Permalänk
Medlem

Mötte min första bugg nyss. Skulle gå in i något hus och prata med banditer (som spelade gitarr) och där nere vid trappan var en kille jag trodde jag skulle prata med. Han satt ner. När jag tryckte på "prata" så flög han upp i luften och sen ner på marken igen, haha!

Ska köra lite mer ikväll! Kul spel ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Wohooo, Patch är påväg ut!

Patchnotes:

Ser ju bra ut, men det man mest hade hoppats på verkar inte vara med... Dvs random encounters som spawnar inom 20m...

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Patchnotes:

Jo hörde väl om den här patchen i typ lördags/söndags förra veckan. Tog sin tid men nu verkar steam a tankat ner någon uppdatering så verkar som den är live nu. Men igår orka jag inte vänta på att de skulle fixa min mainquest som va buggad så jag gick tillbaka till min äldsta sparfil och med hjälp av google hittade jag en fix för att gå runt buggen.

Spelet kommer nog bli bra när allt fungerar men som det är nu är det mindre plåga att spela. Så mycket som behöver fixas så det kommer ta lång tid.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Tallem:

Ser ju bra ut, men det man mest hade hoppats på verkar inte vara med... Dvs random encounters som spawnar inom 20m...

Nej den kommer i #framtiden

Skrivet av Megacrash:

Jo hörde väl om den här patchen i typ lördags/söndags förra veckan. Tog sin tid men nu verkar steam a tankat ner någon uppdatering så verkar som den är live nu. Men igår orka jag inte vänta på att de skulle fixa min mainquest som va buggad så jag gick tillbaka till min äldsta sparfil och med hjälp av google hittade jag en fix för att gå runt buggen.

Spelet kommer nog bli bra när allt fungerar men som det är nu är det mindre plåga att spela. Så mycket som behöver fixas så det kommer ta lång tid.

Ja där är en hel del som behövs fixas, minst sagt!
Dock kan jag fortsätta med mainquest nu. Gissar på att det buggade på ungefär samma ställe för många

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nej den kommer i #framtiden

Ja där är en hel del som behövs fixas, minst sagt!
Dock kan jag fortsätta med mainquest nu. Gissar på att det buggade på ungefär samma ställe för många

"Weapons and armor repair cost is decreased.
Significantly increased cost of artifacts (more revenue from selling).
Money reward for most missions is increased from 2 to 3 times.
Rookie difficulty armor and weapons buffs.
Damage from mutants is moderately decreased on Rookie difficulty (more mutant health balance changes in Combat Balance section).
Damage to player's weapon is decreased by 23 percent on Rookie difficulty.
Armor durability is increased by 12.5 percent.
Added silencer attachment for PTM to specific stash on Lesser Zone.
Fixed sell prices for Exoskeletons, they are now more expensive to sell.
Fixed sell price of upgraded weapons."

Det här kommer bli intressant o testa, äntligen vi får en "riktig" story mode kanske

Permalänk
Medlem

Jag klarade precis spelet, det tog runt 61 timmar, men jag var riktigt frustrerad mot slutet. Spelet fungerar bra fram tills ungefär hälften, efter det då började buggarna för mainstoryn för mig, lyckades få igång det igen, efter en massa TP fram och tillbaka.

Sen saknaden av A-Life, blir ett riktigt problem i slutet, alla bara spawnar i en klump, och har en pricksäkerhet på 1000% igenom väggar och allt. SHOTGUNS är som ett sniper rifles i deras händer.

GSC har lyckats att skapa något bra här, men dom har väldigt mycket kvar att jobba på, om dom nu får till A-life, så kommer detta spel bli riktigt jäkla bra.

Sen så kan man ju undra, hur spelet såg ut 2022, när det var tänkt att släppas?

Trots detta, så är jag fortfarande sugen, på att börja om nu när patchen har kommit, men kanske ska avvakta tills (om) dom får till A-Life

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Jag klarade precis spelet, det tog runt 61 timmar, men jag var riktigt frustrerad mot slutet. Spelet fungerar bra fram tills ungefär hälften, efter det då började buggarna för mainstoryn för mig, lyckades få igång det igen, efter en massa TP fram och tillbaka.

Sen saknaden av A-Life, blir ett riktigt problem i slutet, alla bara spawnar i en klump, och har en pricksäkerhet på 1000% igenom väggar och allt. SHOTGUNS är som ett sniper rifles i deras händer.

GSC har lyckats att skapa något bra här, men dom har väldigt mycket kvar att jobba på, om dom nu får till A-life, så kommer detta spel bli riktigt jäkla bra.

Sen så kan man ju undra, hur spelet såg ut 2022, när det var tänkt att släppas?<Uppladdad bildlänk>

Trots detta, så är jag fortfarande sugen, på att börja om nu när patchen har kommit, men kanske ska avvakta tills (om) dom får till A-Life

Nice, jag har väl 49timmar spelat, fokuserat på mainstory. När jag klarat spelet kommer jag lägga det åt sidan o vänta något/några år tills det mesta är fixat och då spela om det och då försöka göra 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Patchnotes:

Patch är ute nu. Håller på att få den nu på Steam.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Sen så kan man ju undra, hur spelet såg ut 2022, när det var tänkt att släppas?<Uppladdad bildlänk>

När man har plockat allt och klarat alla utmaningar i Steam. Då är man klar.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

När man har plockat allt och klarat alla utmaningar i Steam. Då är man klar.

Glädjer mig att du tycker om att jaga achievements i spel, men inget intresse för mig dock ☺️

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Glädjer mig att du tycker om att jaga achievements i spel, men inget intresse för mig dock ☺️

Tönt😊😊

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare

Har kört patchen lite nu och nu är min bugg med zalissya nog borta!

Känns som man gjort något med prestandan också, flyter lite bättre nu känns det som iaf, lite för tidigt för att säga

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Har kört patchen lite nu och nu är min bugg med zalissya nog borta!

Känns som man gjort något med prestandan också, flyter lite bättre nu känns det som iaf, lite för tidigt för att säga

Låter lovande. Jag har väl haft tur samt inte spelat tillräckligt långt för att stöta på några större buggar, är ca 20h in i spelet. Så håller tummarna på att de omtalade quest-buggarna är fixade som verkar komma lite längre in i spelet.

När det kommer till buggar så är egentligen det enda jag stött på följande:
1. Får enorma fps-drops i settlements ibland (har hänt 5-6 ggr under 20h), brukar dock försvinna när man lämnar området och går tillbaka
2. Enstaka gånger har gubbar svävat en bit ovanför sängen när de sover
3. Flimrande väggtexturer (någon enstaka gång).

Nu är jag ett stort fan av de tidigare Stalker spelen (samt gamma/anomoly moden), så tycker spelet lever upp till förväntningarna hur en klassiskt stalker spel ska vara (tänkte skriva förutom buggar/balansering, men kom sedan på hur buggigt de tidigare spelen var vid lansering

Det största problemet för mig under mina 20h har egentligen varit som många andra nämner i tråden, fiender som spawnar intill en medans man t.ex. lootar redan nedkämpade fiender, samt att det har varit otroligt dyrt att laga utrustning (samt går väldigt fort att tappa durability). Detta har varit en anledning till att jag har fått hålla kvar i lite mer "simpel" utrustning även fast jag har mycket bättre då det ofta kostar 4-5k att laga en Ram-2 shotgun jämfört med runt 1k för en AKM-74S (Valiks som man får i början) efter ett uppdrag (och då brukar jag ändå hålla mig borta från att engagera fiender om jag inte måste). Men nu verkar denna patch förhoppningsvis fixat vissa av dessa problem (iaf när det kommer till durability, sälja/köpa etc).

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Patrickpolly:

Låter lovande. Jag har väl haft tur samt inte spelat tillräckligt långt för att stöta på några större buggar, är ca 20h in i spelet. Så håller tummarna på att de omtalade quest-buggarna är fixade som verkar komma lite längre in i spelet.

Kollade på streamers igår och idag, vissa säger att det är löst men lika många säger att det är liknande problem
Jag kommer leta gear och köra sidospår tills man vet säkert (35h in).

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kul att spelet krashar och Steam sedan får för sig att patcha spelet igen (?), antagligen att det egentligen laddar ner någon korrupt fil på nytt... underbart när man har de korta pauserna medan sonen sover, och det spenderas med en nedladdning och installation.

Edit, verkar dock vara många i Steam discussions som har fått en uppdatering så det kanske kommit en 1.0.2 patch ändå.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Kul att spelet krashar och Steam sedan får för sig att patcha spelet igen (?), antagligen att det egentligen laddar ner någon korrupt fil på nytt... underbart när man har de korta pauserna medan sonen sover, och det spenderas med en nedladdning och installation.

Edit, verkar dock vara många i Steam discussions som har fått en uppdatering så det kanske kommit en 1.0.2 patch ändå.

Det har kommit en ny patch 1.0.2

https://www.reddit.com/r/stalker/comments/1h3aqib/patch_102/ idag

Tråkigt att man inte kan komma närmare ChNPP

Kan hoppas att det kommer i ett DLC : )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Har nu provat stalker 2 på min portabla itx pc med ryzen 3700x, 16GB ram och 3060 12GB. Inte alltför långt ifrån min specs.

Funkar precis hur bra som helst, allt på medium, och fsr frame generation. Dlss Q i 1080p. Får typ 100 ish fps för det mesta, helt ok input lag och ganska smutt och fin gång i allmänhet. Wtf..!?

På min stationära med 7800x3d och 4090 går det förstås klart bättre med samma inställningar, men man kör också högre inställningar och högre upplösning för att det går, så skillnaden i framerate var mindre än jag tänkt att den skulle vara.

Kan heller inte riktigt se att det är på medium istället för epic på itx datorn, ser typ likadant ut, och 1080p funkar ju bra det med...

Nästan så man undrar varför man lagt pengar på top of the line grejer i väntan på stalker 2, när det helt otippat funkade så här bra..

Permalänk
Medlem

Tydligen har vissa stora problem även efter patchen

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Megacrash:

https://youtu.be/h6X3vQd7gJs?si=zdEsMcxVTGzgJvjJ

Tydligen har vissa stora problem även efter patchen

Lustigt, hade EXAKT dessa problem som videon tar upp innan men patchen löste mina 🤔
Det kom dock en patch till idag som kanske hjälpte

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite med nya patchen, har blivit helt ospelbart, spelet fryser/crashar efter 10-15min. Man tappar helt lusten att starta upp spelet igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nu har jag testat lite med nya patchen, har blivit helt ospelbart, spelet fryser/crashar efter 10-15min. Man tappar helt lusten att starta upp spelet igen...

Undervoltar du din gpu eller cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nice, jag har väl 49timmar spelat, fokuserat på mainstory. När jag klarat spelet kommer jag lägga det åt sidan o vänta något/några år tills det mesta är fixat och då spela om det och då försöka göra 100%.

Hehe "vänta något år" eller fler för ett spel för 700kr....för det priset borde ju spelet vara 99,9 %klart tycker jag.
Köpte själv spelet och returnerade det ganska fort:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Undervoltar du din gpu eller cpu?

Nej, kör default. Kan inget om överklocka/underklocka annat än välja EXPO 6000Mhz på minnen. Går ju spela Helldivers 2, Dying Light2, Dragon Age Veildguard och Red dead redemption 2 utan att det crashar så tror inte det har med sånt o göra.

Lyckades spela 2timmar nu. Fastnade på en quest, letade i 20min, fatta inte. Questmarkören pekade på en stor väg, Jag stog precis där markören va, jaha nu då? hände inget o fanns inget där.
Spelet crasha igen så passade på att googla och tydligen ska man gå precis mitt i vägen o gå mot quest markören. Suck vilket skit...jisses vad mycket de har att fixa i det här spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nej, kör default. Kan inget om överklocka/underklocka annat än välja EXPO 6000Mhz på minnen. Går ju spela Helldivers 2, Dying Light2, Dragon Age Veildguard och Red dead redemption 2 utan att det crashar så tror inte det har med sånt o göra.

Det kan ha med sådant att göra men kanske inte i just ditt fall.
Jag har kört min gpu undervoltad i ett år och ingenting har kraschat men stalker 2 kraschade stup i kvarten. Alltså typ bokstavligen en gång i kvarten... Visade sig att det löste sig så fort jag tog bort undervoltningen.. Fixade sen en undervolt preset med lite mer marginal och nu har det inte kraschat en enda gång på många timmar.

Permalänk
Medlem

Vad är a-life? Ny ai?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det kan ha med sådant att göra men kanske inte i just ditt fall.
Jag har kört min gpu undervoltad i ett år och ingenting har kraschat men stalker 2 kraschade stup i kvarten. Alltså typ bokstavligen en gång i kvarten... Visade sig att det löste sig så fort jag tog bort undervoltningen.. Fixade sen en undervolt preset med lite mer marginal och nu har det inte kraschat en enda gång på många timmar.

Därför man ska pressa cpun hårt innan man nöjer sig, prime95 tortyr test borde göra jobbet, pressar cpun riktigt hårt, klarar den ett par timmar av det så klarar den garanterat alla spel du kastar på den(allt annat också).

ont:Får nog vänta något år innan alla buggar är borta...så med nästan alla spel idag dessvärre. Släpps trasiga, ibland riktigt trasiga.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av oqvist:

Vad är a-life? Ny ai?

Hehe typ. Nejdå det är ett system som ska simulera världen runt omkring dig, npc:er ska varandra fritt, slåss mot mutanter, andra factions osv osv.
Dock fungerar det inte just nu

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Problemet med alla keybinds som inte fungerar har de tyvärr inte åtgärdat alls.
Då själva kontrollerna till spelet är bland det viktigaste för att överhuvudtaget kunna spela så väntar jag på att de fixat det.
Vill inte heller fortsätta i vetskapen att de jobbar hårt på att fixa många stora buggar som kommer att lösas de närmaste veckorna, tex diverse quest relaterade buggar och a-life 2.0.

Vill verkligen inte förstöra spelet för mig själv genom att spela igenom en massa när allt är i ett crappy tillstånd. Jag har väntat på detta spel i säkert ett decennium och ser ingen anledning att förstöra upplevelsen totalt för att jag inte skulle kunna vänta ett par veckor. Att spela om det när de fixat allt vore absolut inte samma sak.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av JesperT:

Problemet med alla keybinds som inte fungerar har de tyvärr inte åtgärdat alls.
Då själva kontrollerna till spelet är bland det viktigaste för att överhuvudtaget kunna spela så väntar jag på att de fixat det.
Vill inte heller fortsätta i vetskapen att de jobbar hårt på att fixa många stora buggar som kommer att lösas de närmaste veckorna, tex diverse quest relaterade buggar och a-life 2.0.

Vill verkligen inte förstöra spelet för mig själv genom att spela igenom en massa när allt är i ett crappy tillstånd. Jag har väntat på detta spel i säkert ett decennium och ser ingen anledning att förstöra upplevelsen totalt för att jag inte skulle kunna vänta ett par veckor. Att spela om det när de fixat allt vore absolut inte samma sak.

Låter som ett bra beslut att vänta! Själv så funderar jag på att gå tillbaka till de föregående spelen en stund tills nästa patch eller något.

Angående keybindsen så har jag hört detta sen launch och därför inte ändrat något, men vad är det som är trasigt med keybinds?

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Låter som ett bra beslut att vänta! Själv så funderar jag på att gå tillbaka till de föregående spelen en stund tills nästa patch eller något.

Angående keybindsen så har jag hört detta sen launch och därför inte ändrat något, men vad är det som är trasigt med keybinds?

Vissa saker verkar vara hårdkodade mot vissa keybinds som då inte går att ändra på. T.ex kasta bultarna o.s.v...

Väntar själv på deras nästa patch som förhoppningsvis åtgärdar AI-problemet. Det förstör helt enkelt för mycket för att jag skulle kunna njuta av spelet. Jag vill inte behöva "speed-loota" bara för att inte dö för NPC:er spawnar 5 meter framför mig så fort jag öppnar inventory

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz