösklarna som finns.
Och är det så att det du börjat skapa är bra och du vill behålla det, och göra en mer permanent installation på minin, så tar du backup, och när du väl fått in home assistant på minin så kör du en restore bara så fortsätter du där du var ifrån pi3 installationen.

Och nu till minin;

Skall du bara använda datorn till Home Assistant?

Ifall svaret är ja, så hade jag helt klart rekommenderat att köra Home Assistant OS istället för Linux / Docker.
Anledningen till detta är att du tappar 2 ganska vitala delar om du kör Docker, (vilket du kan komma runt om du är linux guru och gör allt själv).

De delarna är supervisor och add-on store.
Supervisor hjälper dig och kör alla uppdateringar direkt i home assistant via GUI (i docker får du göra det själv).
Add-on store kan du inte köra i via docker heller, men många add-ons kan du köra som egna docker containers eller installationer direkt i Linux.

Så krasst: Skall du använda minin bara till Home Assistant, så hade jag kör Home Assistant OS för att göra allt enkelt som möjligt.
Vill du köra mer på minin som går utanför add-on store (typ mini homelab) så hade jag kört Linux + Docker.
Skall du köra fullblown homelab (då hade du behövt lite kraftigare dator med mer cores och ram än din mini) så hade jag kört full VM via proxmox, och kört homeassistant OS i en VM under proxmox, med alla andra fantastiska homelab installationer man kan få till där.

Sent svar. Men väcker liv i denna.

Har provkört HAOS på Rpi4 en tid nu och fastnat i HA-träsket så ja kanske dags att migrera från SD-kortens värld och lägga in det på macminin nu innan kortet kraschar. Macmininin är tänkt att agera dedikerad HA server men de guider jag sett så läggs Linux in som Virtual Machine på macen? Det är kanske så det måste göras eller går det att göra en ren HAOS installation på Macminin direkt och inte ha kvar MacOS i botten/paralellt?

Nästa fråga. Börjar fundera på Frigate. Lirar det på en gammal macmini med en Google Coral? USB är 2.0 på minin om det är ett problem?

Alternativet är ju såklart att fortsätta på RPI4 men med SSD istället men då ska det köpas in en extern SSD, en usb 3.0 hub med strömförsörjning (för jag läste nånstans att det ken bli klent med ström till både RPI och Coral om den körs via USBn i Rpin) och vill helst slippa köpa i onödan även om Black Friday står för dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Har provkört HAOS på Rpi4 en tid nu och fastnat i HA-träsket så ja kanske dags att migrera från SD-kortens värld och lägga in det på macminin nu innan kortet kraschar. Macmininin är tänkt att agera dedikerad HA server men de guider jag sett så läggs Linux in som Virtual Machine på macen? Det är kanske så det måste göras eller går det att göra en ren HAOS installation på Macminin direkt och inte ha kvar MacOS i botten/paralellt?

Nästa fråga. Börjar fundera på Frigate. Lirar det på en gammal macmini med en Google Coral? USB är 2.0 på minin om det är ett problem?

Alternativet är ju såklart att fortsätta på RPI4 men med SSD istället men då ska det köpas in en extern SSD, en usb 3.0 hub med strömförsörjning (för jag läste nånstans att det ken bli klent med ström till både RPI och Coral om den körs via USBn i Rpin) och vill helst slippa köpa i onödan även om Black Friday står för dörren.

m.2 hatt och skippar problemen som lätt blir med usb.
https://www.howtoraspberry.com/2020/10/how-to-install-an-m-2-...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

m.2 hatt och skippar problemen som lätt blir med usb.
https://www.howtoraspberry.com/2020/10/how-to-install-an-m-2-...

Jo har tittat på liknande lösningar för RPI men då ska det köpas nya grejer och det känns onödigt om jag inte måste men det är absolut ett alternativ om jag beslutar köra vidare på RPI. Mne då behövs antagligen USB-hub med strömförsörjning för att få ordentligt med kräm till Coral.

Helst skulle jag vilja få till en lösning där macminin får stå för hårdvara (bortsett från Coral) och vara dedikerad för HAOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Om tänkt återanvända din gamla Mac mini, så rekommenderar jag att du kör home assistant OS i bottnen, så du får supervisor.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Om tänkt återanvända din gamla Mac mini, så rekommenderar jag att du kör home assistant OS i bottnen, så du får supervisor.

Ja det var min tanke oxå om det är möjligt men alla guider man ser är installation på VM så börjar undra om det inte är möjligt med ren installation av HAOS på mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Ja det var min tanke oxå om det är möjligt men alla guider man ser är installation på VM så börjar undra om det inte är möjligt med ren installation av HAOS på mac.

Vilken generation? Ett tag kunde man ju blåsa dem och installera windows. Och då borde det ju gå med hone assistant också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Nu när du nämner det så kanske jag skall kolla över detta. Jag vet hur jag kollar kanalerna på WLAN/WI-FI men jag har aldrig gjort detta med Bluetooth eller Zigbee.
Jag håller på att kolla på lite Videos på Youtube om detta.
Men du eller någon annan här får mer än gärna dela med er av hur ni gör/har gjort för att kolla kanalerna etc.
Dom enheter jag har med Bluteooth och WIFI är min telefon (Android) och laptop (Windows 10).

Edit:
Jag har nu bytt kanal på HUE bryggan från Kanal 11 till kanal 15 Samt HA Sky Connect från "Smart" till kanal 12.
WIFI bytte jag till kanal 13.

Jag har även en automation som skall tända totalt 6 Lampor. 5 av dom är kopplade till HUE bryggan och en till Sky Connect.
Endast 3 lampor tänds. Men i Home Assistant så är dom "tända". Men det är dom inte. Släcker jag dom manuellt och sedan tänder dom manuellt så funkar det.
Men jag har precis bytt kanalerna som jag nämnde ovan.
Så vi får hoppas på det bästa.

Här kan du se lite hur de stör varandra: https://www.metageek.com/training/resources/zigbee-wifi-coexi...
WiFi kanal 13 är lite speciell och får inte användas i tex USA så kanske inte är fullt fungerande på alla enheter. Den borde vara det men man vet aldrig hur enheter har implementerat det så den kanske inte är den bästa att använda.
Sen beror det ju mycket på hur du bor och om det finns grannar etc som stör.

Permalänk
Skrivet av jensa86:

Här kan du se lite hur de stör varandra: https://www.metageek.com/training/resources/zigbee-wifi-coexi...
WiFi kanal 13 är lite speciell och får inte användas i tex USA så kanske inte är fullt fungerande på alla enheter. Den borde vara det men man vet aldrig hur enheter har implementerat det så den kanske inte är den bästa att använda.
Sen beror det ju mycket på hur du bor och om det finns grannar etc som stör.

Bara att byta kanaler verkar ha gjort susen. Inga problem just nu iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Kör fortfarande med Telldus Termometer och hygrometer via 433 Mhz.
Har inte hittade nån med display och som tål utomhus.
Nu gick iofs den jag hade ute sönder men då hade den suttit där i 10 år. Hade nog kunnat få igång efter lite korrosions sanering men jag har ett gäng som jag köpte upp när de slutades tillverkas.
Om Telldus hade gjort en med modernare protokoll så hade jag slått till direkt.

Jag hade något liknande med AA-batterier, display som växlade mellan temperatur inne och ute. Något sådant jag velat ha men kunna läsa av via Home Assistant då så klart. Tror inte jag har dem kvar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vilken generation? Ett tag kunde man ju blåsa dem och installera windows. Och då borde det ju gå med hone assistant också

En gammal rackare. Mid 2011 med Intel Core i5 processor om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jag hade något liknande med AA-batterier, display som växlade mellan temperatur inne och ute. Något sådant jag velat ha men kunna läsa av via Home Assistant då så klart. Tror inte jag har dem kvar.

Du behöver en dtv-sticka för rtl-sdr / rtl_433
finns nog från Kina billigt om någon fabrik fortfarande gör digitaltv tillbehör...

Termometrar med 433 MHz finns tex på biltema eller Amazon, fortfarande med AA batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

En gammal rackare. Mid 2011 med Intel Core i5 processor om jag inte minns fel.

Det känns som att det är enklare med en i den åldern. Och googlar jag. Då ser det ganska enkelt ut att boota från usb och installera Linux. Så det är bara att prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Du behöver en dtv-sticka för rtl-sdr / rtl_433
finns nog från Kina billigt om någon fabrik fortfarande gör digitaltv tillbehör...

Termometrar med 433 MHz finns tex på biltema eller Amazon, fortfarande med AA batterier.

Jag har en lilygo_rtl_433_ESP på nätverket som plockar in 433 MHz. Har inga egna prylar. Jag tänkte mest se om jag kunde få in några intressanta sensorer från grannarna. Jag fick in mer än jag trodde. Men man vet tyvärr inte sensorns placering. Men över tid kan jag nog urskilja vilka jag kan använda för att få bra värden på utomhustemperatur.

Permalänk
Medlem

Just nu är jag kräkless på Home Assistant. Hållt på med omkonfigurering sedan igår förmiddag. Non stop. Åt inte ens middag igår. Drack knappt kaffe. Och jag var riktigt frustrerad men nu är alla enheter utom en parad.

Vissa saker är bättre som att batterinivån inte bara går från 99-100% och sedan otillgänglig. Däremot fungerar inte samma automationer likadant och det är lite buggigare med lite slumpmässiga tändning av ljuskällor.

Och hur fan använder man dubbelklick på Aqara Double Rocker WRS-R02? Enda jag lyckas få att fungera är det enkelklick på vänster respektive höger knapp. Att klicka på båda orsakar massa skumma beteende. Precis som den inte känner av ordentligt.

EDIT: Använder jag "long press" så aktiverar den automationen för "short press". Inget är som det borde. Allt fungerar bra tills knappjäveln gick sönder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Just nu är jag kräkless på Home Assistant. Hållt på med omkonfigurering sedan igår förmiddag. Non stop. Åt inte ens middag igår. Drack knappt kaffe. Och jag var riktigt frustrerad men nu är alla enheter utom en parad.

Vissa saker är bättre som att batterinivån inte bara går från 99-100% och sedan otillgänglig. Däremot fungerar inte samma automationer likadant och det är lite buggigare med lite slumpmässiga tändning av ljuskällor.

Och hur fan använder man dubbelklick på Aqara Double Rocker WRS-R02? Enda jag lyckas få att fungera är det enkelklick på vänster respektive höger knapp. Att klicka på båda orsakar massa skumma beteende. Precis som den inte känner av ordentligt.

EDIT: Använder jag "long press" så aktiverar den automationen för "short press". Inget är som det borde. Allt fungerar bra tills knappjäveln gick sönder.

Nej, det är helt olika system zha vs z2m med hur automationer fungerar och det krävs två skilda sätt när man gör avancerade saker. Så blueprints som är gjorda för det ena systemet fungerar inte för det andra. En del har varit ambitiösa och lagt in stöd för båda.

Men den borde inte tända lampor den inte ska. Det har jag nog aldrig varit med om. En annan sak som signalerna inte kommer fram, eller fastnar och kommer fram med en delay.

Har du rätt click-mode? Det är något man tydligen måste ställa för att få stöd för mer funktioner och gör avkall på reaktionstid.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WXKG15LM.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nej, det är helt olika system zha vs z2m med hur automationer fungerar och det krävs två skilda sätt när man gör avancerade saker. Så blueprints som är gjorda för det ena systemet fungerar inte för det andra. En del har varit ambitiösa och lagt in stöd för båda.

Men den borde inte tända lampor den inte ska. Det har jag nog aldrig varit med om. En annan sak som signalerna inte kommer fram, eller fastnar och kommer fram med en delay.

Har du rätt click-mode? Det är något man tydligen måste ställa för att få stöd för mer funktioner och gör avkall på reaktionstid.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WXKG15LM.html

Nu har jag konfigurerat allt med ZHA för jag fick inte Z2M att starta. Vet inte om clickmode fungerar så på ZHA. Provade med det enda som hände var att det tände, släckte, tände, släckte o.s.v. Känns som att Z2M har djupare dokumentation men att göra om allt igen ska krävas mycket.

Troligtvis kan det vara lagg som gör att någon ljuskälla tänds med fördröjning eller en massa justeringar som gjort att en knapp fått två funktioner. Känns drygt att kunna använda två av två olika knapptryckningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behöver lite kreativa tips här

Har en 27" väggmonterad monitor i hallen (inget fancy med touch osv) som jag kört magic mirror på, men har tänkt testa att köra det via en home assistant vy istället.

Har satt upp https://community.home-assistant.io/t/family-calendar/703986 med väder och mina olika kalendrar (Min egen, barnens, matplanering, skolmaten och planeringsschema för barnen som bor veckovis). Fungerar kanon, men problemet är att antingen så klarar min pi zero inte av att driva den, eller så har någon uppdatering av dietpi förstört det hela för pekar jag den mot dashboarden så kraschar chromium med "oh snap" fel varje gång.

Har även testat köra chromecast, men iom att man inte kan styra upplösningen så blir allt stort och allmänt grötigt.

Några tips på potentiella lösningar? Gärna så billigt som möjligt

En RPi 4 eller 5 skulle säkert klara av det förutsatt att jag inte får samma chromium-fel, men känns lite väl mkt pengar och prestanda för en sån enkel sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Behöver lite kreativa tips här

Har en 27" väggmonterad monitor i hallen (inget fancy med touch osv) som jag kört magic mirror på, men har tänkt testa att köra det via en home assistant vy istället.

Har satt upp https://community.home-assistant.io/t/family-calendar/703986 med väder och mina olika kalendrar (Min egen, barnens, matplanering, skolmaten och planeringsschema för barnen som bor veckovis). Fungerar kanon, men problemet är att antingen så klarar min pi zero inte av att driva den, eller så har någon uppdatering av dietpi förstört det hela för pekar jag den mot dashboarden så kraschar chromium med "oh snap" fel varje gång.

Har även testat köra chromecast, men iom att man inte kan styra upplösningen så blir allt stort och allmänt grötigt.

Några tips på potentiella lösningar? Gärna så billigt som möjligt

En RPi 4 eller 5 skulle säkert klara av det förutsatt att jag inte får samma chromium-fel, men känns lite väl mkt pengar och prestanda för en sån enkel sak.

Det går inte köra typ utvecklarverktyget i Chrome och se varför den crashar? Om något har bantats bort i dieten jämfört med vanliga versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det går inte köra typ utvecklarverktyget i Chrome och se varför den crashar? Om något har bantats bort i dieten jämfört med vanliga versionen

Hittade det till slut, gick inte ha en custom-background av någon anledning, för då smällde det.
Lite synd, hade velat ha det som innan att bakgrunden uppdateras från tex Bing som det blir lite av en tavla.

Men får funka med svart bakgrund med

Permalänk
Medlem

Innan jag gräver mig ner i det själv så är jag nyfiken på om någon vill dela med sig av hur de löst spårning/hantering av effekttoppar för elförbeukningen som införs nästa år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Innan jag gräver mig ner i det själv så är jag nyfiken på om någon vill dela med sig av hur de löst spårning/hantering av effekttoppar för elförbeukningen som införs nästa år?

Loggningen av förbrukningen är den enkla biten genom denna som bara pluggas rakt in i elmätaren: esphome-p1reader
Den genererar väldigt bra och exakt data kring förbrukningen som loggas och visualiseras i Home Assistant för nuvarande och dagens förbrukning.

Styrning är en helt annan utmaning då det kräver att din utrustning går att styra. Här är ett exempel på moddning av värmepumpen vilket möjliggör styrning: NibePi

Lutar mer åt batteri för att kunna hantera effekttopparna på det sättet mer långsiktigt då det är väldigt svårt att faktiskt styra konsumptionen.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Loggningen av förbrukningen är den enkla biten genom denna som bara pluggas rakt in i elmätaren: esphome-p1reader
Den genererar väldigt bra och exakt data kring förbrukningen som loggas och visualiseras i Home Assistant för nuvarande och dagens förbrukning.
<Uppladdad bildlänk>

Styrning är en helt annan utmaning då det kräver att din utrustning går att styra. Här är ett exempel på moddning av värmepumpen vilket möjliggör styrning: NibePi

Lutar mer åt batteri för att kunna hantera effekttopparna på det sättet mer långsiktigt då det är väldigt svårt att faktiskt styra konsumptionen.

/z

Jag har redan en P1-läsare och får in datan men skulle vilja logga och se de 3 effekttoparna varje månad. Så just nu bara få upp de 3 högsta topparna så de blir synliga.
Bergvärme-pumpen är tyvärr en gammal dum variant så får styra annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Jag har redan en P1-läsare och får in datan men skulle vilja logga och se de 3 effekttoparna varje månad. Så just nu bara få upp de 3 högsta topparna så de blir synliga.
Bergvärme-pumpen är tyvärr en gammal dum variant så får styra annat.

Just effekttopparna är en lurig grej, olika elnätsägare har olika regler.

Jag har löst det genom följande härke: https://git.zyberze.ro/zyberzero/misc/src/branch/main/peaks (anpassat mot Göteborg Energis regler - https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgiften#eff... )

Instruktionerna är en aning minimala, men worst case får du skriva här så får vi ta det då

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.