Högtalare till datorn för spel, youtube, musik, ~3-5000 kr

Permalänk

Högtalare till datorn för spel, youtube, musik, ~3-5000 kr

Tjenamors alla glada!

Sitter idag med ett gammalt Creative Inspire T7900 system som jag haft nu i 20-25 år där jag idag endast använder 3 av 7 högtalare, basen så klar också, har heller inte plats för flera högtalare så som jag sitter nu. Det är också störande mängd med kablar överallt för dessa högtalare och de är lite glapp lite varstans. Sedan jag köpte mina SteelSeries Arctis Nova Pro trådlösa hörlurar har jag svårt att använda mina datorhögtalare för ljudet är alldeles för dåligt därav har det blivit dags nu att köpa nya högtalare till datorn. Kollar på ett 2.0 system med aktiva högtalare med Optisk ingång från moderkortet (ASUS B550-F). Kollar runt i prisklassen ~3-5000 kr och kollat lite på varianter så som dessa:

Audio Pro A28 Svart (Inet: 4990:-)

Klipsch R-40PM (Komplett: 6490:-)

Klipsch R-40M Reference (Komplett: 3499:-)

Argon Audio FENRIS A4 (HiFi Klubben: 3998:-)

Klipsch-r-40pm, är aningen över priset jag har tänkt mig men har med dem ändå bara för att få en lite större vid av vad jag kollar på. Sedan så är det snart dags för Den svarta fredagen, mellandagsreor och sedan januarirea. Har jag ändå väntat i många år med att köpa nya högtalare så kan jag vänta några månader till tänker jag.

Kan själv inget om någon av dessa högtalarna men antar att ingen av dem är dåliga på något sätt. Därav är min fråga om någon har på SweC känner till någon av dessa och kan ge eventuella rekommendationer alternativt förslag på andra högtalare som passar mitt användningsområde där det mestadels är spelandes, lite youtube och kanske lite musik/film.

Mvh
Hajnyckel

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Tjenamors alla glada!

Sitter idag med ett gammalt Creative Inspire T7900 system som jag haft nu i 20-25 år där jag idag endast använder 3 av 7 högtalare, basen så klar också, har heller inte plats för flera högtalare så som jag sitter nu. Det är också störande mängd med kablar överallt för dessa högtalare och de är lite glapp lite varstans. Sedan jag köpte mina SteelSeries Arctis Nova Pro trådlösa hörlurar har jag svårt att använda mina datorhögtalare för ljudet är alldeles för dåligt därav har det blivit dags nu att köpa nya högtalare till datorn. Kollar på ett 2.0 system med aktiva högtalare med Optisk ingång från moderkortet (ASUS B550-F). Kollar runt i prisklassen ~3-5000 kr och kollat lite på varianter så som dessa:

Audio Pro A28 Svart (Inet: 4990:-)

Klipsch R-40PM (Komplett: 6490:-)

Klipsch R-40M Reference (Komplett: 3499:-)

Argon Audio FENRIS A4 (HiFi Klubben: 3998:-)

Klipsch-r-40pm, är aningen över priset jag har tänkt mig men har med dem ändå bara för att få en lite större vid av vad jag kollar på. Sedan så är det snart dags för Den svarta fredagen, mellandagsreor och sedan januarirea. Har jag ändå väntat i många år med att köpa nya högtalare så kan jag vänta några månader till tänker jag.

Kan själv inget om någon av dessa högtalarna men antar att ingen av dem är dåliga på något sätt. Därav är min fråga om någon har på SweC känner till någon av dessa och kan ge eventuella rekommendationer alternativt förslag på andra högtalare som passar mitt användningsområde där det mestadels är spelandes, lite youtube och kanske lite musik/film.

Mvh
Hajnyckel

De dyrare Klipsch R-40PM är aktiva där R-40M är passiva högtalare.

Audio Pro gör väldigt trevliga högtalare som passar väl till dator, samt att man lätt kan komplettera med en sub senare om man skulle vilja. Men självklart som alltid, om du har möjlighet att lyssna på dem någonstans är det ju alltid att föredra då det är en väldigt subjektiv uppfattning om vad man gillar

Personligen, enligt min smak, hade jag rankat dem enligt följande:
1. Klipsch R-40PM
2. Audio Pro A28
3. Argon

Men helt avgörande faktor, vilka sjunker till bäst pris under BF/Januari-rean

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Jag kör Argon A5 i vardagsrummet och har även hört A4, det räcker nog för de flesta.

Men Argon-serien har ett problem, som jag även stött på via en polares Argon-förstärkare. Om den inte får aktiv ljudsignal på ett gäng minuter (ca 5-10 minuter) stänger den av sig. Och det är skitstörigt att hela tiden behöva slå igång den igen.

Jag är ingen audiofil men argon-högtalarn är inget problem om ett steelseries headset är måttstocken.

Kan inte uttala mig om övriga du länkade till, men tänkte att det är lika bra å nämna det jag vet

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

De dyrare Klipsch R-40PM är aktiva där R-40M är passiva högtalare.

Audio Pro gör väldigt trevliga högtalare som passar väl till dator, samt att man lätt kan komplettera med en sub senare om man skulle vilja. Men självklart som alltid, om du har möjlighet att lyssna på dem någonstans är det ju alltid att föredra då det är en väldigt subjektiv uppfattning om vad man gillar

Personligen, enligt min smak, hade jag rankat dem enligt följande:
1. Klipsch R-40PM
2. Audio Pro A28
3. Argon

Men helt avgörande faktor, vilka sjunker till bäst pris under BF/Januari-rean

Hade jag missat att R-40M var passiva, tack att du såg det!

Tänkte i samma veva som jag skrev att det kunde vara en bra idé att lyssna på dem och juts HiFi klubben finns inte långt ifrån mig så dem går det att ta sig till. Men för att lyssna på dem andra vet jag inte var dem finns i butik, än. Så ska ta mig iväg under nästa vecka och se vad jag kan hitta för något.

Skrivet av Container:

Jag kör Argon A5 i vardagsrummet och har även hört A4, det räcker nog för de flesta.

Men Argon-serien har ett problem, som jag även stött på via en polares Argon-förstärkare. Om den inte får aktiv ljudsignal på ett gäng minuter (ca 5-10 minuter) stänger den av sig. Och det är skitstörigt att hela tiden behöva slå igång den igen.

Jag är ingen audiofil men argon-högtalarn är inget problem om ett steelseries headset är måttstocken.

Kan inte uttala mig om övriga du länkade till, men tänkte att det är lika bra å nämna det jag vet

Högtalare som stänger av sig är något så sjukt irriterande men de kanske har löst sig med tiden, får kolla upp detta angående Argon högtalarna då. Tack för "heads up".

Det uppskattas att du delar med dig av dina kunskaper

Jajo det är ju sant, Steelseries lurarna är kanske inte den bästa måttstocken, sen är jag inte heller någon audiofil men vill gärna ha något som är bättre än lurarna.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Hade jag missat att R-40M var passiva, tack att du såg det!

Tänkte i samma veva som jag skrev att det kunde vara en bra idé att lyssna på dem och juts HiFi klubben finns inte långt ifrån mig så dem går det att ta sig till. Men för att lyssna på dem andra vet jag inte var dem finns i butik, än. Så ska ta mig iväg under nästa vecka och se vad jag kan hitta för något.

Högtalare som stänger av sig är något så sjukt irriterande men de kanske har löst sig med tiden, får kolla upp detta angående Argon högtalarna då. Tack för "heads up".

Det uppskattas att du delar med dig av dina kunskaper

Jajo det är ju sant, Steelseries lurarna är kanske inte den bästa måttstocken, sen är jag inte heller någon audiofil men vill gärna ha något som är bättre än lurarna.

Kan inte svara på A28, men T-14 (tidigare variant) har att man antingen kan ha på dem konstant eller att de går in i viloläge efter x antal minuter utan signal MEN går igång automatiskt när de känner av en ljudsignal igen. Men känns konstigt om det är något de skulle ha plockat bort. Överlag är jag förespråkare för Audio Pro's modeller för just detta, kör ett par T-14 både till datorn och tv'n i sovrummet De har en tendens att komma på rea titt som tätt också, tror Elgiganten har dem... samt att det finns en Audio Pro sub som "tillhör" serien man kan komplettera med senare om man så skulle önska.

Men är även ett fan av Klipsch sedan deras RP serie kom och kör det som hemambio i vardagsrummet, mycket trevlig ljudbild får jag lov att säga. Men de kostar en del mer och jag vet inte hur det ser ut med reor på deras aktiva, mindre högtalare.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Kan inte svara på A28, men T-14 (tidigare variant) har att man antingen kan ha på dem konstant eller att de går in i viloläge efter x antal minuter utan signal MEN går igång automatiskt när de känner av en ljudsignal igen. Men känns konstigt om det är något de skulle ha plockat bort. Överlag är jag förespråkare för Audio Pro's modeller för just detta, kör ett par T-14 både till datorn och tv'n i sovrummet De har en tendens att komma på rea titt som tätt också, tror Elgiganten har dem... samt att det finns en Audio Pro sub som "tillhör" serien man kan komplettera med senare om man så skulle önska.

Men är även ett fan av Klipsch sedan deras RP serie kom och kör det som hemambio i vardagsrummet, mycket trevlig ljudbild får jag lov att säga. Men de kostar en del mer och jag vet inte hur det ser ut med reor på deras aktiva, mindre högtalare.

Om högtalarna går aktiva när det kommer en signal igen så är det inte större konstigheter för min del, vet inte om det är samma på dessa A28'orna så ska kolla upp detta. Möjligheten att bygga på är ju intressant också med en sub. Tycker mig känna igen att A28'orna kommer på rea lite då och då också-

Ska åka iväg under nästa vecka och lyssna på lite högtalare så får se vad jag kan tänkas tycka om dessa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan också slå ett slag för "Audio Pro Addon T14". Kör de vid datorn tillsammans med Steelseries Arctis Pro Wireless och det lirar kalas via Steelseries-"sändarboxen". Högtalarna är inkopplade via digital optisk kabel.
Fjärrkontrollen är suverän - snygg, gedigen och har relativt många funktioner.
Högtalarna är egentligen lite för stora för skrivbordet tillsammans med 49"-skärm, men jag har skaffat högtalarställ för vägg och det funkar fint.

Permalänk
Medlem

Sitter nu och kollar på ett par aktiva högtalare precis som trådskaparen.

Inet har Audio Pro A28 för 3990 kr
https://www.inet.se/produkt/6602001/audio-pro-a28-svart

Argon Audio Fenris A4 finns för 2998 kr
https://www.hifiklubben.se/argon-audio-fenris-a4-kompakthogta...

Klipsch R-40PM verkar ha utgått men finns kvar på en del ställen men ingen rea.

Vad tror ni om Triangle Elara LN01A, finns på rea för 3490 kr på Hembiobutiken.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/aktiva/24683...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Oh, nu blev man ju verkligen sugen på Audio Pro-högtalarna! Har inte haft möjlighet att lyssna på dem själv men med tanke på hur fina omdömen de får i diverse recensioner och tester så känns det som att man får mycket ljud för pengarna till det priset.

Dock, efter lite letande hittade jag faktiskt en butik som hade Klipsch R-40PM på rea. reference audio har ett Black Friday-erbjudande som ger 13% rabatt på större delen av deras sortiment genom rabattkoden "BF2024". Fick följande pris efter att ha lagt in allt i varukorgen.

6490 - 843 = 5647 kr

https://www.referenceaudio.se/produkt/klipsch-r-40pm?prisjakt...

Dessa beslut alltså...

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Hade jag själv varit på jakt för att ersätta mina T14 hade jag utan tvekan valt A28... eller Klipsch på rea som ovan länkade till, det hade varit ett extremt plågsamt, utdraget beslut fyllt av ångest Jag är glad att jag slipper det i nuläget, för jag vet ärligt talat inte vilken av dem som hade vunnit ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site