Hjälp med datorbygge för 20-25k (Inet, singelplayer/World of Warcraft)

Permalänk

Hjälp med datorbygge för 20-25k (Inet, singelplayer/World of Warcraft)

Hej allihopa! 👋

Jag är ute efter att köpa en ny dator med en budget på 20-25k (ish både ner och upp, skärmen är inte inkluderad i databudgeten) och skulle behöva lite hjälp och tips. Här är några av mina tankar och krav:

• Byggtjänst: Jag tänkte beställa allt från Inet och låta dem bygga ihop datorn åt mig.

• Användningsområde: Jag spelar främst singelplayer-spel och World of Warcraft. Jag är inte superintresserad av att ranka i FPS-spel utan mer casual, mer immersive med snygg grafik

• Skärmval: Jag funderar på att köpa en LG C4 som skärm, men om ni har andra rekommendationer som passar mitt användningsområde tar jag gärna emot förslag!

• Prioritet: Det är mest viktigt att få så mycket prestanda som möjligt för pengarna. Jag bryr mig inte om ljudnivån eftersom jag alltid använder hörlurar. Jag har heller inga starka preferenser för eller emot något märke.

Så: Vad skulle ni rekommendera för komponenter för att maximera prestanda inom min budget? Och är LG C4 ett bra val, eller finns det bättre alternativ för min spelstil?

Stort tack på förhand! 🙏

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/dYkyAeTh4wR0rQpJsBAIHMiZGVg/scrubdaddy

Permalänk

Tack så mycket! Några tankar om skärm?

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte själv Wow, men som jag förstår det så är det ett CPU-tungt spel så en X3D CPU vore nog bra att få med i ditt bygge!

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt siktat på 7800x3d eller 9800x3d för WoW. Det kan göra typ dubbla FPS'en i tunga scenarios.

Permalänk
Medlem

Du har utrymme för ett 4080 super om du vill ta ett steg till, kostar ca 2000 mer än 4070ti super.

När det kommer till skärm är det OLED som är bäst men det kostar också därefter, är inte så insatt i vilka som är bra men LG C4 är väl en tv som ligger på minst 42" eller så? Jag hade personligen inte valt det då det är lite stort för att ha framför ansiktet tycker jag.

Permalänk

Okej det är ryzen 5 som ska bytas mot 7800x3d? Någon ghz som passar bra?
Hur står sig 4080 super mot typ xtx 24gb?
Lite det jag tänkte med oled, såg det är en tv men att den fått bra reviews, är egentligen ute efter något ultrawide, hade en 49" samsung tidigare för typ 6 år sen som var 1080p, den var trevlig ibland, men för stor och kändes suddig med den upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrubDaddy:

Okej det är ryzen 5 som ska bytas mot 7800x3d? Någon ghz som passar bra?
Hur står sig 4080 super mot typ xtx 24gb?
Lite det jag tänkte med oled, såg det är en tv men att den fått bra reviews, är egentligen ute efter något ultrawide, hade en 49" samsung tidigare för typ 6 år sen som var 1080p, den var trevlig ibland, men för stor och kändes suddig med den upplösningen.

Precis! 7800x3d finns bara i en version.

4080 super presterar typ samma som 7900xtx i traditionellt rasteriserade scenarios, men spöar den rätt rejält om du slår på raytracing och/eller DLSS!

Permalänk

Okej, såg att 4080 super hade rek 850w nätagg, borde man byta det med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrubDaddy:

Yes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrubDaddy:

Behövs egentligen inte men vill du ha en riktig kvalitets-PSU med tolv års garanti är det bra rabatt på denna nu. 1000 W är totalt overkill men den är bara 100 kr dyrare än 850 W-versionen.

https://www.inet.se/produkt/6905574/seasonic-vertex-gx-1000w

Permalänk

Kung, tackar för all hjälp, även fast jag är fortfarande rätt förvirrad haha, men ska se vad man kan plocka ihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrubDaddy:

Kung, tackar för all hjälp, även fast jag är fortfarande rätt förvirrad haha, men ska se vad man kan plocka ihop!

Jag tryckte nyss på köpknappen efter typ 4 veckors snurrande… Det får ta lite tid! ^^

Permalänk
Skrivet av Mandunko:

Jag tryckte nyss på köpknappen efter typ 4 veckors snurrande… Det får ta lite tid! ^^

Haha så sant, men man vill ju hinna klippa lite black friday kampanj!