TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av toastt:

Fan alltså, var bestämd på att köpa en Samsung S90D under black week men nu när rean är här får jag beslutsångest och står och velar mellan S90D och Evo G4. Kan någon göra beslutet lättare åt mig haha? Ska användas i ett vardagsrum, inget fönster mittemot TV:n men på väggen några meter vid sidan om. Kollar mest Sport och en del serier/filmer och är tänkt att spela en del PS5 på den med.

Hur stor prisskillnad är det mellan dem? Kan du länka produkterna till mig.

Jag hittade denna på rtings.com
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-g4-oled-vs-samsung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av toastt:

Fan alltså, var bestämd på att köpa en Samsung S90D under black week men nu när rean är här får jag beslutsångest och står och velar mellan S90D och Evo G4. Kan någon göra beslutet lättare åt mig haha? Ska användas i ett vardagsrum, inget fönster mittemot TV:n men på väggen några meter vid sidan om. Kollar mest Sport och en del serier/filmer och är tänkt att spela en del PS5 på den med.

Storlek?
Om du kan använda Samsungs 5%-kod genom att köpa via deras app, så får du i princip S95D för motsvarande pris som G4 ligger på hos de stora säljarna - då ska det garanterat vara QD-OLED i Samsung. Så mellan dom är det kanske hugget som stucket.

Annars sägs det då att S90D har QD-OLED i 65 tum. Den är 5000kr billigare än G4 (18k eller 17k vs 23k). S90D i andra storlekar är snarare konkurrent till C4. Vid just 83 tum kostar Samsung S90D 35k (ca 33k om 5%) och LG C4 40k.

Visa signatur

|| Ryzen 7800X3D || Sapphire RX 7900XT Pulse Gaming OC || Gigabyte B650M Gaming X AX || 2x16 GB Corsair Vengeance RGB EXPO DDR5 6000MHz CL30 || Goodram PX600 2TB || WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM850x || Corsair iCUE H100i Elite LCD XT || Lian Li O11D EVO RGB || 2x Samsung Odyssey OLED G6 G60SD 27" ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaizerB:

Har precis samma funderingar som dig @Nisselii gällande TCL och en budget på 15k för en 85a 🙂
Skulle du vilja hjälpa oss här @Laxpudding, oerhört tacksam för din kompetens och inputs i detta forumet 💪🏻🤩

Blev så att jag köpte en C835 75" på elgigantens outlet för 13500:- . Fanns i lager på närmaste butik för mig så var bara slå till!
Gick miste om en mqled 80 85" för samma pris som var en timme bort just före, så tipset är att lägga till tv:n i din handlingskorg innan du åker till butiken. Då blir den "låst" för andra att köpa iallafall i en halvtimme.
Finns ett par 935 75" här för mellan 13-14k . Du kommer inte bli besviken på bilden på dessa!

https://www.elgiganten.se/outlet/outlet-tv-ljud-smart-hem?sor...

Med mellan 3-4m från soffan till tvn så räcker ju 75" ser jag, och bilden måste jag säga är topp. Även fast jag inte dykt så djupt in i vilka bildinställningar jag ska ha.
Lite ovant gå från Samsungs tizen och smartremote till Tcl och andriod, men man vänjer sig väl snart med vissa av funktionerna.
Sen är ju skillnaden i design/slimmad och vikt mellan samsung och Tcl gigantisk. Där Tcl är som en genomsnittlig Amerikan och Samsung en liten nätt korean
Har ju 50 dagar öppet köp så man kan ju alltid pröva sin tv nu hela december och sen se vilka erbjudanden som kommer i mellandagsrean

Mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av toastt:

Bara 65” som är QD-OLED på S90D i Sverige, så fu får typ en C4 om du köper den (alltså med LG WOLED) i andra storlekar

Permalänk
Medlem

TCL MQLED85 vs MQLED80

@Laxpudding Med risk för att jag kan ha missat det, har du lust att redogöra för MQLED85 i jämförelse med MQLED80 och kanske jämföra med andra topp-TCL i listan/matrisen?

Tack på förhand!

Jag ångrar fan innerligt att jag inte slog till på en C935 förra året för 15k. Det var gissningsvis sjukt prisvärt.

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zeilon:

@Laxpudding Med risk för att jag kan ha missat det, har du lust att redogöra för MQLED85 i jämförelse med MQLED80 och kanske jämföra med andra topp-TCL i listan/matrisen?

Tack på förhand!

Jag ångrar fan innerligt att jag inte slog till på en C935 förra året för 15k. Det var gissningsvis sjukt prisvärt.

Jag tog en tupplur i eftermiddags och drömde om att jag var på vasaloppet. Alla vasaloppsförare stannade till vid mig för att fråga vad det är för skillnad på TCL C776645 och TCL C824525 hela tiden. En efter en frågade om TCL:s TV och det tog aldrig slut. Jag försökte gå därifrån och skrika högt så alla hörde. Men mina ben var fastlimmade och när jag skrek kom det bra ett pip. När jag vaknade till alldeles svettig hade jag glömt vad skillnaden var. Nu är kunskapen som borta.

TCL C765 aka MQLED85 är 2025-efterföljaren till TCL C755/C805 aka MQLED80 från 2024 och har enligt TCL i första hand mer ljusstyrka. Så räkna med med same stuff but higher brightness. Mkay?

C845 och C855 bättre på i grunden alla punkter vad gäller bild och utförande

C6-serien, aka QLED7xx, T8-modellerna är ännu enklare på alla punkter. Se dem som ljusstarka basmodeller. T8B har 120/144 Hz. C655Pro/QLED810 är 60 Hz och ska ha en enklare FALD.

Dold text
Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag tog en tupplur i eftermiddags och drömde om att jag var på vasaloppet. Alla vasaloppsförare stannade till vid mig för att fråga vad det är för skillnad på TCL C776645 och TCL C824525 hela tiden. En efter en frågade om TCL:s TV och det tog aldrig slut. Jag försökte gå därifrån och skrika högt så alla hörde. Men mina ben var fastlimmade och när jag skrek kom det bra ett pip. När jag vaknade till alldeles svettig hade jag glömt vad skillnaden var. Nu är kunskapen som borta.

TCL C765 aka MQLED85 är 2025-efterföljaren till TCL C755/C805 aka MQLED80 från 2024 och har enligt TCL i första hand mer ljusstyrka. Så räkna med med same stuff but higher brightness. Mkay?

C6-serien, aka QLED7xx, T8-modellerna är ännu enklare på alla punkter. Se dem som ljusstarka basmodeller. T8B har 120/144 Hz. C655Pro/QLED810 är 60 Hz och ska ha en enklare FALD.

Dold text

Har du sett dessa bredvid varandra?
Står i valet mellan dessa två men min lokala butik har ingen av dessa inne hos sig…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dold text

Så synd att du inte minns...det är just jämförelsen TCL C776645 vs TCL C824525 jag funderat på senaste dagarna

Visa signatur

|| Ryzen 7800X3D || Sapphire RX 7900XT Pulse Gaming OC || Gigabyte B650M Gaming X AX || 2x16 GB Corsair Vengeance RGB EXPO DDR5 6000MHz CL30 || Goodram PX600 2TB || WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM850x || Corsair iCUE H100i Elite LCD XT || Lian Li O11D EVO RGB || 2x Samsung Odyssey OLED G6 G60SD 27" ||

Permalänk
Medlem

Köpte en lg C4 idag. Men... vafan ska man lägga till en liten slant och köpa S95D istället. Kollar mycket på sport och framförallt hockey, är rädd att C4-skärmen är fär mörk.. Har även ett ljust vardagsrum så det är upplagt för fiasko..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhedins:

Köpte en lg C4 idag. Men... vafan ska man lägga till en liten slant och köpa S95D istället. Kollar mycket på sport och framförallt hockey, är rädd att C4-skärmen är fär mörk.. Har även ett ljust vardagsrum så det är upplagt för fiasko..

OLED är inte direkt nattsvarta utan ger bra med ljus om du nu inte har solen mitt på TVn (och då lär inte mycket duga). Hade vart mer orolig med inbränningar om allt du kollar på är med statiska loggor som i sport. Därför jag satsade en LED när det begav sig.

Nu har väl risken minskat med allt fler skyddsfunktioner men vet inte hur dagens skärmar släcker ned om de ser statiska objekt. Annars var ju TV4-solen OLED-dödaren för de första versionerna!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kalleteodor:

Har du sett dessa bredvid varandra?
Står i valet mellan dessa två men min lokala butik har ingen av dessa inne hos sig…

Nope, C765 är ju sprillans. Det är en 2025-modell. Är väl mest El-G som verkar fått första tjing och kallar dem MQLED85.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jhedins:

Vad har du för TV idag och hur fungerar den med ishockey i samma rum?

Påfallande ofta folk är rädda för att "OLED är för ljussvagt... har jag hört..." sitter de egentligen med en gammal och ännu ljusklenare TV med gladpacksnivå på reflexfiltret. Om den anses vara tillräcklig är knappast en OLED ett problem. De flesta som inte varit med om TV-köp på många år har nog missat relativiseringen i hur mycket mer ljusstyrka det finns i en modern TV.

Permalänk
Medlem

Har en samsung 8 serie från 2015 så det går givetvis inte att jämföra. Men vill verkligen att det här köpet ska bli så bra som möjligt. Är det värt att lägga några kronor till för att få en G4 eller S95D? Kommer jag ens märka någon skillnad när jag bara kollar på hockey och någon enstaka film/serie på netflix?
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhedins:

Har en samsung 8 serie från 2015 så det går givetvis inte att jämföra. Men vill verkligen att det här köpet ska bli så bra som möjligt. Är det värt att lägga några kronor till för att få en G4 eller S95D? Kommer jag ens märka någon skillnad när jag bara kollar på hockey och någon enstaka film/serie på netflix?
Mvh

Asså jag ser G4 och S95D samt övriga OLED toppmodeller som HDR-kungar. Det är där dem verkligen ger en bättre upplevelse jämfört med det som finns under i hierarkin. Söker man ljusstark sport i SDR gör man det bäst med en bra LCD, typ QN90D. Sen har C4 andra fördelar som ocksä gör den fördelaktig över LCD så som bra uniformity och bättre betraktningsvinklar.

Med tanke på åldern på din nuvarande tv kan C4 säkert vara ljusstarkare så det bästa är nog att testa C4 och se hur den känns.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk

Hej, söker lite råd angående tv-köp.
Min TCL849 gick sönder nyligen och vill egentligen ersätta den, men den finns inte riktigt på bra prisnivå+frakt hem.
Jag undrar därför om någon av följande är på samma nivå som TCLn. Jag finner sällan att ljusstyrka är ett problem och vill framförallt använda tvn till film/serier/sport. Vilken av dessa hade ni rekommenderat? Uppskattar även om ni har sett någon annan tv i samma prisklass som ni kan rekommendera över dessa.
Samsung 65" Q80D 4K QLED Smart TV (2024) 11990kr
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...
TCL 65" QLED870 4K QLED Smart TV (2023) 10990

Kikade även på en LG C2 65" som var outlet på elgiganten, har någon erfarenhet av att köpa OLEDs på outlet? Är det risk att dom är "överanvända" som visningsexemplar?

Mvh

Permalänk
Skrivet av hamsternn:

Hej, söker lite råd angående tv-köp.
Min TCL849 gick sönder nyligen och vill egentligen ersätta den, men den finns inte riktigt på bra prisnivå+frakt hem.
Jag undrar därför om någon av följande är på samma nivå som TCLn. Jag finner sällan att ljusstyrka är ett problem och vill framförallt använda tvn till film/serier/sport. Vilken av dessa hade ni rekommenderat? Uppskattar även om ni har sett någon annan tv i samma prisklass som ni kan rekommendera över dessa.
Samsung 65" Q80D 4K QLED Smart TV (2024) 11990kr
TCL 65" QLED870 4K QLED Smart TV (2023) 10990

Kikade även på en LG C2 65" som var outlet på elgiganten, har någon erfarenhet av att köpa OLEDs på outlet? Är det risk att dom är "överanvända" som visningsexemplar?

Mvh

Jag funderar mellan denna https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe... samt Q80D. Kan inte riktigt bestämma mig..

Permalänk
Medlem

Kollade med Samsungs köpsupport och de svarade WOLED för allt förutom 65" på 90D. 95D har QD Oled på 77". Sjukt trist... Då blir det antingen 95D eller G4, men G4 lockar lite mer pga 95D har en matt skärm som jag tror att jag inte kommet att gilla. Måste nog uppleva 95D i butik för att kunna avgöra.

"77",55",83" Har WOLED - 65" Har QD OLED i S90D versjonen."

95D saknar också Wifi 6.. Märkligt att inte ha det för en sån här dyr tv. Nä efter att ha jämfört på Rtings så blir det en 77" LG G4, om priset kan krypa ner lite mer. Blir det ingen G4 i år så kan Samsung bli intressant nästa år om de skärper till sig med sina panaler med QD Oled, stöd för minst Wifi 6 och tar bort den där matta skiten.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Uppskattar (och har god koll på vad det innebär, såväl praktiskt som teoretiskt) korrekt bild, vad kommer jag sakna om jag köper en 65S90D istället för en 65B3/C3/C4? (Och vad kommer jag uppskatta)

Endast film/video från Apple TV är relevant.

Har dålig koll på Samsung, tryggare med LG, men känner mig snål...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Kollade med Samsungs köpsupport och de svarade WOLED för allt förutom 65" på 90D. 95D har QD Oled på 77". Sjukt trist... Då blir det antingen 95D eller G4, men G4 lockar lite mer pga 95D har en matt skärm som jag tror att jag inte kommet att gilla. Måste nog uppleva 95D i butik för att kunna avgöra.

"77",55",83" Har WOLED - 65" Har QD OLED i S90D versjonen."

95D saknar också Wifi 6.. Märkligt att inte ha det för en sån här dyr tv. Nä efter att ha jämfört på Rtings så blir det en 77" LG G4, om priset kan krypa ner lite mer. Blir det ingen G4 i år så kan Samsung bli intressant nästa år om de skärper till sig med sina panaler med QD Oled, stöd för minst Wifi 6 och tar bort den där matta skiten.

Det är nästan confirmed att S90F endast är QD-OLED i 65” även nästa år. S95x är väl dock endast QD-OLED så om det är den nivån du siktar på är det inget att oroa sig för.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

@Laxpudding: Uppskattar (och har god koll på vad det innebär, såväl praktiskt som teoretiskt) korrekt bild, vad kommer jag sakna om jag köper en 65S90D istället för en 65B3/C3/C4? (Och vad kommer jag uppskatta)

Endast film/video från Apple TV är relevant.

Har dålig koll på Samsung, tryggare med LG, men känner mig snål...

Sakna konsekvensen med Dolby Vision kanske? Kanske fnysa åt Samsung jobbiga lösning att hela tiden försöka identifiera varenda pryl på HDMI i ett försök att fjärrstyra den? LG:s reglage svarar oftare lite mer som väntat om du går på djupet med kalibrering? Tänkt ladda upp nya LUT:ar? LG.

I mångt och mycket är det för mig samma nivå på bildkvaliteten och den generella användningen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hamsternn:

Jag undrar därför om någon av följande är på samma nivå som TCLn. Jag finner sällan att ljusstyrka är ett problem och vill framförallt använda tvn till film/serier/sport.

"Jag finner sällan att ljusstyrka är ett problem" kan tolkas på två sätt. Antingen att du upplever att C845 är väldigt ljusstark och att den därför inte ett problem med ljuset i rummet. Då behöver du något som är motsvarande ljusstarkt igen.

Eller att du medvetet kör din C845 på låga ljusnivåer och därför behöver inte nå höga nits på en ersättare. Du kan du sikta på andra modeller.

C849 kan från TCL:s håll bara ersättas av samma igen (C845) eller efterföljaren C855. Alternativ modell på snarlik nivå är Hisense U8-serien och Samsung QN90 och QN95 men även Hisense U7K-modellen om det är så att du inte kör din C845 på fullt blås.

Kliver du ned till de modeller du nämner tappar du reflexfilter, vinklar, kontrast, enklare FALD, mindre ljusstyrka, enklare högtalare etc. Allting är sämre.

Permalänk
Medlem

Kollar på att köpa en extra TV till sovrummet, runt 55" och smärtgräns på 8000kr.

Det står mellan någon av dessa två om ingen annan har ett bättre förslag.

Samsung 55" 4K QLED TV TQ55Q70DATXXC
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-55-4k-qled-tv-tq5...
eller
TCL 55" 55C745 QLED FALD 4K Google TV
https://www.inet.se/produkt/2223280/tcl-55-55c745-qled-fald-4...

Antar att TCL är den vinnande modellen pga FALD?
Uppskattar gärna ett bra UI med stöd för alla appar då vi inte använder någon apple tv eller liknande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Theez:

Kollar på att köpa en extra TV till sovrummet, runt 55" och smärtgräns på 8000kr.

Det står mellan någon av dessa två om ingen annan har ett bättre förslag.

Samsung 55" 4K QLED TV TQ55Q70DATXXC
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-55-4k-qled-tv-tq5...
eller
TCL 55" 55C745 QLED FALD 4K Google TV
https://www.inet.se/produkt/2223280/tcl-55-55c745-qled-fald-4...

Antar att TCL är den vinnande modellen pga FALD?
Uppskattar gärna ett bra UI med stöd för alla appar då vi inte använder någon apple tv eller liknande.

Ifall du söker en djupare svärta vill säga kommer den enkla FALD:n hjälpa. Q70-serien är ändå lite mer kvalitet överlag på andra sätt. TCL C7-serien är tekniskt prestanda i ett budgetpaket så att säga. FALD:en hjälper helt klart med svärta och även att dölja skavanker som en ojämn panel.

Permalänk
Medlem

Kikat lite på prishistorik på LG G3 77" och G4.
LG G3 77" gick för samma pris förra årets BF på 31900 kr. Där är G4 nästan nu på 32900 kr. Året senare nu i höst gick G3 77" för 27900 kr. LG har inte G4 77" inne ännu men har den listad för 32330 kr + man får 5 % rabatt om man är ny medlem vilket blir 30685 kr...
LG verkar hålla nere tillverkning för att hålla ett högt pris på G4an zså den kanske inte går ner mer än så här för i år... Ser ut att vara få exemplar i lager hos butikerna med. Men att lägga 30k för en tv år 2024 77" i höga räntetider känns riktigt ovärt... G4an borde vara billigare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sakna konsekvensen med Dolby Vision kanske? Kanske fnysa åt Samsung jobbiga lösning att hela tiden försöka identifiera varenda pryl på HDMI i ett försök att fjärrstyra den? LG:s reglage svarar oftare lite mer som väntat om du går på djupet med kalibrering? Tänkt ladda upp nya LUT:ar? LG.

I mångt och mycket är det för mig samma nivå på bildkvaliteten och den generella användningen.

Tack för svar! Vilken responstid, <16ms?

Näe LUT lär jag inte gå in på (såå petig är jag inte, ämnar inte extraknäcka som colorist ). Men en manuell kalibrering är inte uteslutet längre fram om jag får access till lämplig hw/sw (mest för att det är kul/intressan/lärorikt). Initialt så kommer jag bara skruva till den så vettigt som det går.

Men det är alltså inte så att Samsung har nått tok-fel som man inte kan få bort?

Dolby Vision ja, det hade jag förträngt lite...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

Tack för svar! Vilken responstid, <16ms?

Näe LUT lär jag inte gå in på (såå petig är jag inte, ämnar inte extraknäcka som colorist ). Men en manuell kalibrering är inte uteslutet längre fram om jag får access till lämplig hw/sw (mest för att det är kul/intressan/lärorikt). Initialt så kommer jag bara skruva till den så vettigt som det går.

Men det är alltså inte så att Samsung har nått tok-fel som man inte kan få bort?

Dolby Vision ja, det hade jag förträngt lite...

Ifall du behöver skruva mer på reglagen, ifall det finns någon karaktär som inte är önskvärd är det på Samsung svårare att få bort eller dyrare att få bort detta, likt mer posterisering jämfört med LG:s C-serier. Det lär också finnas mer information och verktyg om hur man påverkar sin C-modell jämfört med Samsungs modeller.

Sedan förstås, kör du 65:n med QD-OLED-panel har du den panelens övertag med mättnad vid hög luminans. Förslagsvis köper du båda så att du kan ägna närmaste åren till att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du behöver skruva mer på reglagen, ifall det finns någon karaktär som inte är önskvärd är det på Samsung svårare att få bort eller dyrare att få bort detta, likt mer posterisering jämfört med LG:s C-serier. Det lär också finnas mer information och verktyg om hur man påverkar sin C-modell jämfört med Samsungs modeller.

Sedan förstås, kör du 65:n med QD-OLED-panel har du den panelens övertag med mättnad vid hög luminans.

Ja...då var det som jag trodde. LG känns tryggare.
Försöker tjata ner den där C3 jag hittat, funkar inte det blir det S90D. Om inte annat så är det ju kul med [rätt så] ny displayteknik.

Citat:

Förslagsvis köper du båda så att du kan ägna närmaste åren till att jämföra.

Hade fasen i mig varit det optimala. Och med tanke på hur lite bra content det görs nu för tiden så vore det den roligaste "tv tiden" oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eshkoshka:

Blev också med en U7K idag.

Återkommer med min åsikt på tvn. Kommer jämföras med det vi byter ifrån - Sony KDL-w805b.

Jag är nära på att slå till på denna nu. Har en gammal LG från 2016 så förmodligen stor uppgradering oavsett men vore kul att höra dina tankar om TV:n.

Permalänk
Medlem

Förösker bestämma mig för en 75:a nu på blackrean..

just nu kikar ja på

TCL 75 QLED870 2023 13k

TCL 75 MQLED80 2023 15k, mini LED

LG 75 QNED85 2024 13k, QNED85 har hyffsat betyg på rtings (men inte samma år? så kanske inte ens relevant) Kantbelyst ska också ha kortare hållbarhet?

Kanske finns andra alternativ som är bättre än dessa?

Vi kollar mest film och serier, helst vill jag nog lägga runt 10 men en gräns på 15 är väl tänkbart om det känns värt det.
Saker jag har uppfattat som bra är
högre hertz (men kanske är whatever ifall man inte spelar på TVn)
mini-LED
undvika kantbelyst? men kanske inte är så allvarligt?

Var även inne på att lägga ca 17ish tusen för Philips PML9009, kanske mest för coolt med backlights.. men tror det känns onödigt dyrt då vi inte kollar så mycket, (och lite oentusiastiska skrivningar online).. har inte ens TV i dagsläget, kollar mest series på tablet.

Känns som omöjligt att hitta rätt på så kort tid som till imorgon haha
Nån guru som har input till first time buyer:n?

Permalänk
Bildexpert 📺

Kantbelyst local dimming är 2015 års mest ogillade lösning. Oklart varför LG fortfarande håller den på just de QNED85 och 81/80-modellerna. Till och med så att folk startar trådar i forumet där de undrar vad det är för fel på TV:n.