Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Angående att komplett skickade min pro direkt i kartong och fraktsedel direkt på.

Här är svaret:

Tack för din email.

Vi förstår att du reagerar på emballeringen men det finns en logisk förklaring till detta.

De produkter som har ett emballage som är gjort för att klara transporten utan problem väljer vi att inte emballera ytterligare -för att spara miljö, material och kostnader. Ser man det från ett större perspektiv så handlar det om tusentals kartonger, kilovis med plast och enorma volymer i lastbilarna som besparas genom att skicka just playstation 5 i sitt originalemballage. Lägg sedan på laptops, skärmar, Xbox-konsoler, TV och andra större varor och det handlar om tonvis med emballage som sparas in och det är en en stor miljövinst. Vi har besparat miljön onödigt emballaget under många, många år och skickar konsekvent våra varor såhär.

Och skulle det visa sig att ex: playstation5 , skulle vara defekt på grund att paketet misshandlats i frakten eller att det försvunnit i postnords hantering så har vi ett antal enheter undanstoppade att skicka ut direkt vid ex: stöld och fraktskador.

Kontrollera därför produkterna du mottagit, och genomgå de för ev. kosmetiska skador och meddela mig om detta är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Angående att komplett skickade min pro direkt i kartong och fraktsedel direkt på.

Här är svaret:

Tack för din email.

Vi förstår att du reagerar på emballeringen men det finns en logisk förklaring till detta.

De produkter som har ett emballage som är gjort för att klara transporten utan problem väljer vi att inte emballera ytterligare -för att spara miljö, material och kostnader. Ser man det från ett större perspektiv så handlar det om tusentals kartonger, kilovis med plast och enorma volymer i lastbilarna som besparas genom att skicka just playstation 5 i sitt originalemballage. Lägg sedan på laptops, skärmar, Xbox-konsoler, TV och andra större varor och det handlar om tonvis med emballage som sparas in och det är en en stor miljövinst. Vi har besparat miljön onödigt emballaget under många, många år och skickar konsekvent våra varor såhär.

Och skulle det visa sig att ex: playstation5 , skulle vara defekt på grund att paketet misshandlats i frakten eller att det försvunnit i postnords hantering så har vi ett antal enheter undanstoppade att skicka ut direkt vid ex: stöld och fraktskador.

Kontrollera därför produkterna du mottagit, och genomgå de för ev. kosmetiska skador och meddela mig om detta är fallet.

Det där är det mest korkade svar jag någonsin hört.

En iPhone 16 pro max, kan med skickas med fraktsedel rakt på. Men då skulle den stjälas direkt.

Samt Sony skickar PS5 i bruna lådor själva, 2 st i varje. Återanvänd dom i så fall, för "miljöns skull"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Här är svaret:

Tack för din email.

Note to self: undvik Komplett om man vill ha ett helt/rent emballage..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Här är svaret:

Tack för din email.

Då vet man var man inte ska handla. Tycker dom kan göra som Amazon där man kan välja till extra emballage om man så önskar. Komplett Idioti™

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Några erbjudanden ännu för att förlänga PlayStation Plus Premium om man redan prenumererar?
Sony har 30% rabatt men det gäller bara för nya kunder, ej pågående prenumerationer...

Svarar i denna tråd då den är dedikerad.

Verkar vara ganska individuellt vilken rabatt man får. Mitt vanliga Plus Essential går ut 19/12 och jag kan förlänga nu med 20% rabatt till en kostnad av 608kr.

Permalänk
Medlem

Är duel sense edge värt 2200 sek? Är den markant bättre än den vanliga kontrollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Är duel sense edge värt 2200 sek? Är den markant bättre än den vanliga kontrollen?

Ja. Är det mycket pengar för dig och du får avstå mat en vecka så nej.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Personligen tycker jag inte att det är värt över 2000kr för att få två stycken knappar (varför bara två?) bakom kontrollen och extra ful blanksvart färg på framsidan.

Att kunna byta analoga styrspakar ser jag inte som något jag vill betala extra för - vi har ju 3 år reklamationsrätt i Sverige och kontroller ersätts alltid vilket innebär 3 nya år av reklamationsrätt varje gång man får en ny kontroll ifall man skulle råka ut för stick drift. Speciellt inte värt det när 300kr-modeller numera har Hall Effect-spakar, då är det rätt larvigt att det inte ens är HE-spakar på en 2000kr+ kontroll.

Den är inte "markant bättre" men man kan ju tycka att det är värt det ändå.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Personligen tycker jag inte att det är värt över 2000kr för att få två stycken knappar (varför bara två?) bakom kontrollen och extra ful blanksvart färg på framsidan.

Är mer än två extra knappar, men som sagt om det är värt det eller inte beror på hur man värderar 2.000 spänn. Jag gillar den, enda jag ogillar är att batteritiden är kortare.

Men för den intresserade rekommenderar jag att läsa reviews, kolla videos och känna på en själv om möjligt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är mer än två extra knappar, men som sagt om det är värt det eller inte beror på hur man värderar 2.000 spänn. Jag gillar den, enda jag ogillar är att batteritiden är kortare.

Det är det väl inte? Man får ju bara två extra knappar, man får inte tre eller fyra?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är det väl inte? Man får ju bara två extra knappar, man får inte tre eller fyra?

Antalet knappar ja, men det är mer saker som diffar mot vanliga än de två extra knapparna.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att kunna byta analoga styrspakar ser jag inte som något jag vill betala extra för - vi har ju 3 år reklamationsrätt i Sverige och kontroller ersätts alltid vilket innebär 3 nya år av reklamationsrätt varje gång man får en ny kontroll ifall man skulle råka ut för stick drift. Speciellt inte värt det när 300kr-modeller numera har Hall Effect-spakar, då är det rätt larvigt att det inte ens är HE-spakar på en 2000kr+ kontroll.

Den är inte "markant bättre" men man kan ju tycka att det är värt det ändå.

Vad är hall effect spakar? Har de vanliga dual sense dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Nej, ingen av Sonys kontrollers har det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect_sensor

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Antalet knappar ja, men det är mer saker som diffar mot vanliga än de två extra knapparna.

Ja, fast det är ju extremt lite. Typ utbytbara spakar som jag redan har skrivit om. Sen är det väl kanske någon enstaka mjukvarubegränsning förstås.

Skrivet av Songless:

Hall Effect-spakar är analoga spakar som inte kan få stick drift. Dom finns numera i kontroller från 300kr, men saknas i både Microsofts och Sonys kontroller.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, fast det är ju extremt lite. Typ utbytbara spakar som jag redan har skrivit om. Sen är det väl kanske någon enstaka mjukvarubegränsning förstås.

Du är missnöjd med din, jag är nöjd med min och inställningsmöjligheterna, profiler och möjlighet att byta längd på stickorna. Bra så, som jag skrev: Var och en får avgöra om man tycker det är värt det eller inte, för en del mycket pengar och absolut inte en livsnödvändighet för någon.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du är missnöjd med din, jag är nöjd med min och inställningsmöjligheterna, profiler och möjlighet att byta längd på stickorna. Bra så, som jag skrev: Var och en får avgöra om man tycker det är värt det eller inte, för en del mycket pengar och absolut inte en livsnödvändighet för någon.

Ja, jag har ju hela tiden sagt att man kan tycka att den är värd priset ändå, trots att man får lite för pengarna. Men den är ju verkligen inte "markant bättre".

Men du fick det att låta som att man fick ganska mycket mer än nya knappar och utbytbara joysticks (av fortfarande låg kvalitet med stick drift) och så är det ju inte. Tvärtom får man ju ännu sämre batteritid jämfört med den ganska dåliga batteritiden det är på vanliga kontrollerna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Portal eller duel sense Edge? Jag har råd med båda men vill bara betala för en just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Portal eller duel sense Edge? Jag har råd med båda men vill bara betala för en just nu.

Jätte svårt och säga vad som skulle vara "bäst" för dig, men jag gillar verkligen Edgen. Dom två "extra" knapparna på baksidan tycker jag är guldvärt i 3:rd person spel så som Elden Ring osv.
Jag mappar om cirkel och fyrkant till dom 2 knapparna på baksidan så att man kan använda dom samtidigt som man snurrar på kameran. Så man kan t.ex. använda dodge och dricka healthpotions samtidigt som man snurrar runt kameran eller vad man vill göra
Observera att dom 2 knapparna på baksidan är inte som 2 extra knappar utan dom är till för att mappa om dom vanliga knapparna så att dom är lättare att komma åt. Så du får alltså inte ytterligare två extra knappar i spel.

Portal har jag inte mycket erfaranenhet av, men dom jag känner som har en tycker det är jätte skönt att han när t.ex en familjemedlem sitter vid tvn och tittar på något så kan dom sitta med Portalen bredvid och både spela och vara lite social samtidigt
Är man även ute och reser mycket så kan jag också tänka mig att den är väldigt trevlig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Portal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Okey. Vad är anledningen till det? Något annat som är negativt med den tekniken eftersom varken Sony eller Microsoft använder det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Okey. Vad är anledningen till det? Något annat som är negativt med den tekniken eftersom varken Sony eller Microsoft använder det?

Nej men den var inte populär när de sjösatte ps5/xbox

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej men den var inte populär när de sjösatte ps5/xbox

Hehe, de sitter i Dreamcast-kontroller.
Men Sony vill inte betala för teknik som fungerade för 25 år sedan redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Hehe, de sitter i Dreamcast-kontroller.
Men Sony vill inte betala för teknik som fungerade för 25 år sedan redan.

Som jag sade populär 😁 dumt att saker som sällan går sönder

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Portal.

Edgen är endast riktigt användbar om man spelar comp. Hairtriggers ger lite extra fördel och även att mappa knapparna under till jump ( för lite extra mobilitet) och vad man nu behöver beroende på spel.

Annars ger du 2300kr för att, som jag använda knappen bak som L3 för att lättare sprinta och för dodge i singleplayerspel. Nice om man har pengarna men inte mycket ”värde”.

Portal känns som det ger dig något du inte har.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Vet inte om det tipsats om tidigare och om det anses vara en bra deal (det känns som en bra deal), men Resident Evil 2, 3 och 4 säljs nu i paket (där 2:an är Deluxe Edition och 4:an är Gold Edition) för 549:- på playstation store. Har själv inget av dessa (samt Village) sen tidigare.

Nån som har spelat dessa på bas PS5:an och vet hur dom är där? Några problem med nåt av dom?

Testade demot för 2:an på PC och det funkade och flöt riktigt bra där, men tyvärr så har det inte dualsense stöd på PC, så man får xbox symboler när man spelar, plus att det stod att vissa saker kanske inte funkar fullt ut med den kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Vet inte om det tipsats om tidigare och om det anses vara en bra deal (det känns som en bra deal), men Resident Evil 2, 3 och 4 säljs nu i paket (där 2:an är Deluxe Edition och 4:an är Gold Edition) för 549:- på playstation store. Har själv inget av dessa (samt Village) sen tidigare.

Nån som har spelat dessa på bas PS5:an och vet hur dom är där? Några problem med nåt av dom?

Testade demot för 2:an på PC och det funkade och flöt riktigt bra där, men tyvärr så har det inte dualsense stöd på PC, så man får xbox symboler när man spelar, plus att det stod att vissa saker kanske inte funkar fullt ut med den kontrollen.

Har nyss kört igenom 2an och 3an och tycker dom var helt okey men jämfört med de gamla spelen så har man tappat lite av den gamla Resident evil känslan. Är mer fokuserat på action och innehåller mindre "pussel". Det var min upplevelse iaf. Sen finns det ett väldigt störande moment i 2an som helt förstörde känslan i första delen dvs The mansion utan att spoila för mycket. Men alla spelen för 549 är en no-brainer om man inte har spelen sen tidigare.

Har inte spelat remaken på 4an än men hört att det ska vara riktigt bra så lär väl bli ett köp på det nu någon gång snart. Har snart hunnit köra klart 5an och hade det funnits med lite bättre grafik så hade det varit grymt. Ett av de bästa Resident evil enligt mig även om det inte riktigt heller är som OG-spelen.

Remakesen på 2an och 3an saknar också väldigt mycket story. Grafiken är dock väldigt bra. Har för mig dock att 3an hade lite framedrops vid några få tillfällen men annars inga bekymmer gameplaymässigt.

Resident evil är en av mina favorit franchises och har kört igenom alla spelen rätt många gånger fram till 5an. Så ska bli intressant och se vad man tycker om 6an, 7an och Village som legat i spelbackloggen bra länge nu.

Hoppas det var till nån hjälp iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Spelat alla tre på bas 5:an och tyckte de fungerade fint.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Har nyss kört igenom 2an och 3an och tycker dom var helt okey men jämfört med de gamla spelen så har man tappat lite av den gamla Resident evil känslan. Är mer fokuserat på action och innehåller mindre "pussel". Det var min upplevelse iaf. Sen finns det ett väldigt störande moment i 2an som helt förstörde känslan i första delen dvs The mansion utan att spoila för mycket. Men alla spelen för 549 är en no-brainer om man inte har spelen sen tidigare.

Har inte spelat remaken på 4an än men hört att det ska vara riktigt bra så lär väl bli ett köp på det nu någon gång snart. Har snart hunnit köra klart 5an och hade det funnits med lite bättre grafik så hade det varit grymt. Ett av de bästa Resident evil enligt mig även om det inte riktigt heller är som OG-spelen.

Remakesen på 2an och 3an saknar också väldigt mycket story. Grafiken är dock väldigt bra. Har för mig dock att 3an hade lite framedrops vid några få tillfällen men annars inga bekymmer gameplaymässigt.

Resident evil är en av mina favorit franchises och har kört igenom alla spelen rätt många gånger fram till 5an. Så ska bli intressant och se vad man tycker om 6an, 7an och Village som legat i spelbackloggen bra länge nu.

Hoppas det var till nån hjälp iaf.

Ja, det är lite synd att det blivit mer actionorienterat, men det är väl för att passa en yngre/modernare publik antar jag. Men man saknar ju verkligen inte kameran och kontrollerna i dom gamla spelen (dom har inte åldrats väl), det är en grej dom verkligen har förbättrat, tycker jag.

Är det 5:an man har två karaktärer? I så fall har jag spelat det lite.

Har spelar igenom 7:an och den är ju lite mer fokuserad på survival horror, med lite mindre action. Föredrar den stilen tror jag. Silent Hill 2 är ju t.ex. en av mina absoluta favoriter inom den genren, men jag har inte skaffat och spelat remaken än.

Har spelat originalen av 1-3 för väldigt länge sen, men spelade aldrig igenom hela. Har Village på önskelistan, det ser bra ut, trots att det ser mer actionorienterat ut.

Skrivet av Mindfighter:

Spelat alla tre på bas 5:an och tyckte de fungerade fint.

Okej, det låter bra. Får kanske ta och slå till på trilogi-paketet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Har spelar igenom 7:an och den är ju lite mer fokuserad på survival horror, med lite mindre action. Föredrar den stilen tror jag. Silent Hill 2 är ju t.ex. en av mina absoluta favoriter inom den genren, men jag har inte skaffat och spelat remaken än.

Då har du en del trevligt framför dig. SH2 är mitt top1 spel från PS2-tiden och remaken är toppen!
Då har du även RE:VILLage framför dig, som håller hög nivå!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Kommer i december