Avgör uppskalningsteknik hur ni tänker angående inköp av nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Avgör uppskalningsteknik hur ni tänker angående inköp av nytt grafikkort?

Hej!

Jag har gått i tankarna att införskaffa mig ett nytt grafikkort och har kikat lite på Radeon RX 7900 XTX kort. Men tanken slog mig då att jag kommer gå miste om DLSS och istället "behöva" förlita mig på FSR. Är detta något ni andra tycker spelar roll vid inköp av grafikkort?

Nyfiken på era tankar!

Permalänk
Medlem

Ja, absolut. Speciellt i 4K där DLSS gör sig allra bäst.

Permalänk

Personligen ser jag ingen större skillnad på dlss och fsr 3, bägge är en klar försämring i bildkvalitet jämfört med att bara köra native resolution.

föredrar fsr framför dlss om jag absolut måste använda någon av teknikerna för att få en någorlunda acceptabel fps och jag inte är cpubunden av spelet då den inte känns lika blurrig som dlss.

med det sagt har man bättre cpu prestanda än gpu prestanda i X native upplösning så kan helt klart dlss/fsr 3 vara ett alternativ.

du kan i många titlar redan nu kolla hur stor skullnad du upplever mellan fsr 3 och dlss då många titlar brukar ha stöd för bägge och nvidia grafik (om du har det just nu) kan köra bägge teknikerna eftersom FSR är öppen källkod.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja. Om ett grafikkort inte ger mig det jag behöver utan uppskalningsteknik.
Jag föredrar faktiskt DLSS. FSR blir bättre och bättre men jag har ett Nvidia kort så det är det jag använder.
Om jag har pengar att köpa ett grafikkort som ger mig vad jag behöver utan uppskalningstekniker så är det skit samma för mig vilket märke det är på kortet.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är supernöjd med mitt 7900xtx, men kan faktiskt sakna dlss ibland. Då AMD tyvärr har lite att jogga ikapp när det gäller FSR 3.1
Något som jag dock har funderat över gällande både dlss/Fsr. Ska spelets egna TAA (anti aliasing) stängas av?

Har även funderat på vad som är bäst kör 1440p
I spel där jag klarar av det sätta på 2x supersampling

Eller höja upplösning till 2160p i spelet så att man skalar upp upplösning egentligen. Och efter det sätta på FSR igen för bättre frames.

Permalänk
Medlem

jag tror jag är en av få människor som försöker köra bara native 4k så nej.