Uppgradera från ryzen 7 3800x till 5700X3D?

Permalänk

Uppgradera från ryzen 7 3800x till 5700X3D?

Funderar på en lätt uppgradering och är osäker på om det är värt att uppgradera processorn. AMD Ryzen 7 5700X3D BOX | 100-100001503WOF finns för ca 2 434 kr i dagsläget.

Burken har ett 7900 xt och 16 gb ram.

Permalänk
99:e percentilen

Jag uppgraderade från 3700X till 5700X3D och behöll mitt 2060 Super. Värt det, tycker jag, som dock bara spelar CS.

Vad spelar du och på vilken skärm?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS innan processor bytet så att man slipper riskera få ingen bild på skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror lite på vad du spelar. Ju lägre upplösning och ju mer "lättdrivna" spel, desto större skillnad gör det.

Minst skillnad för typ Black Myth: Wukong i 4K, störst skillnad för typ e-sport och simulatorspel i 1080p.

I min åsikt är det nog värt det om du kör i 1080p eller 1440p och inte bara tunga AAA-spel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Jag spelar primärt i 1440p men händer att jag pluggar in burken i min 4k oled TV. Spelar mest äldre spel, paradox spel (om en snabbare processor hjälper i eu4 så vore det guld värt), men händer att jag vill spela det senaste AAA releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordKlonk:

Jag spelar primärt i 1440p men händer att jag pluggar in burken i min 4k oled TV. Spelar mest äldre spel, paradox spel (om en snabbare processor hjälper i eu4 så vore det guld värt), men händer att jag vill spela det senaste AAA releasen.

100% värt det i rts

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Tycker inte det är värt det om kollar på detta diagram:https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-7-5700X3D-vs-AMD-Ryzen-7-3800X/m2280831vs4047

Men kanske blir en boost i spel med X3D..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Tycker inte det är värt det om kollar på detta diagram:https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-7-5700X3D-vs-AMD-Ryzen-7-3800X/m2280831vs4047

Userbenchmark är värdelöst att använda, och dessutom extremt biast mot AMD

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Viking
Skrivet av Stefanken:

Kolla ALDRIG userbenchmark. Fejksiffror som får AMD att se dåliga ut

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Rekommendera aldrig något att använda Userbenchmark för det är rena rapakaljan som visar helt fel.
Rekommendera istället något riktigt test som t.ex Sweclockers egna

Sweclockers test 5700X3D

Skrivet av LordKlonk:

Funderar på en lätt uppgradering och är osäker på om det är värt att uppgradera processorn. AMD Ryzen 7 5700X3D BOX | 100-100001503WOF finns för ca 2 434 kr i dagsläget.

Burken har ett 7900 xt och 16 gb ram.

Skillnad kommer det garanterat att göra, kolla Sweclockers test 5700X3D

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem

Sitter lite i samma båt, har en 3800X som fortfarande fungerar utmärkt, men det känns ibland att den börjar halka efter lite.

Vill man absolut köpa nytt och enbart spelar är 5700X3D ett bra val. Se bara till att uppdatera BIOS innan så att datorn kan boota efter uppgraderingen.

Själv är jag mer inne på en begagnad 5900X eller 5950X, då jag även använder datorn till musikproduktion som kan dra nytta av fler kärnor. Även en begagnad 5800X eller 5800X3D är vettiga alternativ om man kan tänka sig begagnat.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Jag förstår 100% varför man väljer att kolla på den sidan, Sweclockers medlemmar verkar ha för mycket tid över då de hänvisar till krångliga tester där den egna processorn inte är med många gånger.
Tyvärr så är den sidan mest en sammanställning av vilken hårdvara man har nuförtiden

Skrivet av andreasa64:

Rekommendera aldrig något att använda Userbenchmark för det är rena rapakaljan som visar helt fel.
Rekommendera istället något riktigt test som t.ex Sweclockers egna

Sweclockers test 5700X3D

Skillnad kommer det garanterat att göra, kolla Sweclockers test 5700X3D

635419 tester är gjorda där på Amd 3700x
Det var vägskälet från Intel till Amd när det gäller cpu.
Tack vare denna introduktion
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...
Ändå har inte Sweclockers med den som referens i tester idag, utan helt andra modeller. Hur fan ska jag kunna länka till denna sida för att få en bra uppskattning om det behövs en uppgradering(Ja jag byggde en dator till en vän som kör med 3700x fortfarande).

Vad medlemmarna här säger är ungefär samma uppskattning som userbenchmark, lite som bias beroende på vilka spel man spelar.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Jag förstår 100% varför man väljer att kolla på den sidan, Sweclockers medlemmar verkar ha för mycket tid över då de hänvisar till krångliga tester där den egna processorn inte är med många gånger.
Tyvärr så är den sidan mest en sammanställning av vilken hårdvara man har nuförtiden
Ändå har inte Sweclockers med den som referens i tester idag, utan helt andra modeller. Hur fan ska jag kunna länka till denna sida för att få en bra uppskattning om det behövs en uppgradering(Ja jag byggde en dator till en vän som kör med 3700x fortfarande).

Vad medlemmarna här säger är ungefär samma uppskattning som userbenchmark, lite som bias beroende på vilka spel man spelar.

Problemet med UB är att de kör sina egna tester, som inte är kopplade till något annat än just deras tester.
Tanken med hemsidan är bra, men tyvärr har de dels gjort för mycket konstigheter när det gäller viktningen av resultaten när amd drog ifrån med multi-core prestanda, och dels är det deras skrivna "recensioner" av cpu-modellerna från amd som är helt labila.

I dagsläget är det tyvärr så att det inte finns någon "silver-bullet" bland cpu som är bäst på allt, och inte ens bäst på allt inom en kategori (9800X3D är närmst just nu). Som köpare _måste_ du i dagsläget undersöka hur produkterna presterar i just det du gör/tänker göra för att kunna ta ett informerat beslut.
I.e tittar du på UB, eller till och med sammanställningar från renommerade outlets som GN, HUB, eller Sweclockers, så är det inte ens säkert att de ger en bra bild för vad just du gör om det är nischat och t.ex älskar 3D-cache

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Problemet med UB är att de kör sina egna tester, som inte är kopplade till något annat än just deras tester.
Tanken med hemsidan är bra, men tyvärr har de dels gjort för mycket konstigheter när det gäller viktningen av resultaten när amd drog ifrån med multi-core prestanda, och dels är det deras skrivna "recensioner" av cpu-modellerna från amd som är helt labila.

I dagsläget är det tyvärr så att det inte finns någon "silver-bullet" bland cpu som är bäst på allt, och inte ens bäst på allt inom en kategori (9800X3D är närmst just nu). Som köpare _måste_ du i dagsläget undersöka hur produkterna presterar i just det du gör/tänker göra för att kunna ta ett informerat beslut.
I.e tittar du på UB, eller till och med sammanställningar från renommerade outlets som GN, HUB, eller Sweclockers, så är det inte ens säkert att de ger en bra bild för vad just du gör om det är nischat och t.ex älskar 3D-cache

Jag håller med om det här.
Oftast har man en dator i flera år, vad man gör om exempelvis 3 år kanske är helt annorlunda än idag, svårt att balansera allt från modell till prisvärdigt bäst.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort uppgraderingen utan tvekan

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag bytte från en 3700x till en 5700x3d, men bytte även moderkort i samma veva då det gamla x370-kortet pajade troligtvis.
Det märktes mer än vad jag hade väntat mig med nyare cpu

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Kör hårt, använd Userbenchmark hur mycket du vill om nu du tycker det är en fanatiskt pålitlig källa för att jämföra CPUs

Saknas den CPUn man själv har så finns det fler som gör recensioner om du nu har råkat missat det?
Som t.ex Gamers Nexus, Tom’s Hardware och Hardware Unboxed.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Här är allt med
https://gamersnexus.net/megacharts/cpus#intro

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk

X3d cpuerna har väldigt bra single core prestanda jämfört med vanliga cpuerna vilket speciellt visar sig i fåtrådade men även cputunga spel över lag där några få trådar gör grovjobbet och resten nått ströjobb här och där.
<8trådade spel är där de visar framfötterna mest vilket spel i UE4 motorn t.ex ark eller liknande där cputrådningen är ganska dålig så gör det en extrem skillnad.

5000 seriens x3d cpuer är fortfarande iaf top 10 i många spel visst de har halkat ner men även i vissa nyare spel kan de hamna innom top 5 cpuer beroende på hur spelkoden är optimerad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows