Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scalp:

Jag har fått kalla handen hittills. Skrattretande att få strutssvar från kundtjänst när jag vet att andra får rätt pris direkt.

Jag klickade först på att bli uppringd av säljare, som hänvisade mig till kundtjänst. Han hjälpte mig att koppla rätt och jag hamnade i kö att bli uppringd istället för att behöva sitta och vänta.

Väl där efter lite knäppande kom han fram till att han kunde erbjuda mig 399/månad, men då sa jag att jag vet flera stycken som fått BF-priset trots befintlig kund och att jag tycker det vore konstigt att de skulle vara inkonsekventa och inte låta mig få det, och så svarade han typ "okej, så ska jag inte bråka med dig mer utan jag fixar det till dig", och så sa jag att så behövs väl ingen startavgift heller? Och nej den strök han då helt utan problem, som att det var ganska självklart i mitt fall.

Så det gick ganska lätt, bara man inte gav upp dirket vid första "erbjudandet".

MEN, jag har inte fått någon bekräftelse via mail och ser inget på Mitt Telia. Hur är det för er andra som tecknat, kan det ta ett tag? Eller har det blivit fel likt för vissa andra?...

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av VinterSolen:

Och tyvärr så är det nästan ingen skillnad i pris mellan 100 och 1000 på de flesta ställerna jag kollat på, handlar om tior typ.

Min killgissning är att det har att göra med stadsnäten som tar ut hutlösa summor för att man ska vara aktiverad. Detta till samma pris oavsett vad du har för hastighet från din ISP.

För egen del fick det bli 1Gbit lina nu... Ska jag betala över 100% mer så vill ja iaf ha 100% högre hastighet (går från 500Mbit för 299kr/mån till 1Gbit för 600kr/mån (+39kr/mån för fast IP) )

Permalänk
Medlem

Det är helt absurt att Telias kundtjänst gör skillnad på sina kunder.
Jag sa upp bredbandet hos dom för ett par veckor sedan i förebyggande syfte och min förhoppning var att jag skulle lyckas få BF-priset även i år. Men tyvärr så är det totalt stopp.
För jag ringde både i måndags och för en stund sedan. Men det var kalla handen bägge gångerna och priset dom kunde ge mig idag för 250/100 var till och med högre än det jag blev erbjuden i måndags.
Helt sanslöst 🫤
Något som är lite märkligt är att om jag kollar på min adress på Telias hemsida så får jag upp BF-priset 319kr/Mån för 250/100 🤔
Jag påpekade även det för vederbörande i kundtjänsten. Men då fick jag till svar: Att om jag skulle nyteckna så måste jag först skicka in routern jag fick från dom så dom kan skicka en annan, för annars kommer signalerna att krocka 😯😵‍💫
Så jag vet inte om man ska ge upp eller ringa en tredje gång och hoppas på att man kommer till "rätt" person i kundtjänsten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag jobbar i branschen på en av de stora nätägarna (är även kund privat i vårt nät) och kan med glädje meddela dig och andra att reglering av denna marknad är på gång hos PTS. Inte helt spikat än vilken lösning det blir men det kommer bli billigare för konsumenten i slutändan.

https://pts.se/internet-och-telefoni/konkurrensreglering/reglerade-marknader/pagaende-arbete/

Låter ju bra.

Vet inte hur vanligt det är men min nätägare tar 99:- i nätavgift så de 319:- jag fick hos Telia nu är ju egentligen 418:-

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo66:

Jag sa upp bredbandet hos dom för ett par veckor sedan i förebyggande syfte och min förhoppning var att jag skulle lyckas få BF-priset även i år. Men tyvärr så är det totalt stopp.
För jag ringde både i måndags och för en stund sedan. Men det var kalla handen bägge gångerna och priset dom kunde ge mig idag för 250/100 var till och med högre än det jag blev erbjuden i måndags.
Helt sanslöst 🫤
Något som är lite märkligt är att om jag kollar på min adress på Telias hemsida så får jag upp BF-priset 319kr/Mån för 250/100 🤔
Jag påpekade även det för vederbörande i kundtjänsten. Men då fick jag till svar: Att om jag skulle nyteckna så måste jag först skicka in routern jag fick från dom så dom kan skicka en annan, för annars kommer signalerna att krocka 😯😵‍💫
Så jag vet inte om man ska ge upp eller ringa en tredje gång och hoppas på att man kommer till "rätt" person i kundtjänsten...

Signalerna krocka med.... Vadå?. Rent idiot av idioten i kundtjänst, ta en printscreen av BF priset så har du bevis och säg att du gärna talar med teamleader eller manager där, för att hävda vad du kan få.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo66:

Helt sanslöst 🫤

Har du någon anhörig som kan hjälpa dig? Be dom bara att teckna nytt avtal, bredband på din adress så får du detta löst. Telia kan inte göra något åt detta.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Tele2 kunde erbjuda 429kr/månad för 250/250 (vilket är det jag har nu) men kunde å andra sidan sänka priser på mobilabonnemanget ordentligt. Så slutsumma på fakturan blir densamma för samma hastighet och abonnemang sen innan. Blev några kr billigare än att flytta både bredband och telefon till Telia.

Har Karlstad Stadsnät för den som undrar

Permalänk
Medlem

Tredje gången gillt, satt i 30 minuters kö och fick direkt att "jag ser här att du redan har fått ett erbjudande av oss"
kunde inte acceptera endast 6 månaders rabatt men fick kalla handen på bättre villkor,
sedan talade han med "chefen" efter att jag öppnat för en bra kombination med streamingpaket.

399:- + 100:- streaming var ju mer än jag har nu men ändå något man köper till och från.

Efteråt visade det sig att streamingrabatten bara gällde i 3 månader vilket höjer priset rejält!
Samtidigt så hade den delen bara 1 månads uppsägningstid så jag lär säga upp den och hamna på samma kostnad jag har idag.

Krångligt, meningslöst och inget jag ser fram emot till nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Jag klickade först på att bli uppringd av säljare, som hänvisade mig till kundtjänst. Han hjälpte mig att koppla rätt och jag hamnade i kö att bli uppringd istället för att behöva sitta och vänta.

Väl där efter lite knäppande kom han fram till att han kunde erbjuda mig 399/månad, men då sa jag att jag vet flera stycken som fått BF-priset trots befintlig kund och att jag tycker det vore konstigt att de skulle vara inkonsekventa och inte låta mig få det, och så svarade han typ "okej, så ska jag inte bråka med dig mer utan jag fixar det till dig", och så sa jag att så behövs väl ingen startavgift heller? Och nej den strök han då helt utan problem, som att det var ganska självklart i mitt fall.

Så det gick ganska lätt, bara man inte gav upp dirket vid första "erbjudandet".

MEN, jag har inte fått någon bekräftelse via mail och ser inget på Mitt Telia. Hur är det för er andra som tecknat, kan det ta ett tag? Eller har det blivit fel likt för vissa andra?...

Jag provade att beställa genom den sunkiga nätportalen som stadsnätet tillhandahåller och då gick det såhär. Vi får se. Får säkert något mail att det inte gäller mig.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk

Ibland vill man gå full Elon Musk på Telia och skrota deras värdelösa winback-avdelningar. Bara gå in med den stora yxan och kapa bort allt corporate fett. Samma priser för alla, inga slumpmässiga specialdeals och enkel digital uppsägning med ett klick. Hur svårt ska det vara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XerXes:

De erbjuder bindningstid, blev erbjuden nu och var bunden tidigare. Tänkte inte på aspekten att det kanske kan höjas så kanske borde bundit. Tycker Bredband2 varit bra de ca 4-5 år jag haft dem.

Du gör som du vill men jag skulle inte lita på Bredband2. Har bråkat med Bredband2 från dag 1 och har aldrig blivit erbjuden bindningstid trots att jag har bett om det. Väljer därför att lämna och troligtvis gå tillbaka till Bahnhof. Var nöjd med Bahnhof tidigare även om de likt alla andra kommer med prishöjningar titt som tätt men skillnaden är att jag faktiskt får chans att binda mig så jag behöver förhandla max 1 gång per år. Det behöver ju alla som vill ha bra pris numera som vi kan se i tråden.

Jag skulle för övrigt betalat 237 kr/mån för 10/10 hos @Bredband2 och det är med 15% rabatt. Från tidigare 206 kr/mån som var ursprungliga dealen som jag fick kämpa för att ens få behålla i 6 mån (trots att jag blev kund för det med utlovat pris i 12 mån). Nya kunder betalar tydligen 220 kr/mån för 10/10 men jag fick inte behålla mitt nykundserbjudande för 206 kr/mån i 12 mån för snart 1 år sedan i mer än ett halvår trots protest. Sen ville de ha 237 kr/mån. Ett jävla skämt. Kommer aldrig lita på "utan bindningstid" hos Bredband2 eller hos nån annan aktör heller för den delen. Prishöjningar flera gånger per år verkar standard i branschen. "Utan bindningstid" ser jag numera som en röd flagg.

Permalänk
Inaktiv

Tycker inte fiber är så lönsamt som jag trodde det skulle vara. Stabilitet, absolut. Däremot känns det som att mobilt bredband blivit mer och mer prisvärt. Dessutom svårt att greppa alla olika "nätägare" eller vad det är som gör att folk har olika erbjudande beroende på var eller hur man bor. Antar det liknar elnätet där med nätägare men om jag inte har fått något om bakfoten, då jag inte har lagt större energi i val av elleverantör, så kan man väl ändå välja mer fritt där eller är det samma där? Olika priser för olika adresser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo66:

Helt sanslöst 🫤

Kan du inte beställa för 319 kr/mån via hemsidan då eller tar det stopp om du går vidare? Kan man beställa online tar jag det hellre just online än att ringa in och talar med någon som kan sabba allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Kan du inte beställa för 319 kr/mån via hemsidan då eller tar det stopp om du går vidare? Kan man beställa online tar jag det hellre just online än att ringa in och talar med någon som kan sabba allt.

Jag fick tvärstopp i telefon, men via Telias app (befintlig kund) kan jag beställa 500/500 för 369... Fattar inte riktigt. Kanske orkar försöka ringa dem under dagen och trycka på det.

Permalänk
Medlem

Inkluderar Telia bredbandspris också nätavgiften till stadsnätet? Eller behöver man betala nätavgiften separat? Bytte nyligen till Zitius och när hade Wetternet innan så tror jag det var 135:-/mån nätavgift.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Min killgissning är att det har att göra med stadsnäten som tar ut hutlösa summor för att man ska vara aktiverad. Detta till samma pris oavsett vad du har för hastighet från din ISP.

För egen del fick det bli 1Gbit lina nu... Ska jag betala över 100% mer så vill ja iaf ha 100% högre hastighet (går från 500Mbit för 299kr/mån till 1Gbit för 600kr/mån (+39kr/mån för fast IP) )

Varför vill man ha fast IP?

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Jag fick tvärstopp i telefon, men via Telias app (befintlig kund) kan jag beställa 500/500 för 369... Fattar inte riktigt. Kanske orkar försöka ringa dem under dagen och trycka på det.

Beställ i appen då?

Permalänk
Medlem

Någon som sätt om Ownit har några black week/friday-erbjudanden?
De har inget officiellt på hemsidan vad jag kan se men hade varit nice om man kunde få lite billigare

Har enbart tillgång till Ownit hemma.. De har haft 3 månader för halva priset nu ett tag för att de firat något jubileum.
Men verkar inte kunna teckna om det.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Någon som sätt om Ownit har några black week/friday-erbjudanden?
De har inget officiellt på hemsidan vad jag kan se men hade varit nice om man kunde få lite billigare

Har enbart tillgång till Ownit hemma.. De har haft 3 månader för halva priset nu ett tag för att de firat något jubileum.
Men verkar inte kunna teckna om det.

Ownit har aldrig haft BF erbjudande. De är som Bahnhof, gör inte sådant helt enkelt.
De har kört halva priset 3 månader som deras "erbjudande" i evigheter typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Beställ i appen då?

Har inte sagt upp nuvarande än med förhoppningen att bara switcha över till nya BF-dealen. Startavgiften är kvar i appen. Men snart orkar jag inte tjafsa med dom mer och tar det bara direkt via appen.

Permalänk
Medlem

Ni som har otur med Telia. Fan va trist att dom är inkonsekventa. Tycker det är lågt av företag att behandla folk olika.

Men, om jag var er hade jag testat igen.

Missa inte att slå på charmen lite, var trevliga. Tänk på att dessa kundtjänstmänniskor sitter där och snackar med kunder hela dagarna, dom är nog rätt trötta överlag liksom.

För mig funkade det också att vara effektiv i mitt snack, och snabbt ge intryck av att jag hade info om att andra fått bättre erbjudande.

Öppna typ med ”Hej! Mitt namn är bla bla, jag är befintlig kund och är intresserad av ert BF erbjudande med x/x Mbit för y Kr/mån”
”- Nää det går inte. Bara för nykunder.”
”Jo jo, men nu vet ju jag att många andra får det erbjudandet, trots att dom är befintliga kunder. Så jag skulle förstås vilja ha det erbjudandet också. Är det ok?”

För mig sa dom ju redan ja här. Men säger dom ändå nej så, säg på ett trevligt sätt:
- men är det inte lite märkligt att man inte behandlar alla sina kunder likadant?
- borde inte trogna kunder premieras?
- Nej, det är för dyrt. Om du inte kan ge mig samma deal som alla andra får så får jag titta på alternativ. Ha en fin dag, hej då.

Lägg på, försök igen. Det går nog till slut!

Permalänk
Medlem

Är man flera vuxna i hushållet har man tidigare år kunnat ta del av nykundserbjudandet hos Telia om den som beställer inte har det nuvarande abbonemanget knutet skrivet på sig. Att vara aktiv kund är knutet till individen och inte hushållet. Alternera varannat år.

Permalänk
Medlem

Tredje gången gillt för mig..

Hur som helst, till dagens person så frågade jag bara följande:

Kan ni ordna 500/500 ett år till om vi binder oss på 12 månader för 369 kr i månaden? Annars tecknar jag Bahnhof 250 för 379 kr (dock utan bindningstid) så länge i väntan på något annat erbjudande.

Inga problem. Det löser vi säger han då. Samtalet tog 1 minut..

Heeeelt otroligt att det landar i vem man får prata med. Löjligt!

Skrivet av LGeson:

Är man flera vuxna i hushållet har man tidigare år kunnat ta del av nykundserbjudandet hos Telia om den som beställer inte har det nuvarande abbonemanget knutet skrivet på sig. Att vara aktiv kund är knutet till individen och inte hushållet. Alternera varannat år.

Sant, men i mitt fall så ville jag att samma person skulle stå på det för att få 100 kr samlingsrabatt i och med mobilabonnemang hos Telia också men den lösningen du nämner har vi använt oss av tidigare. Fungerat utmärkt tidigare år.

§ 1.1 / 1.2 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ringde du in till uppsägningsavdelningen då?

Japp!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Laptop: Macbook Pro M4 Pro

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att byta till en annan vuxen i hushållet är ju att man måste skicka tillbaka router samt att man kan få ett glapp i sin tillgång till nätet, medans förra avtalet tar slut och dom kopplar igång nya.

Vi gjorde så förra året. Stod utan internet i någon/några dagar för att dom inte kunde dra igång det snabbare.

Så jag skulle ändå rekommendera försöka använda samma person som står på abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Ok! Får kika på hur jag gör, nu verkar ändå Tele2 med sina 600/600 för 379kr/mån i 24 mån med ett PS5 på köpet mer lockande.

Men vet inte om man är dumsnål som kanske måste betala för byte av mediaomvandlare om 24 mån för att man kanske byter operatör.

Permalänk
Medlem

När jag tecknade Tv Premium med Max hos Telenor idag så sa han jag pratade med att det hade varit osannolika mängder folk som hade ringt och sagt upp sitt bredband där för att hoppa över till Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ok! Får kika på hur jag gör, nu verkar ändå Tele2 med sina 600/600 för 379kr/mån i 24 mån med ett PS5 på köpet mer lockande.

Men vet inte om man är dumsnål som kanske måste betala för byte av mediaomvandlare om 24 mån för att man kanske byter operatör.

Det är ju ett bra pris bara för bredbandet.
Samma sak blir 649 kr/mån månaden i 24 månader för 500/500 för mig hos tele2 :/

Hade gärna tagit 600/600 i 2 år för 379kr bara det. Och en gratis ps5 varför inte, kan ju tom sälja den och få ännu billigare bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det är ju ett bra pris bara för bredbandet.
Samma sak blir 649 kr/mån månaden i 24 månader för 500/500 för mig hos tele2 :/

Hade gärna tagit 600/600 i 2 år för 379kr bara det. Och en gratis ps5 varför inte, kan ju tom sälja den och få ännu billigare bredband

Lite det jag var inne på även om ett PS5 kanske lockar mer än PS4 som man redan har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LGeson:

Vi har alternerat abonnemang mellan mig och min fru ett par gånger. Vi säger först upp och väljer uppsägningsdatum till en vardag måndag - torsdag. Sedan tecknar vi nytt abonnemang med start dagen efter för att kunna ringa supporten om det behövs.

Klockan 23:00 dagen för avslut brukar anslutningen sluta fungera och på morgonen nästa dag är den uppe igen.
Tidigare använde vi telias router och bytte då på morgonen, men nu har vi en egen och räknar med att anslutningen ska komma tillbaka automatiskt.

Vi sparar lådan som routern kom i för att enkelt kunna skicka den tillbaka. Retursedel får man från Telia.