Retroöverklockning: Testlabbet vrider upp Pentium 4

Permalänk
Medlem

Tror jag har ett ABIT BH6 rev 1.1 med en Celeron 300A liggandes på vinden.
Har för mig att det var första moderkortet där man kunde ändra FSB klockan i 1 Mhz steg, eller nåt i den stilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Just det 300A den minns man ägde inte en själv men folk snackade om den lika mycket som de gör med 9800X3D idag om inte mer. Den var väldigt popoulär! De senare Celeronerna var de som hade saknas L2?

Första generationens Celeron (fanns i 266 och 300MHz) saknade L2 cache, och presterade därefter.
Andra generationen fixades med 128Kb on-die cache som kördes i full CPU frekvens.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JonasT:

Om @pa1983 är up for it så skickar jag brädan till honom direkt!

Annars fixar jag det, som @kaput är inne på så är det bergis dåliga kondingar. Köpte på mig panasonic fr låg esr för detta ändamål för några år sen men inte använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Annars fixar jag det, som @kaput är inne på så är det bergis dåliga kondingar. Köpte på mig panasonic fr låg esr för detta ändamål för några år sen men inte använt.

Ja, man börjar i alla fall där, det bör göras ändå i en så gammal spänningsregulator tänkt för så stora effekter

Annars är FETs i processorns spänningsregulator också lågoddsare när det kommer till S478-kort. Det kan vara lite klent dimensionerat och optimistiskt placerat ur kylningssynpunkt ibland. Ska jag gissa så handlade det om begränsad erfarenhet av processorer som drog mer än några tiotals watt och 12VDC ingångsspänning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Bästa CPUn jag haft att överklocka var Athlon 64 3000+ S939, minns inte exakt frekvens, men det var strax under 50% på luftkylning.

Exakt den jag hade också. Tror den var på 1.8Ghz stock, så varje 200Mhz man fick upp den så ökade man från typ en 3000+ till en 3500+ osv. Nu pressade jag inte min hårt då jag bara hade stockkylare. Men om man hade en okej kylare så hade man nog kunnat få upp den till typ 2.5-2.6Ghz som du säger. Vilket hade gjort så den sprungit cirklar runt den värsta P4:an på marknaden.

När det gällde A XP så var Palomino den sämsta öveklockaren. De senare kärnorna, Thoroughbred och Barton, presterade bättre. Vår var även en 2000+. vilket var den näst snabbaste med Palomino-kärna. Jag minns inte exakta siffror men vi fick upp den med typ 100 - 150MHz eller nått därikring.

Men de långsammare T-bred skulle tydligen överklocka riktigt bra. Problemet är att du visste inte om du fick en Palomino eller T-bred om du beställde en 1700+ t.ex, eftersom många butiker inte specade det.

Ah, det här var lite innan min tid. Var lite lurigare på den tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Exakt den jag hade också. Tror den var på 1.8Ghz stock, så varje 200Mhz man fick upp den så ökade man från typ en 3000+ till en 3500+ osv. Nu pressade jag inte min hårt då jag bara hade stockkylare. Men om man hade en okej kylare så hade man nog kunnat få upp den till typ 2.5-2.6Ghz som du säger. Vilket hade gjort så den sprungit cirklar runt den värsta P4:an på marknaden.

Har för mig jag hade den över 2,6GHz men att den inte var stabil, så det var nånstans mellan 2,5 och 2,6. Hade bättre kylare än stock, men inte någon värsting alls. Har för mig att jag mest FSB-klockade den, inte multipel, eftersom man fick upp fart på mer av systemet då med.

Skrivet av 4.0:

Ah, det här var lite innan min tid. Var lite lurigare på den tiden

Lurigare på vissa sätt, men enklare på andra. Jag tycker att det är bökigare att överklocka CPU idag. Då var det bara att skruva upp FSB tills den började bli ostabil, och sen backa lite eller eventuellt ge lite mer spänning.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Har för mig jag hade den över 2,6GHz men att den inte var stabil, så det var nånstans mellan 2,5 och 2,6. Hade bättre kylare än stock, men inte någon värsting alls. Har för mig att jag mest FSB-klockade den, inte multipel, eftersom man fick upp fart på mer av systemet då med.

Multipeln var väl t.om låst om jag minns rätt. Så ja, skruvade enbart på FSB. Hette det FSB för den delen? Har för mig att de bytt namn.

Lurigare på vissa sätt, men enklare på andra. Jag tycker att det är bökigare att överklocka CPU idag. Då var det bara att skruva upp FSB tills den började bli ostabil, och sen backa lite eller eventuellt ge lite mer spänning.

En stor skillnad är ju att idag är i princip allt redan "fabriksöverklockat" och ligger ruskigt nära gränsen, medans förr kunde man få ut ganska mycket mer krut innan man behövde finjustera överhuvudtaget. Nu måste man finjustera och precisions överklocka direkt för tillverkarna redan har mjölkat ur all gratis prestanda.

Tror inte ens jag behövde ändra volten för att få upp den till 2Ghz från 1.8Ghz med stockkylaren, ändra FSB och sen var man klar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FilleMang:

Man märker mentaliteten av en TSare när de väljer 1366 som favorit... Jag har en 975 som vägrade vara Prime95+Furmark-stabil där jag tyckte den skulle vara. Hade hela skrivbordet fullt med anteckningar om olika timings och kombinationer (minnen, bios-versioner, etc) för att få ut så mycket som möjligt ur plattformen men usch vad det knäckte psyket.
Bytte mot en 970 om jag minns rätt vilken gjorde 200 blck direkt vilket sen gjorde det lätt att få moderkort och minne att gå perfekt. Minns tyvärr inte multipliern men har för mig det var x23 24/7, singleloop med 3xGTX480. Furmark och Prime95-stabilt, stackars 1200W nätdelen fick jobba.
Var några på forat som inte tyckte att ett system behövde vara så stabilt men vi överklockade med olika mål helt enkelt och det kändes som vi respekterade varandras små konstigheter.

DFI Lanparty-tiden måste varit roligast för mig, både 754 och 939. Flasha om moderkort och brygga kontaktytor vid chipset med blyertspennor för att låsa upp SLI-stöd. Dra hem till polarna och "hotflasha" sitt bioschip i deras moderkort när man gjort sitt bios korrupt med senaste betan.
Saknar kompressorkylningar med...

Men roligt nog var min första fråga på TechSweden vilken stepping man rekommenderade för Pentium 4.

Pensionerade min 1366-platform först i våras. Blev en 5600g i itx-låda som ersättning. Ja, behoven förändras med tiden. Är väl därför min 1366 fick rulla på så länge. Märkte dock att cpun inte mäktade med den ursprungliga överklockningen de sista åren (eller ja var väl i två steg där den gick nära gränsen de första 3-4 åren gör att sedan bli instabil och fick backa till bra men inte lika extrem klockning för att sista fem åren få gå på stock).