Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Kan du inte beställa för 319 kr/mån via hemsidan då eller tar det stopp om du går vidare? Kan man beställa online tar jag det hellre just online än att ringa in och talar med någon som kan sabba allt.

Tar stopp där, säger att tjänsten redan finns på adressen!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av LGeson:

Är man flera vuxna i hushållet har man tidigare år kunnat ta del av nykundserbjudandet hos Telia om den som beställer inte har det nuvarande abbonemanget knutet skrivet på sig. Att vara aktiv kund är knutet till individen och inte hushållet. Alternera varannat år.

Telia har ändrat till huhåll nu då många använt detta sätt. Kvittar hur många vuxna det är i huhållet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter ju bra.

Vet inte hur vanligt det är men min nätägare tar 99:- i nätavgift så de 319:- jag fick hos Telia nu är ju egentligen 418:-

Om du bara har 99:- i nätavgift har du det bra

Jag har nog ungefär det tredubbla hos mig.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon356120:

Tycker inte fiber är så lönsamt som jag trodde det skulle vara. Stabilitet, absolut. Däremot känns det som att mobilt bredband blivit mer och mer prisvärt. Dessutom svårt att greppa alla olika "nätägare" eller vad det är som gör att folk har olika erbjudande beroende på var eller hur man bor. Antar det liknar elnätet där med nätägare men om jag inte har fått något om bakfoten, då jag inte har lagt större energi i val av elleverantör, så kan man väl ändå välja mer fritt där eller är det samma där? Olika priser för olika adresser?

Det är egentligen ganska likt situationen med elnät, förutom att villafiber-marknaden i dagsläget är helt oreglerad (nästan). Dessutom är det inbakat i din faktura från operatören så du ser aldrig hur stor del som är nätavgift. Olika nätägare kan därmed ta ut i princip vilka priser de vill. Reglering är på väg:

https://pts.se/internet-och-telefoni/konkurrensreglering/regl...

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Ibland vill man gå full Elon Musk på Telia och skrota deras värdelösa winback-avdelningar. Bara gå in med den stora yxan och kapa bort allt corporate fett. Samma priser för alla, inga slumpmässiga specialdeals och enkel digital uppsägning med ett klick. Hur svårt ska det vara?

Det går att säga upp bredband/tv via deras hemsida. Men när jag skulle göra det igår blev det 404 för de har tagit bort sidan länken refererade till. Förmodligen val inför black week, finns nog de som inte har möjlighet att vänta 2h i kö under vardagar.

Permalänk
Medlem

Liten sammanstllning på alternativen som jag ser det. Verkar som Telia blir utbytt då jag betalar 549kr/mån idag för 500/500.

• Bahnhof: 449kr/mån för 1000/1000 i 6 månader sen 549kr/mån

• Tele2: 649kr/mån för 500/500 i 24 månader (Playstation 5 om de finns tillräckligt många tillgängliga. Ej garanterad en som det verkar) Den här går nog bort. Behöver inte ett PS5.

• Bredband2: 485kr/mån för 1000/1000 i 12 månader.

• Telia: 449kr/mån för 1000/1000 i 12 månader (om man lyckas få det alternativet)

Permalänk
Medlem

Fördelen med utveckling av mobilt bredband är att det kommer sannolikt en tidpunkt inte alltför långt framöver då folk i ökande grad kommer att skifta från fiber till det.

De flesta behöver inte konstant ha superlåg latens, och om priserna börjar att skilja alltmer mer kommer det att få prio.

Blir nog svårt för fiber att konkurrera när det bygger på en stor nedgrävd och dyr infrastruktur istället för punktvisa master.

Synd att elnätet har svårare att genomgå samma utveckling 😐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vissii:

Liten sammanstllning på alternativen som jag ser det. Verkar som Telia blir utbytt då jag betalar 549kr/mån idag för 500/500.

• Bahnhof: 449kr/mån för 1000/1000 i 6 månader sen 549kr/mån

• Tele2: 479kr/mån för 500/500 i 12 månader (Playstation 5 om de finns tillräckligt många tillgängliga. Ej garanterad en som det verkar)

• Bredband2: 485kr/mån för 1000/1000 i 12 månader.

• Telia: 449kr/mån för 1000/1000 i 12 månader (om man lyckas få det alternativet)

När jag kikar på Tele2 står det "PlayStation 5 ingår när du köper Bredband 500 eller snabbare med 24 mån bindningstid".
Och priset för 500/500 i 24mån är 649kr/mån i 24mån, därefter 649kr/mån. (15576kr totalt)
Med 12mån bindningstid är priset 479kr/mån i 12 mån, därefter 699kr/mån. (5748+8388= 14136kr över 24mån givet att man stannar kvar efter 12månader och betalar 699kr i ett helt år)
Det är alltså inte riktigt så att man "får" ett PS5 gratis. det kostar minst 1440kr. Eller ännu mer om du efter 12 månader hade kunnat hitta ett nytt avtal som kostar mindre än 699kr/mån.

EDIT: Priserna är ju dock olika beroende på vilken adress man har, så PS5 dealen kanske också är olika. DU kanske kan få det trots 479kr/mån i 12mån. Men jag verkar inte kunna få den dealen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

När jag kikar på Tele2 står det "PlayStation 5 ingår när du köper Bredband 500 eller snabbare med 24 mån bindningstid".
Och priset för 500/500 i 24mån är 649kr/mån i 24mån, därefter 649kr/mån. (15576kr totalt)
Med 12mån bindningstid är priset 479kr/mån i 12 mån, därefter 699kr/mån. (5748+8388= 14136kr över 24mån givet att man stannar kvar efter 12månader och betalar 699kr i ett helt år)
Det är alltså inte riktigt så att man "får" ett PS5 gratis. det kostar minst 1440kr. Eller ännu mer om du efter 12 månader hade kunnat hitta ett nytt avtal som kostar mindre än 699kr/mån.

EDIT: Priserna är ju dock olika beroende på vilken adress man har, så PS5 dealen kanske också är olika. DU kanske kan få det trots 479kr/mån i 12mån. Men jag verkar inte kunna få den dealen.

Ah fel av mig. Läste lite för snabbt. Tack då går nog dom bort. Så gärna vill jag inte ha PS5.

Permalänk
Medlem

Jag ringde Telenor idag för att höra om de kunde göra något.
Eftersom att priserna är orimliga i år vad jag än väljer så kan jag lika gärna stanna hos Telenor. Det stängs av på fredag. De kunde inte erbjuda något bättre än vad jag "betalar idag". Det var nästan 700 i månaden. Deras ordinarie pris som är ett skämt. Ingen betalar det påhittade ordinarie priset vilket jag också sa (jag har sagt upp så jag kommer förstås aldrig betala det priset). Eftersom jag redan var kund så kunde de inte göra något över huvud taget. Ett alternativ var att någon annan i familjen tecknar nytt abonnemang från fredag/lördag för att på så sätt få black-friday-priserna som bara gäller nya kunder. Så sjukt uselt så jag vet inte vad. Globalconnect verkar inte erbjuda några black friday-priser mot operatörerna alls så det är en idé att försöka undvika globalconnect på alla sätt det går och inte blanda sig i det nätet om man har möjlighet. Förstår att de försöker tvätta sitt namn genom att byta från ip-only men det är ju ändå samma skräp.

Permalänk

Gjort som flera andra, ringde Telia (88min kö..) och churn kunde erbjuda 399/m för 250/250 i 6m, därefter ordinarie pris på >650kr eller vad det nu är.

Testade att beställa via stadsnätet (med ett startdatum en vecka efter befintliga avslutats) som föreslagits av @Scalp, gick bet där med;

Sååå. Vad gör en nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxtrappa:

Gjort som flera andra, ringde Telia (88min kö..) och churn kunde erbjuda 399/m för 250/250 i 6m, därefter ordinarie pris på >650kr eller vad det nu är.

Testade att beställa via stadsnätet (med ett startdatum en vecka efter befintliga avslutats) som föreslagits av @Scalp, gick bet där med; <Uppladdad bildlänk>

Sååå. Vad gör en nu?

Att beställa via bredbandsval o.dyl. tjänster gör det dyrare än att beställe via leverantören direkt. typ 10-30kr/månaden dyrare.

Permalänk
Medlem

Har funderat lite ett par minuter..

Borde inte den där nya "30-dagars" lagen även gälla reapris på bredband eller är det bara för fysiska varor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Att beställa via bredbandsval o.dyl. tjänster gör det dyrare än att beställe via leverantören direkt. typ 10-30kr/månaden dyrare.

Bredbandsval visar mig ett bättre pris än vad jag kan få direkt på leverantörens hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Bredbandsval visar mig ett bättre pris än vad jag kan få direkt på leverantörens hemsida.

Oki, för mig var det bara dyrare att gå via dem.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Laxtrappa:

Testade att beställa via stadsnätet (med ett startdatum en vecka efter befintliga avslutats) som föreslagits av @Scalp, gick bet där med; <Uppladdad bildlänk>

Sååå. Vad gör en nu?

På dom igen, förhoppningsvis hamnar du hos en mer villig person

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxtrappa:

Sååå. Vad gör en nu?

Har du testat zmarket? När jag kollade där häromveckan senast och då kunde man ge dem tillstånd att säga upp åt mig. Har aldrig gillat bredbandsval har alltid kollat på zmarket för jämförelse men i slutändan alltid ändå bytt direkt mot operatören.

Värt att kolla kanske? Lycka till

Permalänk
Medlem

Angav mitt nummer i chatten, dom ringde någon sekund efter jag tryckt ok.
Sa att jag gick lite fram och tillbaka på vilken hastighet jag skulle ha, sa ok efter 3-4 min, slapp startavgiften. Bredbandet är igång redan efter 15 min från att jag startade chatten.
Det är bra service tycker jag.

Det som sänker betyget är att när jag frågade om föräldrarnas som redan har Telia om dom har någon BW deal för dom så "bröts" samtalet, fick ett nytt samtal som ringde tillbaka samma sekund, men då får jag lyssna på en telefonkö. Hoppade ur då, så det sänker betyget lite

Permalänk
Medlem

Tog Telias 1000/1000 för 449:- med inkoppling i januari när mitt nuvarande avtal går ut. Betalade samma för 500/500 hos Tele2 så är rätt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag ringde Telenor idag för att höra om de kunde göra något.
Eftersom att priserna är orimliga i år vad jag än väljer så kan jag lika gärna stanna hos Telenor. Det stängs av på fredag. De kunde inte erbjuda något bättre än vad jag "betalar idag". Det var nästan 700 i månaden. Deras ordinarie pris som är ett skämt. Ingen betalar det påhittade ordinarie priset vilket jag också sa (jag har sagt upp så jag kommer förstås aldrig betala det priset). Eftersom jag redan var kund så kunde de inte göra något över huvud taget. Ett alternativ var att någon annan i familjen tecknar nytt abonnemang från fredag/lördag för att på så sätt få black-friday-priserna som bara gäller nya kunder. Så sjukt uselt så jag vet inte vad. Globalconnect verkar inte erbjuda några black friday-priser mot operatörerna alls så det är en idé att försöka undvika globalconnect på alla sätt det går och inte blanda sig i det nätet om man har möjlighet. Förstår att de försöker tvätta sitt namn genom att byta från ip-only men det är ju ändå samma skräp.

Så gör jag och frugan med TV-abbet. Säger upp efter 12 månader och sedan signar den andra upp. Är nog 4:e året vi får göra så för dem är helt omöjliga att förhandla med. Typ:

-Hej, nu har jag varit kund ett år, kan ni erbjuda BF priser om jag stannar ett år till?
--Nej tyvärr.
-Ok, så det är rimligare att vi säger upp, skickar tillbaka en box till er och signar upp på nytt än att ni bara förlänger med mig?
--Jag kan tyvärr inte göra något.

Det är bara att slå huvudet i väggen. Deras chat vid nytecknande var dock guld. Tydligen nån i butiken i Kalmar. Mycket trevlig och allt gick smidigt. Så nu är en ny smidigare box på väg dessutom än aset jag använder nu som bara krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Så gör jag och frugan med TV-abbet. Säger upp efter 12 månader och sedan signar den andra upp. Är nog 4:e året vi får göra så för dem är helt omöjliga att förhandla med. Typ:

-Hej, nu har jag varit kund ett år, kan ni erbjuda BF priser om jag stannar ett år till?
--Nej tyvärr.
-Ok, så det är rimligare att vi säger upp, skickar tillbaka en box till er och signar upp på nytt än att ni bara förlänger med mig?
--Jag kan tyvärr inte göra något.

Det är bara att slå huvudet i väggen. Deras chat vid nytecknande var dock guld. Tydligen nån i butiken i Kalmar. Mycket trevlig och allt gick smidigt. Så nu är en ny smidigare box på väg dessutom än aset jag använder nu som bara krånglar.

Ja, får skaffa en sån där fru igen sen.
För tillfället är det bara jag som är över 18 i mitt hushåll. Ett litet tag till.

Lite intressant att det var Telenor själva som gav förslaget...

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Ja, får skaffa en sån där fru igen sen.
För tillfället är det bara jag som är över 18 i mitt hushåll. Ett litet tag till.

Lite intressant att det var Telenor själva som gav förslaget...

Föreslog Telenor att du skulle skaffa en ny fru? 😂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Föreslog Telenor att du skulle skaffa en ny fru? 😂

Nästan? 😁

Permalänk
Medlem

Får se om man blivit grundlurad eller inte av Telia😅 Sa upp mitt Telenor här om dagen i blind tro om att något bättre skulle komma.

Skrev mitt numret i chatten hos Telia, blev uppringt förbaskat snabbt, och sa att nu får han en chans att sälja och den tog han.
Blev väl lite bättre än vad vad som står på nätet iaf spritt över 2 fastigheter.

Hos mig
250/100 och Tv mycket för 549kr i månaden, bundet i 12 månader
Ganska precis vad jag betalar för 500/500 och Tv mellan hos Telenor med förra årets BW erbjudande, men dom kunde inte göra något förutom att göra bredband 20kr billigare och. Tv 20kr dyrare😂 så skulle gått upp till 650kr även om jag gick ner i hastighet hos Telenor

Hos morsan så blev det
Familjeabonnemang Obegränsat 159kr I 6 månader, därefter 419 bundet 2 år
2 extra användare 119kr i 1 år, därefter 219kr bundet 2år
Bredband 250/100 och Tv mycket 549kr bundet 1 år, TV box ingår.

Inga startavgifter eller något sådant, han tyckte det va pinsamt att dom normalt sett tog det.
Så om allt är som jag tror så är jag ändå mycket nöjd, kändes bra och jag har säljarens egna nummer om jag hade frågor eller ville ändra något.

Sen skulle han skicka med en Samsung A15 gratis och lite annat om han kunde😅

Så tiden får visa om jag sket i det blå skåpet eller inte😂

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Skrivet av Pecken:

Mitt smärtfriaste abonnemangsbyte någonsin. Ringer och ska avsluta mitt abonnemang hos Bredband2. "Vi vill såklart ha dig kvar som kund men det erbjudandet kan vi inte matcha, jag förstår att du vill byta."

Två minuter kö till Telia. 500/500 för 369:- router ingår, startavgift borttagen utan att jag ens bad om det.

Sa upp mitt Bredband2 till juldagen som jag haft för 437 kr 500/500 för att ta Telia 600/600 för 369 kr/mån tänkte jag tar lån-WiFi extender också.

Hade missat att jag blev erbjuden att stanna hos Bredband2 igår, de skrev "Vi erbjuder att dra ner priset till 475kr/månad och på detta ge dig en 20% kampanj i 12 månader med 12 månaders bindningstid. Då hade ditt pris landat på 380kr/månad i 12 månader med kampanjen."

Känns ju som det ändå blir lägre hastighet, var någon som skrev att det var högre svarstid via dem än Telia också? Inte reflekterat över det men det har nog varit lite högre svarstid med Bredband2 vid hastighet-test när jag provat än Bahnhof och Boxer jag haft tidigare.

Edit; Har TV Start med i hyran hos Telia så det var utan startavgift för mig hos Telia

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av PixelBritta:

Varför vill man ha fast IP?

För att förenkla replikering, off site backups, dns uppslag mot mina servrar mm mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpetsnaZ97:

Sa upp mitt Bredband2 till juldagen som jag haft för 437 kr 500/500 för att ta Telia 600/600 för 369 kr/mån tänkte jag tar lån-WiFi extender också.

Hade missat att jag blev erbjuden att stanna hos Bredband2 igår, de skrev "Vi erbjuder att dra ner priset till 475kr/månad och på detta ge dig en 20% kampanj i 12 månader med 12 månaders bindningstid. Då hade ditt pris landat på 380kr/månad i 12 månader med kampanjen."

Känns ju som det ändå blir lägre hastighet, var någon som skrev att det var högre svarstid via dem än Telia också? Inte reflekterat över det men det har nog varit lite högre svarstid med Bredband2 vid hastighet-test när jag provat än Bahnhof och Boxer jag haft tidigare.

Telia har ju 399 kr startavgift också så egentligen blir det ju 402,25 kr per månad över hela bindningstiden. Ja Telia har lägre svarstider vet inte om det grundar sig i att de var en Tier 1 operatör tidigare och har bra peering. Jag har de senaste åren skiftat mellan Bahnhof, Telia och Bredband2 och Telia låg bäst till men vi snackar om någon/några enstaka ms och det är helt enkelt en skillnad man inte märker av av praktiskt användande. Personligen har jag haft minst problem med Telia och går därför tillbaka dit.

Permalänk
Skrivet av Sunnysoda:

Telia har ju 399 kr startavgift också så egentligen blir det ju 402,25 kr per månad över hela bindningstiden. Ja Telia har lägre svarstider vet inte om det grundar sig i att de var en Tier 1 operatör tidigare och har bra peering. Jag har de senaste åren skiftat mellan Bahnhof, Telia och Bredband2 och Telia låg bäst till men vi snackar om någon enstaka ms och det är helt enkelt en skillnad man inte märker av. Personligen har jag haft minst problem med Telia och går därför tillbaka dit.

Ah, glömde tillägga att jag har TV Start med i hyran hos Telia så det var utan startavgift för mig

Permalänk
Medlem

Hmm.. jag tror jag har bestämt mig för InternetPort
1000/1000, 459kr/mån, 249kr i startavgift jag tänkte se om chatten imorgon kan tabort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

För att förenkla replikering, off site backups, dns uppslag mot mina servrar mm mm.

Går ju kanon med dynamisk publik också. Skulle aldrig betala för fast ip och absolut inte betala extra för publik. Men publik ip är ett krav.

Själv kör jag uppdatering av DNS automatiskt hos Cloudflare vid eventuell förändring och har en TTL på 60 sekunder på berörda records. Skulle det inte funka så pingar jag en monitor hos healthchecks.io var 5e minut som då har aktuell ip i loggen (plus att jag får varning om pingen uteblir) men det har inte hänt än, att jag behövt kolla det, peppar peppar.