Torsdag 21:00 – Specialstream med extra-extra drops från Webhallen

Permalänk
Medlem

Samtidigt om jag hade lyckats knipa den där SSD disken för 995kr så hade jag antagligen tyckt att webhallen var fantastiska.

Äh, får bli att jag åker till inet eller någon annan fysisk butik och köper en ssd direkt över disk istället. Orka krångla till det såhär för några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Det var verkligen kaotiskt på streamen igår. Jag var en av de som han knipa 4070 Super för 5990 men fick problem med att beställningen syntes på Klarna, men inga bekräftelser från Webhallen.

Har nu efter chat/mail-dialog med kundtjänst löst det hela och mitt kort ska vara på väg. Stökigt, men bra jobbat av kundtjänst att lösa problemet.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Samtidigt om jag hade lyckats knipa den där SSD disken för 995kr så hade jag antagligen tyckt att webhallen var fantastiska.

Äh, får bli att jag åker till inet eller någon annan fysisk butik och köper en ssd direkt över disk istället. Orka krångla till det såhär för några hundralappar.

Är lite inne på samma resonemang. Nu tror jag att jag lyckades knipa en SSD. Pengarna har dragits men ingen beställning syns på Webhallen. Får se om de hedrar köpet. Sjukt bra pris på SSDn och jag har bevakat den hela rean. Men jag hade nog ändå köpt den om de släppt en drop, för låt oss säga, 1300kr med fler enheter till det priset. Hade nog fortfarande uppskattats och många hade nog köpt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Det var verkligen kaotiskt på streamen igår. Jag var en av de som han knipa 4070 Super för 5990 men fick problem med att beställningen syntes på Klarna, men inga bekräftelser från Webhallen.

Har nu efter chat/mail-dialog med kundtjänst löst det hela och mitt kort ska vara på väg. Stökigt, men bra jobbat av kundtjänst att lösa problemet.

Härligt att höra! Antar att det bådar gott för egen del med SSDn. Men är inte överdrivet hoppfull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det finns två riktigt fina drops kvar. Vi ska klura på hur vi bäst får ut dem, men har ni förslag skriv gärna i tråden.

Kom gärna med ett besked så snart som möjligt. Det är ju framförallt idag man vill kunna jämföra erbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

De var något IT lade till efter första droppet för att förhindra överlast av servern.

Och din poäng är? Det betyder ju bara att sidan inte klarade mer. Och trots det så fortsatte den ju att krascha gång på gång 😂

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det finns två riktigt fina drops kvar. Vi ska klura på hur vi bäst får ut dem, men har ni förslag skriv gärna i tråden.

Är det inte enklast att ta ett omtag och köra en ny stream med samma erbjudanden? De omsätter miljarder, rimligtvis har de råd att lösa detta på ett bra sätt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Är lite inne på samma resonemang. Nu tror jag att jag lyckades knipa en SSD. Pengarna har dragits men ingen beställning syns på Webhallen. Får se om de hedrar köpet. Sjukt bra pris på SSDn och jag har bevakat den hela rean. Men jag hade nog ändå köpt den om de släppt en drop, för låt oss säga, 1300kr med fler enheter till det priset. Hade nog fortfarande uppskattats och många hade nog köpt den.

Skrivet av Vimm:

Härligt att höra! Antar att det bådar gott för egen del med SSDn. Men är inte överdrivet hoppfull.

Jag tror att det ska gå att lösa för er om ni kontaktar kundtjänst, kanske mailar screenshots från Swish/Klarna. Det gick utan tjafs för min del trots att det inte fanns något i Klarnas information om att det faktiskt var min beställning, inga referensnummer eller liknande. Så rent teoretiskt skulle någon kunna hävda samma sak med mina bilder..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Och din poäng är? Det betyder ju bara att sidan inte klarade mer. Och trots det så fortsatte den ju att krascha gång på gång 😂

De körde inte i molnet så de hade nog inte möjligheter att skala hemsidan för mera kapacitet vid behov så de testade att lägga på en begränsning på antalet användare och de skruvade nog upp den pga folk klagade på långa kö tider och då krasade allt igen.
IT sade ju stopp efter det sedan så de gjord nog så mycket de kunde med den lösningen de hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Är det inte enklast att ta ett omtag och köra en ny stream med samma erbjudanden? De omsätter miljarder, rimligtvis har de råd att lösa detta på ett bra sätt

Mvh

De behöver nog skala upp servern först annars blir det ju samma sak igen men när det är fixat kan ju Swec lasttesta den nya lösningen med några bra erbjudanden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Problemet är väl att man inte bara snyter fram en eCommerce lösning, den de kör idag klarar uppenbarligen inte sån peak-last.
Det är inte bara att fläska på med fler webappar om tex datastrukturen/servern inte är anpassad för det.

Permalänk
Medlem

Köpte 4070S, 2x 990 PRO, Lego

Allt betalades men fanns ej under aktiva, varav 990 PRO avbeställdes av sig själv.
Webhallen ordnade allt över telefon, så ändå bra jobbat. Minus är att de endast lät mig behålla en SSD, står väl 2 per person

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

De körde inte i molnet så de hade nog inte möjligheter att skala hemsidan för mera kapacitet vid behov så de testade att lägga på en begränsning på antalet användare och de skruvade nog upp den pga folk klagade på långa kö tider och då krasade allt igen.
IT sade ju stopp efter det sedan så de gjord nog så mycket de kunde med den lösningen de hade.

Och då kvarstår ju faktum att sidan inte klarade mer, ens med denna begränsning vilket betyder att de inte själva hade koll på sin kapacitet och ändå körde en sån här stream som de visste skulle stressa servrarna till max. Obegripligt i mina ögon.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Och då kvarstår ju faktum att sidan inte klarade mer, ens med denna begränsning vilket betyder att de inte själva hade koll på sin kapacitet och ändå körde en sån här stream som de visste skulle stressa servrarna till max. Obegripligt i mina ögon.

Just max belastnings scenarion är svåra att både beräkna och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Det är inte första året det händer, eller andra för den delen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kanadagoose:

Köpte 4070S, 2x 990 PRO, Lego

Allt betalades men fanns ej under aktiva, varav 990 PRO avbeställdes av sig själv.
Webhallen ordnade allt över telefon, så ändå bra jobbat. Minus är att de endast lät mig behålla en SSD, står väl 2 per person

Oj, du måste varit riktigt snabb. Bra att det fixades.
Lite synd om de backade på det antalet som ändå var angivet, tyvärr inte första gången de lagt på andra godtyckliga köpbegränsningar i efterhand generellt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Just max belastnings scenarion är svåra att både beräkna och testa.

Du behöver inte ursäkta dem pt96hni. Webhallen bör inte vara någon liten ideell verksamhet där servern står i en garderob.

Självklart går det att göra belastningstest för både spike och soak om man är villiga att lägga resurser på det och att man har skalning tillgänglig. Det förefaller uppenbart att dessa resurserna inte läggs och resultatet blir dåligt för alla inblandade. Jämför med Inet som var villiga att backa en halv miljon på bara deras presentkort igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Du behöver inte ursäkta dem pt96hni. Webhallen bör inte vara någon liten ideell verksamhet där servern står i en garderob.

Självklart går det att göra belastningstest för både spike och soak om man är villiga att lägga resurser på det och att man har skalning tillgänglig. Det förefaller uppenbart att dessa resurserna inte läggs och resultatet blir dåligt för alla inblandade. Jämför med Inet som var villiga att backa en halv miljon på bara deras presentkort igår.

Problemet med just lasttester är att man vill oftast inte köra mot produktionsmiljön utan mot en testmiljö och alla har inte en testmiljö som är en kopia på produktion.

Permalänk
Medlem

Spännande att vissa redan fått det löst.
Jag låg på telefon 09:00 där man för min del vägrade fixa det via tel och hänvisade till support@webhallen.com.
Ska bli spännande att se hur länge man nu behöver sitta i supporthelvetet utan beställning och pengar dragna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Spännande att vissa redan fått det löst.
Jag låg på telefon 09:00 där man för min del vägrade fixa det via tel och hänvisade till support@webhallen.com.
Ska bli spännande att se hur länge man nu behöver sitta i supporthelvetet utan beställning och pengar dragna.

Wow. Det där var riktigt dåligt. Inte nog med katastrofen igår så tycker de alltså att folk ska lägga ännu mer tid för att de fuckade up 🤦‍♂️

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ser det såhär...kanske kommer anses vara naiv nu.

De är hyffsat nya, speciellt på såhär stora streamar...jag förlåter.
Lite tråkigt för min del då jag inte lyckades med något av erbjudanden...hade sett fram emot denna stream och ser fram emot nästa :).

Permalänk
Medlem

Tråkigt med strulet, jag gav upp vid 22 då jag höll på att somna, och så missar jag lego! Attans...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Credit where credit is due, webhallen löste problemet med min beställning som jag la igår iallafall via chatten utan något krångel eller tjafs. Kudos för det. 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ganska tråkig attityd hos många i tråden kan jag tycka. Visst, det är tråkigt att det strulade, men det är knappast någon rättighet att få köpa varor till vad som nog i flera fall är under inköpspris (även när tillverkaren är med och äter en del av kostnaden).

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Wow. Det där var riktigt dåligt. Inte nog med katastrofen igår så tycker de alltså att folk ska lägga ännu mer tid för att de fuckade up 🤦‍♂️

Kan inte annat än att hålla med dig. Att exakt samma typ av ärende inte kan hanteras på ett snabbt och smidigt sätt för alla berörda parter tyder ju på fler interna brister hos Webhallen. Det minsta som skulle gjorts efter gårdagens händelse är ju att snabbt informera de anställda som berörs + göra allt för att unvika ytterligare badwill från berörda kunder genom att visa att man ligger på topp, försöker & hanterar detta asap. Förstår att det är blackfriday och högt tryck men tycker att efter Sweclockers flera artiklar, gårdagen + nu detta att det är under all kritik.

Permalänk

Jag har också fått mitt Webhallendrop från igår löst men fick ni också en länk med rätta priset som man fick använda för att lägga ny order? Gårdagens order som drogs men ingen beställningsmejl skulle återbetalas automatiskt enligt Webhallen chatten.

Permalänk
Medlem

Tycker det var en fantastisk kväll

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det gick så med streamen. Men någonstans ska man börja.
Att ha fem släpp med ganska få artiklar kommer att skapa extrem hets, tror att inets variant att ha alla produkter vid ett släpp ger en bättre upplevelse för tittarna. Men rabatterna verkade asgrymma! Tumme upp på det.

Tråkigt att inte få till alla drops, jag hoppades på en processor. Det blir lite knepigt att lägga ut dem så här i efterhand, jag tycker att det borde vara vi som lade tiden att titta på streamen som ska få erbjudanden. Och det går nog inte att spåra youtubechatten, jag själv t.ex. spammade inte där så jag kommer inte att synas.

Permalänk
Medlem

Tycker det börjar dra ihop sig för Webhallen att komma med info om hur de ska lösa det här, snart är black friday slut. Någon från Sweclockers som kan komma med någon uppdatering?

Visa signatur

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av jerseph:

Tycker det börjar dra ihop sig för Webhallen att komma med info om hur de ska lösa det här, snart är black friday slut. Någon från Sweclockers som kan komma med någon uppdatering?

Vi jobbar på en lösning som förhoppningsvis gör att tekniken inte strular den här gången. Stay tuned!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)