Permalänk

Tull från Logitech hemsida?

En fråga som säkerligen är dum då jag inte är insatt eller kunnig alls om detta, men betalar man tullavgift på beställningar från Logitech hemsida?
Att sidan är på svenska lär ju knappast innebära att lagret är i sverige, mer troligt USA kanske? Hittar ingen information mer än att det är fri frakt till Sverige, men inget om andra ev avgifter.

Ordervärdet är ganska högt och jag läst om att man beställer vissa saker från vissa ställen i världen över 1800kr så finns risken för tullavgifter! Visst kan man beställa flera små paket men rattbasen är ju en stor kostnad i ett och går inte att stycka upp i mindre. Tyvärr finns det inget annat sätt vad jag kan se att beställa dessa produkter än via logitech hemsida! Är tänkt som en julklapp till min son därav undran. Vet inte om dessa varor omfattas av tullavgifter. Någon kanske har bättre koll?

Gäller deras serie.. med ett totalt värde på ca 12000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

En fråga som säkerligen är dum då jag inte är insatt eller kunnig alls om detta, men betalar man tullavgift på beställningar från Logitech hemsida?
Att sidan är på svenska lär ju knappast innebära att lagret är i sverige, mer troligt USA kanske? Hittar ingen information mer än att det är fri frakt till Sverige, men inget om andra ev avgifter.

Ordervärdet är ganska högt och jag läst om att man beställer vissa saker från vissa ställen i världen över 1800kr så finns risken för tullavgifter! Visst kan man beställa flera små paket men rattbasen är ju en stor kostnad i ett och går inte att stycka upp i mindre. Tyvärr finns det inget annat sätt vad jag kan se att beställa dessa produkter än via logitech hemsida! Är tänkt som en julklapp till min son därav undran. Vet inte om dessa varor omfattas av tullavgifter. Någon kanske har bättre koll?

Gäller deras serie.. med ett totalt värde på ca 12000

<Uppladdad bildlänk>

På den europeiska Logitech sidan så skickar de bara inom Europa. "Vilka länder skickar ni till?

Från de europeiska webbplatserna skickar vi för närvarande till Belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Schweiz, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike." Källa: https://www.logitech.com/sv-se/my-account/order-faqs.html#shi....

Jag har fått ersättningsprodukter direkt från Logitech och då har dessa skickats från Nederländerna

Fixade stavfel
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

På den europeiska Logitech sidan så skickar de bara inom Europa. "Vilka länder skickar ni till?

Från de europeiska webbplatserna skickar vi för närvarande till Belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Schweiz, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike."Källa: https://www.logitech.com/sv-se/my-account/order-faqs.html#shi....

Jag har fått ersättningsprodukter direkt från Logitech och då har dessa skickats från Nederländerna

Tack för svar! Läste detta också men tycker det lät lite luddit då det inte framgår vart lagret ligger och varifrån varorna skickas ifrån, bara att de kan beställas via de europeiska webbplatserna!

Permalänk
Medlem

Svensk sida med priser i SEK, har svårt att se att du skulle få någon ytterligare tull på det i så fall.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Tallem:

Svensk sida med priser i SEK, har svårt att se att du skulle få någon ytterligare tull på det i så fall.

Tack för svar! Absolut så tänker jag med MEN nu var detta några år sedan (ganska många år nu) och en gång när jag beställde via microsoft hemsida med svenska priser och svensk text åkte ändå på tullavgift! Reglerna kan ju givetvis ändrats sen dess och då skickades varan från usa vilket jag inte trodde då jag beställde! Därav min undran! Tänkte att någon här på sidan måste ju ha beställt därifrån (logitech) och borde veta, möjligen samma produkter som jag vill beställa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soptunnebarn:

Tack för svar! Absolut så tänker jag med MEN nu var detta några år sedan (ganska många år nu) och en gång när jag beställde via microsoft hemsida med svenska priser och svensk text åkte ändå på tullavgift! Reglerna kan ju givetvis ändrats sen dess och då skickades varan från usa vilket jag inte trodde då jag beställde! Därav min undran! Tänkte att någon här på sidan måste ju ha beställt därifrån (logitech) och borde veta, möjligen samma produkter som jag vill beställa

Reglerna har tightats till ganska mycket de senaste åren. Kort sagt kan man säga att om ett företag utomlands vill kunna ge kunder någon nivå av konsekvent och hyffsat snabb tullhantering så måste de sköta tullhanteringen elektroniskt och därmed också inkludera införtullningen i priset. Om säljaren inte hanterar införtullningen elektroniskt _kan_ paketet bli liggande i tullen länge, och kan också bli kasserat/returnerat enligt Postnords regler. Det gör att om man har någon form av volym på paket till Sverige så kommer man vilja sköta detta.

Hela detta kommer av att det började bli vanligare att beställa saker från kinesiska säljare, vilket blev ett problem för Postnord att hantera då mer eller mindre alla paket skulle gå igenom införtullning där kunden betalade in moms. Först hanterade Postnord detta genom att bara släppa igenom allt. Sedan satte tullverket ner foten och krävde att alla paket skulle införtullas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Reglerna har tightats till ganska mycket de senaste åren. Kort sagt kan man säga att om ett företag utomlands vill kunna ge kunder någon nivå av konsekvent och hyffsat snabb tullhantering så måste de sköta tullhanteringen elektroniskt och därmed också inkludera införtullningen i priset. Om säljaren inte hanterar införtullningen elektroniskt _kan_ paketet bli liggande i tullen länge, och kan också bli kasserat/returnerat enligt Postnords regler. Det gör att om man har någon form av volym på paket till Sverige så kommer man vilja sköta detta.

Hela detta kommer av att det började bli vanligare att beställa saker från kinesiska säljare, vilket blev ett problem för Postnord att hantera då mer eller mindre alla paket skulle gå igenom införtullning där kunden betalade in moms. Först hanterade Postnord detta genom att bara släppa igenom allt. Sedan satte tullverket ner foten och krävde att alla paket skulle införtullas.

Då man försöker chatta med deras korkade chatbot så säger den såhär på frågan "Om du bor utanför USA kan tull- och tullavgifter tillkomma enligt ditt lands importlagar. Dessa avgifter tas inte in av detta företag och detta företag har inte kontroll över dessa avgifter."

Dock vet jag inte om denna chatbot bara svarar från usa och inte tar hänsyn till ev Europa lager/regler osv..!

Permalänk
Rekordmedlem

Logitech är ett europeiskt företag, visserligen tillverkar de nog mycket i Kina men att de har lager och distribution i Europa är ju inte så underligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De skickar inom EU. Själv beställt ifrån Logitech.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

Ordervärdet är ganska högt och jag läst om att man beställer vissa saker från vissa ställen i världen över 1800kr så finns risken för tullavgifter!

Det stämmer, men tull gäller endast vissa varor. Enligt tullräknaren verkar det inte vara någon tull på t.ex. spelkontroller, så den gränsen är med andra ord inte relevant i det här fallet.

Däremot så ska moms betalas oavsett värdet på varorna, så kostnaden du kan råka ut för är alltså att det blir 25% moms + avgifter på köpet. Men enligt sidan som jnsson länkade så ingår moms i priset, så det borde med andra ord vara lugnt.

Permalänk
Medlem

Sedan är det moms du betalar inte tull i de fallen du beställer varor utanför EU!

Permalänk
Medlem

Har skickats inom EU när jag handlat från officiella Logitech-butiken, senast för något år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Sedan är det moms du betalar inte tull i de fallen du beställer varor utanför EU!

Beror helt på vad för vara och summa. För elektronikvaror är det ingen tull, precis som du säger, men andra varor kan ha tull

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Beror helt på vad för vara och summa. För elektronikvaror är det ingen tull, precis som du säger, men andra varor kan ha tull

Nu var ju frågan helt gällande de produkter som visas i inledande inlägget! Att beställa just dem från Logitech via deras hemsida

Permalänk
Medlem

Hade också den funderingen. Men moms står med när man väl beställer så.

Beställde samma till mig själv + pedaler. Nu verkar Klarna muppat upp fakturan då jag bara ska betala ~11 000 för allt. Vilket åter får mig fundera på om tullavgift tillkommer. Suck.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Hade också den funderingen. Men moms står med när man väl beställer så.

Beställde samma till mig själv + pedaler. Nu verkar Klarna muppat upp fakturan då jag bara ska betala ~11 000 för allt. Vilket åter får mig fundera på om tullavgift tillkommer. Suck.

Ja moms står med i priset vad jag kan se med!
Vad + pedaler hade du köpt för 11000?
Mitt paket kostar 12000 utan pedaler!
Betalas inte ev tullavgift vid sidan av beställningen? Sällan jag beställer från utland men de gånger det hänt så får man egen kostnad på det vid sidan av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

Betalas inte ev tullavgift vid sidan av beställningen? Sällan jag beställer från utland men de gånger det hänt så får man egen kostnad på det vid sidan av.

Det ska kosta 14705 kr med pedalerna, enligt orderbekräftelsen och allt. Fakturan från Klarna är på 10796 kr.

Logitech G PRO DD11 hjulbas - Svart
Färg: Black
Antal: 1
7 499,00 kr

RS Wheel Hub - Svart
1 599,00 kr

RS Track Wheel - Svart
999,00 kr

RS Round Wheel - Svart
Logitech G
999,00 kr
699,30 kr

PRO RACING PEDALS - Svart
Logitech G
4 599,00 kr
3 909,15 kr

RS SHIFTER & HANDBRAKE - Svart
1 899,00 kr
0,00 kr

Delsumma 14 705,45 kr
Rabatt(er) 0,00 kr
Frakt 0,00 kr
Totalt 14 705,45 kr

Iofs är inte pedalerna med i paketet de skickat precis. Då blir summan 10796 kr. Men har inte fått någon blink om att pedalerna inte skulle skickas med.

Får se om det dyker upp en till faktura och leverans.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Det ska kosta 14705 kr med pedalerna, enligt orderbekräftelsen och allt. Fakturan från Klarna är på 10796 kr.

Logitech G PRO DD11 hjulbas - Svart
7 499,00 kr

RS Wheel Hub - Svart
1 599,00 kr

RS Track Wheel - Svart
999,00 kr

RS Round Wheel - Svart
Logitech G
999,00 kr
699,30 kr

PRO RACING PEDALS - Svart
Logitech G
4 599,00 kr
3 909,15 kr

RS SHIFTER & HANDBRAKE - Svart
1 899,00 kr
0,00 kr

Delsumma 14 705,45 kr
Rabatt(er) 0,00 kr
Frakt 0,00 kr
Totalt 14 705,45 kr

Iofs är inte pedalerna med i paketet de skickat precis. Då blir summan 10796 kr. Men har inte fått någon blink om att pedalerna inte skulle skickas med.

Får se om det dyker upp en till faktura och leverans.

Ok du får gärna återkomma hur allt utfall sig! Vore snällt
Btw hur har du fått shifter/handbrake gratis?
(jag har dock valt rattbas ps/pc den kostar 1000 extra)

Edit: la in pedaler i min beställning då fick även jag shifter/handbrake gratis! Dock står det på sidan att pedaler är restnoterat och levereras först 17 dec därav de inte är med i din beställning och därav ditt pris? Så priset stämmer från Klarna! Återkom gärna med om du fick hem varorna utan extra avgifter:) mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

Ok du får gärna återkomma hur allt utfall sig! Vore snällt
Btw hur har du fått shifter/handbrake gratis?
(jag har dock valt rattbas ps/pc den kostar 1000 extra)

Edit: la in pedaler i min beställning då fick även jag shifter/handbrake gratis! Dock står det på sidan att pedaler är restnoterat och levereras först 17 dec därav de inte är med i din beställning och därav ditt pris? Så priset stämmer från Klarna! Återkom gärna med om du fick hem varorna utan extra avgifter:) mvh

Aha. Det var de inte när jag beställde. Får se om de dyker upp då.

Shiftern trodde jag kommit med av misstag när jag beställde, så jag tog bort den. Blev mäkta förvånada då den fortfarande låg kvar i beställningen till kostnad av 0kr. Var kanske någon drive de körde i samband med Black Friday.

Tyvärr är det ju UPS som levererar så vi får se. Jag återkommer.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Shiftern trodde jag kommit med av misstag när jag beställde, så jag tog bort den. Blev mäkta förvånada då den fortfarande låg kvar i beställningen till kostnad av 0kr. Var kanske någon drive de körde i samband med Black Friday.

Dealen verkar gälla fortfarande då även jag erbjuds gatis shifter/handbrake i min varukorg men jag avaktar beställarknappen i väntan på att du mottar dina varor så jag vet vad kalaset kostar exakt! Hoppas på det bästa för dig att allt går bra! Dock är min upplevelse att det är just Ups som brukar vara de som oftast kräver en på tull iaf de gånger för mig iaf.
Men som en annan sa ovan att "spelkonsoler" ska inte ingå i tull och vi får då hoppas på det
Återkom gärna tack med uppföljning

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

En ytterligare fråga! Går det att se vilket land dina varor skickades ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

När UPS hämtat paketet så står det vart paketet hämtats från. Jag skulle bli extremt förvånad om det inte är inom EU, och även förvånad om det inte är Nederländerna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

Skrivet av jnsson:

När UPS hämtat paketet så står det vart paketet hämtats från. Jag skulle bli extremt förvånad om det inte är inom EU, och även förvånad om det inte är Nederländerna

Stämmer, från Nederländerna.

Pedalerna skickas nu enligt separat leveransbekräftelse. Fick även faktura på dem separat från Klarna, så totalsumman stämmer nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

Det står i din bild att 11896kr är plus moms och frakt.

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Det står i din bild att 11896kr är plus moms och frakt.

Med andra ord så borde minst 25% moms läggas på den summan plus div logistik avgifter av transportbolaget!?
Så om man handlar för 14000 inkl pedaler från sidan så får man räkna med minst 3500-4000 i extra kostnader? Trots att det är inom EU. Om jag fattar dig rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

Med andra ord så borde minst 25% moms läggas på den summan plus div logistik avgifter av transportbolaget!?
Så om man handlar för 14000 inkl pedaler från sidan så får man räkna med minst 3500-4000 i extra kostnader? Trots att det är inom EU. Om jag fattar dig rätt!

Det tillkommer inget om det skickas från ett EU-land, om de tog betalt utan moms är det nog ett misstag.

edit: Du har altså köpt och bara betalat det som står i trådstarten? Om inte borde det läggas till senare.
edit2: Det står först att priset är exlusive moms och frakt men när man går vidare till betala står det att samma pris är inklusive moms.

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Det tillkommer inget om det skickas från ett EU-land, om de tog betalt utan moms är det nog ett misstag.

edit: Du har altså köpt och bara betalat det som står i trådstarten? Om inte borde det läggas till senare.
edit2: Det står först att priset är exlusive moms och frakt men när man går vidare till betala står det att samma pris är inklusive moms.

Ja nu ser jag det! Vad kostigt att det står exklusive moms först sen inkl moms senare vid betalning men samma summa! Om det skickas från annat EU land så borde det ju vara det pris som står vid slutbetalning (alltså inkl moms) utan några extra avgifter senare tycker man! Många säger ju Nederländerna så det borde ju stämma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

Står så här på min Orderinformation på Logitechg:

Delsumma: 11 764,36 kr
RABATT(ER): 0,00 kr
Moms: 2 941,09 kr
Frakt: 0,00 kr
Summa: 14 705,45 kr

Så momsen ska allt vara med.

Permalänk
Medlem

Första leveransen klar, ingen tullavgift. Fungerade relativt smärtfritt med UPS men det kanske fungerar bättre på små orter som Karlstad.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Första leveransen klar, ingen tullavgift. Fungerade relativt smärtfritt med UPS men det kanske fungerar bättre på små orter som Karlstad.

Har läst någonstans att tullavgifter kan komma senare pga att inte stoppa upp paketet! Men det står ju inkl moms och det är ju från eu land så borde ju vara ok så vi sitter nog lugnt i båten!
Jag har beställt jag med för 3 dagar sen, men logitech har ännu inte ens skickat ut mina grejer att det är på väg! Har bara fått orderbekräftelse och att ordern är godkänd!
Kanske är pedalerna som gör att paketet inte skickas än!