Ronja Rövardotter
Netflix
Det mesta gällande denna serie tycks hamna runt: serien vs filmen, och vilken av dem är egentligen bäst... eller varför ena eller andra är "skräp, misär" och slika ting då allt skall vara ytterligheter nu för tiden.
Men lite kort från mig; serien gör egentligen allting (utom en sak, eller kanske två) bättre, man känner igen väldigt mycket från filmen och serien är egentligen bara en längre variant av filmen med utökade scener... så att säga. Dock finns det en del fillers här och där... det mesta som rör "byn" har en tendens att vara helt oviktig och gör inget för att driva berättelsen framåt direkt. Lite av det behövs, men tyckte det blev på tok för mycket.
Men där serien fallerar och filmen fullkomligen lyser... är skådespelarna och skådespeleriet. Där filmen känns "larger than life", genuint och burdusa banditer känns serien mer forcerad och just... spelad. Det finns ett par få undantag där Krista Kosonen som Lovis gör en utmärkt och övertygande roll.
Men det är främst 2 karaktärer som står ut som mycket svagare, tyvärr råkar det vara;
Ronja, utstrålar inte alls att vara en "vildunge" utan mer av ett tamt fritidsbarn. Detta ger tyvyärr även att Birk görs mycket mesigare och en extrem "push over".
Sedan har vi Mattis (Christopher Wagelin) som verkligen känns forcerad och inte naturlig. Samt att han uppenbarligen försöker efterlikna Börje Ahlstedt och det känns mer som; "We have Mattis at home/ Wish variant av Mattis".
Man får kanske även slänga in käre Skallepär här också, Johan Ulveson i all ära och han gör ju inget dåligt jobb... men kan inte leva upp till Allan Edwalls prestation. Borka känns även väldigt "generic npc bandit" och Maria Nohra som Undis är riktigt dålig.
Så resultatet blir att Filmen fortfarande står högst upp vinner "kampen"... MEN... serien är definitivt något man kan visa en ny/yngre generation... eller för all del njuta av som "gammal sur gen X" som "extended scenes" variant så att säga.
Dock tror jag serien kommer att förpassas till glömskans land, det finns alldeles för mycket som tävlar om barns uppmärksamhet idag... och det känns som att är det något som kan lyckas vinna flera fans är det just filmen. För jag tycker serien faktiskt visar hur bra man lyckades "trycka ihop" allt i en enda film på ett så pass bra sätt.
En helt okey/bra serie, men hade en extremt tuff uppgift då den kommer att jämföras mot just en ikonisk film!
Sista fotnot: det som var skrämmande var att så många jag talade med när jag såg denna... inte kände till att det var vår kära Astrid Lindgren som var författarinnan! *shocked face palm on cheeks*